Fraude door zelfstandigen

Ze noemen dat ook gewoon fraude. Als u dat zo hard stoort kan je ofwel weg blijven of wel de fiscus is aanschrijven. Die gaan dat met alle plezier is uitzoeken voor u.

Als ze al niet op de baan gaan voor kleine sociale fraude/zwartwerk, dan moet ge niet verwachten dat die diensten staan te popelen om dat overal te gaan controleren hoor. Het zal wel gebeuren, als ze goesting hebben, of als er een nieuweling enthousiast is om de baan op te gaan, om dan snel weer terug achter z'n bureau te gaan zitten.
Zwartwerk is sociale fraude en dus geen bevoegdheid van de fod economie

En ik denk dat iedereen bij ons wel degelijk veel de baan op gaat voor controles.

Niemand zit graag achter een bureau, iedereen kiest voor dees job omdat het een buitenfunctie is

Over wat gaat uw klacht in feite? Mag ook via pb

Ik kan een héél stuk meer inbrengen gezien de volledige woning gebruikt wordt voor het bijberoep, ik woon daar zelf niet in, hé.

Het gebouw is net zowat het bijberoep.
Ik ken geen enkele woning die volledig gebruikt wordt voor een bijberoep. Ofwel gaat de titel van dit topic ook over jou.

Eigenlijk zou een vakantiewoning (tweede woonst) verhuren altijd 33% belast moeten worden. Is dat eigenlijk niet al zo?

Het zou toch gek zijn dat JPV door de hypothecaire lening van zijn tweede woonst zo’n grote onkost heeft (samen met water en elektriciteit) dat hij geen belastingen moet betalen op die extra inkomsten.

Laatst bewerkt:
Zwartwerk is sociale fraude en dus geen bevoegdheid van de fod economie
Over wat gaat uw klacht in feite? Mag ook via pb
Dat weet ik. Daarom heb ik mijn grieven ook gericht op de sociale inspectie, met de gedachte dat daar weinig gebeurt en ook het geval zou kunnen zijn bij de FOD Economie.

Ik heb al meerdere keren aangifte gedaan van zwartwerk op verschillende locaties, maar 9 van de 10 keer reageren jullie extreem laat en/of starten jullie het onderzoek misschien pas wanneer de vogels al gevlogen zijn. Werkt die website, https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/, eigenlijk wel?

Het ging om een periode van een maand, vanaf de start van de zwartwerkzaamheden – en dus ook de aangifte – tot het einde ervan. Twee weken voor het einde had ik zelfs nog de controleur, die ooit bij mij langs is geweest (door een geschil met een ex-werknemer), gecontacteerd om het ook op die manier door te geven, die ging het doorgeven. Dit om geen tijd te verliezen. Maar nee.

Het feit dat er geen enkel contact is met de persoon die de aangifte doet – iets wat jullie nochtans tijdswinst zou kunnen opleveren, of zelfs bewijsmateriaal op een presenteerblaadje zou kunnen aanreiken – is onbegrijpelijk. Helemaal niets, en dat nu al twee keer. Ik had camerabeelden, maar intussen is alles weg.

Ik begrijp dat er in het kader van het onderzoek niet mag worden gecommuniceerd met de persoon die aangifte doet, maar waarom mensen dan laten aangeven als er vervolgens niets mee wordt gedaan? Zes zwartwerkers waren daar een maand lang continu bezig...
Een simpel telefoontje met de aangever om eens te polsen of men daar nog bezig zou zijn, zou al aantonen dat er wat mee gedaan wordt en dat die aangifte enig nut had voor mij als burger.

Jullie gaan me toch niet wijsmaken dat ze uiteindelijk wel gepakt zijn? Dat zou me immers zeker zijn opgevallen.
Het toppunt zou nog zijn dat jullie dan wel af en toe eens passeren terwijl het intussen al 3 weken gedaan is, en jullie dus middelen inzetten voor niks.

Resultaat: een verontwaardigde burger die nu geen moeite meer zal doen om zoiets aan te geven.

Ik ken geen enkele woning die volledig gebruikt wordt voor een bijberoep. Ofwel gaat de titel van dit topic ook over jou.
Het is nuttig om iets langer te denken dan je neus lang is. Heel veel woningen worden volledig gebruikt voor bijberoepen. Bvb escape rooms (vlakbij onze vakantiewoning is er zo eentje), galerijen, vakantiewoningen,... In Ieper alleen weet ik al meer dan honderd zo'n woningen.
Eigenlijk zou een vakantiewoning (tweede woonst) verhuren altijd 33% belast moeten worden. Is dat eigenlijk niet al zo?
Een vakantiewoning heeft niks met tweede woonst te maken, dat zijn twee verschillende zaken. En als een vakantiewoning aan 33% belast zou moeten worden, waarom dan niet elke activiteit?

