Fraude door zelfstandigen

Een van de redenen kan schenklingsrechten zijn. Trouwens, als de activiteit van de vennootschap (o.a.) vakantieverhuur is en er geen eigen gebruik is, moet er natuurlijk geen VAA betaald wordt.

Die VAA is wel enkel als je dat eigendom privé wilt gebruiken. Je moet dan wel zelf huur betalen als je er zelf wilt verblijven.

Dus als je een typische schijnzelfstandige bent (actief op zoek naar kosten om uw belastingsdruk te verlagen) en je koopt met die vennootschap vastgoed om 100% te verhuren, dan mag je die inbrengen als "kost"? Of althans de intresten van die lening?

Dus als je een typische schijnzelfstandige bent (actief op zoek naar kosten om uw belastingsdruk te verlagen) en je koopt met die vennootschap vastgoed om 100% te verhuren, dan mag je die inbrengen als "kost"? Of althans de intresten van die lening?
En wat als de vennootschap ooit dat vastgoed wilt verkopen?
Alle afschrijvingen (belastinguitsparing) worden tegengeboekt. Daarnaast wordt de eventuele meerwaarde belast.

Binnen zwartwerk zijn de 2 meest voorkomende oftewel mensen in loondienst binnen een sector waarin zwart geld floreert en waar overuren deels in het zwart worden uitbetaald (bouw/horeca/transport/garages etc) of uitkeringsgerechtigden die in het zwart wat extra verdienen. Die laatste groep zal vaak eerder bij particulieren bijverdienen als poetshulp/tuinman/klusjesman etc.

Ik vraag mij van die eerste categorie oprecht af in hoeverre die zich als werknemer kunnen verzetten tegen de zwarte overurenpolitiek. Denk dat sommige profielen misschien al blij zijn dat ze een job hebben en eerder uitgebuit worden door de werkgever?
Zelf heb ik ook veel overuren geklopt, totaal onvergoed, maar toch ook eerder naïef uit angst voor mijn job en evaluaties. Ik heb zelf een gegeerd profiel op de arbeidsmarkt en had al angst overwerk te weigeren, vraag mij dan oprecht af of sommigen al zeker niet anders durven dan erin mee te gaan.
Het is dubbel natuurlijk: ik denk dat het ondertussen goed genoeg geweten is dat een deel van je loon in het zwart zal zijn in die sectoren. Dat wordt volgens mij ook wel open en schaamteloos gecommuniceerd.

Maar natuurlijk is in het zwart werken ook een "oplossing" voor mensen die hier illegaal zijn of die nog niet mogen werken omdat ze nog bezig zijn met de procedure om hier legaal te verblijven. Val in zowat elk restaurant in het Brusselse eens onaangekondigd binnen en kijk wie er in de keuken staat. Via mijn vrouw en ex-collega's ken ik nu wel wat verhalen van mensen die geen verblijfsvergunnig hebben gekregen, of die zelfs nooit hebben aangevraagd omdat ze weten dat ze geen kans maken, maar die wel al jaren gewoon in bv. de horeca werken. Er is gewoon een voldoende groot zwart circuit om dit zonder problemen te blijven doen. En natuurlijk zijn dat allemaal makkelijk uit te buiten werknemers.

Af en toe gebeurt er dan eens iets, zoals die aanslag op die twee Zweedse supporters, en dan valt iedereen zogezegd uit de lucht dat men zo makkelijk in de illegaliteit kan verblijven, maar een week later is dat alweer vergeten en krijg je 10% korting als je cash betaalt.

Laatst bewerkt:
Het is dubbel natuurlijk: ik denk dat het ondertussen goed genoeg geweten is dat een deel van je loon in het zwart zal zijn in die sectoren. Dat wordt volgens mij ook wel open en schaamteloos gecommuniceerd.

