Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.




Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.
 
Migranten 30 jaar geleden zijn naar hier gekomen om te werken in jobs voor "laaggechoolden" en op dat moment was er ook effectief nog vraag naar dat soort arbeid.
Daarna is een eerste generatie migranten kinderen hier geboren, kinderen van laaggeschoolden die vermoedelijk dachten naar voorbeeld van de ouders om eenzelfde loopbaanpad te volgen, helaas is de behoefte aan laaggeschoolde arbeiders sterk afgenomen en een eerste generatie werklozen is geboren.

Daarna is het een spiraal, kinderen van werklozen, ...etc heel moeilijk om uit te geraken en enkel een aantal sterke individuen kunnen zich hiervan losrukken, de overgrote meerderheid wentelt zich verder in een slachtofferrol.

Opkomst van meer en meer "clandestiene" verdienmodellen zorgen er verder voor dat de "nieuwere" generaties minder en minder de noodzaak inzien van "degelijke scholing" etc, immers andere eenvoudiger manieren om aan geld te geraken op een "snellere" manier Deze factor zorgt ervoor dat het nog moeilijker wordt om jongeren te overtuigen "verder te studeren" en jongeren glijden steeds verder af en nemen geen deel meer aan of doen, zich nog moeite te integreren in de maatschappij (ze hebben immers zelf een submaatschappij opgebouwd). Een submaatschappij waar het waarschijnlijk "cool" is om als 17 jarige in een gehuurde snelle wagen rond te rijden. ( met lak aan de waarden en normen van de maatschappij erbuiten).

Hoe geraken we hier uit ? Geen idee zal zeer moeilijk zijn. Van de ouders zal het alvast niet komen volgens mij.
Heropwaarderen van de "opvoedkundige" rol en gezag van de leraars , die door de jaren heen volledig teniet werd gedaan ?
Proberen die gasten op de schoolbanken te houden,, door ouders aan te pakken als ze niet komen opdagen ?
Hardere en gerichtere aanpak criminaliteit, vooral in grootsteden, om duidelijk te maken dat misdaad niet loont in de long run ?
Het belangrijkste is volgens mij, zeker vandaag ervoor te zorgen dat de mensen met "migratieachergrond" het nut en noodzaak inzien van een degelijke opleiding te volgen, het is de enige mogelijkheid om een "toekomst" te verzekeren.

Bijkomen issue stelt zich de instroom van "nieuwe" migranten, vooral dan laaggeschoolden. Mensen voor wie er eigenlijk op voorhand geen toekomst is in Belgïe (behalve indien het doel is om hier op de rug van de belastingbetaler te leven).
Hier kunnen we volgens mij wel het tij nog keren op veel kortere termijn.
- Schaf systeem van "financiële" tussenkomsten voor zij die niet werken en geen Belg zijn volledig af (woord zal snel rondgaan en België zal plots veel minder het beloofde land worden), uiteraard samengaand met afschaffing "snel Belg wet".
- Voer een "greencard" systeem in, enkel bepaalde diploma's welkom (knelpuntberoepen), alle andere vestigings/asiel aanvragen weigeren, enkel tijdelijk opvang mogelijk zolang nodig tot onlusten in eigen land voorbijgetrokken zijn.
Indien we die maatregelen niet nemen, gaat het aantal misnoegden hier enkel maar toenemen.
De realiteit lijkt me toch te zijn dat het net de migranten en hun nakomelingen zijn die allerhande jobs voor laaggeschoolden uitvoeren. Pakketpost, zorgkundigen, poetspersoneel, enz. Men kan hier wel vol ongeloof kijken hoe een hoop marginale tieners een wijk afbreekt, maar binnen 10 jaar zal daarvan wel een redelijke fractie aan het werk zijn in, objectief bekeken, kutjobs waar wij onze kinderen liever niet in zien werken.

Overigens is voor veel migranten een bestaan hier in de illegaliteit te verkiezen boven een legaal bestaan in het land van herkomst. Sectoren zoals bv. de horeca leven van zwartwerk, die gaan het zich niet aantrekken dat hun keuken vol loopt met mensen die geen "green card" hebben. En vermits we geen eiland zijn, wandelen zo'n mensen gewoon ons land wel binnen hoor.

