Ik vind al je voorbeelden niet gelijkaardig. Daar is dat al op voorhand gedefinieerd wie en welke relatie hebt. Je bent op het werk dus iedereen daar zijn collega's of op "unief" ben jij assistent/prof en iedereen weet dat.
Anekdote: Ik was een keer op een verjaardagsfeestje van een vriendin. Beetje aan het socializen met diens schoonbroer ofzo. Begint die te vertellen over zijn werk en zegt hij dat hij uit zijn eigen dat hij een deel in het zwart krijgt natuurlijk. Vraagt hij aan mij: "Wat doe gij eigenlijk van werk?"
Die dacht nog voor een kwartier lang dat ik de komiek aan het uithangen was voor hem te kloten

. Maar uiteindelijk had die door dat ik serieus was. Ja, je hebt dus idioten die tegen de eerste beste onbekende zeggen dat ze ergens in het zwart werken/verdienen. Dat bewijst hoe ingeburgerd dit is.
Ik denk dat iedereen die ooit zo'n job heeft gehad zoiets al heeft voorgekomen. Collega van mij kwam dit tegen op de bus waar een rando met hem begon te socializen. Die begon ook van zijn eigen te vertellen dat hij in het zwart verdient om dan de vraag te krijgen "waar werk jij?". De angstblik is altijd hilarisch natuurlijk.
Maar ik ga zo'n mensen niet "melden".
1. Het blijft woord op woord dus ik zou al een PV moeten opmaken met mijn naam erop tegen dat er al iets uit zou moeten komen in een regio waar ik eigenlijk niet bevoegd voor ben.
2. Zit ik gewoon mijn sociaal vriendenkring op te blazen. Want op dat verjaardagsfeestje ga ik niet meer uitgenodigd worden.
Er gaan ook nauwelijks politieagenten hun eigen maten aangeven als die een keer illegale drugs gebruiken op een sociaal moment waar die agent ook uitgenodigd is . Die gaan gewoon zeggen: "Ik ga niets doen maar doe dat niet in mijn buurt want ik wil er niets van weten. Je weet waar ik werk." De meeste politieagenten gaan ook geen parkeerboetes uitschrijven in de straat waar ze wonen. Je wil jouw naam niet op het PV hebben.