Maar natuurlijk is in het zwart werken ook een "oplossing" voor mensen die hier illegaal zijn of die nog niet mogen werken omdat ze nog bezig zijn met de procedure om hier legaal te verblijven. Val in zowat elk restaurant in het Brusselse eens onaangekondigd binnen en kijk wie er in de keuken staat. Via mijn vrouw en ex-collega's ken ik nu wel wat verhalen van mensen die geen verblijfsvergunnig hebben gekregen, of die zelfs nooit hebben aangevraagd omdat ze weten dat ze geen kans maken, maar die wel al jaren gewoon in bv. de horeca werken. Er is gewoon een voldoende groot zwart circuit om dit zonder problemen te blijven doen.

Af en toe gebeurt er dan eens iets, zoals die aanslag op die twee Zweedse supporters, en dan valt iedereen zogezegd uit de lucht dat men zo makkelijk in de illegaliteit kan verblijven, maar een week later is dat alweer vergeten en krijg je 10% korting als je cash betaalt.

Ik heb een vriend die al 10-15y in het zwart werkt in een pitta kot. Heeft een gewone job, maar verdient af en toe wat bij en blijkbaar verdient een nachtje pitta's verkopen redelijk goed.

Elke dag contract van 1d tekenen en dan verscheuren en doen verdwijnen op het einde van de dag.

Is na 10y keer gepakt en alles uitgespit, maar was een minimale boete ivm wat hij al binnengeroefeld had. Nog een mysterie dat het zo lang geduurd heeft, want alles en iedereen wist ervan. En er zaten genoeg flikken of andere ambtenaren in de omgeving van de vriendengroep die het wisten...

Recent is hij gestopt omdat hij nu een eigen restaurant runt. Benieuwd hoe ze daar de contracten regelen met het personeel 👀

Toen mijn broer 20y geleden als vakantiejob in een restaurant werkte, was het hetzelfde verhaal overigens. Dagcontracten die verscheurd werden. Ik heb eigenlijk nooit geweten wat de redenering erachter was, want studentenarbeid was dan ook al schijtegoedkoop. Misschien truc om zijn zwart geld onder de radar weg te krijgen uit de zaak in ruil voor arbeid die witte inkomsten opbracht.

En wat als de vennootschap ooit dat vastgoed wilt verkopen?
Alle afschrijvingen (belastinguitsparing) worden tegengeboekt. Daarnaast wordt de eventuele meerwaarde belast.

Wordt de meetwaarde niet gecorrigeerd met inflatie of iets anders? Al dan niet gebonden aan een zekere tijd?

Afhankelijk van het type vastgoed ook "interessante" mogelijkheden door x% in het zwart te ontvangen - handig voor de meerwaarde, handig voor de koper, ... correct dat je niet mag overdrijven want de fiscus heeft ergens wel een idee van de waarde van het vastgoed maar er is zeker ruimte om het interessant te maken.

Laatst bewerkt:
Ik heb een vriend die al 10-15y in het zwart werkt in een pitta kot. Heeft een gewone job, maar verdient af en toe wat bij en blijkbaar verdient een nachtje pitta's verkopen redelijk goed.

Elke dag contract van 1d tekenen en dan verscheuren en doen verdwijnen op het einde van de dag.

Is na 10y keer gepakt en alles uitgespit, maar was een minimale boete ivm wat hij al binnengeroefeld had. Nog een mysterie dat het zo lang geduurd heeft, want alles en iedereen wist ervan. En er zaten genoeg flikken of andere ambtenaren in de omgeving van de vriendengroep die het wisten...

Recent is hij gestopt omdat hij nu een eigen restaurant runt. Benieuwd hoe ze daar de contracten regelen met het personeel 👀

Toen mijn broer 20y geleden als vakantiejob in een restaurant werkte, was het hetzelfde verhaal overigens. Dagcontracten die verscheurd werden. Ik heb eigenlijk nooit geweten wat de redenering erachter was, want studentenarbeid was dan ook al schijtegoedkoop. Misschien truc om zijn zwart geld onder de radar weg te krijgen uit de zaak in ruil voor arbeid die witte inkomsten opbracht.

