Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.




Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.
 
Politiek ook he, als gevangenissen en zeker jeugdinstellingen al bomvol zitten, kan justitie niets anders dan ze laten lopen.
Goed voorbeeld was die rechter die iemand botweg vrijsprak ipv 1 jaar effectief ofzo, want het wordt toch niet uitgezeten. Gewoon als noodkreet.
Laat ons daar al mee beginnen, er is een achterstand blijkbaar. Onze politiek is zo traag op dat vlak, onbegrijpelijk.
Zo werkt het niet he...

Politie pakt op > Rechter oordeelt en bestraft > Gevangenis voert straf uit.

Gevangenissen zijn dus de laatste stap in de keten, als die niet kunnen volgen zou je toch niet mogen verwachten dat de voorgaande stappen dan ook niks meer doen?

Gevangenissen vol > rechter spreekt vrij > politie arresteert niet meer

Er is een probleem met de bezetting van onze gevangenissen maar ik geloof niet dat een rechter daarom iemand zal vrijspreken. Net zoals politie dan maar zal stoppen met boeven te arresteren.
 
Laat ons hopen dat het zo niet werkt, voor hetzelfde geld kunnen veroordeelden schadevergoeding vragen als de gevangenissen vol zitten.
 
Zo werkt het niet he...

Politie pakt op > Rechter oordeelt en bestraft > Gevangenis voert straf uit.

Gevangenissen zijn dus de laatste stap in de keten, als die niet kunnen volgen zou je toch niet mogen verwachten dat de voorgaande stappen dan ook niks meer doen?

Gevangenissen vol > rechter spreekt vrij > politie arresteert niet meer

Er is een probleem met de bezetting van onze gevangenissen maar ik geloof niet dat een rechter daarom iemand zal vrijspreken. Net zoals politie dan maar zal stoppen met boeven te arresteren.
Tjah, en toch is het de trieste realiteit. Men arresteert ze nog wel, maar omdat ze weten dat ze toch direct worden vrijgelaten, lachen ze de politie eens goed uit, en dan doen ze gewoon verder.

Een rechter was dat al compleet beu in 2009 (dus was al jaren het geval dan)
Man vrij

Quote:
...het gevulde strafregister van de beklaagde, die al elf correctionele veroordelingen had opgelopen voor voornamelijk inbraken.
Het meest recente vonnis dateerde van 5 februari 2009. Daarin had nota bene rechter De Smedt zelf Saïd L. veroordeeld tot achttien maanden effectief en een boete van 1.100 euro. De beklaagde had van die celstraf nog niets hoeven uit te zitten en had twee maanden na het vonnis al een nieuw feit gepleegd.

Dan heeft hij hem deze keer maar gewoon vrij gesproken (om een statement te maken uiteraard) want het heeft toch geen zin.

Artikel uit 2009:
Straffeloosheid


In 2009 stond De Clerck (CD&V) dus met zijn broek af (Zo van "alleee rechter De Smedt, zegt dat toch ni, nu weten de mensen dat...")
De Clerck
In 2015, omdat NVA echt bleef aandringen, zou Geens (CD&V) er iets aan doen, past oep ze
Geens
En in 2021 ziet nog steeds amper iemand onder de 3 jaar veroordeeld de binnenkant van de gevangenis...
(Maar direct electronisch uitsturen van verkeersboetes had Geens dus wel op poten gekregen, kwestie van prioriteiten he...)
Quickie

Is het onkunde, bewuste electorale onwil, totale desinteresse... wie zal het zeggen?

Na 20 jaar weten ze dat op straat ook he, dat ze niets meer riskeren als ze rel schoppen, vandaar dat het een nieuwe hobby geworden is, en elke onnozele reden is genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, de extreme partijen hebben veel te veel de wind in de zeilen.

Care to elaborate?

Want zo insinueer je dat de mensen die in Frankrijk uit pure wanhoop en frustratie over ongecontroleerde migratie hun toevlucht zoeken in extreme partijen de oorzaak van het probleem zijn, in plaats van het gevolg?
 
Care to elaborate?

Want zo insinueer je dat de mensen die in Frankrijk uit pure wanhoop en frustratie over ongecontroleerde migratie hun toevlucht zoeken in extreme partijen de oorzaak van het probleem zijn, in plaats van het gevolg?
Men moet niet doen alsof het enkel migranten zij die spuwen op bepaalde europese waarden, ook de extreme partijen doen daar gretig aan mee. Maar als de ene het doet uit frustratie en wanhoop door de ongecontroleerde migratie bedekken we dat met de mantel der liefde. De andere groep die het doet uit wanhoop en frustratie omdat ze geen enkele kans krijgen, daar hebben we geen goed woord over natuurlijk. Het wordt hoog tijd dat men erns stopt met te kijken naar wie het doet maar kijkt naar wat men doet en daar gelijke consequenties aan vast hangt.
 
Laatst bewerkt:
We weten maar al te goed dat die mand daar vol zit met rotte appels.
Ik vind dat ze voor die populatie veel te tolerant zijn en een gevoel v wetteloosheid ontwikkelen.

Niets mis met law en order echter op een correcte gebalanceerde manier.
Dit is voor mij de enigste reden dat een overheid moet bestaan.
Voor de rest blijven ze best overal uit.
 
Men moet niet doen alsof het enkel migranten zij die spuwen op bepaalde europese waarden, ook de extreme partijen doen daar gretig aan mee. Maar als de ene het doet uit frustratie en wanhoop door de ongecontroleerde migratie bedekken we dat met de mantel der luefde. De andere groep die het doet uit wanhoop en frustratie omdat ze geen enkele kans krijgen, daar hebben we geen goed woord over natuurlijk. Het wordt hoog tijd dat men erns stopt met te kijken naar wie het doet maar kijkt naar wat men doet en daar gelijke consequenties aan vast hangt.

Wie doet dat hier of elders? Jij wijst nu gewoon op een ander probleem, en één van een merkbaar andere grootorde, dat in deze naast de kwestie is. Je haalt ook oorzaak en gevolg door elkaar, want dit is géén kip of ei verhaal natuurlijk.

Ik heb in deze thread overigens het toenemen van extreme partijen betreurd, omdat bepaalde waarden van die partijen zeker en vast niet de mijne zijn. Deze toename is echter een gevolg van een gebrek aan doortastende actie op het vlak van een zéér redelijke vraag (minder migratie, liefst ook géén massamigratie die leidt tot toestanden zoals in de Franse banlieues of illegale migratie) van een bevolking aan z'n traditionele partijen.
In Nederland is daar deze week zelfs nu een regering over gevallen.

Om on topic te blijven: er is in Frankrijk geen extreem-rechtse of linkse jongen neergeschoten door de politie na criminele feiten, het zijn géén politieke rechtse (of linkse) rellen die meer dan een miljard euro aan schade hebben aangericht, eerder nihilistische, anarchistische rellen.

Wat die kansen krijgen betreft hebben we deze discussie hier en elders al gevoerd, jouw stelling klopt daar eenvoudigweg niet of gaat voorbij aan de harde realiteit dat niet eenieder die louter voet aan grond zet in Europa, automatisch Europees burgerschap en alle bijbehorende kansen moet krijgen, net zoals we op de harde manier geleerd hebben dat in Europa komen wonen niet betekent dat men automatisch alle Europese waarden en normen overneemt (mettertijd kan dat nog in orde komen, mits helaas wat toegevingen, maar alleen als je ook de aantallen onder controle kan houden).

En die kansen moet je ook eens in proportie zien: de gemiddelde autochtone Fransman heeft ook geen job waarmee die zichzelf een Mercedes AMG kan permitteren (over de smaak van zo'n wagen dan nog in het knalgeel te kopen, kan je discussiëren). Dit soort "kansen" en luxe vereisen ofwel een buitenproportionele inspanning zelfs wanneer je "kansen" krijgt, véél geluk (i.e. rijk geboren worden of de lotto winnen) of criminele shortcuts zoals je in die banlieues ook wel ziet, waardoor je een cultuur hebt waarbij met dat soort luxe geparadeerd wordt, en anderen dat willen imiteren, desnoods door ze te huren.

Terug on topic: de agent die Nahel doodschoot was zeker en vast geen cowboy:
& de crowdfunding is afgesloten op 1,3 M euro.
 
En die kansen moet je ook eens in proportie zien: de gemiddelde autochtone Fransman heeft ook geen job waarmee die zichzelf een Mercedes AMG kan permitteren (over de smaak van zo'n wagen dan nog in het knalgeel te kopen, kan je discussiëren). Dit soort "kansen" en luxe vereisen ofwel een buitenproportionele inspanning zelfs wanneer je "kansen" krijgt, véél geluk (i.e. rijk geboren worden of de lotto winnen) of criminele shortcuts zoals je in die banlieues ook wel ziet, waardoor je een cultuur hebt waarbij met dat soort luxe geparadeerd wordt, en anderen dat willen imiteren, desnoods door ze te huren.
Maar (en dat is hier ondertussen ook de 100e keer), die rellen zijn ontstaan door politiegeweld tov allochtonen. Die rellen hebben dus niks te maken met de specifieke kansen die het specifieke slachtoffer heeft gehad.

En die AMG, was dus gehuurd. Dus heel uw uitleg klopt niet.
 

Franse zangeres roept dus op om een democratisch verkozen president te lynchen. Ik snap niet dat zo iemand niet onmiddellijk aangehouden wordt.Dit heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken, er zijn grenzen, en voor mij is iedere vorm van fysieke bedreiging van een democratisch verkozen politicus een zwaar politiek misdrijf.
 
Maar (en dat is hier ondertussen ook de 100e keer), die rellen zijn ontstaan door politiegeweld tov allochtonen. Die rellen hebben dus niks te maken met de specifieke kansen die het specifieke slachtoffer heeft gehad.

En die AMG, was dus gehuurd. Dus heel uw uitleg klopt niet.

Zoals ik zelf al schreef, die was inderdaad gehuurd:
En die kansen moet je ook eens in proportie zien: de gemiddelde autochtone Fransman heeft ook geen job waarmee die zichzelf een Mercedes AMG kan permitteren (over de smaak van zo'n wagen dan nog in het knalgeel te kopen, kan je discussiëren). Dit soort "kansen" en luxe vereisen ofwel een buitenproportionele inspanning zelfs wanneer je "kansen" krijgt, véél geluk (i.e. rijk geboren worden of de lotto winnen) of criminele shortcuts zoals je in die banlieues ook wel ziet, waardoor je een cultuur hebt waarbij met dat soort luxe geparadeerd wordt, en anderen dat willen imiteren, desnoods door ze te huren.

Dus als dat hetgeen was waarmee je dacht héél mijn uitleg onderuit te halen, ik was je al lang voor.

Overigens politiegeweld is an sich niets mis mee, de politie krijgt in onze samenleving het geweldmonopolie.
De vraag is of het geweld in verhouding staat tot de gepleegde criminele feiten, en dat lijkt mij in dit verhaal dus duidelijk van wel.
Rijden zonder rijbewijs. Levensgevaarlijke situaties creëren op de weg. Weigeren te stoppen op bevel van de politie. Doorrijden na onder schot gehouden te worden, in de richting van de agent die zich mag verdedigen. Genoeg kansen tot de-escalatie lijkt mij dan.
 
Zoals ik zelf al schreef, die was inderdaad gehuurd:


Dus als dat hetgeen was waarmee je dacht héél mijn uitleg onderuit te halen, ik was je al lang voor.

Overigens politiegeweld is an sich niets mis mee, de politie krijgt in onze samenleving het geweldmonopolie.
De vraag is of het geweld in verhouding staat tot de gepleegde criminele feiten, en dat lijkt mij in dit verhaal dus duidelijk van wel.
Rijden zonder rijbewijs. Levensgevaarlijke situaties creëren op de weg. Weigeren te stoppen op bevel van de politie. Doorrijden na onder schot gehouden te worden, in de richting van de agent die zich mag verdedigen. Genoeg kansen tot de-escalatie lijkt mij dan.
Maar, hier ga je weer in op het specifieke geval. Die rellen gaan niet over het specifieke geval.
De 1e wereldoorlog is gestart door de moord op Frans Ferdinand, dat was ook niet de reden waarom die oorlog is uitgebroken.
De Belgische revolutie is uitgebroken door een opera, die opera was ook niet de reden achter de Belgische revolutie...
 
Maar, hier ga je weer in op het specifieke geval. Die rellen gaan niet over het specifieke geval.
De 1e wereldoorlog is gestart door de moord op Frans Ferdinand, dat was ook niet de reden waarom die oorlog is uitgebroken.
De Belgische revolutie is uitgebroken door een opera, die opera was ook niet de reden achter de Belgische revolutie...

Je eerste lezing van mijn post klopte dus alvast niet, cfr. de gele Mercedes AMG. maar dat negeer je nu, nu gaat het om dat deze rellen niet gaan om dit specifieke geval, maar ik vermoed dus het bredere kader van politiegeweld jegens allochtonen waar je in je vorige post naar verweest, maar ook dat is niet juist.

Waarom focus ik op dat éne specifieke geval? Allereerst omdat hier gevraagd werd terug meer on topic te blijven, wel bij deze.

Wil je het toch over de bredere context van politiegeweld jegens allochtonen hebben?
Wel, dan lijkt dit specifieke voorbeeld er net één te zijn waarbij dat geweld dus niet alleen te rechtvaardigen was, maar ook één waarbij de politie het (hopelijk toch) ook zou doen bij autochtonen, want dit was niet bepaald een klein incident: rijden zonder rijbewijs, gevaarlijke manoeuvres, politieachtervolging, weigeren van politiebevelen op te volgen onder schot, ...

En eerlijk gezegd, bij veel van die andere verhalen over politiegeweld heb ik eenzelfde reflex: het is zelden de politie die ongerechtvaardigd geweld bovenhaalt. Niet nooit, daarvoor hebben we helaas zaken als die van Jonathan Jakob of ook andere tragische anekdotes. Ik ben heus niet iemand die ter aller tijden de kaart van de politie zal trekken, MAAR in dit verhaal, on topic? Absoluut, hier verdient die agent het voordeel van de twijfel ten opzichte van een jeugdige en gevaarlijke wetovertreder.

Als de politie mij straks onder schot tegenhoudt om een bullshit reden, dan zal ik luisteren. Blijkt dat die reden volstrekt ongerechtvaardigd zou zijn, dien ik achteraf wel klacht in. Zijn die mechanismen om klacht in te dienen voor verbetering vatbaar? Ongetwijfeld, zoals veel zaken in België, maar daar kan aan gewerkt worden.
 
Ik snap deze zijsprong niet. Beide kan toch gewoon tegelijk? Het kan dat dit gerechtvaardigd politiegeweld was én dat dit voorval de vonk was die de protesten deed oplaaien?
 
Je kan diezelfde logica ook omdraaien: waarom komen dit soort rellen alleen voor in landen waarin die jongeren een benadeelde minderheidsgroep zijn? Marokko heeft helemaal geen rellen van jongeren tegen politiegeweld...
Marokko heeft 3x het aantal inwoners en 9x het aantal gedetineerden van België. Misschien heerst daar niet de straffeloosheid die we bij ons wel kennen?
 
Absoluut, absoluut hoe ik het ook zie.

Het zou je sieren gewoon toe te geven dat je wat die Mercedes AMG betreft gewoonweg fout zat, zeker omdat je jouw vluchtig lezen ook nog eens trachtte te gebruiken om heel mijn post af te serveren. Daar ga je uiteraard zéér gemakkelijk overheen.

Dat in de banlieues van Frankrijk (maar evenzeer elders) met een luxe gepocht wordt die zelfs al worden de hier aangehaalde socio-economische problemen op een magische wijze opgelost, voor normale mensen ook onbetaalbaar is, dat is een probleem wat niets met politie of racisme te maken heeft. Dat is een foute mindset.

Mijn eerste auto op m'n 24e was een tweedehands Opel Corsa, en daar ben ik dan voor gaan werken.

Ik snap deze zijsprong niet. Beide kan toch gewoon tegelijk? Het kan dat dit gerechtvaardigd politiegeweld was én dat dit voorval de vonk was die de protesten deed oplaaien?

Dat kan en zal zeker het geval zijn. Sterker nog ik heb interviews gezien waarbij de tieners bevraagd naar hun reden om het rellen niet eens wisten wat in Nanterre gebeurd was, maar meededen voor de "sfeer" met hun vrienden.

Maar dan nog kan je je de vraag stellen of die bredere protesten dan wél nog een gerechtvaardigde reden hebben...
Is er oprecht meer politiegeweld jegens allochtonen in de banlieues dan elders? Daar kan het ook een beetje van beiden zijn: misschien is er inderdaad nog racisme bij de politie dat zich uit in het meer viseren van allochtonen, maar vaak genoeg heb je ook voorbeelden waar het "politiegeweld" eigenlijk stevig overdreven is (ik denk dan aan de vorige rellen in Frankrijk: jongeren vluchten weg van de politie, verstoppen zich in elektriciteitscabine en worden geëlektrocuteerd, wiens schuld is dat dan?)

Los van het feit dat niets eigenlijk brandstichting, plunderen en geweld op deze schaal rechtvaardigt...
 
Het zou je sieren gewoon toe te geven dat je wat die Mercedes AMG betreft gewoonweg fout zat, zeker omdat je jouw vluchtig lezen ook nog eens trachtte te gebruiken om heel mijn post af te serveren. Daar ga je uiteraard zéér gemakkelijk overheen.

Dat in de banlieues van Frankrijk (maar evenzeer elders) met een luxe gepocht wordt die zelfs al worden de hier aangehaalde socio-economische problemen op een magische wijze opgelost, voor normale mensen ook onbetaalbaar is, dat is een probleem wat niets met politie of racisme te maken heeft. Dat is een foute mindset.

Mijn eerste auto op m'n 24e was een tweedehands Opel Corsa, en daar ben ik dan voor gaan werken.



Dat kan en zal zeker het geval zijn. Sterker nog ik heb interviews gezien waarbij de tieners bevraagd naar hun reden om het rellen niet eens wisten wat in Nanterre gebeurd was, maar meededen voor de "sfeer" met hun vrienden.

Maar dan nog kan je je de vraag stellen of die bredere protesten dan wél nog een gerechtvaardigde reden hebben...
Is er oprecht meer politiegeweld jegens allochtonen in de banlieues dan elders? Daar kan het ook een beetje van beiden zijn: misschien is er inderdaad nog racisme bij de politie dat zich uit in het meer viseren van allochtonen, maar vaak genoeg heb je ook voorbeelden waar het "politiegeweld" eigenlijk stevig overdreven is (ik denk dan aan de vorige rellen in Frankrijk: jongeren vluchten weg van de politie, verstoppen zich in elektriciteitscabine en worden geëlektrocuteerd, wiens schuld is dat dan?)

Los van het feit dat niets eigenlijk brandstichting, plunderen en geweld op deze schaal rechtvaardigt...
Of je kan mijn posts juist lezen waar in staat de de AMG *dus* gehuurd was. Waaruit dus duidelijk is dat ik uw post gelezen had en heel uw insinuaties dat die AMG met crimineel geld betaald was, tegen ging. Omdat hij *dus* in de 2e situatie viel, namelijk die van de gehuurde auto.
 
Of je kan mijn posts juist lezen waar in staat de de AMG *dus* gehuurd was. Waaruit dus duidelijk is dat ik uw post gelezen had en heel uw insinuaties dat die AMG met crimineel geld betaald was, tegen ging. Omdat hij *dus* in de 2e situatie viel, namelijk die van de gehuurde auto.
Het 1 sluit het ander niet uit. Die auto's zijn niet goedkoop om te huren.
 
Terug
Bovenaan