Freelancers & Ondernemers

Eerder uit “Hoe doe je dat dat het correct is?”

Ik vond dat zeker geen weggesmeten geld. Maar elk zijn ding daar over.
lijkt me sterk afhankelijk van welke activiteit je doet. Een IT'er heeft weinig kosten, dus het inschatten van de inkomsten is het belangrijkste en ik weet niet hoe goed een boekhouder op de hoogte is van alle diverse IT-niches die bestaan.

Ik heb mijn business plan zelf opgesteld en heb weinig onverwachts tegengekomen (behalve meer inkomsten :)).

Veel rekent uw boekhouder daar toch ook niet voor aan? Zeker voor een IT consultant/finance consultant is dat 20 minuten werk. Mijn boekhouder heeft daar ook weinig voor gevraagd gezien de eenvoud van de job. Ik zou het inderdaad ook door een boekhouder laten doen, dan ben je zeker dat het in orde is voor uw notaris.

Als er geen speciallekes in uw kosten zitten is dat vrij eenvoudig. Mijn vrouw is arts en ook daarvoor was dat business plan heel algemeen en vooral pro forma.

Iemand ervaring met het maandelijks uitkeren van niet-beursgenoteerde warrants als onderdeel van mijn loonspakket ? Voor- en nadelen ? Lijkt mij fiscaal voordelig, maar het is mij niet helemaal duidelijk of ik ze na het uitkeren onmiddellijk mag verkopen of niet ?

lijkt me sterk afhankelijk van welke activiteit je doet. Een IT'er heeft weinig kosten, dus het inschatten van de inkomsten is het belangrijkste en ik weet niet hoe goed een boekhouder op de hoogte is van alle diverse IT-niches die bestaan.

Ik heb mijn business plan zelf opgesteld en heb weinig onverwachts tegengekomen (behalve meer inkomsten :)).
Een business plan dat je opstelt bij een eenmanszaak heeft natuurlijk wel andere vormvereisten dan een financieel plan voor een BV.
Wij hebben daar uiteraard eenvoudige tools voor maar zelf zou ik er niet willen aan beginnen.

Hierbij opsomming wat er allemaal in moet:

Art. 5:4 uit Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
§1
Vóór de oprichting van de vennootschap overhandigen de oprichters aan de optredende notaris een financieel plan waarin zij het bedrag van het aanvangsvermogen verantwoorden in het licht van de voorgenomen bedrijvigheid van de vennootschap over een periode van ten minste twee jaar. Dit stuk wordt niet neergelegd met de akte, maar door de notaris bewaard.
§2
Het financieel plan dient minstens volgende elementen te bevatten:
1° een nauwkeurige beschrijving van de voorgenomen bedrijvigheid;
2° een overzicht van alle financieringsbronnen bij oprichting, in voorkomend geval, met opgave van de in dat verband verstrekte zekerheden;
3° een openingsbalans opgesteld volgens het schema bedoeld in artikel 3:3, evenals geprojecteerde balansen na twaalf en vierentwintig maanden;
4° een geprojecteerde resultatenrekening na twaalf en vierentwintig maanden, opgesteld volgens het schema bedoeld in artikel 3:3;
5° een begroting van de verwachte inkomsten en uitgaven voor een periode van minstens twee jaar na de oprichting;
6° een beschrijving van de gehanteerde hypotheses bij de schatting van de verwachte omzet en de verwachte rentabiliteit;
7° in voorkomend geval, de naam van de externe deskundige die bijstand heeft verleend bij de opmaak van het financieel plan.
§3
Bij de opstelling van de geprojecteerde balansen en resultatenrekeningen kan een andere periodiciteit dan deze bedoeld in paragraaf 2, 3° en 4°, worden gehanteerd op voorwaarde dat de projecties in totaal betrekking hebben op een periode van minstens twee jaar na de oprichting.

Dat is niet in kosten steken maar dat is verhuren.

Ofwel beroepsmatig NIET geindexeerd ki x 8,95 = maximale huur dat je kan vragen alvorens het beroepsmatig inkomen wordt.
bv ki van 1000, 20% beroepsmatig
1000 x 20% = 200 x 8,95 = 1790 per jaar
te verhogen met 1,66 als je de beroepsruimte gemeubeld verhuurd (1790x1,66 = 2971,40) (+- afgerond)

Dit huurbedrag kan je wat aanvullen met een vergoeding voor de nutsvoorziengen (wij doen tussen de 20 en 100 EUR extra).
Vanwaar de factor 1.66 als het bemeubeld is ?

Een business plan dat je opstelt bij een eenmanszaak heeft natuurlijk wel andere vormvereisten dan een financieel plan voor een BV.
Wij hebben daar uiteraard eenvoudige tools voor maar zelf zou ik er niet willen aan beginnen.

