Beeldende Kunst Fotografiethread

Dat valt nog heel goed mee voor een lens van die kwaliteit, als je weet hoeveel werk er in lensdev en productie kruipt. Zeker als je kijkt naar de Leica, Canon en Nikon lenzen. Het is ook iets wat je koopt om jaren te gebruiken. Als je richting ciné gaat dan zijn dit soort prijzen peanuts.
Zeker! You pay peanuts, you get monkeys. Voor degelijk glas betaal je nu eenmaal meer. Maar ik bekijk het dan ook vanuit het standpunt van de hobbyfotograaf, niet vanuit dat van de professionele fotograaf die zijn investeringen redelijk "snel" terugverdiend ziet.
 
Zeker! You pay peanuts, you get monkeys. Voor degelijk glas betaal je nu eenmaal meer. Maar ik bekijk het dan ook vanuit het standpunt van de hobbyfotograaf, niet vanuit dat van de professionele fotograaf die zijn investeringen redelijk "snel" terugverdiend ziet.
Neen, uiteraard. Maar zelfs al is het geen beroep voor u, maakt het het fotograferen stuk makkelijker en plezanter. Je hoeft zelfs geen moderne lenzen te kopen maar kunt ook gaan richting vintage manueel glas. Maar ik ben biased want ik zie honderden lenzen per jaar.
 
Neen, uiteraard. Maar zelfs al is het geen beroep voor u, maakt het het fotograferen stuk makkelijker en plezanter. Je hoeft zelfs geen moderne lenzen te kopen maar kunt ook gaan richting vintage manueel glas. Maar ik ben biased want ik zie honderden lenzen per jaar.
Vintage manueel glas kan inderdaad boeiend zijn, zoals de Helioslenzen van Sovjetmakelij. Komt ooit nog wel eens in huis. But not yet.
 
Vintage manueel glas kan inderdaad boeiend zijn, zoals de Helioslenzen van Sovjetmakelij. Komt ooit nog wel eens in huis. But not yet.
Altijd een beetje mee opletten want er zijn veel DIY repair lenzen in circulatie omdat ze een "lage" waarde hebben en hadden. Maar zijn zeer mooie lenzen met karakter. Of je kan richting de Mamiya, Nikon Ai of Canon FD lenzen gaan..
 
Laatst bewerkt:
Is voor een keer geen horloges 😊

Beiden zoals steeds met de smartphone getrokken:
pXrpRbw.jpeg


ztcfu9y.jpeg
 
Dat gaat de nieuwe bokeh-kampioen worden.
Wie weet! Met de Sigma had ik ook fraaie bokeh, maar dat is anders dan met een 85 mm. Hoe breder de lens, hoe uitdagender het is om een onscherpe achtergrond te krijgen die niet té druk is. De 18 mm f/2.8 is op dat vlak nog uitdagender, maar UWA's gebruik je doorgaans niet voor de bokeh.
Maar kan hij de 85mm van de troon stoten? :unsure:
Let's find out!



EDIT: eerste bokehtest gedaan. Holy fuck. Wat een prachtige bokehballs! Geen ringen, maar mooi vol gekleurd. Lens is compact, licht en toch solide. Aparte aperturering die je kan doen klikken. Nondedju. #kidinacandystore. Als ze ooit de 85 GM herwerken overweeg ik die misschien ook nog, maar voorlopig blijft de Batis queen bee.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet! Met de Sigma had ik ook fraaie bokeh, maar dat is anders dan met een 85 mm. Hoe breder de lens, hoe uitdagender het is om een onscherpe achtergrond te krijgen die niet té druk is. De 18 mm f/2.8 is op dat vlak nog uitdagender, maar UWA's gebruik je doorgaans niet voor de bokeh.

Let's find out!



EDIT: eerste bokehtest gedaan. Holy fuck. Wat een prachtige bokehballs! Geen ringen, maar mooi vol gekleurd. Lens is compact, licht en toch solide. Aparte aperturering die je kan doen klikken. Nondedju. #kidinacandystore. Als ze ooit de 85 GM herwerken overweeg ik die misschien ook nog, maar voorlopig blijft de Batis queen bee.
Benieuwd naar de eerste foto’s! 🤩
 
Congrats met de nieuwe baby @Avondland :D

Ik had gehoopt om de Fuji X-H2 te pre-orderen maar 2750€ voor een APS-C camera, allemachtig :eek: Dat is 1000 EUR duurder dan de duurste APS-C SLR en bijna 1000 EUR duurder dan de duurste niet-Fuji APS-C systeemcamera (een Leica!)...

Duurder zelfs dan een Canon R6, zelfs. WTF, Fujifilm?
 
Ook hier doorposten :)


Morgen een canon 24-70 f2.8 II overkopen van een kennis voor een prijsje :love:

Nu eens 2de hands zien voor een goeie tweede body naast mijn 6D :unsure:
 
Zou een heel leuke nieuwe uitdaging zijn maar zonder ervaring kan ik het beter aan meer ervaren fotografen laten.
 
Congrats met de nieuwe baby @Avondland :D

Ik had gehoopt om de Fuji X-H2 te pre-orderen maar 2750€ voor een APS-C camera, allemachtig :eek: Dat is 1000 EUR duurder dan de duurste APS-C SLR en bijna 1000 EUR duurder dan de duurste niet-Fuji APS-C systeemcamera (een Leica!)...

Duurder zelfs dan een Canon R6, zelfs. WTF, Fujifilm?
Zijn die H-versies niet eerder gericht op video?
edit: juist even opgezocht, stacked CMOS sensor, goede video en burst.

Ik vind het ook veel geld, maar ik veronderstel dat als ge er echt mee gaat birden gelijk gij wel eens doet dat het dan wel de moeite waard kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zijn die H-versies niet eerder gericht op video?

FujiFilm positioneert de X-H2 als een "flagship" en "alleskunner". Qua vormgeving leunt die ook meer aan bij het traditionele SLR ontwerp.

Een aantal van de specs zijn potentiëel het beste wat je kan vinden binnen de APS-C klasse: 40 frames per seconde fotograferen bijvoorbeeld, en de EVF heeft een resolutie om "u" tegen te zeggen, wat ook echt aansluit bij de wensen van fotografen eerder dan filmmakers (denk ik?).

Wel heel benieuwd hoe een mogelijke X-T5 zich zal verhouden tov. de X-H2.
 
Terug
Bovenaan