Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.




Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.
 
Die gasten leggen geld bijeen om dat te huren in het weekend. Dan is dat snel betaalbaar. En dan ieder op zijn beurt mag daar dan even mee rijden.

Dat kan idd allemaal wel kloppen - maar imo toch een schoolvoorbeeld hoe verkeerd de prioriteiten kunnen liggen van wat hier meermaals wordt bestempeld als zijnde "kansarme" groepen. Want wie A zegt moet ook B zeggen: wat kan je verwachten van groepjes jongeren die samen een pot uitleggen om snelle wagens gaan huren?
 
Dat kan idd allemaal wel kloppen - maar imo toch een schoolvoorbeeld hoe verkeerd de prioriteiten kunnen liggen van wat hier meermaals wordt bestempeld als zijnde "kansarme" groepen. Want wie A zegt moet ook B zeggen: wat kan je verwachten van groepjes jongeren die samen een pot uitleggen om snelle wagens gaan huren?
Maar, dat heeft niks te maken met die rellen.
Het is nu toch niet zo moeilijk om te begrijpen dat die 2 los staan van elkaar.

Een volgorde van wat er daar gebeurd is:
1) Er is een vluchtmisdrijf in een snelle auto. De auto wordt gestopt
2) Die agent schiet de bestuurder, een allochtone jongere, dood, en geeft een valse verklaring om onder zijn straf uit te komen
3) Allochtone jongeren komen op straat omdat er veel politiegeweld is tov allochtone jongeren
4) "Allochtone jongeren leven niet in armoede want er zijn er ook die een snelle auto kunnen huren!"

1,2 en 3 zijn gerelateerd aan elkaar. 4 is gewoon een compleet absurde idee.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan idd allemaal wel kloppen - maar imo toch een schoolvoorbeeld hoe verkeerd de prioriteiten kunnen liggen van wat hier meermaals wordt bestempeld als zijnde "kansarme" groepen. Want wie A zegt moet ook B zeggen: wat kan je verwachten van groepjes jongeren die samen een pot uitleggen om snelle wagens gaan huren?
Maar zijn we nu verbaasd dat die mensen niet rationeel nadenken, zo als ongeschoolde, marginale tieners ofzo?
Ik vind dat mensen hier soms nogal een raar beeld hebben van kansarmen eigenlijk, alsof dat een random IT'er-profiel is van BG dat gewoon in een ghetto woont. Dat gaat echt wel wat verder dan thuis weinig geld hebben en werkloos zijn omdat men je niet wil aannemen hé, meestal is dat ook gewoon een ontbrekende set aan vaardigheden en correcte waarden, overgekregen van de ouders, die dat bij hun ouders hebben gezien.

Daarom ook dat "gewoon geld afpakken" die mensen enkel maar crimineler gaat maken, en dat het niet gaat beteren door er gewoon harder op te kloppen.
 
Maar, dat heeft niks te maken met die rellen.
Het is nu toch niet zo moeilijk om te begrijpen dat die 2 los staan van elkaar.

Een volgorde van wat er daar gebeurd is:
1) Er is een vluchtmisdrijf in een snelle auto. De auto wordt gestopt
2) Die agent schiet de bestuurder, een allochtone jongere, dood, en geeft een valse verklaring om onder zijn straf uit te komen
3) Allochtone jongeren komen op straat omdat er veel politiegeweld is tov allochtone jongeren
4) "Allochtone jongeren leven niet in armoede want er zijn er ook die een snelle auto kunnen huren!"

1,2 en 3 zijn gerelateerd aan elkaar. 4 is gewoon een compleet absurde idee.
Ik koppel die zaken ook niet hoor, iedereen ziet wel waar het probleem zit - net zoals @Sylverscythe en vele anderen aangeven een heel ander beeld van ontbrekende of radicaal andere waarden en normen. Dat zal altijd blijven botsen en niemand heeft daar een oplossing voor.
 
stel de standpunten van de ander wel eerlijk voor
Ik koppel die zaken ook niet hoor, iedereen ziet wel waar het probleem zit - net zoals @Sylverscythe en vele anderen aangeven een heel ander beeld van ontbrekende of radicaal andere waarden en normen. Dat zal altijd blijven botsen en niemand heeft daar een oplossing voor.
Je mag niet zeggen dat ze andere waarden en normen hebben. Ze krijgen geen kansen van onze gemeenschap omdat overal de autochtone bevolking de allochtone bevolking slecht behandeld.

Heb ik goed opgelet @anders. ?
 
Je mag niet zeggen dat ze andere waarden en normen hebben. Ze krijgen geen kansen van onze gemeenschap omdat overal de autochtone bevolking de allochtone bevolking slecht behandeld.

Heb ik goed opgelet @anders. ?
Als je nog even kan uitleggen wie "ze" zijn misschien. Zijn het alle migranten? Alle jongeren met migratieachtergrond? Enkel diegenen die met snelle auto's rijden? De jongeren met migratieachtergrond uit bepaaldel landen?
 
Je mag niet zeggen dat ze andere waarden en normen hebben. Ze krijgen geen kansen van onze gemeenschap omdat overal de autochtone bevolking de allochtone bevolking slecht behandeld.

