Freelancers & Ondernemers

welke opties zijn er nog mogelijk om privé wat meer te hebben naast loon
Ik ben net met mijn boekhouder aan het bespreken geweest om een warrantenplan op te starten.
Dat kan dus ook maandelijks blijkbaar, en zo krijg je elke maand netto een pak geld bij.
Er zijn zeker nadelen aan verbonden, maar dat laat ik aan de experts over om beter te duiden.

Was typo, heb het juiste dWas een typo, heb het juiste document hiervoor liggen. Maar moet je dit document jaarlijks indienen ook al heeft het (door het verlies) geen invloed op de personenbelastingen?
In principe voor de goede orde wel want u maakt aanspraak, echter door uw fiscale situatie kon u die niet benutten in die fiscale jaren en zal u die dus overdragen naar volgende belastbare tijdperken. In uw geval zou ik de fiches 276U van de voorgaande jaren opmaken en bijhouden als er fiscale controle zou komen. Zodat u snel kan aantonen dat er toen een recht was en dat u deze dan overgedragen hebt. Echter voor 2023 zou ik gewoon de 276U indienen van dat jaar, waar u kolom E invult van voorgaande aftrekken.

De vennootschap gaat de garage gebruiken van mijn woonst (dit is eigenlijk zo goed als de hele onderverdieping, ongeveer 80m² op een woonst van 250 m² bewoonbaar). Alsook mijn bureel zal gebruikt worden dit is een 4-tal m².

--> hoe wordt de huur hiervoor berekend?

Optimale huur zal u rekening moeten houden met de 'drempel' meer gekend als huurherkwalificatie. Is een regel die het maximale aan huuropbrengsten bepaald die zullen belast worden als een onroerend inkomen. Gaat u over die drempel dan zal het bedrag boven de drempel geherkwalificeerd worden als bedrijfsleiderbezoldiging met alle gevolgen voor de: sociale bijdragen, personenbelasting, lager kostenforfait ... op het gedeelte boven de drempel.

Maximale huur = Niet geïndexeerde KI x 5/3 x 5,37(2023= wordt elk jaar geïndexeerd)

Hou natuurlijk rekening dat u enkel de beroepsgedeelten zal verhuren. In uw geval blijkbaar het volgende: 84m²/250m² = 33,60 %

Ter voorbeeld stel dat uw niet geïndexeerd KI = € 1.000,00 x 33,60 % x 5/3 x 5,37 = € 3.007,20/ 12 = € 250,60 maandelijkse huur die u kan vragen zonder geherkwalifceerd te worden voor een gedeelte.

Als u € 1.000,00 per maand huur zou vragen = €12.000,00/jaar zal er € 8.992,80 geherkwalifceerd worden als een beroepsinkomen.

Er van uitgaand dat u enig eigenaar bent van uw woonst. Als uw partner ook bijvoorbeeld de helft eigendomsaandeel heeft en NIET ingeschreven staat als bedrijfsleider eerste categorie in de vennootschap, dan moet u de herkwalifcatie grens delen door 2. Heeft dit een positieve impact? Ja toch wel.

Huurherkwalifcatie grens € 3.007,20 / 2 = € 1.503,60. Uw ontvangen huur = € 12.000,00 / 2 = € 6.000,00.
Dus de herkwalifcatie is € 6.000,00 - € 1.503,60 = € 4.496,40 (Inderdaad de helft verrassing ... ) Er zal dus 50 % minder belast worden als een bedrijfsleiderbezoldiging van het gedeelte boven de huurherkalificatie grens.

Heeft iemand hier goeie suggesties voor laadkaarten voor zelfstandigen? Liefst zo goedkoop mogelijk en zo breed mogelijk bruikbaar bij publieke laadpalen. Periodieke factuur is ook een must.

Vond in een ander topic al Shell Recharge terug, maar vind op't eerste zicht geen optie terug om een BTW nummer in te geven. Iemand goeie opties?

Heeft iemand hier goeie suggesties voor laadkaarten voor zelfstandigen? Liefst zo goedkoop mogelijk en zo breed mogelijk bruikbaar bij publieke laadpalen. Periodieke factuur is ook een must.

Vond in een ander topic al Shell Recharge terug, maar vind op't eerste zicht geen optie terug om een BTW nummer in te geven. Iemand goeie opties?
Ik gebruik die van VAB, combo tankkaart en laadkaart voor plugin wagens. Ik denk dat de jaarlijkse kost rond de 85 EURO ligt. Als ik me goed voor heb is het 25 voor de tankkaart en 60 voor de laadkaart. Periodieke factuur uiteraard standaard en klantendienst werkt ook wel goed toen ik een fout had opgemerkt. Voor de rest geen klachten over, werkt zoals het moet werken en vooral veel laadpunten beschikbaar.

