Freelancers & Ondernemers

En ik weet ook niet of zomaar iedereen met een btwnr daar terecht kan of dat zij hun klanten "filteren".
Normaal niet, je moet elektrotechnische installaties als nacebel code hebben, of gelijkaardig iets als loodgieter of in den bouw zijn. Maar heb een klant die dat helemaal niet is en ook klant is bij Cebeo, aan dezelfde prijzen... Dus zolang je een btw nr hebt laten ze het wel door denk ik.

Normaal niet, je moet elektrotechnische installaties als nacebel code hebben, of gelijkaardig iets als loodgieter of in den bouw zijn. Maar heb een klant die dat helemaal niet is en ook klant is bij Cebeo, aan dezelfde prijzen... Dus zolang je een btw nr hebt laten ze het wel door denk ik.
Ja, t is dat waar ik nu eens achter ga horen. Ik weet dat dat vroeger allemaal niet zo´n probleem was, 10+j terug ging zelfs particulier nog redelijk vlot, als ge daar met een hele bouw of een ander "groot" project kwam kon er nog wel iets geregeld worden. Maar tijden veranderen.
Ik ben er altijd wel terecht gekunnen (bestellen op werkgever zelf of gelijk nu account dankzij hun) en, na 15j, ken ik de verkopers en vertegenwoordigers ook al wel redelijk goe dus ik sta daar niet altijd meer bij stil dat niet iedereen daar zomaar kan binnenwandelen.

En ik weet ook niet of zomaar iedereen met een btwnr daar terecht kan of dat zij hun klanten "filteren".
Ze laten je door bij cebeo met eender welke btw nummer.

Stond er is en had geen briefje mee van het bedrijf waarvoor ik werk.

Dan maar met mijn eigen BV dit aangekocht. Was er nog nooit geweest onder naam van mijn BV.

Wat ge wel ziet bij ne cebeo is dat die gemaakt zijn om voor de grote bedrijven te werken. Ik zelf als kleine BV krijg meer korting bij een kleine groothandel.

De prijs die mijn klant krijgt bij cebeo is wel echt zotjes.

Eigenlijk is dat wegvallen van verplichte kennis (basis)bedrijfsbeheer toch echt geen goed idee geweest.
Ik ben al een half uur een kameraad (pas gestart als zelfstandige) aan het proberen uitleggen dat als ik, als particulier, materiaal voor hem koop bij een groothandel* dat dat btw Inc is want ik ben particulier en ik niet weet of en hoe hij dat kan inbrengen.
Als ik dan zeg dat ik wel wil horen of hij zelf terecht kan bij die groothandel maar dat dat wss wel andere prijzen gaan zijn dan ik krijg omdat ik een account heb dankzij mijn werkgever (met bepaalde marges) snapt hij het helemaal niet meer want "de prijs is toch de prijs" ...

Ik heb hem gezegd het eens met zijn boekhouder te bespreken.
Dit dus.
Paar dagen terug ook nog met iemand gesproken, half jaar geleden zelfstandig in bijberoep begonnen (eenmanszaak), was aan het pochen hoe goedkoop je sociale bijdrage wel is als zelfstandige, iets van een 97€/kwartaal.

Boert niet slecht, al een dikke 15,000€ omgezet op een dik half jaar (zijn zuiver uren, dus quasi geen kosten), toen ik hem vertelde dat hij een gepeperde afrekening gaat krijgen binnen een paar jaar verklaarde hij me zot, en als ik vrijwillig veel geld wil wegsmijten aan vadertje staat dat ik dat vooral maar moet blijven doen...

En heb er zo al velen in het zand weten bijten de laatste paar jaren!

Zo afgelopen week via mijn aannemer gehoord dat een van zijn nieuwe mannen zelf al twee maal failliet is gegaan omdat hij er alles door deed en een paar jaar later de rekening gepresenteerd kreeg.

Mijn eerste jaar ooit ook wel aan mispakt. Redelijk wat gekocht BTW verlegd en dan opeens was de BTW afrekening daar :D

Los van alles is het hier inderdaad toch fiscaal een triestig land :p

Wat ze beter eens zouden doen is de eenmanszaak minder zwaar aanpakken, zo zouden talloze zelfstandigen zoals mezelf en aannemers die alleen werken en jullie freelancers niet in een BV geforceerd worden puur voor fiscale redenen.

Zodat u de waarschijnlijk reeds betaalde BTW aan uw leveranciers mag terugvorderen, nja ... leuk zal aan het perspectief liggen dat je er aan geeft denk ik dan.
Tjah, is voornamelijk tussen de twee oren hé, want uiteindelijk geef je een lening aan vadertje staat.
Maar ik heb altijd de optie om naar maandelijkse aangiftes te gaan, dan loopt het ook zo niet op.

Tjah, is voornamelijk tussen de twee oren hé, want uiteindelijk geef je een lening aan vadertje staat.
Maar ik heb altijd de optie om naar maandelijkse aangiftes te gaan, dan loopt het ook zo niet op.
Ik dien mijn btw-aangifte elk kwartaal of elke maand in en ik val onder de normale regeling

We moeten u ten laatste terugbetalen in de derde maand na de periode waarover de driemaandelijkse aangifte of de laatste aangifte van het kwartaal gaat.
Hier ook vooral BTW verlegd facturen.
Zo dus 10K BTW van m'n nieuwe bestelwagen die in mei gekocht betaald werd pas terug gehad eind september... Min de te betalen maandaangiftes weliswaar.