Ik zie toch wel wat parallelen met de discussie in de VS, waar de "Mexicanen" (in de realiteit is dat een collectie nationaliteiten die Spaans spreken) de bron van alle kwaad zijn, maar elke minder mooie job wordt uitgevoerd door iemand die Spaans spreekt.
 
Laatst bewerkt:
“Uw auto werd in brand gestoken meneer? Ha, dat is uw eigen fout he, ge had zelf maar in de politiek moeten gaan volgens Loser”…
Lees ik het nu goed dan?

Uiteraard is een partij die zijn naam verandert nog steeds dezelfde partij, dat je dat gaat uitleggen is ook wat neerbuigend.

En verder Vivaldi blijven steunen, een samenraapsel van partijen die keer op keer verkiezingen verliezen, en dan zeggen dat de schuld bij anderen ligt dat er niets verandert, of dat de roep om verandering luider of extremer wordt? Bij wie ligt het probleem dan denk je?

En naast een bolletje kleuren betalen veel mensen nog een shitload aan belastingen waarvan de regering een stukje heeft om iets mee te doen, dat is ook een vorm van engagement. Maar er verandert niets zolang we de uitvoering overlaten aan een kliekje geldwolven in maatpak, wijfelende religieuzen, dromende idealisten of getrainde zwendelaars (herken je ze? Dan regeren ze te lang…)

Ook stemrecht vanaf 22 aub, mensen moeten eerst een regeerperiode meegemaakt hebben als betrokken partij ipv als kind om te beoordelen. Er waren zelfs partijen die 18 te hoog vonden, waarschijnlijk op zoek naar nog wat stemmen gebaseerd op praatjes ipv daden. Ik ga het nu niet opzoeken, maar ik durf er geld op zetten dat het een partij van Vivaldi is.
Nee, zo lees je het niet goed, want ik zeg net dat het niks te maken heeft met de auto's die in brand gestoken worden of de manier waarop moet worden opgetreden tegen het geweld of de rellen. Voor de tienduizendste (frustrerende) keer dus: nee, enig gebrek aan maatschappelijk engagement praat niet goed dat je auto in brand staat. Uiteraard.

En ik heb het niet gehad over "van naam veranderen", de VU, Agalev en de N-VA waren nieuwe partijen die nog niet aan de macht waren geweest. Nieuwe partij -> dit wordt de oplossing -> toch niet, dus nieuwe partij -> dit wordt de oplossing. De naam kan mij niks schelen. Uiteraard. Maar blijf vooral weigeren mijn post daadwerkelijk te lezen.

Jij vult maatschappelijk engagement ook in als "in de politiek gaan". Dat is een mogelijkheid, maar er is ook heel wat meer dan dat natuurlijk. En belastingen betalen is geen engagement, hoor. Veel passiever kan het moeilijk zijn. Dat hoort gewoon bij: bolletje kleuren om aan te geven wie het mag oplossen en dan "my job is done". @Siro ook: Buurtwerking, sociale binding, inburgeringsprojecten, cursussen, acties opzetten, protestmarsen, drukkingsgroepen, lobbyen, interactie met je politici... allemaal voorbeelden van maatschappelijk engagement. Integratie is het probleem voor velen, mee eens. Hoeveel andersgekleurde vrienden heeft de gemiddelde witte mens? Ik niet veel tot geen, afhankelijk hoe je "vriend" definieert. Hoeveel van de mensen die vinden dat integratie een probleem is, zetten zich in in sociale projecten om iedereen te bereiken, organiseren in multiculturele wijken evenementjes om die iedereen te bereiken? Hoeveel van de mensen die taal een probleem vinden, zetten zich in om daar verandering in te brengen? Dàt is maatschappelijk engagement.

Kijken naar de politiek bij alles, en verwachten dat de oplossing daar vandaan komt "want ik heb ervoor betaald en verder hoef ik niks te doen" blijkt niet echt de oplossing. Al 10x niet, maar deze 11de keer, dàt gaat anders zijn...
 