Vroeger ging dat met dagcontracten en verscheuren.
Tegenwoordig moet je (ook met dagcontracten/flexi) dimona gemeld zijn, elektronische databank.

Daar kan je idd wel annuleren, maar als je dat elke keer doet gaat de RSZ snel aan de baas zijn deur staan (en die zal dan waarschijnlijk ook wel de grootste boete krijgen)

Niet controleren of moeien waar je ook privé naartoe gaat. Werk en privé gescheiden houden want anders eindig je met een mes in de rug :p.

Het is heel zelden maar: https://www.hln.be/binnenland/gerec...lastingcontroleur-carl-48-en-waarom~a86aca2e/

Vroeger ging dat met dagcontracten en verscheuren.
Tegenwoordig moet je (ook met dagcontracten/flexi) dimona gemeld zijn, elektronische databank.

Daar kan je idd wel annuleren, maar als je dat elke keer doet gaat de RSZ snel aan de baas zijn deur staan (en die zal dan waarschijnlijk ook wel de grootste boete krijgen)

Zoals altijd bij dergelijke zaken. Waarom is het uberhaupt een (hele) tijd mogelijk geweest om dagcontracten zonder DIMONA melding te doen... Wat zou er nu toch kunnen gebeuren...

Als ik het huidige regeerakkoord lees, val ik van de ene in de andere verbazing 'waarom is die niet 20y geleden aangepakt'... Als je de deur open zet, passeert er uiteraard veel volk door -_-

Niet controleren of moeien waar je ook privé naartoe gaat. Werk en privé gescheiden houden want anders eindig je met een mes in de rug :p.

Het is heel zelden maar: https://www.hln.be/binnenland/gerec...lastingcontroleur-carl-48-en-waarom~a86aca2e/

Slechte reden om 10y je ogen dicht te knijpen. Moest mijn buurman 10y lang elke dag een vatje naft in de beek kappen, krijgt hij snel een 'anonieme controle' achter hem. Als we allemaal bang moeten zijn om vermoord te worden en daarom gewoon alles laten gaan...

Zo kan je dus (bijna) een volledige woning in kosten nemen als eenmanszaak en achteraf toch niet belast worden erop. Doe ik overigens en mag gerust afgeschaft worden, want het voordeel is gigantisch.

Wat bedoel je met "een volledige woning" in kosten nemen? Niet enkel de intresten?

De winst uit een vakantiewoning is bij mij aan 50% belast trouwens (hoogste schijf).

Omdat je als eenmanszaak belast wordt op uw totale inkomsten als natuurlijk persoon?

We draaien een omzet van 35k excl btw. Ik trek enkel de intresten als kosten af hoor. Maar afschrijvingen en investeringsaftrek doen wonderen. Een investeringsaftrek van 25% was gigantisch overdreven, maar gaan we nog jaren van kunnen genieten.

Hoe uit zich de impact van afschrijvingen en investeringsaftrek?

Slechte reden om 10y je ogen dicht te knijpen. Moest mijn buurman 10y lang elke dag een vatje naft in de beek kappen, krijgt hij snel een 'anonieme controle' achter hem. Als we allemaal bang moeten zijn om vermoord te worden en daarom gewoon alles laten gaan...

Het "melden" is één zaak (want dat kan je anoniem doen)
Het zelf "controleren" is iets geheels anders.

Maar als je daar als flik, controleur,... PV's opstelt bij je buren of bij de pitta waar je wekelijks gaat :p. Dat is niet meer anoniem :p.
Ik stuur soms ook eens een foto naar FAVV als ik vervallen producten in de winkel zie liggen :p.

Wordt de meetwaarde niet gecorrigeerd met inflatie of iets anders? Al dan niet gebonden aan een zekere tijd?

