Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zwartwerk is sociale fraude en dus geen bevoegdheid van de fod economieAls ze al niet op de baan gaan voor kleine sociale fraude/zwartwerk, dan moet ge niet verwachten dat die diensten staan te popelen om dat overal te gaan controleren hoor. Het zal wel gebeuren, als ze goesting hebben, of als er een nieuweling enthousiast is om de baan op te gaan, om dan snel weer terug achter z'n bureau te gaan zitten.
Ik ken geen enkele woning die volledig gebruikt wordt voor een bijberoep. Ofwel gaat de titel van dit topic ook over jou.Ik kan een héél stuk meer inbrengen gezien de volledige woning gebruikt wordt voor het bijberoep, ik woon daar zelf niet in, hé.
Het gebouw is net zowat het bijberoep.
Is een vakantiewoning.Ik ken geen enkele woning die volledig gebruikt wordt voor een bijberoep. Ofwel gaat de titel van dit topic ook over jou.
Dat weet ik. Daarom heb ik mijn grieven ook gericht op de sociale inspectie, met de gedachte dat daar weinig gebeurt en ook het geval zou kunnen zijn bij de FOD Economie.Zwartwerk is sociale fraude en dus geen bevoegdheid van de fod economie
Over wat gaat uw klacht in feite? Mag ook via pb
Het is nuttig om iets langer te denken dan je neus lang is. Heel veel woningen worden volledig gebruikt voor bijberoepen. Bvb escape rooms (vlakbij onze vakantiewoning is er zo eentje), galerijen, vakantiewoningen,... In Ieper alleen weet ik al meer dan honderd zo'n woningen.Ik ken geen enkele woning die volledig gebruikt wordt voor een bijberoep. Ofwel gaat de titel van dit topic ook over jou.
Een vakantiewoning heeft niks met tweede woonst te maken, dat zijn twee verschillende zaken. En als een vakantiewoning aan 33% belast zou moeten worden, waarom dan niet elke activiteit?Eigenlijk zou een vakantiewoning (tweede woonst) verhuren altijd 33% belast moeten worden. Is dat eigenlijk niet al zo?
We draaien een omzet van 35k excl btw. Ik trek enkel de intresten als kosten af hoor. Maar afschrijvingen en investeringsaftrek doen wonderen. Een investeringsaftrek van 25% was gigantisch overdreven, maar gaan we nog jaren van kunnen genieten.Het zou toch gek zijn dat JPV door de hypothecaire lening van zijn tweede woonst zo’n grote onkost heeft (samen met water en elektriciteit) dat hij geen belastingen moet betalen op die extra inkomsten.
Je sprak over het verdwijnen van activa, die gaan grondig geauditeerd worden. De meerwaarden vormen een cruciaal onderdeel van de audit. Bij zulke verslagen speelt de aansprakelijkheid van de verslaggever, dat zijn geen quick and dirty reviewkes.dat is geen controle door de fiscus (en sowieso ook enkel van toepassing om vennootschappen natuurlijk).
In mijn geval heb ik 3x klacht neergelegd via het meldpunt bij zaken waar ze indertijd enkel cash aanvaardden, dus geen payconiq/kaart/...Hoe gaat men dat vervolgens behandelen vraag ik me af, ik veronderstel dat de vraag stellen om cash te betalen wellicht niet gebonden is aan een sanctie? Om dergelijke zaak dan te onderzoeken zou ik vermoeden dat je met te weinig personeel niet meteen op zoiets gaat focussen … of zie ik het te simpel?
Wat noem jij zwartwerk?Dat weet ik. Daarom heb ik mijn grieven ook gericht op de sociale inspectie, met de gedachte dat daar weinig gebeurt en ook het geval zou kunnen zijn bij de FOD Economie.
Ik heb al meerdere keren aangifte gedaan van zwartwerk op verschillende locaties, maar 9 van de 10 keer reageren jullie extreem laat en/of starten jullie het onderzoek misschien pas wanneer de vogels al gevlogen zijn. Werkt die website, https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/, eigenlijk wel?
Het ging om een periode van een maand, vanaf de start van de zwartwerkzaamheden – en dus ook de aangifte – tot het einde ervan. Twee weken voor het einde had ik zelfs nog de controleur, die ooit bij mij langs is geweest (door een geschil met een ex-werknemer), gecontacteerd om het ook op die manier door te geven, die ging het doorgeven. Dit om geen tijd te verliezen. Maar nee.
Het feit dat er geen enkel contact is met de persoon die de aangifte doet – iets wat jullie nochtans tijdswinst zou kunnen opleveren, of zelfs bewijsmateriaal op een presenteerblaadje zou kunnen aanreiken – is onbegrijpelijk. Helemaal niets, en dat nu al twee keer. Ik had camerabeelden, maar intussen is alles weg.
Ik begrijp dat er in het kader van het onderzoek niet mag worden gecommuniceerd met de persoon die aangifte doet, maar waarom mensen dan laten aangeven als er vervolgens niets mee wordt gedaan? Zes zwartwerkers waren daar een maand lang continu bezig...
Een simpel telefoontje met de aangever om eens te polsen of men daar nog bezig zou zijn, zou al aantonen dat er wat mee gedaan wordt en dat die aangifte enig nut had voor mij als burger.
