Freelancers & Ondernemers

Cronos (en alle sub bedrijven apart nog eens), Axxes, ACA-IT, Cheops, Juvo, Koda, Continuum, Realdolmen, Ordina, Infosys, Devoteam, .... etc etc etc de lijst gaat nog oneindig verder door.

Bij meeste bedrijven geraak je ook via meerdere tussenpartijen binnne, er zijn er weinig die maar met 1 agency exclusief samenwerken.

Gisteren op café vertelde iemand dat hij volgende technieken gebruikt had om voordelig geld uit zijn vennootschap te halen. Zegt jullie dit iets?
  • PowerPointpresentatie privé verkopen aan je vennootschap. Hoe ik het zie komt dit geld dan op je personenbelasting, dus lijkt me niet interessant?
  • Vennootschap als broker op de Duitse beurs zetten om geld voor 8% eruit te halen. Hier snapte ik al helemaal niets van, maar misschien zegt het jullie iets?

Maar dus enkel computer related? Kameraad van mij zoekt een job van thuis als freelancer maar heeft geen ervaring. Zijn er dan opties? Geven die opleidingen from scratch of is het dan hopeloos?

Laatst bewerkt:
Maar dus enkel computer related? Kameraad van mij zoekt een job van thuis als freelancer maar heeft geen ervaring. Zijn er dan opties? Geven die opleidingen from scratch of is het dan hopeloos?

Freelancer from scratch? Ook niet de meest briljante zet. Meestal zet je die stap als je iets kunt.

Als dat een freelancer is met als marketingslagzin “geef mij eender welk werk wat ik thuis kan doen.”, dan moet hij misschien zijn businessplan eens opnieuw bekijken.

Een freelancer biedt zich meestal aan met een bepaalde vaardigheid. Aan de hand van het niveau en de ervaring zal de tussenpartij wel een geschikte klant uitzoeken. Opleidingen verzorgen ze doorgaans niet, dat is de taak van de freelancer zelf.

Je had wel een belastbare basis van de eenmanszaak in 2021/2022? Normaal gezien draag je die bedragen dan over via formulier 275U.
Toepassen op 2023 zal men (bij controle) sowieso verwerpen. Bij de personenbelasting is de investeringsaftrek trouwens onbeperkt overdraagbaar in tijd, niet zoals bij vennootschappen.
Als je met belastbare basis winst bedoelt: nee. Omzet was er in 2021 niet, in 2022 wel.

Als je het overdraagt via formulier 275U, moet je dat dan ook bij je personenbelasting van die jaren voegen als je alles overdraagt, of mag dat gewoon bij het eerste jaar dat je het niet allemaal overdraagt?

Als je met belastbare basis winst bedoelt: nee. Omzet was er in 2021 niet, in 2022 wel.

Als je het overdraagt via formulier 275U, moet je dat dan ook bij je personenbelasting van die jaren voegen als je alles overdraagt, of mag dat gewoon bij het eerste jaar dat je het niet allemaal overdraagt?

275U is voor vennootschappen. 276U is het formulier voor de investeringsaftrek te gebruiken voor de personenbelasting. Als er een (deelse) overdracht is zal dat moeten vermeld zijn op uw 276U kolom H.

Was typo, heb het juiste d
275U is voor vennootschappen. 276U is het formulier voor de investeringsaftrek te gebruiken voor de personenbelasting. Als er een (deelse) overdracht is zal dat moeten vermeld zijn op uw 276U kolom H.
Was een typo, heb het juiste document hiervoor liggen. Maar moet je dit document jaarlijks indienen ook al heeft het (door het verlies) geen invloed op de personenbelastingen?

Wat betalen jullie voor een verzekering BeroepsAansprakelijkheid? Ik zit nu op 600 euro per jaar voor 250k dekking en 150k omzet.
0,33% van de omzet, verzekerd voor 1,5 miljoen.
Bestaat uit waarborg uitbating, toevertrouwd voorwerp, na levering en beroepsaansprakelijlheid.

Laatst bewerkt:
Woensdag zit ik nog eens samen met de boekhouder om wat duidelijkheid te scheppen ivm de BV hoe alles gaat verlopen.

Zijn er zaken die ik zeker moet vragen?

Ik zou graag wel vanaf de beginstadia toch wel wat geld naar privé willen ook, ik wil bv niet enkel moeten toekomen met een loontje van 1500 euro netto.

Is er marge in de overname van de eenmanszaak om hier wat ruimer in te gaan ook bv zodat de vennootschap hier kan afbetalen naar de privé?

De vennootschap gaat de garage gebruiken van mijn woonst (dit is eigenlijk zo goed als de hele onderverdieping, ongeveer 80m² op een woonst van 250 m² bewoonbaar). Alsook mijn bureel zal gebruikt worden dit is een 4-tal m².

--> hoe wordt de huur hiervoor berekend?

+ welke opties zijn er nog mogelijk om privé wat meer te hebben naast loon?

Terug
Bovenaan