Afhankelijk van het type vastgoed ook "interessante" mogelijkheden door x% in het zwart te ontvangen - handig voor de meerwaarde, handig voor de koper, ... correct dat je niet mag overdrijven want de fiscus heeft ergens wel een idee van de waarde van het vastgoed maar er is zeker ruimte om het interessant te maken.
Bij particulieren is er een correctie voor o.a. inflatie maar particulieren worden in de praktijk bijna nooit belast op meerwaarden. Vennootschappen betalen de volle pot, ze worden ook belast op de inflatie. Vroeger waren er daarvoor correctiemechanismen maar die hebben ze afgeschaft.

Het "melden" is één zaak (want dat kan je anoniem doen)
Het zelf "controleren" is iets geheels anders.

Maar als je daar als flik, controleur,... PV's opstelt bij je buren of bij de pitta waar je wekelijks gaat :p. Dat is niet meer anoniem :p.
Ik stuur soms ook eens een foto naar FAVV als ik vervallen producten in de winkel zie liggen :p.

Ik dacht dat een ambtenaar ietsje meer ruggengraat had. Anders moeten we ze in de Colruyt aan de kassa leggen voor 2 euro (de ruggengraden that is).

Je kunt werk en prive toch als een volwassene scheiden ? Als je de wet overtreedt, overtreedt je de wet. Zo simpel is het. "Dag Jos, ik zie dat er hier 2 in het zwart werken, je beseft dat ik dat moet rapporteren". Wat gaat Jos doen? Nooit meer tegen je spreken ? Moest ik Jos zijn, ik schaamde mij te pletter. Ipv je als handhaver te moeten schamen... Als je echt geen ruggengraag hebt, zal er wel een mechanisme zijn om een andere controleur te sturen wegens 'conflict op interest'.

Ik heb er vroeger genoeg gebuisd aan de unif waar ik de dag nadien pinten mee zat te drinken op de "personeels cantus". Als het niet goed is, is het niet goed. Daar is ook nooit veel rancune of 'bad feelings' bij geweest - eerder begrip langs 2 kanten. Ik heb er niet veel tegengekomen die hun 3 of 7 op 20 onterecht vonden. Meestal krijg je een 'ja, niet veel tijd gehad' of 'onderschat' of 'tijdens het jaar mijn voeten aan geveegd en nooit meer goedgekomen'. Soms een keer "ik ging voor de 12 maar het is een 8 geworden, gegokt en verloren". Heel zeldzaam "ik heb super mega veel gestudeerd en dacht dat ik een 17 ging hebben en nu is het een 8".

Idem met ondergeschikten/collega's waar je je mee kunt amuseren op team building of de vrije momenten, maar die hun werk slecht doen en je dat moet kunnen/durven zeggen. Heb er genoeg negatieve evaluaties gegeven wegens A B C terwijl dat voor de rest toffe pees waren. Als het niet goed is, is het niet goed. Ooit ben ik op zelfde dag begonnen als een andere collega en dat schept automatisch een band. We gingen samen naar sommige sportwedstrijden en andere extra-curriculaire activiteiten. Na 4-5y rapporteerde hij aan mij en het was gewoon echt niet goed. Gewoon alles op papier gezet en 2e kans gegeven. Er was langs beide kanten begrip - hij besefte ook dat het niet goed genoeg was. Heb geprobeerd om kansen te geven en zelfs nog job inhoud aan te passen etc, maar je kunt geen ad-hoc job creeren die matcht met iemand zijn persoonlijkheid/werkmethode. Heb die uiteindelijk moeten ontslaan. 2d sucky feeling, maar it is what it is.

Deontologisch zou ik nu ook nie gaan controleren bij vrienden, buren,...
Er is een reden waarom ik niet in mijn eigen gemeente werk 😅

Maar dan worden zo'n dingen gewoon doorgegeven aan collega's natuurlijk

Zoals altijd bij dergelijke zaken. Waarom is het uberhaupt een (hele) tijd mogelijk geweest om dagcontracten zonder DIMONA melding te doen... Wat zou er nu toch kunnen gebeuren...

Als ik het huidige regeerakkoord lees, val ik van de ene in de andere verbazing 'waarom is die niet 20y geleden aangepakt'... Als je de deur open zet, passeert er uiteraard veel volk door -_-

Geen flauw idee.. misschien dat men toen nog meer bezig was met handmatig werk ipv elektronische databanken?

Ik dacht dat een ambtenaar ietsje meer ruggengraat had. Anders moeten we ze in de Colruyt aan de kassa leggen voor 2 euro (de ruggengraden that is).

Je kunt werk en prive toch als een volwassene scheiden ? Als je de wet overtreedt, overtreedt je de wet. Zo simpel is het. "Dag Jos, ik zie dat er hier 2 in het zwart werken, je beseft dat ik dat moet rapporteren". Wat gaat Jos doen? Nooit meer tegen je spreken ? Moest ik Jos zijn, ik schaamde mij te pletter. Ipv je als handhaver te moeten schamen... Als je echt geen ruggengraag hebt, zal er wel een mechanisme zijn om een andere controleur te sturen wegens 'conflict op interest'.

Ik heb al van het begin tegen men vrienden gezegd dat als ze zo'n dingen doen ze hun mond moeten houden waar ik bij ben..
Mja dat is precies "stoer", zwartwerk of onterecht werkloosheid cashen en zeker erover opscheppen.

Ge gaat ook nie tegen een bevriende agent op café zeggen "Goh vorig weekend met men zatte kloten een fietser opgeschept, geen idee hoe het er mee is, ik ben doorgereden" en dan verwachten dat die eens lacht en er niks mee doet 😅

Ik heb al van het begin tegen men vrienden gezegd dat als ze zo'n dingen doen ze hun mond moeten houden waar ik bij ben..
Mja dat is precies "stoer", zwartwerk of onterecht werkloosheid cashen en zeker erover opscheppen.

Ge gaat ook nie tegen een bevriende agent op café zeggen "Goh vorig weekend met men zatte kloten een fietser opgeschept, geen idee hoe het er mee is, ik ben doorgereden" en dan verwachten dat die eens lacht en er niks mee doet 😅

Kan je moeilijk vergelijken denk ik - de fiscus/overheid is immers "de gemeenschappelijke vijand" als het gaat om geld, belastingen ... vermits de inkomsten toch maar gaan naar politici en hun partners/vrienden, beroepsdoppers die te lui zijn om te werken, "zogezegd" zieken ... en dat in groot contrast met wij, de hard werkende kleine zelfstandige of werknemer die plat belast wordt.

@Silence

Ik heb ook al veel tegen vrienden moeten zeggen "Ik kan zeggen dat ik dingen niet doorvertel, maar ik kan niet garanderen dat ik mijn mond voorbijpraat. Als je niet wil dat ik (en bij extensie anderen) het niet weet, vertel het me niet..."

En ik ben geen tax man of flik of zo.

Als je niet wil dat iets niet uitkomt, hou er je mond over... Als je je mond opent, moet je ervan uitgaan dat het publiek wordt.

Hier bij ons thuis zijn er bij ons alle 2 ook werk-gerelateerde zaken die confidentieel zijn en zelfs binnen onze relatie confidentieel blijven. We hebben dat op voorhand doorgesproken. "Ik vertrouw je, but you never know". Zeker met kinderen in de buurt die als spons alles absorberen en dan gaan rondtoeteren bij schoonouders die dan verder toeteren. En dan is het "code woord" gewoon "highly confidential" en dan zwijgen we erover tegen elkaar.