Onderschat de invloed van omgeving niet hoor, je moet al van heel goede huize zijn om je niet te laten beïnvloeden (ik meen zelfs onmogelijk) - een paar voorbeelden uit de praktijk:
  • Tijdens voetbalrellen zijn er zelfs brave huisvaders die deelnemen aan zware rellen. Talloze studies zijn gewijd aan gedrag in groep - dan gebeuren er op het eerste zicht onverklaarbare gedragswijzigingen.
  • De doorsnee mens heeft het er echt moeilijk mee om een medemens van het leven te beroven, drugsbendes in o.a. Zuid -Amerika rekruteren jongeren en onder de juiste omstandigheden (recht op "aanzien", toegang tot een wereld die ze niet kennen, toegang tot drugs en drank, .... geef die gasten een betekenis in hun leven en die doen alles voor u) zal het overgrote deel er na een paar weken geen moeite mee hebben een medemens van het leven te beroven.
  • Denk je dat de militairen van respectievelijk Rusland en Oekraïne nog steeds dezelfde mensen zijn dan 2 jaar geleden? Nochtans is enkel hun omgeving drastisch gewijzigd.
Ik zal de eerste zijn om straffeloosheid te veroordelen maar je mag ook niet blind zijn voor de situatie zoals ze is - maar het mag nooit een vrijgeleide zijn om.... maar dat evenwicht is meer dan eens zoek, net als de ideale oplossing niet bestaat en dat maakt een evenwicht vinden dan ook onmogelijk.
 
Onderschat de invloed van omgeving niet hoor, je moet al van heel goede huize zijn om je niet te laten beïnvloeden (ik meen zelfs onmogelijk) - een paar voorbeelden uit de praktijk:
  • Tijdens voetbalrellen zijn er zelfs brave huisvaders die deelnemen aan zware rellen. Talloze studies zijn gewijd aan gedrag in groep - dan gebeuren er op het eerste zicht onverklaarbare gedragswijzigingen.
  • De doorsnee mens heeft het er echt moeilijk mee om een medemens van het leven te beroven, drugsbendes in o.a. Zuid -Amerika rekruteren jongeren en onder de juiste omstandigheden (recht op "aanzien", toegang tot een wereld die ze niet kennen, toegang tot drugs en drank, .... geef die gasten een betekenis in hun leven en die doen alles voor u) zal het overgrote deel er na een paar weken geen moeite mee hebben een medemens van het leven te beroven.
  • Denk je dat de militairen van respectievelijk Rusland en Oekraïne nog steeds dezelfde mensen zijn dan 2 jaar geleden? Nochtans is enkel hun omgeving drastisch gewijzigd.
Ik zal de eerste zijn om straffeloosheid te veroordelen maar je mag ook niet blind zijn voor de situatie zoals ze is - maar het mag nooit een vrijgeleide zijn om.... maar dat evenwicht is meer dan eens zoek, net als de ideale oplossing niet bestaat en dat maakt een evenwicht vinden dan ook onmogelijk.
Klopt helemaal maar die omgeving gaat er enkel op achteruit dan. Migranten die 30 jaar geleden kwamen hadden dus een betere omgeving dan migranten die nu komen. Maar we wachten op de volgende politieker die zegt dat hij Brussel gaat opkuisen om dan nog maar bij een volgende gepoogde fusie van politiezones terug zijn staart moet intrekken en niet verder komt dan wat oneliners.
 
Onderschat de invloed van omgeving niet hoor, je moet al van heel goede huize zijn om je niet te laten beïnvloeden (ik meen zelfs onmogelijk) - een paar voorbeelden uit de praktijk:
  • Tijdens voetbalrellen zijn er zelfs brave huisvaders die deelnemen aan zware rellen. Talloze studies zijn gewijd aan gedrag in groep - dan gebeuren er op het eerste zicht onverklaarbare gedragswijzigingen.
  • De doorsnee mens heeft het er echt moeilijk mee om een medemens van het leven te beroven, drugsbendes in o.a. Zuid -Amerika rekruteren jongeren en onder de juiste omstandigheden (recht op "aanzien", toegang tot een wereld die ze niet kennen, toegang tot drugs en drank, .... geef die gasten een betekenis in hun leven en die doen alles voor u) zal het overgrote deel er na een paar weken geen moeite mee hebben een medemens van het leven te beroven.
  • Denk je dat de militairen van respectievelijk Rusland en Oekraïne nog steeds dezelfde mensen zijn dan 2 jaar geleden? Nochtans is enkel hun omgeving drastisch gewijzigd.
Ik zal de eerste zijn om straffeloosheid te veroordelen maar je mag ook niet blind zijn voor de situatie zoals ze is - maar het mag nooit een vrijgeleide zijn om.... maar dat evenwicht is meer dan eens zoek, net als de ideale oplossing niet bestaat en dat maakt een evenwicht vinden dan ook onmogelijk.
Ik zal nog een veel straffer, wetenschappelijk bestudeerd geval weergeven, de brand in Woolworth's in 1979, Manchester

Daar zijn meerdere mensen om het leven gekomen omdat ze hun rekening in het restaurant wouden betalen vooraleer te vertrekken. Mensen blijven op zo'n moment zitten, omdat ze bang zijn dat anderen hen zouden beschuldigen van te profiteren van de situatie. Om dan te sterven in die brand.

 
Klopt helemaal maar die omgeving gaat er enkel op achteruit dan. Migranten die 30 jaar geleden kwamen hadden dus een betere omgeving dan migranten die nu komen. Maar we wachten op de volgende politieker die zegt dat hij Brussel gaat opkuisen om dan nog maar bij een volgende gepoogde fusie van politiezones terug zijn staart moet intrekken en niet verder komt dan wat oneliners.
Ik zou eigenlijk durven zeggen dat dat minstens een deel van het probleem is, dat kijken naar ‘de politiek’ om alles op te lossen, en dan misschien nog vooral dat mensen denken dat ze in een stemhokje daar een bolletje voor hebben gekleurd, of zelfs op een forum ‘het benoemd’ hebben, en dat daarmee het al niet aan hen ligt.
 
Ik zou eigenlijk durven zeggen dat dat minstens een deel van het probleem is, dat kijken naar ‘de politiek’ om alles op te lossen, en dan misschien nog vooral dat mensen denken dat ze in een stemhokje daar een bolletje voor hebben gekleurd, of zelfs op een forum ‘het benoemd’ hebben, en dat daarmee het al niet aan hen ligt.
Wat je met deze post tracht te doen snap ik niet. Moeten mensen zich nu schuldig voelen ofzo? Ik betaal meer dan 50% belastingen op mijn loon, ik krijg daar steeds een stukje minder openbare dingen voor terug, en een goede portie wordt blijkbaar verkwanseld ipv nuttig besteed, en ik moet mij door nog schuldig over voelen ook? In katholieke middens ben je zelfs een heilige als je je cape in 2 snijdt en de helft geeft aan een bedelaar.

Qua straffeloosheid kunnen we toch niet anders dan naar de politiek wijzen? Strafuitvoering kan niet meer wegens geen plaats, qua rellen en wangedrag toch een probleem dat aan de basis ligt lijkt me.

Verder staat de politiek al 30 jaar stil in Belgie. En dat ligt zowel aan de kiezer als de politiek zelf. Walen die blijven op de PS stemmen om sterk te staan tov Vlaanderen. De Walen die alles vertragen, want elke staatshervorming worden ze weer wat armer. Aan vlaamse kant een cordon rond het vlaams belang, wat ook tot een politieke vertraging zorgt, en waar alle kleintjes zich tot in den treure vastklampen aan de macht. Ik snap dat andere partijen niet met VB een coalitie willen vormen, maar zo negeert men straal het signaal van een pak kiezers die niet per definitie racist zijn, maar die vinden dat de balans een beetje te fel links helt (sociaal zijn is goed, maar gedogen misbruik ervan is een brug te ver) en er bepaalde zaken rond integratie veel beter moeten. Met op alle niveau's al die jaren de politiek in het slop, is Brussel helemaal afgedreven, en hebben partijen en politici zich bekwaamd in opportunisme. En is de financiele situatie van Belgie echt belabberd geworden, hetgeen zooo spijtig is gezien we echt zouden kunnen floreren dankzij onze sterke en innovatieve bedrijven.

Mensen stemmen op wat ze denken dat het beste is, maar jammer genoeg zijn mensen niet al te slim, of zeer beinvloedbaar door media of praatjes tegenwoordig, of wordt hun stem simpelweg buitenspel gezet. Men hoopt op verandering, maar men blijft wel op dezelfde partijen stemmen. Als we op dit vlak verandering willen zien, denk ik dat men best begint om op een partij te stemmen die de laatste 30 jaar nooit mee geregeerd heeft, al was het partij "hip hip hoera". Want mensen die op dezelfde partijen blijven stemmen zijn de enablers, en de echte schuldigen in dit verhaal in mijn ogen. Laten we het schuldgevoel dan ook aan hen overlaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eigenlijk durven zeggen dat dat minstens een deel van het probleem is, dat kijken naar ‘de politiek’ om alles op te lossen, en dan misschien nog vooral dat mensen denken dat ze in een stemhokje daar een bolletje voor hebben gekleurd, of zelfs op een forum ‘het benoemd’ hebben, en dat daarmee het al niet aan hen ligt.
Waarmee je dus bedoelt dat als iedereen meer moeite doet om hen welkom te laten voelen en te ondersteunen, er minder problemen zouden zijn of hoe bedoel je dit dan juist? Uiteraard kan "de politiek" niet alles oplossen maar de keuze voor massa migratie is wel degelijk een politieke keuze geweest.. (al kan je toen zeggen dat niemand wist dat het in heel Europa naar deze situatie zou evolueren).
 
Wat je met deze post tracht te doen snap ik niet. Moeten mensen zich nu schuldig voelen ofzo? Ik betaal meer dan 50% belastingen op mijn loon, ik krijg daar steeds een stukje minder openbare dingen voor terug, en een goede portie wordt blijkbaar verkwanseld ipv nuttig besteed, en ik moet mij door nog schuldig over voelen ook? In katholieke middens ben je zelfs een heilige als je je cape in 2 snijdt en de helft geeft aan een bedelaar.

Qua straffeloosheid kunnen we toch niet anders dan naar de politiek wijzen? Strafuitvoering kan niet meer wegens geen plaats, qua rellen en wangedrag toch een probleem dat aan de basis ligt lijkt me.