Ook stemrecht vanaf 22 aub, mensen moeten eerst een regeerperiode meegemaakt hebben als betrokken partij ipv als kind om te beoordelen. Er waren zelfs partijen die 18 te hoog vonden, waarschijnlijk op zoek naar nog wat stemmen gebaseerd op praatjes ipv daden. Ik ga het nu niet opzoeken, maar ik durf er geld op zetten dat het een partij van Vivaldi is.
Zijn vooral "linkse" partijen (groen) die hier voor zijn, omdat het algemeen geweten is dat "studenten/jongeren" vanuit een gezonde naïviteit eerder links zijn. Mensen evolueren eerder naar rechts , naargelang ze zelf meer en meer met "echte" levensproblemen werden geconfronteerd, zelf in hun levensonderhoud dienen te voorzien en dus van hun roze wolk afstappen en bijgevolg meer realiteitszin verwerven.
Een gezonde visie is noch extreem links of rechts maar situeert zich in ergens het midden volgens mij.
 
De realiteit lijkt me toch te zijn dat het net de migranten en hun nakomelingen zijn die allerhande jobs voor laaggeschoolden uitvoeren. Pakketpost, zorgkundigen, poetspersoneel, enz. Men kan hier wel vol ongeloof kijken hoe wat marginale tieners een wijk afbreekt, maar binnen 10 jaar zal daarvan wel een redelijke fractie aan het werk zijn in, objectief bekeken, kutjobs waar wij onze kinderen liever niet in zien werken.

Overigens is voor veel migranten een bestaan hier in de illegaliteit te verkiezen boven een legaal bestaan in het land van herkomst. Sectoren zoals bv. de horeca leven van zwartwerk, die gaan het zich niet aantrekken dat hun keuken vol loopt met mensen die geen "green card" hebben. En vermits we geen eiland zijn, wandelen zo'n mensen gewoon ons land wel binnen hoor.
Ja, maar laat dat nu net een ook een probleem zijn migranten die naar hier komen en "enkel en alleen" laaggeschoolde arbeid uitvoeren. Dit benadrukt opnieuw het "model" waarin ze dus geen kansen krijgen. Belangrijk is dus te stimuleren dat er ook afstuderen en doorgroeien naar hooggeschoolde jobs.

Vandaar het belang van een "degelijk" migratiebeleid. Ieder die hier niet bijdraagt aan belastingen/RSZ, en waarvoor er geen gevaar meer is voor eigen leven is in land van herkomst, moet onherroepelijk teruggestuurd worden. Tevens moet dan maar de "werkgever" die deze illegaal tewerkstelt mee aangepakt worden.
 
Zijn vooral "linkse" partijen (groen) die hier voor zijn, omdat het algemeen geweten is dat "studenten/jongeren" vanuit een gezonde naïviteit eerder links zijn. Mensen evolueren eerder naar rechts , naargelang ze zelf meer en meer met "echte" levensproblemen werden geconfronteerd, zelf in hun levensonderhoud dienen te voorzien en dus van hun roze wolk afstappen en bijgevolg meer realiteitszin verwerven.
Een gezonde visie is noch extreem links of rechts maar situeert zich in ergens het midden volgens mij.
Dat vind ik nu wel echt een vrij belachelijke comment, heel politiek links afschilderen als een bende dromers die 'de harde realiteit' niet onder ogen willen/kunnen zien of op een roze wolk leven. Kan goed zijn dat jongeren en studenten over het algemeen meer op links stemmen en dan naar het centrum gaan (maar als je zo'n claims maakt zie ik ook wel graag cijfers) maar dan doen alsof rechts of het centrum de enige logische uitkomst is voor mensen die genoeg 'realiteitszin' hebben, dat vind ik belachelijk en dat neigt naar het soort kampengedrag wat ik verafschuw in threads als deze. Alsof linkse stemmers een objectief verkeerde visie op de maatschappij hebben of weet ik veel, zo komt dat over.

En ja, extremen zijn uiteraard nooit goed.
 
De realiteit lijkt me toch te zijn dat het net de migranten en hun nakomelingen zijn die allerhande jobs voor laaggeschoolden uitvoeren. Pakketpost, zorgkundigen, poetspersoneel, enz. Men kan hier wel vol ongeloof kijken hoe wat marginale tieners een wijk afbreekt, maar binnen 10 jaar zal daarvan wel een redelijke fractie aan het werk zijn in, objectief bekeken, kutjobs waar wij onze kinderen liever niet in zien werken.