We hebben hier thuis al farcen meegemaakt.
  • Ik zat ooit thuis in een call en was bezig over "Project Unicorn" in het Engels. Die peuters sluipen altijd mijn bureau binnen als ze thuiskomen om me dan te doen schrikken van onder mijn bureau of achter mijn stoel. Bon, peuter doet 'waaaaaaa' en ik 'verschiet'. 'Hihihi' en terug naar beneden. Tijdens eten begint die 4 jarige te vertellen aan tafel "daarjuist was papa over een unicorn aan het vertellen met de meneren van het werk". OK, het woordje unicorn kennen ze dus ook al.
  • Ik heb ooit een lower-level collega gehad (no disrespect, maar dat was een uitvoerende in het labo die typisch niet op de hoogte was van enige belangrijke operationele aanpassingen tot het zover was) die ongeweten BFF was met de madam van een neef van mijn madam (lijkt een verre stap, maar die was dus af en toe mee met de neef op familie feesten). En dan de typische vragen 'hoe is het op het werk' en dan 'ja, beetje stressvol want we zijn bezig met wat projecten te cancellen en wat mensen te herstructureren. Voor de rest alles OK'. 'En gebeurt dat veel?', 'Niet echt, maar het is een moeilijk jaar, blablabla'. Bon, dus redelijk onschuldig allemaal. Die wist niet waar ik werkte. Die collega van me was dus op een random moment aan het klagen tegen de BFF madam van de neef (blijkbaar hadden de vrouwen intern ambras met elkaar - verrassend) en zei dan 'en zelfs cege stond aan mijn kant, dat kutwijf blablabla. En dien moet hier altijd alle shit oplossen van die vrouwen, hahahahaha'. En dan viel dus die ene haar frank dat ik een connectie was. Kom ik maandag op kantoor 'Zeg, het schijnt dat het hier slecht gaat en dat er herstructuretingen aankomen'. Broek op de enkels. Sindsdien is het niks meer over werk tegen niemand... Ik ga er altijd van uit dat wat ik uitkraam in het publiek komt bij iedereen.

Kan je moeilijk vergelijken denk ik - de fiscus/overheid is immers "de gemeenschappelijke vijand" als het gaat om geld, belastingen ... vermits de inkomsten toch maar gaan naar politici en hun partners/vrienden, beroepsdoppers die te lui zijn om te werken, "zogezegd" zieken ... en dat in groot contrast met wij, de hard werkende kleine zelfstandige of werknemer die plat belast wordt.

Elke euro die gefoefeld wordt, moet betaald worden door wie niet foefelt. Moesten meer mensen dat beseffen, zouden ze waarschijnlijk wat kritischer zijn.

Elke euro die gefoefeld wordt, moet betaald worden door wie niet foefelt. Moesten meer mensen dat beseffen, zouden ze waarschijnlijk wat kritischer zijn.

Dat is de claim van alle "solidaire" roeptoeters bij elkaar ja, maar wie gelooft dat nu echt?

Podiumplaats overheidsbeslag, rode lantaarn begrotingshygiëne, begrotingsoverschotten die quasi nooit voorkomen en als pièce de résistance: de zoektocht naar ettelijke miljarden de komende jaren. Wie gelooft nu echt dat hij/zij effectief minder zal gaan moeten betalen, zolang de rest maar niet foefelt? Wishfull thinking lijkt dat me...

Ik heb er vroeger genoeg gebuisd aan de unif waar ik de dag nadien pinten mee zat te drinken op de "personeels cantus". Als het niet goed is, is het niet goed. Daar is ook nooit veel rancune of 'bad feelings' bij geweest - eerder begrip langs 2 kanten. Ik heb er niet veel tegengekomen die hun 3 of 7 op 20 onterecht vonden. Meestal krijg je een 'ja, niet veel tijd gehad' of 'onderschat' of 'tijdens het jaar mijn voeten aan geveegd en nooit meer goedgekomen'. Soms een keer "ik ging voor de 12 maar het is een 8 geworden, gegokt en verloren". Heel zeldzaam "ik heb super mega veel gestudeerd en dacht dat ik een 17 ging hebben en nu is het een 8".