Hierbij opsomming wat er allemaal in moet:

Art. 5:4 uit Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
§1
Vóór de oprichting van de vennootschap overhandigen de oprichters aan de optredende notaris een financieel plan waarin zij het bedrag van het aanvangsvermogen verantwoorden in het licht van de voorgenomen bedrijvigheid van de vennootschap over een periode van ten minste twee jaar. Dit stuk wordt niet neergelegd met de akte, maar door de notaris bewaard.
§2
Het financieel plan dient minstens volgende elementen te bevatten:
1° een nauwkeurige beschrijving van de voorgenomen bedrijvigheid;
2° een overzicht van alle financieringsbronnen bij oprichting, in voorkomend geval, met opgave van de in dat verband verstrekte zekerheden;
3° een openingsbalans opgesteld volgens het schema bedoeld in artikel 3:3, evenals geprojecteerde balansen na twaalf en vierentwintig maanden;
4° een geprojecteerde resultatenrekening na twaalf en vierentwintig maanden, opgesteld volgens het schema bedoeld in artikel 3:3;
5° een begroting van de verwachte inkomsten en uitgaven voor een periode van minstens twee jaar na de oprichting;
6° een beschrijving van de gehanteerde hypotheses bij de schatting van de verwachte omzet en de verwachte rentabiliteit;
7° in voorkomend geval, de naam van de externe deskundige die bijstand heeft verleend bij de opmaak van het financieel plan.
§3
Bij de opstelling van de geprojecteerde balansen en resultatenrekeningen kan een andere periodiciteit dan deze bedoeld in paragraaf 2, 3° en 4°, worden gehanteerd op voorwaarde dat de projecties in totaal betrekking hebben op een periode van minstens twee jaar na de oprichting.
Dit dus

Ik ga het anders verwoorden. Ik weet dat als IT'er iemand zegt tegen mij: "ik heb het zelf keer uitgezocht", je de gekste zaken ziet en hoort, borderlining op pure waanzin.

Als IT'er een document opstellen die legally binding je prognose van je bedrijf moet duidelijk maken aan mensen die er wat van kennen en als gevolg daarvan je een zakenrekening/lening ofzo moeten geven, vind ik het een goede investering om te zorgen dat dit document conform met de vereisten is. Iets waar ik geen kaas van gegeten heb. Zie de bovenstaande lijst, geen idee dat de boekhouder dat gedaan heeft voor mijn BV met dat in gedachten.

But that's just me.

Dit dus

Ik ga het anders verwoorden. Ik weet dat als IT'er iemand zegt tegen mij: "ik heb het zelf keer uitgezocht", je de gekste zaken ziet en hoort, borderlining op pure waanzin.

Als IT'er een document opstellen die legally binding je prognose van je bedrijf moet duidelijk maken aan mensen die er wat van kennen en als gevolg daarvan je een zakenrekening/lening ofzo moeten geven, vind ik het een goede investering om te zorgen dat dit document conform met de vereisten is. Iets waar ik geen kaas van gegeten heb. Zie de bovenstaande lijst, geen idee dat de boekhouder dat gedaan heeft voor mijn BV met dat in gedachten.

But that's just me.
Da's niet het doel van zo'n businessplan, tegenover een bank is dat niet legally binding, een bank wordt verondersteld zelf dat businessplan te beoordelen, die kunnen achteraf niet afkomen dat het verkeerd was en het businessplan dat je wettelijk verplicht moet maken dient enkel om bij snel faillissement te beoordelen of het startkapitaal voldoende was om de geplande activiteiten uit te voeren. Voor een IT freelancer kan je daar virtueel niks verkeerd doen want je plant geen investeringen, als je de eerste jaren failliet gaat kan dat eigenlijk niet zijn door ontoereikend kapitaal maar enkel door een gebrek aan inkomsten of bvb schadevergoedingen, maar da's geen probleem in die context. Het enige wat je zou kunnen verkeerd doen n zo'n plan is bijvoorbeeld meedelen dat je plant 0 inkomsten te zullen hebben hebben, geen startkapitaal zal investeren en dat je desondanks een auto zal leasen (en dan failliet gaan) maar da's zo vergezocht dat het gewoon niet gebeurt.

