Freelancers & Ondernemers

Voor minder dan 5% kan ik ook wel naar de bank en is het geen win win meer :D

Ik zoek eerder in de regio van de 3% te blijven, maar dat zal dan te hoopvol zijn van mijn kant zeker :p

Is er een tool om mijn totale kostprijs te berekenen voor mijn werkgever nu? Ik zou eens willen berekenen wat mijn totale kostprijs is inclusief alle extra legale voordelen.

Is er een tool om mijn totale kostprijs te berekenen voor mijn werkgever nu? Ik zou eens willen berekenen wat mijn totale kostprijs is inclusief alle extra legale voordelen.
Bruto maandloon * 13.92 + bonussen en daar al uw extralegale voordelen bruto bijtellen? Veel complexer dan dat is het niet.

Kan je eigenlijk bij een andere bank gaan voor een investeringskrediet of is dat eerder not done als je daar geen klant bent?
Ben het wat beu hoe traag alles verloopt bij mijn contactpersoon van Belfius.

Of als hier rijke BG'ers zijn die in de markt zijn voor een win-win lening voor 40-50k, dat sla ik zeker niet af :)
Als mijn renovatie erop zit zal ik wel snel 50K liggen hebben :fingerguns: Al is het volgende doel een buitenverblijfje in Zuid-Amerika.

/s obviously :unsure:

350 per dag is toch maar nipt ...
Dat is 7000 per maand, Wat je daar van over houdt komt naar mijn mening niet in verhouding met het verlies van vakantie, vakantiegeld, ziekteuitkering, pensioen en andere voordelen.

Valt geval per geval te bekijken.
De maatstaf dagtarief x10 in nog steeds een goede, dus zou op 3500 netto komen.
Dit had ik niet als bediende jaren geleden.

Valt geval per geval te bekijken.
De maatstaf dagtarief x10 in nog steeds een goede, dus zou op 3500 netto komen.
Dit had ik niet als bediende jaren geleden.

Dat is zeker waar, maar rekening houdend met 13e maand, betaald verlof, vakantiegeld, betaalde ziektedagen en al die boel is het verschil toch niet gigantisch om de risico's van zelfstandige er bij te nemen.

Er is natuurlijk ook een verschil tussen een freelancer met contracten van maanden / jaren, of een zelfstandige die elke dag klanten nodig heeft om rond te komen.

Dat is zeker waar, maar rekening houdend met 13e maand, betaald verlof, vakantiegeld, betaalde ziektedagen en al die boel is het verschil toch niet gigantisch om de risico's van zelfstandige er bij te nemen.
Ikzelf had als bediende 'maar' 2400 netto met wagen en gsm x 13,92, +/- 2750 netto.
Zelfs uw dagtarief van 350 is al 'veel' meer. Voor +/- 1000 euro netto kan je wel al eens de sprong wagen.
Er is natuurlijk ook een verschil tussen een freelancer met contracten van maanden / jaren, of een zelfstandige die elke dag klanten nodig heeft om rond te komen.
Dit is wel een zeer grote zekerheid die je zou kunnen hebben wat de sprong vergemakkelijkt.

Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?

Hebben hier mensen ervaring met volgende:
* ik werk als freelancer voor een consultancy bedrijf.
* ik krijg het voorstel om me in te kopen als vennoot.

Welke afwegingen moet ik maken? Heb ik er baat bij?
PM me even. Ik heb veel eerstehands info, maar kan nu niet direct antwoorden. Dan vergeet ik het niet 🙂

Ikzelf had als bediende 'maar' 2400 netto met wagen en gsm x 13,92, +/- 2750 netto.
Zelfs uw dagtarief van 350 is al 'veel' meer. Voor +/- 1000 euro netto kan je wel al eens de sprong wagen.

Dit is wel een zeer grote zekerheid die je zou kunnen hebben wat de sprong vergemakkelijkt.
Haal je aan 350/dag die netto =10 X dayrate nog?
Dan beginnen je vaste kosten toch al een beetje meer te spelen.
Wagen met bijhorende kosten, verzekeringen, boekhouder, ...
Dan zal je vermoedelijk echt wel moeten starten met zo laag mogelijke bestuudersvergoeding...
Je moet natuurlijk wel met dat laag loon rondkomen in het begin!

Van 2400 netto naar freelance is natuurlijk ook wel een redelijke sprong, mijn buikgevoel zegt me een beetje dat de meesten de stap naar freelancer/zelfstandigheid zetten op een ogenblik dat ze al een redelijk stuk hoger zitten qua loon.
Dan kan 350€/dag al snel minder interessant lijken!

Terug
Bovenaan