Momenteel aan het kijken voor de partner haar wagen die ze in januari zal moeten aanschaffen, het wordt allicht een jonge tweedehandse elektrische of hybride voertuig, voorkeur zou uitgaan naar financiële renting, wat zijn momenteel goede aanbieders hiervoor? Gewoon via garage doen of toch via leasing/financiële instelling?

Momenteel aan het kijken voor de partner haar wagen die ze in januari zal moeten aanschaffen, het wordt allicht een jonge tweedehandse elektrische of hybride voertuig, voorkeur zou uitgaan naar financiële renting, wat zijn momenteel goede aanbieders hiervoor? Gewoon via garage doen of toch via leasing/financiële instelling?
Prijs laten maken bij garage, en dan voorleggen bij bank of ze een beter voorstel kunnen geven!

Voor mij persoonlijk was het voorstel van de garage slechter dan alle banken waar ik was langsgegaan. Rechtstreeks naar je bank lijkt dus de beste optie.
In mijn geval was Beobank het sterkste (en flexibelste).

Bank 99% voordeliger dan garage.

Vraag leasing/renting/investeringskrediet, eventueel 48 maand en 60 maand.

Het te ontlenen bedrag kan je bij leasing/renting wat verminderen met een eerste verhoogde huur.
Investeringskrediet kan je verminderen met een 'eigen inbreng'.

We hebben in 2021 en 2022 geen investeringsaftrekken toegepast (omdat we die jaren al zoveel fiscaal voordeel hadden dat ik het nogal extreem vond om dat ook nog eens te doen :D), maar voor 2023 ga ik die toch toepassen op onze relatief beperkte investeringen.

Ik vroeg me nu wel af of ik eventueel nog de investerkingsaftrekken kan aangeven voor 2021 en 2022, maar ze NIET toepassen voor die jaren maar wél vanaf 2023? (dus nog documenten voor 2021 en 2022 indienen, maar geen correctie aanvragen in de personenbelasting en ze wél toepassen voor 2023?) (maw: ik maak de documenten op, hou die bij en dien ze dit jaar voor zowel 2021,2022 en 2023 in bij mijn belastingsaangifte gezien ik ze vorig jaar niet kon toepassen wegens 2x verlies)?

Daarnaast nog een andere vraag: wij hebben zo'n 60 euro uitgegeven bij een Nederlands bedrijf voor aankoop van een gepersonaliseerde display, maar dat lijkt overkop gegaan te zijn en we zullen dus wss ook noch goederen noch ons geld zien. Een factuur heb ik nog niet gekregen en betwijfel ik ook ooit te krijgen (was een eenmanszaak). Het is natuurlijk niet de moeite om daar een advocaat op te steken, maar ik wil gewoon weten hoe ik dat kan ingeven in mijn boekhouding. Kan ik dat gewoon ingeven alsof ik wél een factuur heb ontvangen (met verlegging van BTW of gewoon alsof ik het zonder factuur aankoop) en moet ik gewoon alle communicatie en bewijzen van bestelling bijhouden (+facebookcommentaren van anderen dat dat bedrijf niet meer reageert)? of hoe geef ik dat aan/in?

Lijkt me het eenvoudigst om het gewoon te doen alsof het een uitgave met een bonnetje betreft, maar weet niet of dat correct is?

Laatst bewerkt:
We hebben in 2021 en 2022 geen investeringsaftrekken toegepast (omdat we die jaren al zoveel fiscaal voordeel hadden dat ik het nogal extreem vond om dat ook nog eens te doen :D), maar voor 2023 ga ik die toch toepassen op onze relatief beperkte investeringen.

Ik vroeg me nu wel af of ik eventueel nog de investerkingsaftrekken kan aangeven voor 2021 en 2022, maar ze NIET toepassen voor die jaren maar wél vanaf 2023? (dus nog documenten voor 2021 en 2022 indienen, maar geen correctie aanvragen in de personenbelasting en ze wél toepassen voor 2023?) (maw: ik maak de documenten op, hou die bij en dien ze dit jaar voor zowel 2021,2022 en 2023 in bij mijn belastingsaangifte gezien ik ze vorig jaar niet kon toepassen wegens 2x verlies)?

Daarnaast nog een andere vraag: wij hebben zo'n 60 euro uitgegeven bij een Nederlands bedrijf voor aankoop van een gepersonaliseerde display, maar dat lijkt overkop gegaan te zijn en we zullen dus wss ook noch goederen noch ons geld zien. Een factuur heb ik nog niet gekregen en betwijfel ik ook ooit te krijgen (was een eenmanszaak). Het is natuurlijk niet de moeite om daar een advocaat op te steken, maar ik wil gewoon weten hoe ik dat kan ingeven in mijn boekhouding. Kan ik dat gewoon ingeven alsof ik wél een factuur heb ontvangen (met verlegging van BTW of gewoon alsof ik het zonder factuur aankoop) en moet ik gewoon alle communicatie en bewijzen van bestelling bijhouden (+facebookcommentaren van anderen dat dat bedrijf niet meer reageert)? of hoe geef ik dat aan/in?

Lijkt me het eenvoudigst om het gewoon te doen alsof het een uitgave met een bonnetje betreft, maar weet niet of dat correct is?
Je had wel een belastbare basis van de eenmanszaak in 2021/2022? Normaal gezien draag je die bedragen dan over via formulier 275U.
Toepassen op 2023 zal men (bij controle) sowieso verwerpen. Bij de personenbelasting is de investeringsaftrek trouwens onbeperkt overdraagbaar in tijd, niet zoals bij vennootschappen.

Die 60 EUR zou ik gewoon a.d.h.v. je betaling als diverse financiele kosten boeken, er is wel genoeg bewijs zeker en ook een klein bedrag.

Terug
Bovenaan