We hebben in 2021 en 2022 geen investeringsaftrekken toegepast (omdat we die jaren al zoveel fiscaal voordeel hadden dat ik het nogal extreem vond om dat ook nog eens te doen

), maar voor 2023 ga ik die toch toepassen op onze relatief beperkte investeringen.
Ik vroeg me nu wel af of ik eventueel nog de investerkingsaftrekken kan aangeven voor 2021 en 2022, maar ze NIET toepassen voor die jaren maar wél vanaf 2023? (dus nog documenten voor 2021 en 2022 indienen, maar geen correctie aanvragen in de personenbelasting en ze wél toepassen voor 2023?) (maw: ik maak de documenten op, hou die bij en dien ze dit jaar voor zowel 2021,2022 en 2023 in bij mijn belastingsaangifte gezien ik ze vorig jaar niet kon toepassen wegens 2x verlies)?
Daarnaast nog een andere vraag: wij hebben zo'n 60 euro uitgegeven bij een Nederlands bedrijf voor aankoop van een gepersonaliseerde display, maar dat lijkt overkop gegaan te zijn en we zullen dus wss ook noch goederen noch ons geld zien. Een factuur heb ik nog niet gekregen en betwijfel ik ook ooit te krijgen (was een eenmanszaak). Het is natuurlijk niet de moeite om daar een advocaat op te steken, maar ik wil gewoon weten hoe ik dat kan ingeven in mijn boekhouding. Kan ik dat gewoon ingeven alsof ik wél een factuur heb ontvangen (met verlegging van BTW of gewoon alsof ik het zonder factuur aankoop) en moet ik gewoon alle communicatie en bewijzen van bestelling bijhouden (+facebookcommentaren van anderen dat dat bedrijf niet meer reageert)? of hoe geef ik dat aan/in?
Lijkt me het eenvoudigst om het gewoon te doen alsof het een uitgave met een bonnetje betreft, maar weet niet of dat correct is?