Verder staat de politiek al 30 jaar stil in Belgie. En dat ligt zowel aan de kiezer als de politiek zelf. Walen die blijven op de PS stemmen om sterk te staan tov Vlaanderen. De Walen die alles vertragen, want elke staatshervorming worden ze weer wat armer. Aan vlaamse kant een cordon rond het vlaams belang, wat ook tot een politieke vertraging zorgt, en waar alle kleintjes zich tot in den treure vastklampen aan de macht. Ik snap dat andere partijen niet met VB een coalitie willen vormen, maar zo negeert men straal het signaal van een pak kiezers die niet per definitie racist zijn, maar die vinden dat de balans een beetje te fel links helt (sociaal zijn is goed, maar gedogen misbruik ervan is een brug te ver) en er bepaalde zaken rond integratie veel beter moeten. Met op alle niveau's al die jaren de politiek in het slop, is Brussel helemaal afgedreven, en hebben partijen en politici zich bekwaamd in opportunisme. En is de financiele situatie van Belgie echt belabberd geworden, hetgeen zooo spijtig is gezien we echt zouden kunnen floreren dankzij onze sterke en innovatieve bedrijven.

Mensen stemmen op wat ze denken dat het beste is, maar jammer genoeg zijn mensen niet al te slim, of zeer beinvloedbaar door media of praatjes tegenwoordig, of wordt hun stem simpelweg buitenspel gezet. Men hoopt op verandering, maar men blijft wel op dezelfde partijen stemmen. Als we op dit vlak verandering willen zien, denk ik dat men best begint om op een partij te stemmen die de laatste 30 jaar nooit mee geregeerd heeft, al was het partij "hip hip hoera". Want mensen die op dezelfde partijen blijven stemmen zijn de enablers, en de echte schuldigen in dit verhaal in mijn ogen. Laten we het schuldgevoel dan ook aan hen overlaten.
Overdrijven is ook een soort. Denk toch dat gij fameus onderschat hoe goed we het hier hebben. Het is niet het land van melk en honing, maar dat is het nergens in Europa.

Als ge alles samentelt van sociale voorzieningen, gezondheidszorg etc denk ik dat ge niet veel beter kunt vinden dan België.

Er zijn hier zeker en vast problemen en er zijn genoeg problemen die aangepakt moeten worden maar het is overal in Europa een shitshow. Hier hebt ge nog vrij goede journalistiek, goeie openbare omroep (die ze wel zijn aan het uitkleden maar soit)
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Overdrijven is ook een soort. Denk toch dat gij fameus onderschat hoe goed we het hier hebben. Het is niet het land van melk en honing, maar dat is het nergens in Europa.

Als ge alles samentelt van sociale voorzieningen, gezondheidszorg etc denk ik dat ge niet veel beter kunt vinden dan België.

Er zijn hier zeker en vast problemen en er zijn genoeg problemen die aangepakt moeten worden maar het is overal in Europa een shitshow. Hier hebt ge nog vrij goede journalistiek, goeie openbare omroep (die ze wel zijn aan het uitkleden maar soit)
Je hebt absoluut gelijk, en ik besef dat maar al te goed. Ik heb veel gereisd voor het werk, en heb dus meer gezien dan de vakantieoorden, en overal goeie mensen tegengekomen. Maar vaak ook arme mensen, ook in democratische en kapitalistische landen, of Oekraine of Rusland, allemaal vrij gelijkaardig: gewoon een enorme kloof tussen arm en een handvol heel rijk.

In Belgie geboren worden is inderdaad een winnend lotje van de loterij. Onze middenklasse is zo breed en sociaal systeem zo goed, dat we dat als vanzelfsprekend gaan beschouwen. Ik noem mezelf zelfs een beetje soft op dat vlak door hier op te groeien. Na enkele weken beginnen bedelende kinderen in China door te wegen, omdat ik dat niet gewoon ben. Of merken hoe ambitieus of hardwerkend sommige mensen waren die ik ontmoette in Mexico, en hoe zij aankijken tegen die gigantische kloof tussen de armen en de heel rijken daar. "Als ik het maak ga ik me niet schuldig voelen over armen, ze moesten maar even hard werken als ik..." Die zijn daar veel harder in. Voor hen is de realiteit vele echter, het is "do or die".

Wij hebben nu die bredere middenklasse (waar mensen zonder veel steun van ouders om verder te studeren of te wonen het al niet meer breed hebben), maar geloof me, als onze politiek nog 30 jaar zo blijft verder doen, dan kan het hier ook snel terug bergaf gaan. Nu houden onze sterke bedrijven ons nog recht ONDANKS ons politiek geklungel. Maar dat gaat niet blijven opgaan. En dan blijven er zoals in vele landen nog bvb 2 types klerenwinkel over: winkels die de meesten nu aanschouwen als complete brol voor 99% van de bevolking, en winkels die men nu al niet binnenstapt wegens te duur, met een privebewaker met machinegeweer voor de deur. En de happy few in gated communities. Mensen die van een beetje goeie familie komen gaan die dans misschien een paar generaties langer kunnen ontspringen, maar dat zal het ook zijn dan.

Dit is een artikel uit 2010:
Toen al vergelijking met Griekenland
Die vergelijking is overdreven, dat wel, maar als we niet oppassen gaan we wel in die richting. Ook daar geldt de regel: fuck around too long and find out.
We zijn 13 jaar verder, en ik zie nog geen enkel teken van significante structurele koerswijziging. Als je denkt aan de beslissingen ivm energie, mogen we zelfs stellen dat het geklungel alleen maar erger werd.

