Freelancers & Ondernemers

Dat is niet gezegd hoor.
Ik merk eigenlijk nog minder fiscale controles dan vroeger (en dat waren er al heel weinig).

Op jaarbasis krijgt mss 1% van ons clienteel controle.
Hier de laatste keer boekjaar 2015 en 2016... Ervoor 2012-2013... En tussen 2003 en 2011 maar 1 x. Maatschappelijke zetel was toen wel in Wallonië, sinds 2018 Vlaanderen en dus nikske controle.

Hier de laatste keer boekjaar 2015 en 2016... Ervoor 2012-2013... En tussen 2003 en 2011 maar 1 x. Maatschappelijke zetel was toen wel in Wallonië, sinds 2018 Vlaanderen en dus nikske controle.
En hoe heb je die controles dan ervaren? Is het verhaaltje 'ze smijten er toch altijd iets uit hoor' dan waar geweest of was alles die incorrect werd aangekaart (als er dingen waren) volledig terecht?

Kennis van mij had bvb decoratie voor op kantoor (legit) aangekocht in Zara Home. Controle gehad en werd eruit gewipt want 'Zara is kledij en heeft niets te maken met bedrijfsactiviteit'. Aangekaart dat het Zara Home was en werd er nog steeds uitgewipt. Niet meer verder op in gegaan omdat het uiteindelijk maar over 70 euro ging.

Ben hier wel benieuwd naar hoe je dit ervaren hebt.

En hoe heb je die controles dan ervaren? Is het verhaaltje 'ze smijten er toch altijd iets uit hoor' dan waar geweest of was alles die incorrect werd aangekaart (als er dingen waren) volledig terecht?

Kennis van mij had bvb decoratie voor op kantoor (legit) aangekocht in Zara Home. Controle gehad en werd eruit gewipt want 'Zara is kledij en heeft niets te maken met bedrijfsactiviteit'. Aangekaart dat het Zara Home was en werd er nog steeds uitgewipt. Niet meer verder op in gegaan omdat het uiteindelijk maar over 70 euro ging.

Ben hier wel benieuwd naar hoe je dit ervaren hebt.
Bwa, m'n vader was toen ook nog bestuurder en alle verworpen uitgaven leken me wel terecht en hebben we niet over gediscussieerd want ze hebben telkens heel wat andere obvious zaken nooit gevonden. Plus er waren ook overgedragen verliezen waardoor de belasting telkens 0 was.

Welke zever staat hier achter de wall?

Te hoog loon, te weinig gebruik maken van liquidatiereserve en dergelijke.

Te hoog loon, te weinig gebruik maken van liquidatiereserve en dergelijke.
Te hoog loon kan ik inkomen zolang een laag loon niet kan worden gebruikt om sociale voordelen te bekomen (gesubsidieerde kinder creche, ...).

Legaal misschien wel aanvaardbaar, maar moreel heb ik het er lastig mee daar die "subsidie's" er zijn om de zwakkeren in de maatschappij te ondersteunen, en niet de zaakvoerder met een armoeloon dat na liquidatiereserve/vvpr bis/dividenden op bijna multinational CEO niveau ligt!

Al de rest, fair play!

Te hoog loon kan ik inkomen zolang een laag loon niet kan worden gebruikt om sociale voordelen te bekomen (gesubsidieerde kinder creche, ...).

Legaal misschien wel aanvaardbaar, maar moreel heb ik het er lastig mee daar die "subsidie's" er zijn om de zwakkeren in de maatschappij te ondersteunen, en niet de zaakvoerder met een armoeloon dat na liquidatiereserve/vvpr bis/dividenden op bijna multinational CEO niveau ligt!

Al de rest, fair play!

Ik heb ook een te hoog loon. Ik las hier ergens een fiscaal optimaal nettoloon van 18000 euro bruto per jaar.. daar kan ik privé niet van leven hoor :lol:

Ik heb ook een te hoog loon. Ik las hier ergens een fiscaal optimaal nettoloon van 18000 euro bruto per jaar.. daar kan ik privé niet van leven hoor :laugh:
Wel als je wat reserves hebt (privé) die kunnen bruggen tot de liquidatiereserves er aankomen.
Of ze gaan negatief rekening courant (waar ook wel wat kosten aan verbonden zijn), zodat ze eigenlijk op voorhand al die liquidatiereserves beginnen uitkeren.
Of of of! We wonen in België, dus als je wil kan je perfect legaal de kantjes eraf rijden om zo een deel steunmaatregelen voor de zwakkeren mee te snoepen, door je "op papier" als zo een van die "zwakkeren" voor te doen....

