Freelancers & Ondernemers

Bullet krediet van jezelf aan vennootschap tegen datum VVPRIS en gewoon afhalen 🤷‍♂️ interesten ook pas terugbetalen op datum van vvprbis dus geen maandelijkse kost.
Aha bedankt voor de verduidelijking!

Ik ging er altijd verkeerdelijk vanuit dat dit zoals een gewone lening werkt maar na even op te zoeken wat de definitie van een bullet krediet is heb ik het door :ROFLMAO:.

Hoeveel van dit soort bullet kredieten kan je trouwens afsluiten? Elke 6 maand een nieuwe? 😀 (Telkens met vervaldatum VVPRBIS.)

Aha bedankt voor de verduidelijking!

Ik ging er altijd verkeerdelijk vanuit dat dit zoals een gewone lening werkt maar na even op te zoeken wat de definitie van een bullet krediet is heb ik het door :ROFLMAO:.

Hoeveel van dit soort bullet kredieten kan je trouwens afsluiten? Elke 6 maand een nieuwe? 😀 (Telkens met vervaldatum VVPRBIS.)
Heb het hier jaarlijks, in januari keer ik (deel van) "mijn loon" uit via dat.
Maar denk niet dat daar echt limieten op staan, ook niemand ziet dat behalve bij een controle, maar zelfs dan ...

Iemand aanraders waar je zelf freelancers kan vinden die beschikbaar zijn? Op mijn huidge project zijn we op zoek naar een finance consultant en ze vroegen mij mee te helpen. Via LinkedIn is het wat moeilijk zoeken naar effectief beschikbare mensen.

Wat volgens mij al kan helpen is het eens delen met jouw Linkedin netwerk.
Aangezien je zelf een finance achtergrond hebt is de kans groot dat je ook wat finance mensen in jouw netwerk hebt. :smile:

Heb het hier jaarlijks, in januari keer ik (deel van) "mijn loon" uit via dat.
Maar denk niet dat daar echt limieten op staan, ook niemand ziet dat behalve bij een controle, maar zelfs dan ...

Ik hoop dat er dan toch de nodige boekhoudkundige omzetting is gebeurd van korte naar lange termijn, want op deze manier is zo'n verrichting boekhoudkundig zichtbaar. Er zal dan ook een duidelijke leningsovereenkomst opgesteld zijn tussen de vennootschap en uzelf. Hopelijk is er daar dan ook een intrest tarief overeengekomen gelijk of hoger dan de referentievoet bepaald in Artikel 18 §3, c, 2° KB/WIB92. Het is ook aanbevolen om deze overeenkomst te laten registreren bij uw lokaal registratiekantoor om het een vaste datum te geven en mogelijke betwisting van fiscale 'veinzing' de kiem in te smoren als het zover zou komen(Registratie is geen verplichting). Niet vergeten dat er dan ook nog de belangenconflict bepalingen zijn vennootschapsrechtelijk en de daarbij horende opname in het jaarverslag of apart stuk bij te voegen met de jaarrekening indien geen verplichting tot jaarverslag.

Weet dat bankinstellingen over een debet rekening courant(korte of lange maakt niet uit) soms lastig kunnen doen voor het verlenen van een lening/leasing, soms zelfs na de nodige toelichting gaan ze niet altijd mee in het verhaal... Als u dus een lening/leasing wilt verkrijgen bij een bank kan het soms handig zijn om eerst deze te bekomen en dan pas zo'n verrichting uit te voeren.

Zo'n bullet krediet op uw rekening courant kan maar onderga dan ook alle nodige stappen om discussie bij een eventuele controle te vermijden. Want als ze het gaan herkwalificeren als een lening zonder welbepaalde looptijd gaat u toch even moeten slikken.

Alles gaat goed, simpel en snel zolang men geen fiscale controle heeft gehad...