Jullie gaan me toch niet wijsmaken dat ze uiteindelijk wel gepakt zijn? Dat zou me immers zeker zijn opgevallen.
Het toppunt zou nog zijn dat jullie dan wel af en toe eens passeren terwijl het intussen al 3 weken gedaan is, en jullie dus middelen inzetten voor niks.
Resultaat: een verontwaardigde burger die nu geen moeite meer zal doen om zoiets aan te geven.

Ik geef toe dat ik er nog maar eentje gezien heb, maar daar was afgeschreven activa niet meer te vinden, ondanks dat het (nog) niet verkocht was. Ik betwijfel ook of dingen < 1000 euro daar altijd in zullen staan...Je sprak over het verdwijnen van activa, die gaan grondig geauditeerd worden. De meerwaarden vormen een cruciaal onderdeel van de audit. Bij zulke verslagen speelt de aansprakelijkheid van de verslaggever, dat zijn geen quick and dirty reviewkes.
Ik verschiet daar niet van. Ik kan tientallen kennissen aangeven voor zwartwerk, maar dat heeft weinig zin. We spreken hier over €500 max €1000 per maand. Vergeet niet dat dat geld sowieso terug in onze economie gestoken wordt. Meestal in horeca. Dat is sowieso 10x beter dan iemand die hier jaren profiteert van een uitkering.Gegroet, een controleur die vandaag een halfdagske werven ging controleren en pas nu thuis binnenkomt.. tis dweilen met de kraan open, maar blijkbaar geen prioriteit voor onze politici.
Ik verschiet daar niet van. Ik kan tientallen kennissen aangeven voor zwartwerk, maar dat heeft weinig zin. We spreken hier over €500 max €1000 per maand. Vergeet niet dat dat geld sowieso terug in onze economie gestoken wordt. Meestal in horeca. Dat is sowieso 10x beter dan iemand die hier jaren profiteert van een uitkering.
Ik verschiet daar niet van. Ik kan tientallen kennissen aangeven voor zwartwerk, maar dat heeft weinig zin. We spreken hier over €500 max €1000 per maand. Vergeet niet dat dat geld sowieso terug in onze economie gestoken wordt. Meestal in horeca. Dat is sowieso 10x beter dan iemand die hier jaren profiteert van een uitkering.
Ik denk dat er veel van dat zwart geld op vakantie uitgegeven wordt.Ik verschiet daar niet van. Ik kan tientallen kennissen aangeven voor zwartwerk, maar dat heeft weinig zin. We spreken hier over €500 max €1000 per maand. Vergeet niet dat dat geld sowieso terug in onze economie gestoken wordt. Meestal in horeca. Dat is sowieso 10x beter dan iemand die hier jaren profiteert van een uitkering.
Maar is wel een parasiet/bloedzuiger die er niks voor moest doen, terwijl een zwart'werker' er wel voor gewerkt heeft en diegene die z'n geld uitgeeft aan een zwartwerker dat ook gedaan heeft met geld afkomstig uit werk die trouwens ook al eens ferm belast was...Want iemand die een uitkering trekt geeft dat geld niet uit in onze economie voor eten, drinken, wonen?
sinds wanneer is dat per se een parasiet/bloedzuiger?Maar is wel een parasiet/bloedzuiger die er niks voor moest doen,
terwijl een zwart'werker' er wel voor gewerkt heeft en diegene die z'n geld uitgeeft aan een zwartwerker dat ook gedaan heeft met geld afkomstig uit werk die trouwens ook al eens ferm belast was...Nogal een hoop veronderstellingen bij elkaar. Dat geld hoeft heus niet te komen uit arbeid, laat staan dat die arbeid dan al correct belast zou zijn.en dan blijkt die zwartwerker. Er die persoon te zijn die al jaren door, aan de ziekenkas staat of leefloon geniet. Oops.Het is niet zo dat ik alle uitkeringsgerechtigden over dezelfde kam scheer maar ondanks het fout is heb ik meer respect voor iemand die werkt, of het nu in 't zwart is dan iemand die thuis zit met een uitkering.
Ik heb enkel respect voor mensen die het systeem niet misbruiken als ze geld willen verdienen.
Binnen zwartwerk zijn de 2 meest voorkomende oftewel mensen in loondienst binnen een sector waarin zwart geld floreert en waar overuren deels in het zwart worden uitbetaald (bouw/horeca/transport/garages etc) of uitkeringsgerechtigden die in het zwart wat extra verdienen. Die laatste groep zal vaak eerder bij particulieren bijverdienen als poetshulp/tuinman/klusjesman etc.Maar is wel een parasiet/bloedzuiger die er niks voor moest doen, terwijl een zwart'werker' er wel voor gewerkt heeft en diegene die z'n geld uitgeeft aan een zwartwerker dat ook gedaan heeft met geld afkomstig uit werk die trouwens ook al eens ferm belast was...
Het is niet zo dat ik alle uitkeringsgerechtigden over dezelfde kam scheer maar ondanks het fout is heb ik meer respect voor iemand die werkt, of het nu in 't zwart is dan iemand die thuis zit met een uitkering.
Idem, ik doel inderdaad enkel op diegenen die het systeem misbruiken.Ik heb enkel respect voor mensen die het systeem niet misbruiken als ze geld willen verdienen.