Die van VAB werd hier al meermaals aanbevolen in dit topic, mijn keuze ligt ook puur op basis van de feedback in dit topic.

Ik gebruik plugsurfing. Eenmalig 10 euro voor de kaart/sleutelhanger.

Al die abonnementskosten hou ik niet zo van, beperkt voordeel en je loopt enkel het risico dat het een recurrente kost wordt voor een dienst die je nauwelijks gebruikt.

Is zo'n beroepsaansprakelijkheidsverzekering nuttig? Heeft iemand daar ooit al eens gebruik van kunnen maken? Ik weet dat het door sommige tussenpartijen verplicht is, maar als dat niet het geval is, dan nog steeds de moeite?

Is zo'n beroepsaansprakelijkheidsverzekering nuttig? Heeft iemand daar ooit al eens gebruik van kunnen maken? Ik weet dat het door sommige tussenpartijen verplicht is, maar als dat niet het geval is, dan nog steeds de moeite?
Als zelfstandige wc-madam: niet echt. Als IT'er die de code schreef van de Ariane-V raket wel

Hangt dus sterk af van wat je doet. Maar zoals altijd bij verzekeringen, koop je het om een van deze 4 redenen:
- je denkt er winst mee te maken (hier niet echt van toepassing)
- het is verplicht (zie je tussenpartijen)
- je wil je gemoedsrust afkomen (soms hier van toepassing, maar vaak niet)
- je koopt ermee een risico af waardoor je bedrijf failliet kan gaan. Dat laatste is hier in de meeste gevallen van toepassing.

De schadevergoedingen die je soms dreigt te moeten betalen bij problemen is ZOOOO groot dat je je levenswerk in rook kan zien opgaan bij issues. En dan is die 12 euro per maand (in ons geval) echt niet zo overdreven veel.

Laatst bewerkt:
Als zelfstandige wc-madam: niet echt. Als IT'er die de code schreef van de Ariane-V raket

Hangt dus sterk af van wat je doet. Maar zoals altijd bij verzekeringen, koop je het om een van deze 4 redenen:
- je denkt er winst mee te maken (hier niet echt van toepassing)
- het is verplicht (zie je tussenpartijen)
- je wil je gemoedsrust afkomen (soms hier van toepassing, maar vaak niet)
- je koopt ermee een risico af waardoor je bedrijf failliet kan gaan. Dat laatste is hier in de meeste gevallen van toepassing.

De schadevergoedingen die je soms dreigt te moeten betalen bij problemen is ZOOOO groot dat je je levenswerk in rook kan zien opgaan bij issues. En dan is die 12 euro per maand (in ons geval) echt niet zo overdreven veel.
Akkoord, in theorie ben ik het eens, maar twee bedenkingen.
- De formuleringen in de offertes zijn meestal vrij vaag, waardoor ik betwijfel in welke mate ze effectief tussenkomen. Heb niet het gevoel dat die polissen op maat zijn van mijn activiteiten, terwijl dat mijn inziens wel een grote impact heeft op het risico en de premie? Diende vaak gewoon een categorie en omzet aan te geven als enige parameters. Daarmee dat ik eens pols of iemand ooit al compensatie heeft gekregen van zijn polis?
- Als je via VVPRbis geld uit je vennootschap haalt, is het risico vaak beperkt (een kale kip kan je niet pluimen?) en als je met een BV werkt is je privé ook afgeschermd, dus is de mogelijke impact al wat kleiner denk ik dan?

Die zijn niet op maat, omdat de bijdrages beperkt zijn en verder differentiëren weinig nuttig is voor verzekeringsmaatschappijen.

Voor een vennootschap best een ba bestuurder nemen. Je privé is anders niet noodzakelijk gevrijwaard. Een vennootschap is geen absolute garantie dat je niet privé verantwoordelijk kan zijn, he

Wat als je binnen de EU iets gekocht hebt en de BTW werd niet verlegd, kan je deze dan nog steeds aftrekken?
Ja, maar dan moet je die aanvraag doen in het land waar je dat gekocht hebt (en waar jouw BTW zal zijn naartoe gegaan), daar zijn procedures voor als je daar geen BTW-nummer hebt maar die zijn, weliswaar afhankelijk van het land, vrij complex en traag, dus als het niet om veel geld gaat is het misschien de moeite niet.

Om ergens iets te kunnen kopen:
Met betrekking tot maatschappijen, gelieve ons zo spoedig mogelijk de volgende documenten te doen toekomen:
- uittreksel van onderneming van een natuurlijk persoon.