Overigens is voor veel migranten een bestaan hier in de illegaliteit te verkiezen boven een legaal bestaan in het land van herkomst. Sectoren zoals bv. de horeca leven van zwartwerk, die gaan het zich niet aantrekken dat hun keuken vol loopt met mensen die geen "green card" hebben. En vermits we geen eiland zijn, wandelen zo'n mensen gewoon ons land wel binnen hoor.

Ik zie toch wel wat parallelen met de discussie in de VS, waar de "Mexicanen" (in de realiteit is dat een collectie nationaliteiten die Spaans spreken) de bron van alle kwaad zijn, maar elke minder mooie job wordt uitgevoerd door iemand die Spaans spreekt.
Dus dat is de oplossing dan? Fatalistisch wachten tot het probleem zichzelf oplost want uiteindelijk zal de meerderheid wel ooit aan het werk geraken? Klinkt erg gelijkaardig aan de PS uitspraken ivm de fait divers in Brussel zoveel jaren terug..

Situatie lijkt me trouwens nog helemaal niet vergelijkbaar met de situatie in Amerika. Zwartwerk moet aangepakt worden, waar dit ook voorkomt. Hier in Limburg zie ik amper mensen met migratie achtergrond in de horeca bv. Zou ook niet weten waarom zo een job niet door vlamingen kan uitgevoerd worden. Pakket levering is een andere zaak maar daar is het dan ook hoog tijd dat de overheid(ja opnieuw zij) mistoestanden zwaarder gaan bestraffen om uitbuiting te voorkomen.

En uiteraard zijn migranten niet het enigste probleem in onze samenleving. Maar ik kan mezelf ook niet tegenhouden om elk jaar cynischer te worden met het nieuws:
- nieuwjaarsnacht staat tegenwoordig gelijk aan brandje stoken in zo goed als elke grootstad
- openbare zwembaden leuk als uitstap met de kinderen? Best niet een zwembad waar (Brusselse) jongeren komen dan.
- verkiezingen in Turkije, laat ons de straten bezetten en vieren hoe onze god verkozen is in een ander land waar we zelf niet willen wonen
- ...

Uiteraard heeft @Loser gelijk dat iedereen meer kan doen om integratie in de samenleving te bevorderen. Alle kleine beetjes zullen ergens wel helpen en alle respect naar de vele vrijwilligers die daar hun tijd in steken.
 
Ik vind deze wel zeer ironisch komende van iemand wiens eerste reactie op elk economisch of sociaal probleem is: weg met nuance, het is de schuld van links!! Alsof een tegenbeweging, nieuw of bestaand, niet evengoed zieltjes probeert te winnen door mensen te beïnvloeden met simpele verhaaltjes van hoe dingen makkelijk op te lossen zijn, hoe de vijand duidelijk is, en vooral hoe we allemaal cadeautjes gaan krijgen door op hen te stemmen.

Verder denk ik dat het soort politiek dat we in dit land zien het resultaat is van hoe eigenlijk weinig mensen het slecht hebben onder het status quo. Elke aanpassing aan het systeem leidt tot een of andere betoging of een belangengroep die zijn veto stelt. Natuurlijk is er de populistische tegenbeweging, zoals in elk land, van grote roepers die ook geen oplossingen hebben, met de sociale media als katalysator om de groep aan "ontevredenen" te vereningen achter een simpel verhaaltje, maar ik vind het ongeloofelijk naïef om te denken dat anders en nieuw ook noodzakelijk beter zal zijn, zeker als je ziet wat voor een standpunten sommige van die tegenpartijen internationaal innemen.

Mij allemaal goed om het systeem eens door elkaar te schudden, en wat te doen aan onze staatsstructuur, maar als je dan ziet dat zo'n VB dan moet inzetten op allerhande zever en pseudowetenschap om mensen aan te spreken, mogen ze het hebben hoor. Ik ga mijzelf niet laten regeren door leugenaars en idioten omdat "de vreemden" rellen. Je moet ook niet zo cynisch zijn om gewoon te geloven dat eenmaal in positie zo'n partij nog maar weinig problemen zal hebben met al de goedbetaalde postjes van ons bestuurlijk waterhoofd. Ik denk dan spontaan aan die vorige nieuwkomer die het ging oplossen: de N-VA.
Dat een nieuwe partij een garantie is op verbetering zei ik ook nergens. Dat blijven stemmen op partijen die het opforen wel een garantie is op mislukking, dat is het enige wat ik zeg.