De winst uit een vakantiewoning is bij mij aan 50% belast trouwens (hoogste schijf).
Het zou toch gek zijn dat JPV door de hypothecaire lening van zijn tweede woonst zo’n grote onkost heeft (samen met water en elektriciteit) dat hij geen belastingen moet betalen op die extra inkomsten.
We draaien een omzet van 35k excl btw. Ik trek enkel de intresten als kosten af hoor. Maar afschrijvingen en investeringsaftrek doen wonderen. Een investeringsaftrek van 25% was gigantisch overdreven, maar gaan we nog jaren van kunnen genieten.

dat is geen controle door de fiscus (en sowieso ook enkel van toepassing om vennootschappen natuurlijk).
Je sprak over het verdwijnen van activa, die gaan grondig geauditeerd worden. De meerwaarden vormen een cruciaal onderdeel van de audit. Bij zulke verslagen speelt de aansprakelijkheid van de verslaggever, dat zijn geen quick and dirty reviewkes.

Hoe gaat men dat vervolgens behandelen vraag ik me af, ik veronderstel dat de vraag stellen om cash te betalen wellicht niet gebonden is aan een sanctie? Om dergelijke zaak dan te onderzoeken zou ik vermoeden dat je met te weinig personeel niet meteen op zoiets gaat focussen … of zie ik het te simpel?
In mijn geval heb ik 3x klacht neergelegd via het meldpunt bij zaken waar ze indertijd enkel cash aanvaardden, dus geen payconiq/kaart/...
Bij 2 van de 3 zaken was het na mijn klacht opgelost, toen begonnen ze met digitale betalingen te aanvaarden.
1 zaak deed moeilijk en hier hing na 3 maanden nog altijd "cash only" uit aan de toog, hier dan terug een foto van genomen en bij het meldpunt gemeldt dat mijn klacht hier nog altijd opgelost was. Dat is kort daarna dan opgelost.

Dat weet ik. Daarom heb ik mijn grieven ook gericht op de sociale inspectie, met de gedachte dat daar weinig gebeurt en ook het geval zou kunnen zijn bij de FOD Economie.

Ik heb al meerdere keren aangifte gedaan van zwartwerk op verschillende locaties, maar 9 van de 10 keer reageren jullie extreem laat en/of starten jullie het onderzoek misschien pas wanneer de vogels al gevlogen zijn. Werkt die website, https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/, eigenlijk wel?

Het ging om een periode van een maand, vanaf de start van de zwartwerkzaamheden – en dus ook de aangifte – tot het einde ervan. Twee weken voor het einde had ik zelfs nog de controleur, die ooit bij mij langs is geweest (door een geschil met een ex-werknemer), gecontacteerd om het ook op die manier door te geven, die ging het doorgeven. Dit om geen tijd te verliezen. Maar nee.

Het feit dat er geen enkel contact is met de persoon die de aangifte doet – iets wat jullie nochtans tijdswinst zou kunnen opleveren, of zelfs bewijsmateriaal op een presenteerblaadje zou kunnen aanreiken – is onbegrijpelijk. Helemaal niets, en dat nu al twee keer. Ik had camerabeelden, maar intussen is alles weg.

Ik begrijp dat er in het kader van het onderzoek niet mag worden gecommuniceerd met de persoon die aangifte doet, maar waarom mensen dan laten aangeven als er vervolgens niets mee wordt gedaan? Zes zwartwerkers waren daar een maand lang continu bezig...
Een simpel telefoontje met de aangever om eens te polsen of men daar nog bezig zou zijn, zou al aantonen dat er wat mee gedaan wordt en dat die aangifte enig nut had voor mij als burger.

Jullie gaan me toch niet wijsmaken dat ze uiteindelijk wel gepakt zijn? Dat zou me immers zeker zijn opgevallen.
Het toppunt zou nog zijn dat jullie dan wel af en toe eens passeren terwijl het intussen al 3 weken gedaan is, en jullie dus middelen inzetten voor niks.

Resultaat: een verontwaardigde burger die nu geen moeite meer zal doen om zoiets aan te geven.
Wat noem jij zwartwerk?
Personen zonder enige vorm van statuut (werknemer, zelfstandige)?
Of "er worden werken gedaan en cash betaald"?