Ik vermoed dat dit uit de KBO is... Eenvoudigste manier om dit te bekomen?

Wat als je binnen de EU iets gekocht hebt en de BTW werd niet verlegd, kan je deze dan nog steeds aftrekken?
Ja, maar dan moet je die aanvraag doen in het land waar je dat gekocht hebt (en waar jouw BTW zal zijn naartoe gegaan), daar zijn procedures voor als je daar geen BTW-nummer hebt maar die zijn, weliswaar afhankelijk van het land, vrij complex en traag, dus als het niet om veel geld gaat is het misschien de moeite niet.
Ja en neen. Het best vraag je aan de leverancier hun factuur opnieuw op te maken zonder btw zodat ze die terug storten, sommige leveranciers richten zich op particulieren en zullen dit nooit doen, anderen dan wel weer. Best voordien altijd zorgen dat je zeker bent je geen btw zal moeten betalen, en in het slechtste geval een andere leverancier zoeken. Als het bv. een Amazon site is, pech, je moest maar een zakelijke account aangemaakt hebben.

De btw terug vragen kan in België zelf (Zie website minfin) of in het land waar die betaald werd (nog omslachtiger) maar er zijn voor beide minimum bedragen, en die liggen relatief hoog waardoor het de moeite niet is en je er nooit aan geraakt in zelfs 1 jaar tijd (ik toch). Ik kan me wel inbeelden dat dit voor grote bedrijven of multinationals makkelijker is, gezien ze misschien over die drempel geraken.

Zo wou ik bv. BTW terug krijgen van de franse payages, vergeet het. Te omslachtig maar ook telkens te weinig. BTW op elektriciteit van Tesla superchargers in het buitenland? Vergeet het... Die steek je dus mee in kosten...

Om ergens iets te kunnen kopen:

Ik vermoed dat dit uit de KBO is... Eenvoudigste manier om dit te bekomen?
Aanvragen via je ondernemingsloket, of zelf via myenterprise.be.
Ondernemingsloket mag je wellicht betalen, via KBO private - my enterprise is het gratis en binnen de 5min gedaan. 15min als je het systeem nog niet kent. Zelfde weg voor een postvolmacht, bij bpost is die betalend, KBO gratis.

Zoals JPV zegt, hangt er een beetje van af voor jouw situatie. Stel dat je een beroepsfout maakt, kan dit serieuze (financiële) gevolgen hebben voor jouw contractuele partijen? Niet altijd even gemakkelijk om in kaart te brengen maar een absoluut broodnodige oefening. Ligt door een fout van jou het IT-systeem van je opdrachtgever 24u offline en kan daardoor 10.000 man personeel niet werken, dan heb je de BA Beroep absoluut nodig. Is jouw werk volledig afgeschermd en bestaat er 0,0% kans dat een fout van jou gevolgen kan hebben, heb je deze in sé "niet nodig", al zal dit contractueel van jou vaak nog wel gevraagd worden als IT'er. Ook denk ik dat dit van IT'ers meestal gewoon niet het geval is dat ze 100% afgeschermd zijn van beroepsfouten die gevolgen kunnen hebben voor de opdrachtgever.

Ik kan me zelf 1 dossier herinneren van een klant die IT'er is/was en webhosting deed met het opzetten van websites. Hijzelf werd gehackt en had geen Cyberverzekering, gelukkig wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Lang verhaal kort was dat hij van zijn ca. 100 klanten van ongeveer 30% ingebrekestellingen kreeg met claims van in totaliteit tegen de 800K doordat die klanten hun website ook volledig kwijt waren. Voor hem dus zeer goed dat er een beroepsaansprakelijkheidsverzekering was, hij was al 20+ jaar bezig dus kan me wel voorstellen dat er wat geld in zijn vennootschap zat.

Die zijn niet op maat, omdat de bijdrages beperkt zijn en verder differentiëren weinig nuttig is voor verzekeringsmaatschappijen.