Dat veel mensen het nu nog goed hebben is inderdaad ook een reden waarom de kiezer geklungel maar heel zwak afstraft, en die partijen elke keer maar een handvol percentjes zakken, daar heb je gelijk in. Maar op lange termijn is dat heel slecht. We gaan die prijs voor de laatste 30 jaar politiek aanmodderen nog betalen, en ik beklaag nu al de partijen die het gaan mogen rechttrekken en de mensen die het gaan mogen ophoesten. De hoop werkende mensen die met hun rug tegen de muur gaan staan oiv facturen van basisbehoeften zal alleen maar toenemen.

En inderdaad, ook NVA staat niet boven het postjes pakken. Maar ze hebben toch al voor een frisse wind gezorgd, en ik krijg toch de indruk dat oa de opsporing van sociaal misbruik toch in een stroomversnelling geraakt is onder hun impuls, want voorheen leek die onbestaande, en zo'n dingen zijn echt koren op de molen van extreem rechts. Hun taxshift was ook meer geblaat dan wol, maar ze proberen tenminste al, vaak omringd door partijen die niet altijd meewerken.
 
'Stemmen op dezelfde partijen helpt niet' werkt natuurlijk ook in twee richtingen. Zou je ook kunnen zeggen van Vlaams belang bv.

Daarnaast moet er ook wel degelijk een alternatief zijn die op papier ook een beter voorstel hebben. Zo'n partij bestaat voor mij niet.

Ik zie het nut niet van te gaan stemmen op partijen die dingen roepen waar ik niet achter sta. Dus wat is mijn alternatief dan? Ik vind dat je heel gemakkelijk zaken in het extreme trekt, maar zelf ook niet direct met goede/realistische oplossingen komt.

Ik zou moeten stemmen op partijen die niet bestaan. Oftewel ben je mij aan het beledigen omdat ik een ander maatschappijbeeld heb, dat kan ook.

Wat niet wilt zeggen dat ik tevreden ben met de politiek of de vele problemen niet zie. Maar hetgeen jij benoemd zie ik niet als oplossing.
 
Nee, zo lees je het niet goed, want ik zeg net dat het niks te maken heeft met de auto's die in brand gestoken worden of de manier waarop moet worden opgetreden tegen het geweld of de rellen. Voor de tienduizendste (frustrerende) keer dus: nee, enig gebrek aan maatschappelijk engagement praat niet goed dat je auto in brand staat. Uiteraard.

En ik heb het niet gehad over "van naam veranderen", de VU, Agalev en de N-VA waren nieuwe partijen die nog niet aan de macht waren geweest. Nieuwe partij -> dit wordt de oplossing -> toch niet, dus nieuwe partij -> dit wordt de oplossing. De naam kan mij niks schelen. Uiteraard. Maar blijf vooral weigeren mijn post daadwerkelijk te lezen.

Jij vult maatschappelijk engagement ook in als "in de politiek gaan". Dat is een mogelijkheid, maar er is ook heel wat meer dan dat natuurlijk. En belastingen betalen is geen engagement, hoor. Veel passiever kan het moeilijk zijn. Dat hoort gewoon bij: bolletje kleuren om aan te geven wie het mag oplossen en dan "my job is done". @Siro ook: Buurtwerking, sociale binding, inburgeringsprojecten, cursussen, acties opzetten, protestmarsen, drukkingsgroepen, lobbyen, interactie met je politici... allemaal voorbeelden van maatschappelijk engagement. Integratie is het probleem voor velen, mee eens. Hoeveel andersgekleurde vrienden heeft de gemiddelde witte mens? Ik niet veel tot geen, afhankelijk hoe je "vriend" definieert. Hoeveel van de mensen die vinden dat integratie een probleem is, zetten zich in in sociale projecten om iedereen te bereiken, organiseren in multiculturele wijken evenementjes om die iedereen te bereiken? Hoeveel van de mensen die taal een probleem vinden, zetten zich in om daar verandering in te brengen? Dàt is maatschappelijk engagement.

