Fraude door zelfstandigen

Er is bij een ontbinding van een vennootschap altijd een controleverslag van een revisor of extern accountant (mag nooit de gebruikelijke vaste accountant zijn).
dat is geen controle door de fiscus (en sowieso ook enkel van toepassing om vennootschappen natuurlijk).

Laatst bewerkt:
Zelfs als ge met alles in orde zijt, kan u dat wel gewoon tijd kosten. Een familielid heeft een bouwbedrijf, die heeft over 15 opeenvolgende fiscale jaren van 13 jaren controle gehad. Wetende dat ze de eerste keer al verbaasd waren dat de werken aan privé-eigendommen correct gefactureerd waren, er juist even veel pc's waren gekocht als er ingenieurs waren en restaurantkosten zo laag waren dat de controleur eens lachtte, vloek je toch wanneer ze een tweede of derde keer langskomen om nog harder te zoeken. En je wordt dan helemaal zot als je weet hebt van cowboys die de dans steeds ontspringen.
Ja, dat wil ik zeker geloven. Maar de frustratie lijkt me dan toch te zijn dat de kans op controle laag (ongelijk verdeeld?) is. En specifiek een controle bij stopzetting...maak dat de standaard.

Dus geen € 37.80 terugkrijgen of instemmen met een controle?

Ik lees even de reacties:

En een antwoord hierop:

Zouden al die eerlijke ondernemers/boekhouders nu niet gewoon allemaal moeten instemmen met een controle?
Er zijn ook tal van fouten die afgestraft worden die niets met eerlijkheid te maken hebben, foute datums op facturen, verkeerde btw nummers, een klant vergeten in de klantenlisting. Heel wat afwijkingen zijn ook echt eerlijk gemaakte fouten en die worden ook beboet. Daarnaast zijn er ook heel wat zaken die op een spectrum zitten. Hoeveel procent van je huis gebruik je voor je beroep? Is dat 10% of 15%? Daar is geen exact antwoord op.

Elke controle zal tijd en kosten met zich meebrengen ook als je eerlijk bent. En dat eind getal van 37 euro is ook echt geld dat van hem is, da's geen geld dat ie van de overheid terugvraagt. Het houdt voor een administratie geen steek om bij niet teruggave geen controle te doen en bij wel teruggave wel. Had ie bij zijn laatste BTW storting 37 euro minder gestort dan was die vraag zelfs niet gesteld geweest en had ie dat geld op zak.

Ik weet niet of daar officiële cijfers over zijn maar op basis van wat ik in mijn omgeving hoor en zie wordt er in de ene regio toch beduidend meer gecontroleerd dan in de andere (toegegeven, is anekdotisch bewijs).

Er zijn ook tal van fouten die afgestraft worden die niets met eerlijkheid te maken hebben, foute datums op facturen, verkeerde btw nummers, een klant vergeten in de klantenlisting. Heel wat afwijkingen zijn ook echt eerlijk gemaakte fouten en die worden ook beboet. Daarnaast zijn er ook heel wat zaken die op een spectrum zitten. Hoeveel procent van je huis gebruik je voor je beroep? Is dat 10% of 15%? Daar is geen exact antwoord op.

Elke controle zal tijd en kosten met zich meebrengen ook als je eerlijk bent. En dat eind getal van 37 euro is ook echt geld dat van hem is, da's geen geld dat ie van de overheid terugvraagt. Het houdt voor een administratie geen steek om bij niet teruggave geen controle te doen en bij wel teruggave wel. Had ie bij zijn laatste BTW storting 37 euro minder gestort dan was die vraag zelfs niet gesteld geweest en had ie dat geld op zak.
Die 37 euro is maar geld van hem als er een controle is die niks oplevert. Tijd/geld die je verliest door controles moet je als zelfstandige inrekenen, zelfs al ben je ondertussen al gestopt. 't is niet dat het aantal controles enorm is.

Ik weet niet of daar officiële cijfers over zijn maar op basis van wat ik in mijn omgeving hoor en zie wordt er in de ene regio toch beduidend meer gecontroleerd dan in de andere (toegegeven, is anekdotisch bewijs).
die link naar die cijfers heb ik al gezet. Brussel en Antwerpen minste kans, Kortrijk grootste kans dacht ik

Overigens woensdag nog een sauna gereserveerd. Dat hij cash vraagt is duidelijk waarom...

Laatst bewerkt:
Die 37 euro is maar geld van hem als er een controle is die niks oplevert. Tijd/geld die je verliest door controles moet je als zelfstandige inrekenen, zelfs al ben je ondertussen al gestopt. 't is niet dat het aantal controles enorm is.
Maar die controle laten afhangen van of ie er voor kiest om zijn geld terug te vragen is verkeerd en ongepast. Ze mogen gerust controleren maar dit is als dreigen met een rechtszaak in de hoop dat de andere toegeeft omdat dat teveel miserie is, zelfs als ie gelijk heeft. Da's geen gepaste manier van doen voor een overheid naar haar burgers.