Ik hoop dat er dan toch de nodige boekhoudkundige omzetting is gebeurd van korte naar lange termijn, want op deze manier is zo'n verrichting boekhoudkundig zichtbaar. Er zal dan ook een duidelijke leningsovereenkomst opgesteld zijn tussen de vennootschap en uzelf. Hopelijk is er daar dan ook een intrest tarief overeengekomen gelijk of hoger dan de referentievoet bepaald in Artikel 18 §3, c, 2° KB/WIB92. Het is ook aanbevolen om deze overeenkomst te laten registreren bij uw lokaal registratiekantoor om het een vaste datum te geven en mogelijke betwisting van fiscale 'veinzing' de kiem in te smoren als het zover zou komen(Registratie is geen verplichting). Niet vergeten dat er dan ook nog de belangenconflict bepalingen zijn vennootschapsrechtelijk en de daarbij horende opname in het jaarverslag of apart stuk bij te voegen met de jaarrekening indien geen verplichting tot jaarverslag.

Weet dat bankinstellingen over een debet rekening courant(korte of lange maakt niet uit) soms lastig kunnen doen voor het verlenen van een lening/leasing, soms zelfs na de nodige toelichting gaan ze niet altijd mee in het verhaal... Als u dus een lening/leasing wilt verkrijgen bij een bank kan het soms handig zijn om eerst deze te bekomen en dan pas zo'n verrichting uit te voeren.

Zo'n bullet krediet op uw rekening courant kan maar onderga dan ook alle nodige stappen om discussie bij een eventuele controle te vermijden. Want als ze het gaan herkwalificeren als een lening zonder welbepaalde looptijd gaat u toch even moeten slikken.

Alles gaat goed, simpel en snel zolang men geen fiscale controle heeft gehad...
Hier gaan een aantal termen mijn petje te boven vrees ik.

Maar dit is allemaal door de boekhouder aangeraden en opgezet, dus ergens moet ik er van uit gaan dat dit allemaal in orde is.
- Het is een welbepaalde termijn (datum uitkering vvprbis)
- Referentievoet is gevolgd
- Er is een duidelijke gedetaileerde leningsovereenkomst, al is die in mijn ogen vrij "boilerplate"
- Registreren is geloof ik niet gebeurd, of daar van ben ik toch niet op de hoogte.
- Opname jaarverslag / apart stuk lijkt me ook taak van de boekhouder
- Het gaat hier over een relatief klein bedrag via krediet in functie van de totale winsten en inkomsten, dat zal inderdaad een debet rekening courant creeren maar die zullen dus allemaal weg zijn binnen 2 jaar (datum uitkering VVPRbis) en tot die datum zal ik (normaal gezien) geen lening nodig hebben

Ik zou denken dat als anderen dit via hun boekhouder afchecken dit ook helemaal geen problemen zal geven.Dit lijkt in mijn onmiddellijke kring zeer courant, en daar zitten ook een aantal onder die controle hebben gehad.

Men moet correct blijven, maar angst aanjagen voor dit soort constructies is in mijn ogen ook niet meteen nodig. Al was ik mogelijks heel beperkt in mijn uitleg / comments.
Maar bedankt voor de feedback en de nodige asterisken.

Als je een woning koopt, hoeveel kan je in kosten steken als je structureel thuiswerkt?

Ik heb ooit eens iets gezien met een formule met het KI, maar ik vind die niet terug.

Maar dit is allemaal door de boekhouder aangeraden en opgezet, dus ergens moet ik er van uit gaan dat dit allemaal in orde is.
- Er is een duidelijke gedetaileerde leningsovereenkomst, al is die in mijn ogen vrij "boilerplate"
- Registreren is geloof ik niet gebeurd, of daar van ben ik toch niet op de hoogte.
- Het gaat hier over een relatief klein bedrag via krediet in functie van de totale winsten en inkomsten, dat zal inderdaad een debet rekening courant creeren maar die zullen dus allemaal weg zijn binnen 2 jaar (datum uitkering VVPRbis) en tot die datum zal ik (normaal gezien) geen lening nodig hebben

Ik zou denken dat als anderen dit via hun boekhouder afchecken dit ook helemaal geen problemen zal geven.Dit lijkt in mijn onmiddellijke kring zeer courant, en daar zitten ook een aantal onder die controle hebben gehad.

Men moet correct blijven, maar angst aanjagen voor dit soort constructies is in mijn ogen ook niet meteen nodig. Al was ik mogelijks heel beperkt in mijn uitleg / comments.
Hier nog nooit dat contract geregistreerd, nog nooit problemen bij fiscale controle over gehad.
We volgen hun spelregels :)

Als je een woning koopt, hoeveel kan je in kosten steken als je structureel thuiswerkt?