En verder is het vooral een ethische kwestie: 1. moeten we onze grenzen eerder gesloten houden of 2. moeten grenzen verdwijnen, want iedereen in de wereld heeft het recht op de privileges van in Belgie geboren te zijn, het is niet fair dat bvb een Ghanees die lotto niet wint.
Mensen met kinderen of kleinkinderen zullen soms eerder voor 1 kiezen, want ze willen dat die het ook nog goed hebben. En mensen dat voluit voor 2 gaan, moeten ook beseffen dat ze daarmee niet de rest van de wereldbevolking naar het niveau van Belgie zullen brengen (ook al is dat ieders wens), maar eerder de Belgen naar het niveau van de wereld, maw geen middenklasse meer. Als zo'n mensen de wereld willen helpen, dat ze dan beter gaan reizen, niet om foto's te maken, maar om les of opleidingen te geven als ze zelf iets nuttig kunnen die de locale economie kan helpen.

En ik heb ook nergens geklaagd over de levensstandaard hier. Ik reageerde vooral op @Loser die mensen hier een schuldgevoel wil aanpraten, alsof de gewone man in de straat er iets kan aan doen dat een straatboefje zich misdraagt of voor deze rellen. Te gek voor woorden.
"Uw geparkeerde auto werd in brand gestoken meneer? Ha, dat is uw eigen fout he. Loser zal het u komen uitleggen, ne minuut"
 
Laatst bewerkt:
Wat je met deze post tracht te doen snap ik niet. Moeten mensen zich nu schuldig voelen ofzo? Ik betaal meer dan 50% belastingen op mijn loon, ik krijg daar steeds een stukje minder openbare dingen voor terug, en een goede portie wordt blijkbaar verkwanseld ipv nuttig besteed, en ik moet mij door nog schuldig over voelen ook? In katholieke middens ben je zelfs een heilige als je je cape in 2 snijdt en de helft geeft aan een bedelaar.

Qua straffeloosheid kunnen we toch niet anders dan naar de politiek wijzen? Strafuitvoering kan niet meer wegens geen plaats, qua rellen en wangedrag toch een probleem dat aan de basis ligt lijkt me. (...)

En ik heb ook nergens geklaagd over de levensstandaard hier. Ik reageerde vooral op @Loser die mensen hier een schuldgevoel wil aanpraten, alsof de gewone man in de straat er iets kan aan doen dat een straatboefje zich misdraagt of voor deze rellen. Te gek voor woorden.
"Uw geparkeerde auto werd in brand gestoken meneer? Ha, dat is uw eigen fout he. Loser zal het u komen uitleggen, ne minuut"

Ik heb even deze twee posts samengenomen. Er wordt van alles in de post gelezen wat er niet in staat, hoor. Ook door @Siro . Schuldgevoel? Daar heb ik het toch helemaal niet over, jij begint over schuld. En ik heb het ook helemaal niet over de rellen, het gaat al een pagina of 30 over meer dan dat alleen en ik heb vaak genoeg aangegeven hoe ik daar tegenover sta. Je kunt niet bij elke post opnieuw beweren dat ik zeg: laat die maar rellen. Dan ben je gewoon aan het liegen. Nee, de rellen en het acute geweld zul je moeten aanpakken, waarschijnlijk door zelf geweld te gebruiken en via de justitie.

Maar het gaat hier toch al een hele poos over "het durven benoemen" en de politiek die dit of dat moet aanpakken, waar het allemaal is misgelopen door de jaren heen waardoor we zover zijn kunnen komen als nu. Het is gewoon een algemene opmerking: Het idee dat de politiek alles moet oplossen, is een redelijk modern idee. En dat is nog eens versterkt door het internet: Gewoon een bolletje kleuren en dan "twitteroppositie" voeren. En zelf vooral geen (politieke) inzet, geen initiatieven... Nee, het bolletje is het begin en het einde van het maatschappelijk engagement. En dat is prima, maar wat mij daarin stoort, is dat dat wél genoeg is om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven en te zeggen: aan mij ligt het alvast niet. Want ik heb mijn bolletje gekleurd.

Daar ben ik het niet mee eens.

Mensen stemmen op wat ze denken dat het beste is, maar jammer genoeg zijn mensen niet al te slim, of zeer beinvloedbaar door media of praatjes tegenwoordig, of wordt hun stem simpelweg buitenspel gezet. Men hoopt op verandering, maar men blijft wel op dezelfde partijen stemmen. Als we op dit vlak verandering willen zien, denk ik dat men best begint om op een partij te stemmen die de laatste 30 jaar nooit mee geregeerd heeft, al was het partij "hip hip hoera". Want mensen die op dezelfde partijen blijven stemmen zijn de enablers, en de echte schuldigen in dit verhaal in mijn ogen. Laten we het schuldgevoel dan ook aan hen overlaten.

Korte zijsprong, want deze vond ik wel te grappig om te laten liggen. Ongelofelijk neerbuigend ook. Mensen die op deze regering hebben gestemd zijn dom, beïnvloedbaar of buiten spel gezet. Nee, hoor. Ik heb op deze regering gestemd en ben dat niet. Sommige mensen hebben gewoon een andere mening dan jij, die optie was je even vergeten...