Maar die controle laten afhangen van of ie er voor kiest om zijn geld terug te vragen is verkeerd en ongepast. Ze mogen gerust controleren maar dit is als dreigen met een rechtszaak in de hoop dat de andere toegeeft omdat dat teveel miserie is, zelfs als ie gelijk heeft. Da's geen gepaste manier van doen voor een overheid naar haar burgers.
Ik geef je gelijk dat het ongepast is, omdat er standaard een controle zou moeten komen. Maar als de controlediensten van de fod financiën kapotbespaard zijn, steevast onder leiding van ministers die zelfstandigen heel genegen zijn, dan ligt het probleem niet bij de ambtenaar die deze brief stuurt, maar bij het gebrek aan middelen.

Ik geef je gelijk dat het ongepast is, omdat er standaard een controle zou moeten komen. Maar als de controlediensten van de fod financiën kapotbespaard zijn, steevast onder leiding van ministers die zelfstandigen heel genegen zijn, dan ligt het probleem niet bij de ambtenaar die deze brief stuurt, maar bij het gebrek aan middelen.
Dan nog, het budget zal altijd te klein zijn om alles te doen wat je wil maar dan begin je te prioritiseren. Wat random controles, wat risicofactoren incalculeren en de beperkte middelen zo effectief mogelijk inzetten, maar je begint geen belastingplichtigen af te dreigen dat ze moeten betalen of controle krijgen.

Overigens woensdag nog een sauna gereserveerd. Dat hij cash vraagt is duidelijk waarom...
Ik heb een tijdje terug knal hetzelfde voor gehad toen we met kameraden naar een Escape Room gingen, ik reserveer per email en krijg een bericht dat de betaling in cash moet gebeuren. Ik onmiddellijk teruggestuurd dat we willen betalen met kaart/payconiq en dat ze verplicht zijn dit te aanvaarden. Daarop dan een antwoord gehad dat ze kaartbetalingen ook aanvaarden ... Je moet niet ver zoeken om te zien wat daar achter zit.

Ik heb een tijdje terug knal hetzelfde voor gehad toen we met kameraden naar een Escape Room gingen, ik reserveer per email en krijg een bericht dat de betaling in cash moet gebeuren. Ik onmiddellijk teruggestuurd dat we willen betalen met kaart/payconiq en dat ze verplicht zijn dit te aanvaarden. Daarop dan een antwoord gehad dat ze kaartbetalingen ook aanvaarden ... Je moet niet ver zoeken om te zien wat daar achter zit.
Wij hadden destijds (ondertussen 20 jaar geleden) hetzelfde voor op mijn middelbare school. Boekenpakket ophalen, +-200€ per leerling, 1000 leerlingen, enkel cash. Mijn ouders gaven aan dat ze het wel wouden overschrijven maar mij niet met 200€ naar school sturen op een dag dat iedereen weet dat elke leerling 200€ bij had. School weigerde, overschrijving kon niet, als het echt niet cash kon, dan kon enkel een cheque...

De zwarte kas was heilig!

Dit is dus bij alle sauna’s dat we al gedaan hebben. Dat is ook echt nog zo een sector waar we veel zwart geld zit.

Laatst bewerkt door een moderator:

Bij de thai om de hoek krijg je 10% korting als.je cash betaalt. Of met ecocheques of met maaltijdcheques (enkel papier vroeger) - geen idee of ze digitale aanvaarden tegenwoordig...

Kunt daar gewoon melding van maken hè. Fod economie dacht ik
Hoe gaat men dat vervolgens behandelen vraag ik me af, ik veronderstel dat de vraag stellen om cash te betalen wellicht niet gebonden is aan een sanctie? Om dergelijke zaak dan te onderzoeken zou ik vermoeden dat je met te weinig personeel niet meteen op zoiets gaat focussen … of zie ik het te simpel?

Hoe gaat men dat vervolgens behandelen vraag ik me af, ik veronderstel dat de vraag stellen om cash te betalen wellicht niet gebonden is aan een sanctie? Om dergelijke zaak dan te onderzoeken zou ik vermoeden dat je met te weinig personeel niet meteen op zoiets gaat focussen … of zie ik het te simpel?
Cash betalen is nog steeds mogelijk, maar je moet de klant de mogelijkheid bieden elektronisch te betalen.

Een handelaar die niet aan de verplichting voldoet, riskeert een boete tot 80.000 euro

Sommige zijn dom genoeg om een kaartje op te hangen met "Enkel cash" 😅 of waar al 4 maand op rij de betaalterminal "stuk" is

Ik ga er vanuit dat de fod economie alle meldingen/klachten wel behandeld, of ze ook pro actief op baan gaan durf ik niet zeggen

Ik ga er vanuit dat de fod economie alle meldingen/klachten wel behandeld, of ze ook pro actief op baan gaan durf ik niet zeggen
Als ze al niet op de baan gaan voor kleine sociale fraude/zwartwerk, dan moet ge niet verwachten dat die diensten staan te popelen om dat overal te gaan controleren hoor. Het zal wel gebeuren, als ze goesting hebben, of als er een nieuweling enthousiast is om de baan op te gaan, om dan snel weer terug achter z'n bureau te gaan zitten.

Terug
Bovenaan