Ik heb ook een te hoog loon. Ik las hier ergens een fiscaal optimaal nettoloon van 18000 euro bruto per jaar.. daar kan ik privé niet van leven hoor :laugh:
Wel als je even opbouwt naar bijvoorbeeld liq reserve, na 5 jaar krijg je langs die kant er wat uit dus kan je toch u loon verlagen op dat moment.

Wel als je even opbouwt naar bijvoorbeeld liq reserve, na 5 jaar krijg je langs die kant er wat uit dus kan je toch u loon verlagen op dat moment.

Tja, ik blijf er voorlopig vanaf als appeltje voor de dorst. Ik zie het als een deel van mijn pensioenspaarpot of als ik ooit een zotte midlifecrisis krijg :lol:

Je zit dan wel met een hogere vennootschapsbelasting als je inclusief je voordelen onder die 44k per jaar gaat.

Maar, die berekening is door de accountants hier op het forum gemaakt, en dat neemt die hogere belasting al mee ingerekend

Als je de sociale bijdrage via je vennootschap betaalt, telt dat mee in het totaalplaatje van de minimumbezoldiging? Momenteel betaal ik die nog privé.

Maar, die berekening is door de accountants hier op het forum gemaakt, en dat neemt die hogere belasting al mee ingerekend
Dan zou het wel interessant kunnen worden... Kan ik mijn bruto een pak lager trekken en toch netto minimaal inleveren.
edit: never mind, komt grotendeels op hetzelfde neer.

Gisteren toevallig nog net simulatie's gemaakt voor een IT'er.
Nu die auteursrechten strenger zijn, of geschrapt zullen worden hou ik hier geen rekening mee.

Dagtarief +- 650
boekjaar 4: dus altijd 20% taxatie aangezien er geen bezoldigingsvoorwaarde is
18.000 = netto 6.935
33.000 = netto 6.732 (33.000 bruto is ong. 2.000 netto opname zonder negatief te gaan)
45.000 = netto 6.493

Boekjaar 5: 18.000 / 25% taxatie versus 45.000 / 20% taxatie
18.000 = netto 6.580*
45.000 = netto 6.493

*winst voor belastingen is 100.000, d.w.z. bij hogere kostenstructuur of lagere omzet het voordeel groter zal zijn.

Conclusie: eerste 4 boekjaren kan je enorm optimaliseren, vanaf boekjaar 5 zal het ongeveer gelijk lopen als je wat IPT neemt bij 45.000.

Gisteren toevallig nog net simulatie's gemaakt voor een IT'er.
Nu die auteursrechten strenger zijn, of geschrapt zullen worden hou ik hier geen rekening mee.

Dagtarief +- 650
boekjaar 4: dus altijd 20% taxatie aangezien er geen bezoldigingsvoorwaarde is
18.000 = netto 6.935
33.000 = netto 6.732 (33.000 bruto is ong. 2.000 netto opname zonder negatief te gaan)
45.000 = netto 6.493

Boekjaar 5: 18.000 / 25% taxatie versus 45.000 / 20% taxatie
18.000 = netto 6.580*
45.000 = netto 6.493

*winst voor belastingen is 100.000, d.w.z. bij hogere kostenstructuur of lagere omzet het voordeel groter zal zijn.

Conclusie: eerste 4 boekjaren kan je enorm optimaliseren, vanaf boekjaar 5 zal het ongeveer gelijk lopen als je wat IPT neemt bij 45.000.

Ik heb een vennootschap overgenomen die net in 3e boekjaar zat.
Achteraf bekeken wel jammer want ik kan nog maar iets minder dan 2 jaar die 18.000 aanhouden. Met wat ik nu weet had ik liever 4 jaar bezoldiging laag gehouden om maximaal kapitaal op te bouwen...

Ik heb een vennootschap overgenomen die net in 3e boekjaar zat.
Achteraf bekeken wel jammer want ik kan nog maar iets minder dan 2 jaar die 18.000 aanhouden. Met wat ik nu weet had ik liever 4 jaar bezoldiging laag gehouden om maximaal kapitaal op te bouwen...
Dat had je boekhouder moeten afraden he...
Tenzij je een vennootschap vindt met een groot boekhoudkundig verlies op de balans, daar kan je wel nog mooie dingen mee doen :)

Terug
Bovenaan