Voor een vennootschap best een ba bestuurder nemen. Je privé is anders niet noodzakelijk gevrijwaard. Een vennootschap is geen absolute garantie dat je niet privé verantwoordelijk kan zijn, he
Oppassen, een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering geldt enkel voor bestuurdersfouten in je onderneming en niet voor schade dat je toebrengt aan derde partijen dmv een beroepsfout. Vaak een dunne lijn maar een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering zal je bvb. voornamelijk kunnen gebruiken als je een bestuurdersfout gemaakt hebt waardoor de vennootschap (waarvan je in het bestuur zit) financiële schade lijdt en je hiervoor in gebreke stelt. Ik denk hierbij aan de CEO van een bouwbedrijf die een bouwproject aangaat met een gemeentelijk bestuur om een bestaand zwembad af te breken en opnieuw op te bouwen, totale kostprijs 23 Mio. EUR. De CEO had het contract niet mogen aangaan doordat het bouwbedrijf niet de capaciteit heeft om dat project te realiseren, het bouwbedrijf dient een verbrekingsvergoeding te betalen aan de gemeente van 10% van de projectsom oftewel 2,3 Mio. EUR. Het bouwbedrijf verbreekt het contract met de CEO en dagvaardt de voormalige CEO, de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering zal dekking verlenen voor de fout gemaakt door de CEO. Dit kan zowel betekenen dat in eerste instantie de verzekeraar de verdediging van de bestuurder op zich neemt en bij een veroordeling, de verzekeraar aan de vennootschap de schade vergoedt waartoe de CEO gehouden zou zijn.

Voor managementvennootschappen (wat voor het gros van de BG'ers van toepassing zal zijn) zie ik het nut van een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering eigenlijk niet, dit is aan te raden vanaf dat je met verschillende (uitvoerende) bestuurders zit in een onderneming.

Mijn aanslagbiljet ontvangen voor de vennootschapsbelasting aanslagjaar 2023.
Te betalen voor 7/1/24, hoe bepalen ze die datum eigenlijk?
Boekjaar loopt altijd van 1/1/xx tot 31/12/xx en vorige 2 jaren moest ik dit pas rond april betalen.
Nu zit ik uiteraard aan voorafbetalingen maar vind het gewoon vreemd dat die datum maar random is precies.

Mijn aanslagbiljet ontvangen voor de vennootschapsbelasting aanslagjaar 2023.
Te betalen voor 7/1/24, hoe bepalen ze die datum eigenlijk?
Boekjaar loopt altijd van 1/1/xx tot 31/12/xx en vorige 2 jaren moest ik dit pas rond april betalen.
Nu zit ik uiteraard aan voorafbetalingen maar vind het gewoon vreemd dat die datum maar random is precies.
Hangt af wanneer uw aangifte werd ingediend, complexiteit/speciallekes in uw dossier en hoe snel iemand het oppikt.

Voor beroepsaansprakelijkheid ook best contract met uw opdrachtgever nalezen. Als jij bijvoorbeeld iemand bent die intern wisselt van iemand in loondienst naar zelfstandige gaat uw beroepsrisico vaak in het contract beperkt zijn, als jij vaak van opdrachtgever wisselt kan je best uw beroepsaansprakelijkheid verzekeren. Verschillende tussenpartijen eisen ook eerst een bewijs van verzekering bij aanvang van de opdracht.

Wat doen jullie eigenllijk met het geld dat gewoon op de rekening van de vennootschap blijft staan?

Aangezien mijn vennootschap nog maar enkele maanden geleden is opgestart kan ik pas binnen 3 (boek)jaar dividenden uitkeren. Liquidatiereserve is momenteel ook nog niet van tel. Ik zou dat geld graag kunnen investeren in ETFs bv., maar dat wordt door iedereen afgeraden omwille van de hogere meerwaardebelasting die je als vennootschap betaalt op de winsten. Ik heb hier al een paar keer gelezen dat er zijn die een lening afsluiten tussen vennootschap en zichzelf (zodat je prive kan beleggen) maar dat lijkt me praktisch ook niet zo nuttig aangezien je nog altijd elke maand een deel van het geld moet terugbetalen aan de vennootschap.

Wat doen jullie eigenllijk met het geld dat gewoon op de rekening van de vennootschap blijft staan?

Aangezien mijn vennootschap nog maar enkele maanden geleden is opgestart kan ik pas binnen 3 (boek)jaar dividenden uitkeren. Liquidatiereserve is momenteel ook nog niet van tel. Ik zou dat geld graag kunnen investeren in ETFs bv., maar dat wordt door iedereen afgeraden omwille van de hogere meerwaardebelasting die je als vennootschap betaalt op de winsten. Ik heb hier al een paar keer gelezen dat er zijn die een lening afsluiten tussen vennootschap en zichzelf (zodat je prive kan beleggen) maar dat lijkt me praktisch ook niet zo nuttig aangezien je nog altijd elke maand een deel van het geld moet terugbetalen aan de vennootschap.
Bullet krediet van jezelf aan vennootschap tegen datum VVPRIS en gewoon afhalen 🤷‍♂️ interesten ook pas terugbetalen op datum van vvprbis dus geen maandelijkse kost.
Je betaalt er natuurlijk een beetje voor maar goed anders moet je 3 jaar wachten en dat is ook een serieuze opportuniteitskost imo.

En het beste is natuurlijk herinvesteren in je business :)

Terug
Bovenaan