Maar stel dat ik in jouw idee zou meegaan. Dat ik zou geloven dat een bolletje kleuren het enige maatschappelijke engagement zou zijn wat er nodig is om dingen aan te pakken en te veranderen. Dan vind ik je laatste alinea niet bepaald goeie reclame: "We hebben het al 10 keer geprobeerd en dat heeft niet gedaan wat we wilden, laten we het nòg een keer doen met weer een nieuwe partij, want dan gaat het nu wel lukken!" Waarom? Waarom zou dit nu wel de oplossing zijn, terwijl het de 10x daarvoor nooit de oplossing was? Omdat het een andere naam is? Dat was de VU ook, dat was de N-VA ook. Dat was Agalev ook. Allemaal nieuwe namen.

Opnieuw: voor mij ligt daar een deel van het probleem, hoor. Ga je op een partij stemmen, want dit "gaat alles veranderen en oplossen (zonder dat ik er iets voor hoef te doen)", komen ze mee aan de macht en lossen ze natuurlijk niét alles op, want zo werkt het allemaal niet. Dus "nieuwe partij! Die gaat het nu wél allemaal veraneren en oplossen (zonder dat ik er iets voor hoef te doen)".
 
Ik heb even deze twee posts samengenomen. Er wordt van alles in de post gelezen wat er niet in staat, hoor. Ook door @Siro . Schuldgevoel? Daar heb ik het toch helemaal niet over, jij begint over schuld. En ik heb het ook helemaal niet over de rellen, het gaat al een pagina of 30 over meer dan dat alleen en ik heb vaak genoeg aangegeven hoe ik daar tegenover sta. Je kunt niet bij elke post opnieuw beweren dat ik zeg: laat die maar rellen. Dan ben je gewoon aan het liegen. Nee, de rellen en het acute geweld zul je moeten aanpakken, waarschijnlijk door zelf geweld te gebruiken en via de justitie.

Maar het gaat hier toch al een hele poos over "het durven benoemen" en de politiek die dit of dat moet aanpakken, waar het allemaal is misgelopen door de jaren heen waardoor we zover zijn kunnen komen als nu. Het is gewoon een algemene opmerking: Het idee dat de politiek alles moet oplossen, is een redelijk modern idee. En dat is nog eens versterkt door het internet: Gewoon een bolletje kleuren en dan "twitteroppositie" voeren. En zelf vooral geen (politieke) inzet, geen initiatieven... Nee, het bolletje is het begin en het einde van het maatschappelijk engagement. En dat is prima, maar wat mij daarin stoort, is dat dat wél genoeg is om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven en te zeggen: aan mij ligt het alvast niet. Want ik heb mijn bolletje gekleurd.

Daar ben ik het niet mee eens.



Korte zijsprong, want deze vond ik wel te grappig om te laten liggen. Ongelofelijk neerbuigend ook. Mensen die op deze regering hebben gestemd zijn dom, beïnvloedbaar of buiten spel gezet. Nee, hoor. Ik heb op deze regering gestemd en ben dat niet. Sommige mensen hebben gewoon een andere mening dan jij, die optie was je even vergeten...

Maar stel dat ik in jouw idee zou meegaan. Dat ik zou geloven dat een bolletje kleuren het enige maatschappelijke engagement zou zijn wat er nodig is om dingen aan te pakken en te veranderen. Dan vind ik je laatste alinea niet bepaald goeie reclame: "We hebben het al 10 keer geprobeerd en dat heeft niet gedaan wat we wilden, laten we het nòg een keer doen met weer een nieuwe partij, want dan gaat het nu wel lukken!" Waarom? Waarom zou dit nu wel de oplossing zijn, terwijl het de 10x daarvoor nooit de oplossing was? Omdat het een andere naam is? Dat was de VU ook, dat was de N-VA ook. Dat was Agalev ook. Allemaal nieuwe namen.

Opnieuw: voor mij ligt daar een deel van het probleem, hoor. Ga je op een partij stemmen, want dit "gaat alles veranderen en oplossen (zonder dat ik er iets voor hoef te doen)", komen ze mee aan de macht en lossen ze natuurlijk niét alles op, want zo werkt het allemaal niet. Dus "nieuwe partij! Die gaat het nu wél allemaal veraneren en oplossen (zonder dat ik er iets voor hoef te doen)".
Het zou misschien helpen als je dan wel zegt wat je effectief bedoelt, dan moeten we er niet naar raden? Dus voor de derde keer, wat bedoel je juist? Hoe vind jij persoonlijk dat wij als vlaming dit problemen kunnen helpen oplossen?

Uiteraard gaat het niet enkel over deze rellen en ik beweer zeker niet dat iemand die goed praat. Maar je kan met de beste wil van de wereld toch niet gaan beweren dat politieke keuzes niet mee aan de basis hebben gelegen van de huidige problemen? En dan kijk ik opnieuw eerder naar Europa dan naar de Belgische of Vlaamse regering want uiteraard verandert er niets met hier voor een andere partij te kiezen.

Deze problemen zijn globaal en zolang Europa zichzelf blijft beschouwen als het licht en voorbeeld in de wereld, schieten we onszelf alleen maar in de voet.
 
Ik heb even deze twee posts samengenomen. Er wordt van alles in de post gelezen wat er niet in staat, hoor. Ook door @Siro . Schuldgevoel? Daar heb ik het toch helemaal niet over, jij begint over schuld. En ik heb het ook helemaal niet over de rellen, het gaat al een pagina of 30 over meer dan dat alleen en ik heb vaak genoeg aangegeven hoe ik daar tegenover sta. Je kunt niet bij elke post opnieuw beweren dat ik zeg: laat die maar rellen. Dan ben je gewoon aan het liegen. Nee, de rellen en het acute geweld zul je moeten aanpakken, waarschijnlijk door zelf geweld te gebruiken en via de justitie.

Maar het gaat hier toch al een hele poos over "het durven benoemen" en de politiek die dit of dat moet aanpakken, waar het allemaal is misgelopen door de jaren heen waardoor we zover zijn kunnen komen als nu. Het is gewoon een algemene opmerking: Het idee dat de politiek alles moet oplossen, is een redelijk modern idee. En dat is nog eens versterkt door het internet: Gewoon een bolletje kleuren en dan "twitteroppositie" voeren. En zelf vooral geen (politieke) inzet, geen initiatieven... Nee, het bolletje is het begin en het einde van het maatschappelijk engagement. En dat is prima, maar wat mij daarin stoort, is dat dat wél genoeg is om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven en te zeggen: aan mij ligt het alvast niet. Want ik heb mijn bolletje gekleurd.

Daar ben ik het niet mee eens.



Korte zijsprong, want deze vond ik wel te grappig om te laten liggen. Ongelofelijk neerbuigend ook. Mensen die op deze regering hebben gestemd zijn dom, beïnvloedbaar of buiten spel gezet. Nee, hoor. Ik heb op deze regering gestemd en ben dat niet. Sommige mensen hebben gewoon een andere mening dan jij, die optie was je even vergeten...

Maar stel dat ik in jouw idee zou meegaan. Dat ik zou geloven dat een bolletje kleuren het enige maatschappelijke engagement zou zijn wat er nodig is om dingen aan te pakken en te veranderen. Dan vind ik je laatste alinea niet bepaald goeie reclame: "We hebben het al 10 keer geprobeerd en dat heeft niet gedaan wat we wilden, laten we het nòg een keer doen met weer een nieuwe partij, want dan gaat het nu wel lukken!" Waarom? Waarom zou dit nu wel de oplossing zijn, terwijl het de 10x daarvoor nooit de oplossing was? Omdat het een andere naam is? Dat was de VU ook, dat was de N-VA ook. Dat was Agalev ook. Allemaal nieuwe namen.

Opnieuw: voor mij ligt daar een deel van het probleem, hoor. Ga je op een partij stemmen, want dit "gaat alles veranderen en oplossen (zonder dat ik er iets voor hoef te doen)", komen ze mee aan de macht en lossen ze natuurlijk niét alles op, want zo werkt het allemaal niet. Dus "nieuwe partij! Die gaat het nu wél allemaal veraneren en oplossen (zonder dat ik er iets voor hoef te doen)".
“Uw auto werd in brand gestoken meneer? Ha, dat is uw eigen fout he, ge had zelf maar in de politiek moeten gaan volgens Loser”…
Lees ik het nu goed dan?

Uiteraard is een partij die zijn naam verandert nog steeds dezelfde partij, dat je dat gaat uitleggen is ook wat neerbuigend.

En verder Vivaldi blijven steunen, een samenraapsel van partijen die keer op keer verkiezingen verliezen, en dan zeggen dat de schuld bij anderen ligt dat er niets verandert, of dat de roep om verandering luider of extremer wordt? Bij wie ligt het probleem dan denk je?

Dat verliezende partijen schaamteloos samenkruipen om een regering te vormen, en zo het signaal van het volk straal negeren, is ook een modern gegeven.

En naast een bolletje kleuren betalen veel mensen nog een shitload aan belastingen waarvan de regering een stukje heeft om iets mee te doen, dat is ook een vorm van engagement. Maar er verandert niets zolang we de uitvoering overlaten aan een kliekje geldwolven in maatpak, wijfelende religieuzen, dromende idealisten of getrainde zwendelaars (herken je ze? Dan regeren ze te lang…)

Ook stemrecht vanaf 22 aub, mensen moeten eerst een regeerperiode meegemaakt hebben als betrokken partij ipv als kind om te beoordelen. Er waren zelfs partijen die 18 te hoog vonden, waarschijnlijk op zoek naar nog wat stemmen gebaseerd op praatjes ipv daden. Ik ga het nu niet opzoeken, maar ik durf er geld op zetten dat het een partij van Vivaldi is.
 
Laatst bewerkt:
Mensen stemmen op wat ze denken dat het beste is, maar jammer genoeg zijn mensen niet al te slim, of zeer beinvloedbaar door media of praatjes tegenwoordig, of wordt hun stem simpelweg buitenspel gezet. Men hoopt op verandering, maar men blijft wel op dezelfde partijen stemmen. Als we op dit vlak verandering willen zien, denk ik dat men best begint om op een partij te stemmen die de laatste 30 jaar nooit mee geregeerd heeft, al was het partij "hip hip hoera". Want mensen die op dezelfde partijen blijven stemmen zijn de enablers, en de echte schuldigen in dit verhaal in mijn ogen. Laten we het schuldgevoel dan ook aan hen overlaten.
Ik vind deze wel zeer ironisch komende van iemand wiens eerste reactie op elk economisch of sociaal probleem is: weg met nuance, het is de schuld van links!! Alsof een tegenbeweging, nieuw of bestaand, niet evengoed zieltjes probeert te winnen door mensen te beïnvloeden met simpele verhaaltjes van hoe dingen makkelijk op te lossen zijn, hoe de vijand duidelijk is, en vooral hoe we allemaal cadeautjes gaan krijgen door op hen te stemmen.

Verder denk ik dat het soort politiek dat we in dit land zien het resultaat is van hoe eigenlijk weinig mensen het slecht hebben onder het status quo. Elke aanpassing aan het systeem leidt tot een of andere betoging of een belangengroep die zijn veto stelt. Natuurlijk is er de populistische tegenbeweging, zoals in elk land, van grote roepers die ook geen oplossingen hebben, met de sociale media als katalysator om de groep aan "ontevredenen" te vereningen achter een simpel verhaaltje, maar ik vind het ongeloofelijk naïef om te denken dat anders en nieuw ook noodzakelijk beter zal zijn, zeker als je ziet wat voor een standpunten sommige van die tegenpartijen internationaal innemen.

Mij allemaal goed om het systeem eens door elkaar te schudden, en wat te doen aan onze staatsstructuur, maar als je dan ziet dat zo'n VB dan moet inzetten op allerhande zever en pseudowetenschap om mensen aan te spreken, mogen ze het hebben hoor. Ik ga mijzelf niet laten regeren door leugenaars en idioten omdat "de vreemden" rellen. Je moet ook niet zo cynisch zijn om gewoon te geloven dat eenmaal in positie zo'n partij nog maar weinig problemen zal hebben met al de goedbetaalde postjes van ons bestuurlijk waterhoofd. Ik denk dan spontaan aan die vorige nieuwkomer die het ging oplossen: de N-VA.
 
Klopt helemaal maar die omgeving gaat er enkel op achteruit dan. Migranten die 30 jaar geleden kwamen hadden dus een betere omgeving dan migranten die nu komen.

Migranten 30 jaar geleden zijn naar hier gekomen om te werken in jobs voor "laaggechoolden" en op dat moment was er ook effectief nog vraag naar dat soort arbeid.
Daarna is een eerste generatie migranten kinderen hier geboren, kinderen van laaggeschoolden die vermoedelijk dachten naar voorbeeld van de ouders om eenzelfde loopbaanpad te volgen, helaas is de behoefte aan laaggeschoolde arbeiders sterk afgenomen en een eerste generatie werklozen is geboren.

Daarna is het een spiraal, kinderen van werklozen, ...etc heel moeilijk om uit te geraken en enkel een aantal sterke individuen kunnen zich hiervan losrukken, de overgrote meerderheid wentelt zich verder in een slachtofferrol.

Opkomst van meer en meer "clandestiene" verdienmodellen zorgen er verder voor dat de "nieuwere" generaties minder en minder de noodzaak inzien van "degelijke scholing" etc, immers andere eenvoudiger manieren om aan geld te geraken op een "snellere" manier Deze factor zorgt ervoor dat het nog moeilijker wordt om jongeren te overtuigen "verder te studeren" en jongeren glijden steeds verder af en nemen geen deel meer aan of doen, zich nog moeite te integreren in de maatschappij (ze hebben immers zelf een submaatschappij opgebouwd). Een submaatschappij waar het waarschijnlijk "cool" is om als 17 jarige in een gehuurde snelle wagen rond te rijden. ( met lak aan de waarden en normen van de maatschappij erbuiten).

Hoe geraken we hier uit ? Geen idee zal zeer moeilijk zijn. Van de ouders zal het alvast niet komen volgens mij.
Heropwaarderen van de "opvoedkundige" rol en gezag van de leraars , die door de jaren heen volledig teniet werd gedaan ?
Proberen die gasten op de schoolbanken te houden,, door ouders aan te pakken als ze niet komen opdagen ?
Hardere en gerichtere aanpak criminaliteit, vooral in grootsteden, om duidelijk te maken dat misdaad niet loont in de long run ?
Het belangrijkste is volgens mij, zeker vandaag ervoor te zorgen dat de mensen met "migratieachergrond" het nut en noodzaak inzien van een degelijke opleiding te volgen, het is de enige mogelijkheid om een "toekomst" te verzekeren.

Bijkomen issue stelt zich de instroom van "nieuwe" migranten, vooral dan laaggeschoolden. Mensen voor wie er eigenlijk op voorhand geen toekomst is in Belgïe (behalve indien het doel is om hier op de rug van de belastingbetaler te leven).
Hier kunnen we volgens mij wel het tij nog keren op veel kortere termijn.
- Schaf systeem van "financiële" tussenkomsten voor zij die niet werken en geen Belg zijn volledig af (woord zal snel rondgaan en België zal plots veel minder het beloofde land worden), uiteraard samengaand met afschaffing "snel Belg wet".
- Voer een "greencard" systeem in, enkel bepaalde diploma's welkom (knelpuntberoepen), alle andere vestigings/asiel aanvragen weigeren, enkel tijdelijk opvang mogelijk zolang nodig tot onlusten in eigen land voorbijgetrokken zijn.
Indien we die maatregelen niet nemen, gaat het aantal misnoegden hier enkel maar toenemen.
 
Terug
Bovenaan