Kijken naar de politiek bij alles, en verwachten dat de oplossing daar vandaan komt "want ik heb ervoor betaald en verder hoef ik niks te doen" blijkt niet echt de oplossing. Al 10x niet, maar deze 11de keer, dàt gaat anders zijn...
Voor wie in Brussel zelf woont gaat dat zeker op: straatfeesten bezoeken, buren leren kennen...

In de brusselse rand heb ik echter een andere vorm van engagement zien ontstaan: een Buurt Informatie Netwerk voor inbraakpreventie... Positief daaraan is wel dat veel buren mekaar persoonlijk wat beter hebben leren kennen.

Hier kloeg ook iemand die in Brussel werkte over de staat en "sfeer" van het Zuidstation. Als daar iemand vraagt:"Heb je een sigaret", kan je ook moeilijk antwoorden "neen, maar kom gerust allemaal naar mijn barbeque volgende week". Je snap toch dat mensen die niet in Brussel wonen je stelling dus weinig toepasbaar vinden, en dit alles zelfs een klein beetje ruikt naar victimblaming?

Verder heb ik fijne collega's van allerlei kleurtjes, ook bij mijn hobby's, en ik heb die nog nooit zelf anders behandeld of zien behandelen.
 
In de brusselse rand heb ik echter een andere vorm van engagement zien ontstaan: een Buurt Informatie Netwerk voor inbraakpreventie... Positief daaraan is wel dat veel buren mekaar persoonlijk wat beter hebben leren kennen.
Dat zie je overal in Vlaanderen, van in de kleinste straatjes met modale huizen naast een kerktorendorp tot straten met kasten van villa's in de randen van steden. Dat is dus geen uniek Brussels fenomeen, of iets wat men enkel in Brussel 'moet doen' omdat men ten einde raad is met al die criminaliteit of weet ik veel.

Je doet schijnbaar erg veel moeite om Brussel af te schilderen als een of andere mislukte stad (dankzij het linkse beleid waarschijnlijk) en hoewel er uiteraard grote problemen zijn met Brussel moet je de feiten wel juist voorstellen.
 
'Stemmen op dezelfde partijen helpt niet' werkt natuurlijk ook in twee richtingen. Zou je ook kunnen zeggen van Vlaams belang bv.

Daarnaast moet er ook wel degelijk een alternatief zijn die op papier ook een beter voorstel hebben. Zo'n partij bestaat voor mij niet.

Ik zie het nut niet van te gaan stemmen op partijen die dingen roepen waar ik niet achter sta. Dus wat is mijn alternatief dan? Ik vind dat je heel gemakkelijk zaken in het extreme trekt, maar zelf ook niet direct met goede/realistische oplossingen komt.

Ik zou moeten stemmen op partijen die niet bestaan. Oftewel ben je mij aan het beledigen omdat ik een ander maatschappijbeeld heb, dat kan ook.

Wat niet wilt zeggen dat ik tevreden ben met de politiek of de vele problemen niet zie. Maar hetgeen jij benoemd zie ik niet als oplossing.
Dat is net de definitie van een proteststem: kiezen voor iets waar je niet 100% achter staat, maar vooral om het signaal te geven waar je NIET meer wil op kiezen op basis van resulaten. Bij Vlaams belang zitten al een stukje proteststemmen ook, daar ben ik zeker van.
Had men geen cordon toegepast en men VB eens had laten meedoen, hadden we gezien wat ze waard zijn, en hadden we kunnen zien of het regeerakkoord die zij met andere partijen zouden vormen wel zo extreem zou zijn als sommigen denken. Als het op niets trok , hadden we nu plaats voor andere partijen. Als ze het beter deden, hadden we winst gemaakt. Nu hebben we enkel veel tijdverlies, stilstand en een zekere verdere achteruitgang bekomen.
 