Hoe weet jij met zekerheid dat het zwartwerk is?

Die website werkt, maakt u geen zorgen.
Denk jij trouwens dat wij zitten te wachten tot er een melding komt en we in de auto springen? Wij zijn de 112 niet hè.

Er komt er melding, dan wordt er een vooronderzoek gemaakt en dan komt het pas bij een controleur.

Uw camerabeelden, doe geen moeite. Dat is waardeloos. Dat kunnen wij niet gebruiken en is ook geen bewijsmateriaal.
Wat wil je dat we daarmee doen? Ik kan tegen die mens zeggen "Hier ik zie 6 personen, wie is dat?" Weet ge wat die zegt? "Die ken ik niet"

Ik kan de gegevens van de "klager" opvragen als ik dat opportuun vind ja. Als de klacht duidelijk is zal ik dat nooit doen.

Belangrijkste, of ze zijn gepakt of niet.. grommel op justitie 😊
Als ik voormiddag controle doe en ik stel zwartwerk vast. Ik kan dat vaststellen, ik kan op dat moment vragen de werf/werkplaats te verlaten, maar ik kan die mensen niet opsluiten en ik kan niet op die werf blijven kamperen om te zien of die mensen terugkomen en herbeginnen.
Ik zal PJ opstellen en dan is het aan justitie voor het vervolg. (En dat duurt wel even)

Gegroet, een controleur die vandaag een halfdagske werven ging controleren en pas nu thuis binnenkomt.. tis dweilen met de kraan open, maar blijkbaar geen prioriteit voor onze politici.

Je sprak over het verdwijnen van activa, die gaan grondig geauditeerd worden. De meerwaarden vormen een cruciaal onderdeel van de audit. Bij zulke verslagen speelt de aansprakelijkheid van de verslaggever, dat zijn geen quick and dirty reviewkes.
Ik geef toe dat ik er nog maar eentje gezien heb, maar daar was afgeschreven activa niet meer te vinden, ondanks dat het (nog) niet verkocht was. Ik betwijfel ook of dingen < 1000 euro daar altijd in zullen staan...

Gegroet, een controleur die vandaag een halfdagske werven ging controleren en pas nu thuis binnenkomt.. tis dweilen met de kraan open, maar blijkbaar geen prioriteit voor onze politici.
Ik verschiet daar niet van. Ik kan tientallen kennissen aangeven voor zwartwerk, maar dat heeft weinig zin. We spreken hier over €500 max €1000 per maand. Vergeet niet dat dat geld sowieso terug in onze economie gestoken wordt. Meestal in horeca. Dat is sowieso 10x beter dan iemand die hier jaren profiteert van een uitkering.

Ik verschiet daar niet van. Ik kan tientallen kennissen aangeven voor zwartwerk, maar dat heeft weinig zin. We spreken hier over €500 max €1000 per maand. Vergeet niet dat dat geld sowieso terug in onze economie gestoken wordt. Meestal in horeca. Dat is sowieso 10x beter dan iemand die hier jaren profiteert van een uitkering.

Want iemand die een uitkering trekt geeft dat geld niet uit in onze economie voor eten, drinken, wonen?

Dat is geen justificatie. Het is evengoed fraude.
Want indien er geen zwart werk mogelijk is, dan is er ook geen werkloosheid mogelijk gekoppeld aan een stuk zwartwerk (ter waarde van 500 - 1000€) om op die manier potentieel een beter leven te hebben dan degenen die gewoon hun standaard job job uitvoeren. Hier belastingen op betalen maar wel in competitie mogen gaan met die hoger vermelde groep mensen (betaalbare huurwoningen,...).

Ik denk dat er veel van dat zwart geld op vakantie uitgegeven wordt.

Want iemand die een uitkering trekt geeft dat geld niet uit in onze economie voor eten, drinken, wonen?
Maar is wel een parasiet/bloedzuiger die er niks voor moest doen, terwijl een zwart'werker' er wel voor gewerkt heeft en diegene die z'n geld uitgeeft aan een zwartwerker dat ook gedaan heeft met geld afkomstig uit werk die trouwens ook al eens ferm belast was...

Het is niet zo dat ik alle uitkeringsgerechtigden over dezelfde kam scheer maar ondanks het fout is heb ik meer respect voor iemand die werkt, of het nu in 't zwart is dan iemand die thuis zit met een uitkering.

Maar is wel een parasiet/bloedzuiger die er niks voor moest doen,
sinds wanneer is dat per se een parasiet/bloedzuiger?

Een werknemer betaalt werkloosheidsverzekering, als hij onvrijwillig werkloos wordt, dan kan hij daar gebruik van maken en zolang hij effectief werk zoekt zoals de meesten, is daar niks parasiterende aan (en ja, de meesten zijn wel degelijk redelijk rap terug aan het werk)
terwijl een zwart'werker' er wel voor gewerkt heeft en diegene die z'n geld uitgeeft aan een zwartwerker dat ook gedaan heeft met geld afkomstig uit werk die trouwens ook al eens ferm belast was...
Nogal een hoop veronderstellingen bij elkaar. Dat geld hoeft heus niet te komen uit arbeid, laat staan dat die arbeid dan al correct belast zou zijn.
Het is niet zo dat ik alle uitkeringsgerechtigden over dezelfde kam scheer maar ondanks het fout is heb ik meer respect voor iemand die werkt, of het nu in 't zwart is dan iemand die thuis zit met een uitkering.
en dan blijkt die zwartwerker. Er die persoon te zijn die al jaren door, aan de ziekenkas staat of leefloon geniet. Oops.

Ik heb enkel respect voor mensen die het systeem niet misbruiken als ze geld willen verdienen.

Maar is wel een parasiet/bloedzuiger die er niks voor moest doen, terwijl een zwart'werker' er wel voor gewerkt heeft en diegene die z'n geld uitgeeft aan een zwartwerker dat ook gedaan heeft met geld afkomstig uit werk die trouwens ook al eens ferm belast was...

Binnen zwartwerk zijn de 2 meest voorkomende oftewel mensen in loondienst binnen een sector waarin zwart geld floreert en waar overuren deels in het zwart worden uitbetaald (bouw/horeca/transport/garages etc) of uitkeringsgerechtigden die in het zwart wat extra verdienen. Die laatste groep zal vaak eerder bij particulieren bijverdienen als poetshulp/tuinman/klusjesman etc.

Ik vraag mij van die eerste categorie oprecht af in hoeverre die zich als werknemer kunnen verzetten tegen de zwarte overurenpolitiek. Denk dat sommige profielen misschien al blij zijn dat ze een job hebben en eerder uitgebuit worden door de werkgever?
Zelf heb ik ook veel overuren geklopt, totaal onvergoed, maar toch ook eerder naïef uit angst voor mijn job en evaluaties. Ik heb zelf een gegeerd profiel op de arbeidsmarkt en had al angst overwerk te weigeren, vraag mij dan oprecht af of sommigen al zeker niet anders durven dan erin mee te gaan.

Ik heb enkel respect voor mensen die het systeem niet misbruiken als ze geld willen verdienen.
Idem, ik doel inderdaad enkel op diegenen die het systeem misbruiken.

Zo heb ik een oude school 'vriend', met mooi diploma, die zich laat aanwerven, om dan de het bloed van onder de nagels van z'n werkgever te halen waardoor hij dan ontslagen wordt en weer van het systeem misbruik kan maken, keer op keer. Bon, tegenwoordig heeft 'm een deftig stabiel postje en is dat een zwart verleden, maar hij wist dus perfect hoe het systeem uit te buiten zonder het echt nodig te hebben, en zonder dat iemand wist dat hij het misbruikte op enkelen na...

Het systeem mag van mijn part wat beter dichtgetimmerd worden, zodat het enerzijds minder kost voor de maatschappij, maar het er anderzijds echt is voor diegenen die het echt nodig hebben

Mochten al die belastingen verminderd worden en we meer aan werk zouden overhouden, dan zou dit gehele systeem van werkloosheidsverzekering minder nodig zijn.

Is het niet eens tijd?

Het is 118 jaar geleden dat onzen Daens gestorven is, kijk waar we nu staan en wat we gerealiseerd hebben. Tijd om het systeem te verfijnen.

Idem hier hoor - maar zoals ik hier al eerder vermelde maak je hier dezelfde perceptie door, naast het feit dat het fraude is, in feite te zeggen dat 500-1000 €/maand eigenlijk klein bier is - ik vermoed dat ze in de politiek trouwens dezelfde fout maken terwijl: 100 man x 750 €/maand x 12 maand/jaar x 35 jaar = 31,5 miljoen is. Laat ons zeggen 30% belasting ... en dan praten we over 100 man - die zijn er in elk gehucht in ons land.

Ik denk dat in mijn dorp 90% van de zelfstandigen die o.a. B2C werken dagelijks goed leven van enkel zwart geld, al de rest wordt gebruikt voor opbouw vermogen.

Terug
Bovenaan