Hier nu ook zeer tevreden na een jaar met een nieuwe nadat ik door de vorige in alle drama een boete heb gekregen omdat die over de afgelopen jaren (met soms een jaar of 2 ertussen) tot 3 maal toe de aangifte vennootschapsbelasting te laat had ingediend.
Bon, de boete was de normale aanslag mocht er geen te compenseren verlies zijn van de vorige jaren + een boetebedrag.
Gezien ik daar niet mee kon lachen maar de boekhouder in kwestie alle schuld op mij stak, dan maar uit principe een advocaat ingeschakeld om dit eens uit te klaren, een jaar later, vorige week dus, eindelijk voor de rechtbank gekomen. Jammer genoeg nog geen pleitzitting omdat de zaak doorverwezen moet worden naar een andere onafhankelijkere afdeling omdat er een serieus belangenconflict is.
Het 'uit principe' kost wel wat, want ik laat me niet graag op m'n tenen trappen en uitmelken door domme fouten als deze.
De zaak dus in eerste aanleg gewonnen, dus een mooie klap in die z'n gezicht want het staat nu zwart op wit dat 'm te kort geschoten is in z'n verplichting als professioneel accountant!
Maar ik krijg het bedrag van de aanslag niet, enkel het boetebedrag, omdat het met de volgende boekjaren toch terug te compenseren is.
De rechtbank houdt dus enkel rekening met de 30% boete (extra bovenop de aanslag) + de enkele kleine boetes van elke te laat ingediende aangifte, te compenseren met een slotfactuur fake prestaties die 'm bij de start van het geschil nog snel heeft opgemaakt en die ik nochtans betwist had, maar de rechtbank redeneerde fout en zegt dat er geen betwisting gebeurde terwijl dat wel in de conclusies en documentatie staat...
Dus ik krijg maar een honderdtal € terug. Uiteraard ga ik daar niet mee akkoord en komt er een tegenvoorstel, indien ze niet akkoord gaan, gaan we 100% in beroep. Ik hou dan de vennootschap nog wat open en ga in de aanval.
Die rechters in ondernemingszaken maken toch ook wel fouten éh, of het zijn één kliek vrienden die mekaar helpen.
Dit kan haast niet anders als ik dit vonnis lees, wel ja er zijn fouten gemaakt, maar omdat het één van de onzen is gaan we ervoor zorgen dat die fouten weinig draagkracht/financiële impact hebben voor onze vriend, maar ja, toch ook de eiseres, want ja fouten éh, zo redeneer ik dit vonnis.
Waarom ga ik naar de rechtbank? Om m'n gelijk te halen toch? Zo de feiten relativeren & minimaliseren dat die rechters doen, ongelooflijk.
Wie mag er weer dokken? De zelfstandige klant van een andere zelfstandige tekortschietende amateur.