Ik hoop dat er dan toch de nodige boekhoudkundige omzetting is gebeurd van korte naar lange termijn, want op deze manier is zo'n verrichting boekhoudkundig zichtbaar. Er zal dan ook een duidelijke leningsovereenkomst opgesteld zijn tussen de vennootschap en uzelf. Hopelijk is er daar dan ook een intrest tarief overeengekomen gelijk of hoger dan de referentievoet bepaald in Artikel 18 §3, c, 2° KB/WIB92. Het is ook aanbevolen om deze overeenkomst te laten registreren bij uw lokaal registratiekantoor om het een vaste datum te geven en mogelijke betwisting van fiscale 'veinzing' de kiem in te smoren als het zover zou komen(Registratie is geen verplichting). Niet vergeten dat er dan ook nog de belangenconflict bepalingen zijn vennootschapsrechtelijk en de daarbij horende opname in het jaarverslag of apart stuk bij te voegen met de jaarrekening indien geen verplichting tot jaarverslag.
Weet dat bankinstellingen over een debet rekening courant(korte of lange maakt niet uit) soms lastig kunnen doen voor het verlenen van een lening/leasing, soms zelfs na de nodige toelichting gaan ze niet altijd mee in het verhaal... Als u dus een lening/leasing wilt verkrijgen bij een bank kan het soms handig zijn om eerst deze te bekomen en dan pas zo'n verrichting uit te voeren.
Zo'n bullet krediet op uw rekening courant kan maar onderga dan ook alle nodige stappen om discussie bij een eventuele controle te vermijden. Want als ze het gaan herkwalificeren als een lening zonder welbepaalde looptijd gaat u toch even moeten slikken.
Alles gaat goed, simpel en snel zolang men geen fiscale controle heeft gehad...
Hier gaan een aantal termen mijn petje te boven vrees ik.
Maar dit is allemaal door de boekhouder aangeraden en opgezet, dus ergens moet ik er van uit gaan dat dit allemaal in orde is.
- Het is een welbepaalde termijn (datum uitkering vvprbis)
- Referentievoet is gevolgd
- Er is een duidelijke gedetaileerde leningsovereenkomst, al is die in mijn ogen vrij "boilerplate"
- Registreren is geloof ik niet gebeurd, of daar van ben ik toch niet op de hoogte.
- Opname jaarverslag / apart stuk lijkt me ook taak van de boekhouder
- Het gaat hier over een relatief klein bedrag via krediet in functie van de totale winsten en inkomsten, dat zal inderdaad een debet rekening courant creeren maar die zullen dus allemaal weg zijn binnen 2 jaar (datum uitkering VVPRbis) en tot die datum zal ik (normaal gezien) geen lening nodig hebben
Ik zou denken dat als anderen dit via hun boekhouder afchecken dit ook helemaal geen problemen zal geven.Dit lijkt in mijn onmiddellijke kring zeer courant, en daar zitten ook een aantal onder die controle hebben gehad.
Men moet correct blijven, maar angst aanjagen voor dit soort constructies is in mijn ogen ook niet meteen nodig. Al was ik mogelijks heel beperkt in mijn uitleg / comments.
Maar bedankt voor de feedback en de nodige asterisken.