Laatst bewerkt:
Da's niet het doel van zo'n businessplan, tegenover een bank is dat niet legally binding, een bank wordt verondersteld zelf dat businessplan te beoordelen, die kunnen achteraf niet afkomen dat het verkeerd was en het businessplan dat je wettelijk verplicht moet maken dient enkel om bij snel faillissement te beoordelen of het startkapitaal voldoende was om de geplande activiteiten uit te voeren. Voor een IT freelancer kan je daar virtueel niks verkeerd doen want je plant geen investeringen, als je de eerste jaren failliet gaat kan dat eigenlijk niet zijn door ontoereikend kapitaal maar enkel door een gebrek aan inkomsten of bvb schadevergoedingen, maar da's geen probleem in die context. Het enige wat je zou kunnen verkeerd doen n zo'n plan is bijvoorbeeld meedelen dat je plant 0 inkomsten te zullen hebben hebben, geen startkapitaal zal investeren en dat je desondanks een auto zal leasen (en dan failliet gaan) maar da's zo vergezocht dat het gewoon niet gebeurd.
Ik moet eerlijk zijn, voor mij gaat het niet zozeer over het "risico" maar eerder over de tijd dat je daarin steekt. Mijn vrouw (werkt bij accountancykantoor) heeft mijn financieel plan op een half uur, 45 minuten max. gemaakt. Had ik dat zelf moeten uitpluizen en maken dan had ik er allicht een halve dag of langer mee bezig geweest... Ik denk dat voor de gemiddelde BG'er een halve dag eraan moeten spenderen meer kost dan de 100 - 150 EUR die je aan de boekhouder betaalt.

Ik heb het opgezocht, 8 werkuren aan 75/h was het. Want het was voor haar de eerste keer dat ze het opmaakte met de nieuwe vorm vereisten zei ze. Ik geloof wel dat er werk in gekropen is, maar dat was eigenlijk nutteloos veel want elke IT freelancer heeft bijna dezelfde kostenstructuur. En risico voor faillissement was nihil.

Ubo en opstart was apart.

Ik heb het opgezocht, 8 werkuren aan 75/h was het. Want het was voor haar de eerste keer dat ze het opmaakte met de nieuwe vorm vereisten zei ze. Ik geloof wel dat er werk in gekropen is, maar dat was eigenlijk nutteloos veel want elke IT freelancer heeft bijna dezelfde kostenstructuur. En risico voor faillissement was nihil.

Ubo en opstart was apart.
Daar zou ik al een probleem mee hebben want jij hebt nu de kost van de template betaald en de klanten na jou betalen nu maar een fractie en profiteren van jouw reeds betaalde templatekost.

Even een vraag in de mage:: Wat is zowat het keerpunt qua brutoloon waar het interessanter wordt voor zowel WN als WG om management vennootschap op te richten?

Ik heb toen iets van 500-700 euro voor betaald.
Daar zou ik al een probleem mee hebben want jij hebt nu de kost van de template betaald en de klanten na jou betalen nu maar een fractie en profiteren van jouw reeds betaalde templatekost.
Hier ook ongeveer 900,00 EUR voor volledige opstart van BV.

Je zit daar wel met een mooie winstmarge maar vrijwel enkel senior of vennoot kan deze opdracht volledig uitvoeren.
- opstart gesprek + nadien vragen beantwoorden
- opstellen financieel plan
- begeleiding notaris oprichtingsakte
- aansluiting vennootschap/bedrijfsleider verzekeringfonds
- activatie UBO/BTW
- een hoop extra interne administratieve formaliteiten opgelegd door ITAA

Even een vraag in de mage:: Wat is zowat het keerpunt qua brutoloon waar het interessanter wordt voor zowel WN als WG om management vennootschap op te richten?
Dat is moeilijk te zeggen, is wat maatwerk. Hangt af van je totale loonpakket/loonkostprijs ... van je eigen koststructuur in vennootschap.
Fiscaal/financieel kan je al voordeel hebben bij bruto van 2.500 ... (al zou ik het niet aanraden)

Dus als je privé een bureau en stoel aankoopt is dat dan bemeubeld?
Ja. Ik verhuur mijn kantoor ook bemeubeld. In de ruimte staan bureau, boekenrekken, lampen, kast, printer, tapijt en zetel. De bureaustoel is door de vennootschap aangekocht.

Zolang de overgrote meerderheid van je kantoormeubilair niet door je vennootschap is aangekocht kan je die ruimte bemeubeld verhuren.

Ik moet eerlijk zijn, voor mij gaat het niet zozeer over het "risico" maar eerder over de tijd dat je daarin steekt. Mijn vrouw (werkt bij accountancykantoor) heeft mijn financieel plan op een half uur, 45 minuten max. gemaakt. Had ik dat zelf moeten uitpluizen en maken dan had ik er allicht een halve dag of langer mee bezig geweest... Ik denk dat voor de gemiddelde BG'er een halve dag eraan moeten spenderen meer kost dan de 100 - 150 EUR die je aan de boekhouder betaalt.
Ben vrij zeker dat je dat zelfs zelfs op heel wat minder tijd kan maken maar zal wel langer duren tegen dat je dat doorhebt en beseft welke documenten je precies moet opmaken de eerste keer dat je dat doet. Boekhouders moeten vanuit hun beroep zoiets aanpakken met voldoende ernst en grondigheid, maar eigenlijk zijn zo'n plannen vaak overdreven gedetailleerd voor waar ze eigenlijk maar voor dienen.

Terug
Bovenaan