Ik heb ooit eens iets gezien met een formule met het KI, maar ik vind die niet terug.
Dat is niet in kosten steken maar dat is verhuren.

Ofwel beroepsmatig NIET geindexeerd ki x 8,95 = maximale huur dat je kan vragen alvorens het beroepsmatig inkomen wordt.
bv ki van 1000, 20% beroepsmatig
1000 x 20% = 200 x 8,95 = 1790 per jaar
te verhogen met 1,66 als je de beroepsruimte gemeubeld verhuurd (1790x1,66 = 2971,40) (+- afgerond)

Dit huurbedrag kan je wat aanvullen met een vergoeding voor de nutsvoorziengen (wij doen tussen de 20 en 100 EUR extra).

Angst aanjagen was zeker niet de bedoeling, is inderdaad vrij courante verrichting. Gewoon het feit dat u zei dat niemand dit kan zien, vond ik nu niet echt '100 % correct', puur alleen al omdat u een boekhoudkundige omvorming moet doen van lange termijn naar korte termijn.

Uw boekhouder zou dit inderdaad mooi in orde moeten stellen, al heb ik soms al rare kronkels mogen meemaken...
Hier nog nooit dat contract geregistreerd, nog nooit problemen bij fiscale controle over gehad.
We volgen hun spelregels :)

Neen inderdaad heb het zelf ook nog maar een 2'tal keer effectief laten registreren. Vaak is de boekhoudkundige registratie en vermelding op andere elementen genoeg te bewijzen qua tijdstip en moeilijk te weerleggen door de administratie.

Wil graag een zakelijke aankoop van zo'n €1000 op een Nederlandse webshop doen. Deze biedt enkel iDeal en kredietkaart als betalingsmogelijkheden aan. iDeal is enkel voor Nederlandse banken, dus wil ik met kredietkaart betalen. Echter, ik heb enkel een gratis persoonlijke kredietkaart en niet zakelijk (omdat deze geld kosten). Is het mogelijk om deze aankoop met mijn persoonlijke kredietkaart te kopen en nadien gewoon het bedrag van mijn zakelijke naar mijn persoonlijke rekening over te schrijven?

Wil graag een zakelijke aankoop van zo'n €1000 op een Nederlandse webshop doen. Deze biedt enkel iDeal en kredietkaart als betalingsmogelijkheden aan. iDeal is enkel voor Nederlandse banken, dus wil ik met kredietkaart betalen. Echter, ik heb enkel een gratis persoonlijke kredietkaart en niet zakelijk (omdat deze geld kosten). Is het mogelijk om deze aankoop met mijn persoonlijke kredietkaart te kopen en nadien gewoon het bedrag van mijn zakelijke naar mijn persoonlijke rekening over te schrijven?
Ja dat kan afaik. Ik vergis me ook al eens van bankkaart. Ik stort dan het bedrag van mijn zakelijke rekening terug naar de privé rekening met als vermelding het factuur nummer en de verkeerde bankkaart. Mijn boekhouder heeft daar nog nooit iets van gezegd iig.

Ja, maar voor zover ik weet zorg je er dan wel voor dat de fiscus je persoonlijke rekening mag controleren. Wat ik sowieso normaal vind, maar niet iedereen verdraagt pottenkijkers :).

Heb hier beslist om ook de sprong te wagen en ga woensdag een eerste keer bij een boekhouder langs. Ik spreek er al jaren over dus ben redelijk goed op de hoogte, heb hier ook al wat lijstjes opgeslagen die me interessant leken (wat allemaal gedaan moet worden).

Was nu eens aan het kijken voor een rudimentair business plan maar als IT consultant (mijn branch is data & BI) is dat nu toch echt iets heel beknopt niet? Ik heb van Flanders DC het businessplan eens gedownload (template) maar dat is veel te gedetailleerd gewoon. Iemand een voorbeeld hiervoor ofzo?

Dat businessplan laten opstellen (als IT-freelancer) door een boekhouder staat in de top-3 van meest weggesmeten geld in mijn leven.
Ik had het hier net aan 2 die ik ken gevraagd en die zeiden toch allebei dat ze dat daar hun boekhouder hebben laten opstellen :tongue: Eerder uit luiheid dan iets anders waarschijnlijk..

Terug
Bovenaan