Idem met ondergeschikten/collega's waar je je mee kunt amuseren op team building of de vrije momenten, maar die hun werk slecht doen en je dat moet kunnen/durven zeggen. Heb er genoeg negatieve evaluaties gegeven wegens A B C terwijl dat voor de rest toffe pees waren. Als het niet goed is, is het niet goed. Ooit ben ik op zelfde dag begonnen als een andere collega en dat schept automatisch een band. We gingen samen naar sommige sportwedstrijden en andere extra-curriculaire activiteiten. Na 4-5y rapporteerde hij aan mij en het was gewoon echt niet goed. Gewoon alles op papier gezet en 2e kans gegeven. Er was langs beide kanten begrip - hij besefte ook dat het niet goed genoeg was. Heb geprobeerd om kansen te geven en zelfs nog job inhoud aan te passen etc, maar je kunt geen ad-hoc job creeren die matcht met iemand zijn persoonlijkheid/werkmethode. Heb die uiteindelijk moeten ontslaan. 2d sucky feeling, maar it is what it is.

Ik vind al je voorbeelden niet gelijkaardig. Daar is dat al op voorhand gedefinieerd wie en welke relatie hebt. Je bent op het werk dus iedereen daar zijn collega's of op "unief" ben jij assistent/prof en iedereen weet dat.

Anekdote: Ik was een keer op een verjaardagsfeestje van een vriendin. Beetje aan het socializen met diens schoonbroer ofzo. Begint die te vertellen over zijn werk en zegt hij dat hij uit zijn eigen dat hij een deel in het zwart krijgt natuurlijk. Vraagt hij aan mij: "Wat doe gij eigenlijk van werk?" :p

Die dacht nog voor een kwartier lang dat ik de komiek aan het uithangen was voor hem te kloten :p. Maar uiteindelijk had die door dat ik serieus was. Ja, je hebt dus idioten die tegen de eerste beste onbekende zeggen dat ze ergens in het zwart werken/verdienen. Dat bewijst hoe ingeburgerd dit is.

Ik denk dat iedereen die ooit zo'n job heeft gehad zoiets al heeft voorgekomen. Collega van mij kwam dit tegen op de bus waar een rando met hem begon te socializen. Die begon ook van zijn eigen te vertellen dat hij in het zwart verdient om dan de vraag te krijgen "waar werk jij?". De angstblik is altijd hilarisch natuurlijk.

Maar ik ga zo'n mensen niet "melden".
1. Het blijft woord op woord dus ik zou al een PV moeten opmaken met mijn naam erop tegen dat er al iets uit zou moeten komen in een regio waar ik eigenlijk niet bevoegd voor ben.
2. Zit ik gewoon mijn sociaal vriendenkring op te blazen. Want op dat verjaardagsfeestje ga ik niet meer uitgenodigd worden. :p

Er gaan ook nauwelijks politieagenten hun eigen maten aangeven als die een keer illegale drugs gebruiken op een sociaal moment waar die agent ook uitgenodigd is . Die gaan gewoon zeggen: "Ik ga niets doen maar doe dat niet in mijn buurt want ik wil er niets van weten. Je weet waar ik werk." De meeste politieagenten gaan ook geen parkeerboetes uitschrijven in de straat waar ze wonen. Je wil jouw naam niet op het PV hebben.

Dat is de claim van alle "solidaire" roeptoeters bij elkaar ja, maar wie gelooft dat nu echt?

Podiumplaats overheidsbeslag, rode lantaarn begrotingshygiëne, begrotingsoverschotten die quasi nooit voorkomen en als pièce de résistance: de zoektocht naar ettelijke miljarden de komende jaren. Wie gelooft nu echt dat hij/zij effectief minder zal gaan moeten betalen, zolang de rest maar niet foefelt? Wishfull thinking lijkt dat me...
Allemaal drogredenen. Probeer je in bochten te wringen zoveel je wil: elke euro die de overheid uitgeeft moeten ze op een andere manier binnen krijgen. Elke euro die ze ergens minder ophalen zullen dus elders moeten zoeken en vinden. Het is echt niet moeilijker dan dat.

Dat we geen begrotingsoverschot gaan realiseren door al het gefoefel te stoppen is logisch (maar daarom niet minder jammer)... politiekers doen niet liever dan geld uitgeven dat er niet is. Wat denk je dat ze gaan doen met geld dat er wél is.

Terug
Bovenaan