Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.




Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.
 

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Het is vrij dubbel allemaal, he.
- Dader zou meerdere verkeersovertredingen begaan hebben (roekeloos aan het rijden denk ik dan). Politie houdt hem tegen en hij weigert uit te stappen. Dat is op zich al zeer ernstig vind ik.
- Politie die hun geweer trekken: ook al vrij zotjes in die situatie. Dat ze ook schieten lijkt me niet acceptabel.

Bijzonder weinig details over wat er nu juist gebeurd is voordat we op het punt komen dat die agenten daar staan met hun pistool gericht op de bestuurder... Dat is nochtans cruciaal om dit te kunnen beoordelen, vind ik.

Die moeder die terloops oproept tot 'la révolte' is ook onacceptabel (ik vermoed zelfs strafbaar). Ergens begrijpelijk gezien haar verlies, maar dan nog.

Tot slot ben ik ook ooit gestopt door de wegpolitie in Frankrijk. Volledig random op de snelweg (ik had letterlijk niks verkeerd gedaan) een combi met 4 agenten die naast me komt rijden en teken doet dat ik hen moet volgen. Afrit, verlaten parking, waar nog een tweede combi met een drietal agenten stond te wachten. Alle agenten met hun hand op hun pistool, mij volledig uithoren over waar ik vandaan kom, waar ik naartoe ga, waarom. Ik onder stress in belabberd Frans dat proberen uit te leggen. Uitstappen, koffer opendoen. Politie die de hele auto checkt, inclusief (no shit) de boterhammen in mijn brooddoos. Na een tiental minuten: ok, rij maar verder meneer. Ik heb mij zelden in mijn leven zo nerveus gevoeld - het gevoel dat ze bij elke plotse beweging hun pistool zouden trekken ofzo.
Ik vermoed dat ik (of mijn auto, met Belgische nummerplaat uiteraard) aan een of andere beschrijving voldeed i.v.m. drugstrafiek ofzo. Maar bon, komt er wel op neer dat ik braaf gedaan heb wat ze me vroegen, i.t.t. tot die Franse tiener hierboven. Dan word je (in Europa) doorgaans niet neergeschoten door de politie...

Gelukkig had ik die 100 kg coke goed verstopt.

grapje he :p
 
Er is wel wat verschil tussen de auto zien bewegen, en de agent zien weg bewegen, en meegesleurd worden ... Dat laatste is niet te zien op de video.
 
Er is wel wat verschil tussen de auto zien bewegen, en de agent zien weg bewegen, en meegesleurd worden ... Dat laatste is niet te zien op de video.
Zijn wij hetzelfde filmpje aan het bekijken? Je ziet dit duidelijk wel...
De agent leunt met zijn linkerelleboog op de wagen (op het raamstijl) en je ziet duidelijk dat die zo meegesleurd wordt en niet dat de agent achteruit beweegt. Dit is half achteruit, half zijwaarts, met de kracht van de wagen op zijn elleboog waardoor zijn arm plooit. Dat is meegesleurd worden. Hij begint erna te trappelen om zijn evenwicht te behouden, dat is wederom niet omdat hij zelf zo stapt maar omdat hij meegesleurd werd.

Zeker gecombineerd met volgende stelling uit het artikel "Hij weigerde en dreigde over de politie heen te rijden.", kan de wagen zeker als dodelijk wapen gezien worden.
 
In dat filmpje zie je hem nog geen 20cm meebewegen, ik vind dat niet "meesleuren". Ofwel zijn we inderdaad niet naar hetzelfde aan het kijken.
 
In dat filmpje zie je hem nog geen 20cm meebewegen, ik vind dat niet "meesleuren". Ofwel zijn we inderdaad niet naar hetzelfde aan het kijken.
<>
Er is wel wat verschil tussen de auto zien bewegen, en de agent zien weg bewegen, en meegesleurd worden ... Dat laatste is niet te zien op de video.

Wat is het nu?

Zo is een discussie wel moeilijk hé. Eerst beweer je dat hij weg beweegt, nu is het dat hij meebeweegt met de wagen (= meesleuren) maar is het maar 20cm terwjl in het filmpje toch overduidelijk meer is. Dit is meer dan 2m. Al 10x meer dan wat jij beweert:
Bq7bXZH.png



Als je in hetzelfde filmpje (in het artikel boven de titel "Veel woede, zoveelste schietpartij") ook naar het fragment ervoor (rond 00:27) kijkt, gefilmd door de zijspiegel van een andere wagen, zie je dat hij met zijn volle gewicht scheef op de wagen hangt. Die kan in die positie niet stappen hoor, dat is de wagen die hem meesleurt.
 
Vreemd dat hier geen thread over is.

Wat is jullie mening hieromtrent?

Ik trap af:

Telkens ik Frankrijk in de media zie verschijnen van politie incidenten, valt het me toch op dat er blijkbaar daar zo'n "lak aan de politie" sfeer hangt.
Steeds opnieuw, groter wordende banlieu's, waar iedereen zich koning waant.
Politie zegt duidelijk: stoppen of ik schiet. En toch rijd hij door. Tja, dan heb je het zelf gezocht imo.

Weer typisch ook die plunderingen en brandstichtingen.

Bij het minste wat daar gebeurt, gaan ze over tot actie. En de gewone man is er weer de dupe van.

Frankrijk, de grootsteden toch, beschouw ik meer en meer als een failed state. 3 Zomers geleden nog een road trip gedaan van 3 weken lang door alle grote steden van Noord Frankrijk... Ik kan me toch niet zeggen dat ik me daar erg veilig voelde als het donker werd.


En iedereen die tegen die politie actie is, zal wel weer zeggen:
"Jamaar het was een 17 jarige, en had enkel verkeers overtredingen begaan."

Ja dat klopt, maar wat als er niet word ingegrepen, en 15 minuten later rijd die kerel een paar mensen dood?
Dan is het "Hoe kan het dat dat weer is kunnen gebeuren".
 
Ik zie geen discrepantie tussen mijn twee posts, en ik zie nog altijd niets dat de term 'meesleuren' rechtvaardigt.

Sorry, maar als ik een bericht lees waarin staat dat een agent wordt meegesleept / gesleurd door een wagen, dan stel ik me wel wat anders voor dan wat er op deze beelden te zien is. Overdrijven is ook een kunst.
 
Ik zie geen discrepantie tussen mijn twee posts, en ik zie nog altijd niets dat de term 'meesleuren' rechtvaardigt.

Sorry, maar als ik een bericht lees waarin staat dat een agent wordt meegesleept / gesleurd door een wagen, dan stel ik me wel wat anders voor dan wat er op deze beelden te zien is. Overdrijven is ook een kunst.
Dan is het gewoon jouw verwachting/definitie dat het probleem is.
Er is geen afstand of andere beperking voor dat woord hoor. De auto beweegt en sleept/sleurt hem mee. Zo simpel is het, dat rechtvaardigd die term.
 
Zoals steeds in dit soort zaken: waar leg je de grens? Wanneer is het effectief schieten rechtvaardig?

Als je het filmpje ziet dan zie je dat men hem staande houd en dat hij toch besluit om gas te geven en zo de agent aan te rijden / mee te sleuren, aangezien ze daar al met getrokken wapen staan gaat er voordien ook al wel iets aan de hand geweest zijn, en ik kan me dan best wel inbeelden dat je je daar als politieagent bedreigd voelt en dus schiet.
 
Die agent had waarschijnlijk niet mogen schieten, maar jongeren dagen ze anderzijds ook gewoon continue uit. Dus dan weet je al wel: Vroeg of laat wordt er dan wel eens een jongere doodgeschoten. De kans dat dit vroeg of laat zou gebeuren? Ja sorry die was gewoon 100%.

Ja die agent was (deels) fout. Anderzijds mag men toch ook eens kijken naar de opvoeding en de invloed van vrienden en familie.

Ivm die plunderaars / brandstichters ..? --> Sorry maar dat heeft toch niks meer te maken met dit incident? Dat is misbruik maken van dit incident om te kunnen plunderen, zaken in brand steken enzovoorts .. die mensen noem ik gewoon hooligans.
 
Als je het voorstelt als meesleuren waarbij iemand zijn leven in gevaar is, ja, dan is mijn verwachtingspatroon wel flink anders dan wat op de beelden te zien is ja. Opnieuw: overdrijven is een kunst.

Maar let's agree to disagree, want we gaan elkaar hier niet overtuigen.
 
Ja die agent was (deels) fout. Anderzijds mag men toch ook eens kijken naar de opvoeding en de invloed van vrienden en familie.

Ivm die plunderaars / brandstichters ..? --> Sorry maar dat heeft toch niks meer te maken met dit incident? Dat is misbruik maken van dit incident om te kunnen plunderen, zaken in brand steken enzovoorts .. die mensen noem ik gewoon hooligans.
Al eens goed gezien welke afkomst de meeste plunderaars hebben? En meer zeg ik niet, of er zal weer gezegd worden dat ik de thread in bepaalde richting stuw.

Maar we mogen toch een kat een kat noemen, hoop ik?
 
Telkens ik Frankrijk in de media zie verschijnen van politie incidenten, valt het me toch op dat er blijkbaar daar zo'n "lak aan de politie" sfeer hangt.
Steeds opnieuw, groter wordende banlieu's, waar iedereen zich koning waant.
Politie zegt duidelijk: stoppen of ik schiet. En toch rijd hij door. Tja, dan heb je het zelf gezocht imo.

Tgoh, er is natuurlijk ook zoiets als proportionaliteit eh. Er is lak aan de politie, maar simpelweg doorrijden met de auto (en niet inrijden op de agenten, zoals er beweerd wordt) verdient het nu niet om doodgeschoten te worden eh. Die agent is in fout. Period.

Dat plunderen, tja, dat is natuurlijk iets wat endemisch begint te worden/is in sommige wijken/steden met veel, dikwijls allochtone, mensen aan de onderkant van de socio-economische ladder. Dat is iets wat je alleen maar kan oplossen door die mensen uit de marginaliteit te trekken. Daar met de volle force policienne op vliegen, gaat zeker niet helpen. Ook al klinkt law & order goed, vooral in sommige rechtsere milieus.
 
Zoals steeds in dit soort zaken: waar leg je de grens? Wanneer is het effectief schieten rechtvaardig?
Ik zie enigszins een parallel met de juwelier hier in België. Ergens is het misschien rechtvaardig en begrijpelijk, maar het is niet legaal. ik versta die agenten wel. We worden als brave burger/agent geacht altijd kalm te handelen en zelfs in de heat of the moment de wetten te respecteren. Wel die agent is ook een mens met gevoelens, een familie etc. Er is zeker sprake van uitlokking van de brave Nael, en afhangende van de situatie misschien wel een echt gepercipieerde bedreiging voor hem of zijn collega.

Langs de andere kant tikt die jongen wel weer alles af: Kind van alleenstaande moeder, Frans-Algerijnse afkomst en leeft in een niet zo heel rijke voorstad van Parijs.

Maar we mogen toch een kat een kat noemen, hoop ik?
Ja dat mag, enkel door een probleem te benoemen kan je het oplossen.
 
Al eens goed gezien welke afkomst de meeste plunderaars hebben? En meer zeg ik niet, of er zal weer gezegd worden dat ik de thread in bepaalde richting stuw.

Maar we mogen toch een kat een kat noemen, hoop ik?
Noem een kat dan eens een kat? Zeg eens wat het probleem is? Je mag hier wel degelijk problemen aankaarten, zolang het maar niet racistisch wordt, dus doe maar.
 
Noem een kat dan eens een kat? Zeg eens wat het probleem is? Je mag hier wel degelijk problemen aankaarten, zolang het maar niet racistisch wordt, dus doe maar.
Wat het probleem daar van is? Dat ik het toch wel wat schandalig vind dat mensen uit armere landen, in de EU MOGEN komen wonen,
en dan van zodra er eens iets gebeurt, ze de eersten zijn om het kot af te breken.

Pas op, ik heb zelf ook een niet-EU burgertje in huis, maar die zie ik geen zo'n zaken doen hoor? Die heeft daar simpelweg de tijd niet voor, want gaat 6 dagen op 7 werken. Als die thuis komt, is die moe. En heeft bovendien wel een heel andere levens ingesteldheid.

Is die daarom akkoord met alles wat onze regering ons opdringt? Nee, maar die heeft zo iets van: Ik ben hier te gast, dus ik pas mij aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan