Was typo, heb het juiste dWas een typo, heb het juiste document hiervoor liggen. Maar moet je dit document jaarlijks indienen ook al heeft het (door het verlies) geen invloed op de personenbelastingen?
In principe voor de goede orde wel want u maakt aanspraak, echter door uw fiscale situatie kon u die niet benutten in die fiscale jaren en zal u die dus overdragen naar volgende belastbare tijdperken. In uw geval zou ik de fiches 276U van de voorgaande jaren opmaken en bijhouden
als er fiscale controle
zou komen. Zodat u snel kan aantonen dat er toen een recht was en dat u deze dan overgedragen hebt. Echter voor 2023 zou ik gewoon de 276U indienen van dat jaar, waar u kolom E invult van voorgaande aftrekken.
De vennootschap gaat de garage gebruiken van mijn woonst (dit is eigenlijk zo goed als de hele onderverdieping, ongeveer 80m² op een woonst van 250 m² bewoonbaar). Alsook mijn bureel zal gebruikt worden dit is een 4-tal m².
--> hoe wordt de huur hiervoor berekend?
Optimale huur zal u rekening moeten houden met de 'drempel' meer gekend als huurherkwalificatie. Is een regel die het maximale aan huuropbrengsten bepaald die zullen belast worden als een onroerend inkomen. Gaat u over die drempel dan zal het bedrag boven de drempel geherkwalificeerd worden als bedrijfsleiderbezoldiging met alle gevolgen voor de: sociale bijdragen, personenbelasting, lager kostenforfait ... op het gedeelte boven de drempel.
Maximale huur = Niet geïndexeerde KI x 5/3 x
5,37(
2023= wordt elk jaar geïndexeerd)
Hou natuurlijk rekening dat u enkel de
beroepsgedeelten zal verhuren. In uw geval blijkbaar het volgende: 84m²/250m² = 33,60 %
Ter voorbeeld stel dat uw niet geïndexeerd KI = € 1.000,00 x 33,60 % x 5/3 x 5,37 = € 3.007,20/ 12 = € 250,60 maandelijkse huur die u kan vragen zonder geherkwalifceerd te worden voor een gedeelte.
Als u € 1.000,00 per maand huur zou vragen = €12.000,00/jaar zal er € 8.992,80 geherkwalifceerd worden als een beroepsinkomen.
Er van uitgaand dat u enig eigenaar bent van uw woonst. Als uw partner ook bijvoorbeeld de helft eigendomsaandeel heeft en
NIET ingeschreven staat als bedrijfsleider eerste categorie in de vennootschap, dan moet u de herkwalifcatie grens delen door 2. Heeft dit een positieve impact? Ja toch wel.
Huurherkwalifcatie grens € 3.007,20 / 2 = € 1.503,60. Uw ontvangen huur = € 12.000,00 / 2 = € 6.000,00.
Dus de herkwalifcatie is € 6.000,00 - € 1.503,60 = € 4.496,40 (
Inderdaad de helft verrassing ... ) Er zal dus 50 % minder belast worden als een bedrijfsleiderbezoldiging van het gedeelte boven de huurherkalificatie grens.