Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.




Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.
 
Wat het probleem daar van is? Dat ik het toch wel wat schandalig vind dat mensen uit armere landen, in de EU MOGEN komen wonen,
en dan van zodra er eens iets gebeurt, ze de eersten zijn om het kot af te breken.

Uhm, velen zijn ondertussen toch al echt 2e of 3e generatie. Van "mogen" is daar toch geen sprake meer? Allez enfin.
Ik ben dan volgens u ook nog altijd te gast? Ook al ben ik hier geboren en opgegroeid, en volgens sommigen hier ook al iets te chauvinistisch. 😂
 
Uhm, velen zijn ondertussen toch al echt 2e of 3e generatie. Van "mogen" is daar toch geen sprake meer? Allez enfin.
Ik ben dan volgens u ook nog altijd te gast? Ook al ben ik hier geboren en opgegroeid, en volgens sommigen hier ook al iets te chauvinistisch. 😂
Of dat nu 1e, 2e of 8e generatie is,
dat maakt geen verschil.

Ze kiezen er voor hier te wonen, dus hebben ze zich ook aan de wetten van hier te houden.

Dat hun land van familie of verre afkomst wetteloosheid toe laat, tot daar aan toe. Maar niet hier.

Onlangs kwam ik een afrikaan tegen die nog niet lang in ons land was. Op café dan nog. Ik zei: "ga jij nog met je auto rijden? wat als ze je tegen houden"?
Die had nog nooit van een alcohol tester gehoord om promille te detecteren. Om maar eens een sidenote te vermelden. Sommigen komen gewoon naar hier, om hun goesting te doen. Ik wil nu zeker niet veralgemenen, maar ik blijf bij mijn standpunt: Kijk eens wie daar allemaal nu mee doet weer in die betogingen...
 
Tgoh, er is natuurlijk ook zoiets als proportionaliteit eh. Er is lak aan de politie, maar simpelweg doorrijden met de auto (en niet inrijden op de agenten, zoals er beweerd wordt) verdient het nu niet om doodgeschoten te worden eh. Die agent is in fout. Period.
Zoals ik in de posts in de Algemene Nieuws & Achtergronden Thread (begint hier) al gezegd heb:
Volgens het VRT artikel: "Hij weigerde en dreigde over de politie heen te rijden."
De agent leunt met zijn volle gewicht scheef op de wagen, toch beslist hij te beginnen rijden en sleurt de agent mee. Dit is te zien in het filmpje in het VRT artikel.

Dus ja, dat is inrijden/meesleuren en niet gewoon doorrijden...
 
Uhm, velen zijn ondertussen toch al echt 2e of 3e generatie. Van "mogen" is daar toch geen sprake meer? Allez enfin.
Ik denk dat hij wijst op de sterke identificatie van sommige groepen buitenlanders met hun eigen land of de lokale diaspora, eerder dan met hun nieuwe land. In sommige van die subgroepen heerst er dan ook nog eens een algemeen afwijzen van onderdelen van de staat (justitie, politie, onderwijs), maar soms ook moraal en zeden van een land, terwijl ze dan weer wel willen profiteren van andere delen (werkloosheid, gezondheid, etc.). Hierover gaat de rest van de bevolking zich (autochtonen en geïntegreerde allochtonen) kwaadmaken en wil dergelijke figuren uit onze maatschappij verwijderd zien.

Want uiteraard weet de grote meerderheid van de bevolking dat niet elke allochtoon dit wil en dat rellen vaak ook de mens met allochtone afkomst disproportioneel gaan raken (want vaak rellen in hun eigen buurten).
 
Als de politie je vraagt om bijv uit te stappen, ga je toch aanstalten doen om toch te rijden met een agent op de motorkap. Normaal luistert men naar de o
Ik keur natuurlijk niet goed wat de agent gedaan heeft, maar degene die 100% tegen zijn, zouden moeten denken wat ze zouden doen als zij deze agent zouden zijn.

De rellen die nu gaande zijn, vind ik erg! Dat zijn jongeren die niets te doen hebben en hiervan van de situatie profiteren om keet te schoppen. Wat brengt dit op? Waarom geen geweldloze betoging?
En jammer genoeg zijn het vooral w jongeren van een bepaalde bevolkingsgroep.
 
Filmpje bekeken. Als één agent u uit de wagen wilt en de andere hangt deels op de wagen met een getrokken wapen op u gericht dan gaat uw laatste reactie toch zijn om door te rijden? Het feit dat er een wapen getrokken werd zal ook wel een reden hebben, die mensen kennen het terrein, de gevaren en de historiek vóór dit incident. Ik vind niet dat de EU een trigger happy politiementaliteit kent zoals in de VS.

Uiteindelijk rijdt die tiener door en voor 't zelfde geld draait die linksaf en richting de muur en plet de agent tussen zijn wagen en de muur en was er een andere dode gevallen. Sorry maar voor zover het videomateriaal duidelijk is, vind ik dat de agent correct heeft gereageerd gezien dit voor hem een levensbedreigende situatie was.
 
Ik denk dat hij wijst op de sterke identificatie van sommige groepen buitenlanders met hun eigen land of de lokale diaspora, eerder dan met hun nieuwe land. In sommige van die subgroepen heerst er dan ook nog eens een algemeen afwijzen van onderdelen van de staat (justitie, politie, onderwijs), maar soms ook moraal en zeden van een land, terwijl ze dan weer wel willen profiteren van andere delen (werkloosheid, gezondheid, etc.). Hierover gaat de rest van de bevolking zich (autochtonen en geïntegreerde allochtonen) kwaadmaken en wil dergelijke figuren uit onze maatschappij verwijderd zien.

Want uiteraard weet de grote meerderheid van de bevolking dat niet elke allochtoon dit wil en dat rellen vaak ook de mens met allochtone afkomst disproportioneel gaan raken (want vaak rellen in hun eigen buurten).

Met andere woorden, het wordt weer een thread zoals er zovelen al zijn gepasseerd: 'de stoute allochtonen'. Ik heb ook heel weinig compassie met die doodgeschoten jongen, maar het is al duidelijk waar deze thread naar gaat leiden. En dat is niet naar de essentie: of die agent al dan niet in fout is.

In ieder geval, veel discussieplezier nog.
 
Met andere woorden, het wordt weer een thread zoals er zovelen al zijn gepasseerd: 'de stoute allochtonen'. Ik heb ook heel weinig compassie met die doodgeschoten jongen, maar het is al duidelijk waar deze thread naar gaat leiden. En dat is niet naar de essentie: of die agent al dan niet in fout is.

In ieder geval, veel discussieplezier nog.

Je kan dit toch moeilijk los zien van de dieperliggende maatschappelijke problemen rond integratie en dergelijke. Waarom zou dit niet mogen besproken worden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Al eens goed gezien welke afkomst de meeste plunderaars hebben? En meer zeg ik niet, of er zal weer gezegd worden dat ik de thread in bepaalde richting stuw.

Maar we mogen toch een kat een kat noemen, hoop ik?
Omwille van zijn afkomst, problemen met migratie en het milieu van waar deze tiener komt, is de kans gewoon groter dan zo iemand zulke domme dingen doet (met als gevolg dat ie nu dood is). Maar dit kon in principe ook gewoon ne 'blanke' tiener geweest zijn.

Echter als ik dan hoor dat zijn naaste omgeving al begint te zeveren van: het was toch ne brave modelburger hoor!
Elke keer ik die zin hoor, staan mijn haren rechtop.

JA, zijn omgeving dacht dat misschien wél (meestal zijn de ouders-in dit geval de moeder- de laatste die weet dat zoonlief op het slechte pad geraakt is), maar jammer genoeg was hij dus weldegelijk op het slechte pad geraakt. :frown:
 
Omwille van zijn afkomst, problemen met migratie en het milieu van waar deze tiener komt, is de kans gewoon groter dan zo iemand zulke domme dingen doet (met als gevolg dat ie nu dood is). Maar dit kon in principe ook gewoon ne 'blanke' tiener geweest zijn.

Echter als ik dan hoor dat zijn naaste omgeving al begint te zeveren van: het was toch ne brave modelburger hoor!
Elke keer ik die zin hoor, staan mijn haren rechtop.

JA, zijn omgeving dacht dat misschien wél (meestal zijn de ouders-in dit geval de moeder- de laatste die weet dat zoonlief op het slechte pad geraakt is), maar jammer genoeg was hij dus weldegelijk op het slechte pad geraakt. :frown:
En wat deed een 17jarige eigenlijk in zo n gele getunede bmw?

Of zat zijn rijbewijs begeleider naast hem :baard:
 
Je kan dit toch moeilijk los zien van de dieperliggende maatschappelijke problemen rond integratie en dergelijke. Waarom zou dit niet mogen besproken worden?
Dat mag wel. Maar er zijn er hier wel degelijk users die alle nuancering en contextualisering over het hoofd zien en enkel maar naar 'de essentie' (volgens hun) willen gaan en dat is dan 'alle bruine mensen zijn krapuul'.

Als je een echte discussie over het onderwerp wilt hebben dan moet je gewoon ook naar de randfenomenen kijken (die 'ghettovorming', de kansloosheid die in sommige wijken heerst, de gebrekkige opvoeding, ...) maar vaak word je dan neergeschoten als apologist en verweten van 'excuses te zoeken'.

Tenzij je gelooft dat alle mensen met een bruine huidskleur intrinsiek baloriger zijn dan wij (dat zou dus racisme zijn) kan je gewoon niet naast die randzaken kijken als je het daarover wilt hebben, maar zelfs die zaken opperen is voor sommigen al genoeg om te roepen dat je aan het bepamperen bent en weer de gebruikelijke riedeltjes boven te halen ('het probleem mag niet benoemd worden').

Ik heb hier al vaak discussies gezien die gewoon verzanden in dat soort gezever, waarbij het voor veel accounts gewoon te doen is om eens te kunnen roepen op 'de bruinen' (en zelfs al 'oplossingen' gezien zoals enkel mensen met een donkere huidskleur controleren op de trein enzovoorts) dus ja, ik begrijp @Muñoz wel.

Kan zijn dat dit een civiele thread wordt met genuanceerde discussies, maar eerst zien en dan geloven.
 
zo n gele getunede bmw?
Tis een Mercedes a45 amg als ik me niet vergis. Betaal je tweedehands nog makkelijk 50-70k voor.
Voor zover ik zie is er nergens vermelding van een huurauto, wel dat hij zijn geld verdiende als Pizzabezorger. Toch weer verdacht.

Iets meer to the point: Als een wapen op je gericht is, en je vertrekt, dan snap ik dat je beschoten zal worden.
Als de agent niet schiet op zo een moment verlies je toch ook alle kredibiliteit als agent? Want al trek je dat wapen (wat een laatste middel ter macht-afdwinging is), als iedereen weet dat er toch nooit geschoten zal worden verliest dat zijn waarde ook weer.
 
Een 17-jarige die een gele Mercedes huurt en daarmee roekeloos door Parijs rijdt, dat vind ik toch ook opvallend.

Als je een echte discussie over het onderwerp wilt hebben dan moet je gewoon ook naar de randfenomenen kijken (die 'ghettovorming', de kansloosheid die in sommige wijken heerst, de gebrekkige opvoeding, ...) maar vaak word je dan neergeschoten als apologist en verweten van 'excuses te zoeken'.

Volledig akkoord (met je hele post), maar het lijkt ook alsof werkelijk niemand een oplossing heeft hiervoor.

Het probleem vind ik vrij duidelijk: immigranten met een totaal andere cultuur, die (zelfs 2-3 generaties later) anders opgevoed worden, minder kansen krijgen enz., en bijgevolg in een slechte omgeving terecht komen, met veel kans op allerlei criminaliteit. Dat geeft aanleiding tot discriminatie, ook van degenen die zich wel integreren en zich niet mengen met illegaliteit, wat het nog erger maakt.

A la rechts roepen 'minder minder minder' (immigranten), tja, daarmee los je dat probleem niet op. Die mensen zijn al eventjes hier, ondertussen al meerdere generaties. Alleen merk ik wel dat, hoe ouder ik word, hoe meer ik ook vind dat we een strenger migratiebeleid nodig hebben. Niet om het huidige probleem op te lossen, maar om te voorkomen dat het potentieel erger wordt in de toekomst.

Enige oplossing lijkt me om immigranten zoveel mogelijk te integreren, maar dat is bijzonder moeilijk. Ook de vraag hoe repressief je in dat beleid moet zijn enz. Dat is gewoon lastig.
 
Volledig akkoord (met je hele post), maar het lijkt ook alsof werkelijk niemand een oplossing heeft hiervoor.
Dat is natuurlijk ook wel omdat echte oplossingen niet onmiddellijk zichtbaar zouden zijn en het hier een structureel probleem betreft dat vele kleine aanpassingen zal vragen over meerdere domeinen als we dat willen oplossen, en waarbij het dan nog vele jaren zou duren eer we er de vruchten van plukken, dus dan is het al wat makkelijker om te gaan roepen dat we alle donkere jongens extra moeten controleren of eens goed op hun bek moeten slaan met een matrak, want dat geeft wel instant satisfaction voor bepaalde mensen natuurlijk.

Ook politiek gezien ligt het natuurlijk moeilijk. Rousseau zei nog niet zolang geleden iets wat echt wel veel Belgen denken (ook bepaalde zeer linkse vrienden van mij), namelijk dat mensen zich in bepaalde delen van Brussel niet meer in België voelden, en daar kwam toch echt een vlaag van kritiek op. Natuurlijk mag kritiek: je moet het niet eens zijn met die uitspraak, maar het toont wel aan dat het een heikel punt is.

Wat ook zo is, is dat je, om die problemen structureel aan te passen, zal moeten investeren. Hetzij in justitie, hetzij in wijkwerking, hetzij in meer sociale hulplijnen voor dat soort mensen, ... Als je dat voorstelt stuit je ook al heel snel op weerstand want 'we gaan er dan nog eens extra geld aan geven ook, aan dat krapuul?!'

Wat DE oplossing is, dat weet ik zelf ook niet (al ben ik persoonlijk op korte termij wel voorstander van een soort 'night courts' systeem waarbij kleine criminelen onmiddellijk kunnen gestraft worden, al zeg ik daar ook wel bij dat ik geen juridische ervaring heb) en zou ons nog veel verder offtopic leiden, en misschien is het ook wel gewoon zo dat een samenleving als de onze altijd wel een bepaalde laag zal hebben die zich afzet tegen het gezag en het systeem. Dat zijn hier nu toevallig vaak jongens met een andere huidskleur inderdaad, maar voor hetzelfde geld hebben we binnen drie generaties problemen met Joskes en Pierres, wiens families al sinds hun ontstaan in deze streken wonen.

Enfin, ik wilde maar zeggen dat dat altijd maar wijzen naar huidskleur compleet belachelijk is als je dan weigert om te kijken naar de context. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat er geen problemen zijn die uniek zijn voor die demografische groep, natuurlijk. Huishoudens waar al drie generaties lang enkel Arabisch gesproken wordt en waar mensen eigenlijk opgroeien in een bubbel die zich eigenlijk volledig naast onze samenleving situeert, dat is wel degelijk een probleem vind ik.

Maar gewoon roepen 'de bruinen,' nee daar pas ik voor. Daarmee bedoel ik niet dat jij dat doet, maar zulke threads heb ik hier al meer dan genoeg gezien.
 
Als de agent niet schiet op zo een moment verlies je toch ook alle kredibiliteit als agent?
Als je schiet zonder dat de wettelijke voorwaarden daarvoor vervuld zijn, dan verlies je je job en mogelijk ook je vrijheid.
Eén schot werd de 17-jarige jongeman fataal, leert het autopsierapport. Een schot waarvan het parket zegt dat het nooit mocht worden afgevuurd, schrijft de Franse pers. ‘De legale voorwaarden voor de inzet van wapens werden niet vervuld’, klinkt het. Mogelijk wordt hij aangeklaagd voor vrijwillige doodslag.

Het geweldsmonopolie van de politie brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee en ik snap niet hoe sommigen daar telkenmale zo luchtig over kunnen doen.
 
argumenten onderbouwen met feiten
Echter als ik dan hoor dat zijn naaste omgeving al begint te zeveren van: het was toch ne brave modelburger hoor!
Elke keer ik die zin hoor, staan mijn haren rechtop.
Laat ons gewoon treuren om het verlies van alweer een toekomstige nobelprijswinnaar. Gelijkaardig als het "slachtoffer" bij die juwelier te Gent; gekend voor 22 zware feiten maar was nu juist bezig met zijn allerlaatste overval om geld bijeen te krijgen om zijn doktersstudies aan te vatten en binnen 5 jaar de nobelprijs te krijgen om kanker uit de wereld te helpen ( volgens de familie toch ). Een groot verlies. On topic , geef die collega 100% gelijk dat hij heeft geschoten maar wil nie weten welke shitstorm er hem nu te wachten staat.
 
Als je het voorstelt als meesleuren waarbij iemand zijn leven in gevaar is, ja, dan is mijn verwachtingspatroon wel flink anders dan wat op de beelden te zien is ja. Opnieuw: overdrijven is een kunst.

Maar let's agree to disagree, want we gaan elkaar hier niet overtuigen.
Dus je wilt het tot dat punt laten komen? Dan hebben we weer een gewonde of dode agent erbij. Dan toch (veel) liever omgekeerd.
De agent schiet net om het gevaar voor eigen leven (de rijdende wagen en de amokmaker erin) te neutraliseren.
Hij is koelbloedig gebleven en heeft juist gehandeld.

Dat er weer een heleboel nietsnutten profiteren van dit incident om amok te maken, typisch.
Sarkozy had groot gelijk toen hij jaren geleden zei "il faut nettoyer au karcher".
Spijtig genoeg is daar bitter weinig van in huis gekomen.
Dat soort amokmakers zouden eens moeten proeven van een soort moderne gulag, of op z'n minst een paar weken of maanden isolatiecel en dikke boetes (of inhouden van uitkeringen ;)) voor de ouders in geval van recidiverende minderjarigen. Spuugzat van dat soort tuig dat geen enkele positieve bijdrage levert aan de maatschappij.
 
Een wagen gebruiken als wapen en dan zijn er mensen verwonderd dat de agent in kwestie zijn wapen trekt, tsja dat begrijp ik niet. Integendeel zelfs: wat mij betreft mag dat vaker gebeuren. Het wordt hoog tijd dat de politie terug meer en meer gerespecteerd wordt. Er wordt de laatste tijd toch veel te vaak de spot gedreven met de politie, maar o wee als ze eens hun wapen trekken. Dan staat heel het land op hun achterste poten.
 
Laat ons gewoon treuren om het verlies van alweer een toekomstige nobelprijswinnaar. Gelijkaardig als het "slachtoffer" bij die juwelier te Gent; gekend voor 22 zware feiten maar was nu juist bezig met zijn allerlaatste overval om geld bijeen te krijgen om zijn doktersstudies aan te vatten en binnen 5 jaar de nobelprijs te krijgen om kanker uit de wereld te helpen ( volgens de familie toch ). Een groot verlies. On topic , geef die collega 100% gelijk dat hij heeft geschoten maar wil nie weten welke shitstorm er hem nu te wachten staat.
Los van die onnodige sarcastische uitleg (ik zou trouwens denken dat jij als agent (?) probeert om mensen zo veel mogelijk te laten leven en aan het gerecht uit te leveren, wat ze ook op hun kerfstok hebben) zegt het parket blijkbaar dat hij niet in zijn recht was. Dus hoe moeten we dat dan zien?

Terzijde: ik snap volledig dat je in zo'n situatie overweldigd bent en misschien in paniek de trekker overhaalt, dus ik wil die agent niet verduivelen. Ik probeer maar gewoon inzicht te krijgen in jouw bericht.
 
Terug
Bovenaan