Dat is net de definitie van een proteststem: kiezen voor iets waar je niet 100% achter staat, maar vooral om het signaal te geven waar je NIET meer wil op kiezen op basis van resulaten. Bij Vlaams belang zitten al een stukje proteststemmen ook, daar ben ik zeker van.
Had men geen cordon toegepast en men VB eens had laten meedoen, hadden we gezien wat ze waard zijn, en hadden we kunnen zien of het regeerakkoord die zij met andere partijen zouden vormen wel zo extreem zou zijn als sommigen denken. Als het op niets trok , hadden we nu plaats voor andere partijen. Als ze het beter deden, hadden we winst gemaakt. Nu hebben we enkel veel tijdverlies, stilstand en een zekere verdere achteruitgang bekomen.
Ik ben ook tegen het cordon.

Maar ik ben nog altijd niet mee hoe dat een proteststem een oplossing is, laat staan eentje die constructief is.

Stemmen op een extreme / polariserende partij zal niet zorgen voor constructieve oplossingen.
 
Dus dat is de oplossing dan? Fatalistisch wachten tot het probleem zichzelf oplost want uiteindelijk zal de meerderheid wel ooit aan het werk geraken? Klinkt erg gelijkaardig aan de PS uitspraken ivm de fait divers in Brussel zoveel jaren terug..
Waar zeg ik dat, ik ga gewoon in op de IMO nogal kort-door-de-bocht-redeneringen die sommigen hier neerpennen. Ik heb DE oplossing niet hoor, en wie zegt van wel is gewoon zever aan het verkopen. Natuurlijk zijn we op veel vlakken te soft, en dat mag op conto van de politiek gerekend worden, zie ook mijn eerdere posts.
Situatie lijkt me trouwens nog helemaal niet vergelijkbaar met de situatie in Amerika. Zwartwerk moet aangepakt worden, waar dit ook voorkomt. Hier in Limburg zie ik amper mensen met migratie achtergrond in de horeca bv. Zou ook niet weten waarom zo een job niet door vlamingen kan uitgevoerd worden. Pakket levering is een andere zaak maar daar is het dan ook hoog tijd dat de overheid(ja opnieuw zij) mistoestanden zwaarder gaan bestraffen om uitbuiting te voorkomen.
Ga eens in de keuken kijken zou ik zeggen, maar goed. Het lijkt me nu niet echt vreemd dat mensen die naar België migreren wat minder naar Limburg afzakken, tenzij dan de eerste golven toen de mijnen nog open waren.

Vlamingen kunnen alles, maar wie studeert hier nog af als kok én wil dan slechte uren en een slecht salaris? Mijn vrouw is in zo'n fancy zaak eens gaan "testen": de hele dag onbetaald uien snijden, 10u met uurtje pauze, in een keuken vol illegalen. Zij heeft er vriendelijk voor bedankt, maar iemand die geen papieren heeft kan niet zo kieskeurig zijn.
En uiteraard zijn migranten niet het enigste probleem in onze samenleving. Maar ik kan mezelf ook niet tegenhouden om elk jaar cynischer te worden met het nieuws:
- nieuwjaarsnacht staat tegenwoordig gelijk aan brandje stoken in zo goed als elke grootstad
- openbare zwembaden leuk als uitstap met de kinderen? Best niet een zwembad waar (Brusselse) jongeren komen dan.
- verkiezingen in Turkije, laat ons de straten bezetten en vieren hoe onze god verkozen is in een ander land waar we zelf niet willen wonen
- ...

Uiteraard heeft @Loser gelijk dat iedereen meer kan doen om integratie in de samenleving te bevorderen. Alle kleine beetjes zullen ergens wel helpen en alle respect naar de vele vrijwilligers die daar hun tijd in steken.
Ik vind dat sommige kleinere zaken nu ook soms wel worden verkocht als een ramp, ik woon al heel mijn leven naast Brussel en ik studeerde en werk erin. Incidenten: 0, opnieuw, sommigen van mijn vrienden lijken te denken dat ik elke dag in Somalië ga werken.

Is er een probleem? Uiteraard. Maar doen alsof de maatschappij op zijn grondvesten davert en plots steekvlamgewijs allerlei zaken voorstellen lijkt me eerder politiek dan realiteit.
 
Dat weten we pas als die eens aan de macht komen.
Dat vind ik een vreemde bemerking. Ik heb het niet over een uiteindelijke hypothetische situatie waar één van deze de alleen macht heeft.

Ik stel de vraag hoe meer extremisme en polarisatie iets constructief is. Dat zijn zaken die per definitie niet constructief zijn.
 
Dat vind ik een vreemde bemerking. Ik heb het niet over een uiteindelijke hypothetische situatie waar één van deze de alleen macht heeft.

Ik stel de vraag hoe meer extremisme en polarisatie iets constructief is. Dat zijn zaken die per definitie niet constructief zijn.
Nee, natuurlijk niet. Het enige positieve is dat ze traditionele partijen wat meer naar de harde kant gaan drijven waardoor die ook kordater gaan optreden.
 
Nee, natuurlijk niet. Het enige positieve is dat ze traditionele partijen wat meer naar de harde kant gaan drijven waardoor die ook kordater gaan optreden.
De vraag is eerder of het niet wenselijk zou zijn dat de traditionele partijen sneller naar de verzuchtingen van de bevolking luisteren opdat de extremen wat minder uitgesproken hoeven te worden.
 
De vraag is eerder of het niet wenselijk zou zijn dat de traditionele partijen sneller naar de verzuchtingen van de bevolking luisteren opdat de extremen wat minder uitgesproken hoeven te worden.
Akkoord, met als aanvulling : Luisteren, om dan te kijken naar de grondoorzaken van de verzuchtingen.
En dan staatsmanschap durven tonen, verantwoordelijkheid durven nemen naar je kiezers waarom je niet persé "hun" oplossing neemt, maar wel aan de slag gaat om het probleem aan te pakken.
 
De vraag is eerder of het niet wenselijk zou zijn dat de traditionele partijen sneller naar de verzuchtingen van de bevolking luisteren opdat de extremen wat minder uitgesproken hoeven te worden.
Maar dat zijn signalen die de mensen nu al jaren naar de politiek aan het sturen zijn. Maar verder dan een “we hebben het signaal van de kiezer begrepen” en “mensen hebben geen vertrouwen meer in de politiek, we moeten dit herstellen” om de paar maanden komen ze toch niet. En dan doen ze gewoon weer verder zoals altijd.
 
Maar dat zijn signalen die de mensen nu al jaren naar de politiek aan het sturen zijn. Maar verder dan een “we hebben het signaal van de kiezer begrepen” en “mensen hebben geen vertrouwen meer in de politiek, we moeten dit herstellen” om de paar maanden komen ze toch niet. En dan doen ze gewoon weer verder zoals altijd.
Het probleem is dat de politiek (hopelijk) een langere termijn visie heeft dan jan of mohammed met de pet in de straat.
Eerstgenoemde zal wel al langer in het snotje gehad hebben dat de vergrijzing onhoudbaar ging worden en heeft daarom samen met europese landen het iets gemakkelijker gemaakt om te migreren naar Europa. Wat natuurlijk niet in de sterren stond geschreven is een oorlog in syrie en andere M-O conflicten die een massamigratie op de been gebracht heeft. Deze nog eens gevolgd door de russische oekrainse oorlog.

Jan ziet de sociale maatschappelijke cohesie die hij gewoon is verdwijnen en mohammed komt in een land waar hij niet dezelfde kansen krijgt of gekregen heeft en dat uit zich natuurlijk het afzetten tov van die maatschappij, cfr de rellen die we nu al een decennia zien.

De man in de straat heeft niet zo een langetermijn visie maar dat wil ook niet zeggen dat de politiek een reactionair bestuur moet gaan voeren. Wat ik wel niet snap is dat europa quasi enkele contigency plan in het achterhoofd gehouden heeft als de massamigratie niet het gewenste effect had. Nu heb ik politiek een beetje het gevoel dat de Europese vegrijzingsvisie eentje van het alles of niets geweest is. Of ze nu goe gegokt hebben zal wel binnen een paar decennia duidelijk worden zeker?

Wat ik me ook afvraag is in hoeverre gaat automatisatie , AI ons helpen? En hoe gaan landen welke meer isolationistisch opgesteld zijn het in de toekomst doen? Ik denk dan aan Japan, china of polen en hoe de antimigratie (of toch op zijn minst heel strenge migratiewetten) gaat afstralen op hun demografisch model.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan