Beeldende Kunst Fotografiethread

Is uwe maat toevallig een natuurfotograaf uit het Waasland? Ik zag op z'n Instagram ook een steenuiltje passeren.

Nee, em is nogal redelijk old-school en geen Facebook, Instagram, etc.

Maar er zijn nu een aantal locaties waar je steenuiltjes kan fotograferen. 't is de moment nu voor steenuiltjes ... ze zitten met jongen. En in de buurt van de nestkasten zetten ze den een hut of tent. Bingo ;)
 
Bon, juist terug van Therapy? te fotograferen. De AB blijft toch een enorm toffe en gezellige zaal.

Ik vond het voorprogramma wel meer mijn smaak van muziek :unsure:

Er was redelijk wa belangstelling van fotografen zag ik op de socials :)
Iedereen had precies zin in een vleugje nostalgie.
 
Prachtige steenuil @Kattekrab.

Dank! :)

Nog eentje afgewerkt.

_DSC9124.jpg
 
Paar zware dagen gehad maar dan toch, het eerste fotoverslag via beyondgaming zelf kunnen doen :woohoo:

 
Paar zware dagen gehad maar dan toch, het eerste fotoverslag via beyondgaming zelf kunnen doen :woohoo:

Knappe foto's! Wanneer komt het verslag van de vorige challenge, met commentaar van de jury?
 
Sjieke dinges @Strijkijzer

Net 3 dagen Moen Feest achter de kiezen. Geen gek festival qua naam in de scene, wel zot qua namen op de affiche.
Ze strikten niemand minder dan James Blunt, Goldband, Bazart, Compact Disk Dummies, ... Eens plezant om met de fiets te kunnen gaan!
Voor de geinteresseerden, een groot deel van de voorbije dagen is hier (https://www.instagram.com/cedricdepraetere/) te bezichtigen.

Komende weken enkele trouws en dan vliegen we in het "grote" festivalseizoen! Lez go!
 
En de stevige 600mm van Fuji niet vergeten!
Die valt me eerlijk gezegd heel erg tegen :(

f/8 op 600mm op APS-C is... quasi onbruikbaar. Je gaat snel aan ISO6400 zitten bij foto's in het "betere" licht en dat kan een X-T4 eigenlijk niet meer aan, en ik verwacht van een X-H2 hetzelfde. Bovendien heb je met f/8 ook heel snel onaangename bokeh (wat je goed kan zien op de voorbeeldfoto's op DPreview).

Het enige wat erg meevalt qua specs zijn de afmetingen/gewicht. Maar ik vrees dat geen enkele objectieve natuurfotograaf echt blij is met deze lens. Het aanbod van Sigma en Sony in die range zijn gewoon veel interessanter.

Dan had ik liever een update gehad van de 100-400 met verbeterde optiek, of een hoogkwalitatieve 400 f/4 prime.
 
Volgende week wellicht de 35 f/1.4 GM in huis halen ... de Sigma DG HSM ga ik inruilen en ik heb nog een hoop bonnen van Kamera Express. Gaat een dure aankoop worden van iets dat ik simpelweg gewoon inruil voor een beter exemplaar. Maar mogelijk ga ik ook mijn macrolens mee verkopen. Blijkt toch niet echt mijn ding te zijn en op de Sony is de Laowa 100 mm niet ideaal, al is de beeldkwaliteit zeker top. Geen exif-data, enkel manueel en geen focus stacking. Dan kan ik beter tussenringen kopen, want semi-macro is meer mijn ding en dat merk je ook als je mijn feed volgt. De GM is, op basis van de reviews die ik lees, een fenomenaal ding: ragscherp, prachtige bokeh en vrij compact. De grootte en gewicht van de Sigma begon me wat te storen. De Batis 85 is een fijn lichtgewicht. Door de bons en de twee lenzen gaat deze lens, dat in het Sonygamma tot de top behoort, eigenlijk helemaal niet zoveel pijn doen aan mijn portefeuille.

En dan beginnen sparen voor een 200-600 (Sony) of 150-600 (Sigma), hoe snel dat hier in huis komt hangt wat af van het feit of ik goed centjes mag verdienen met fotografie of niet. Maar misschien is een tweede body, aangezien ik enkel primes heb, dan een betere optie. Momenteel nog altijd zéér tevreden van de A7III.

En dan hopen dat de volgende challenge niet macro wordt.
:unsure:
 
f/8 op 600mm op APS-C is... quasi onbruikbaar.

Het is wel 900mm effectief he maar bon, ik vind hem eigenlijk iets te duur dan zou ik m'n geld liever spenderen aan de 100-400 f4.5-5.6

Gisteren tijdens de middag wat macro gedaan in de tuin, ik had één van m'n Fuji Custom Profiles volledig ingesteld voor macro te doen. Nu omdat ik het vaak lastig heb om de focus peaking goed te zien, zet ik m'n film simulations op zwart-wit en dan valt die focus peaking kleur goed op maar nu stond m'n fotokwaliteit enkel op JPG dus alle foto's de vuilbak in :wallbash:
 
@shiftyke ik denk dat de 100-400 gewoon een betere keuze is, want je hebt meer kans op een deftige foto aan 400 f/5.6 die je kan croppen tot 600mm equivalent, terwijl je op f/8 gewoon met te lange sluitertijden of te hoge ISO zit om nog iets werkbaars over te houden. Met mijn 200 f/2 + TC kan ik croppen van 26MP naar 6MP zonder dat je echt veel inboet aan beeldkwaliteit.

Het alternatief zou zijn dat Sigma z'n 150-600 in Fuji vatting maakt: goedkoper en lichtsterker dan wat Fuji zelf aanbiedt...

En zwart-witte macro kan heel classy zijn!! :)
 
Het is wel 900mm effectief he maar bon, ik vind hem eigenlijk iets te duur dan zou ik m'n geld liever spenderen aan de 100-400 f4.5-5.6

Gisteren tijdens de middag wat macro gedaan in de tuin, ik had één van m'n Fuji Custom Profiles volledig ingesteld voor macro te doen. Nu omdat ik het vaak lastig heb om de focus peaking goed te zien, zet ik m'n film simulations op zwart-wit en dan valt die focus peaking kleur goed op maar nu stond m'n fotokwaliteit enkel op JPG dus alle foto's de vuilbak in :wallbash:
Een 600mm op full blijft nog steeds een 600mm op een APS-C. Enkel uw angle of view veranderd. 600mm en 900mm zijn volledig andere optische constructies.
 
Laatst bewerkt:
@shiftyke ik denk dat de 100-400 gewoon een betere keuze is, want je hebt meer kans op een deftige foto aan 400 f/5.6 die je kan croppen tot 600mm equivalent, terwijl je op f/8 gewoon met te lange sluitertijden of te hoge ISO zit om nog iets werkbaars over te houden. Met mijn 200 f/2 + TC kan ik croppen van 26MP naar 6MP zonder dat je echt veel inboet aan beeldkwaliteit.

Het alternatief zou zijn dat Sigma z'n 150-600 in Fuji vatting maakt: goedkoper en lichtsterker dan wat Fuji zelf aanbiedt...

En zwart-witte macro kan heel classy zijn!! :)
Ik ben heel erg tevreden met de high end Sigma lenzen. Sigma speelt ook weinig in op de compactheid maar gaat eerder voor kwaliteit van het optische design. Vandaar dat de prijs vaak aantrekkelijker is en de IQ dezelfde of zelfs beter is dan de high lenzen van premium merken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben heel erg tevreden met de high end Sigma lenzen. Sigma speelt ook weinig in op de compactheid maar gaat eerder voor kwaliteit van het optische design. Vandaar dat de prijs vaak aantrekkelijker is en de IQ dezelfde of zelfs beter is dan de high lenzen van premium merken.
Ook relatief: Sigma heeft nieuwe versies van de Art-lenzen gemaakt voor Sony, met name de 35 en 85 mm f/1.4, die lichter en compacter zijn. Prijs blijft inderdaad aantrekkelijk, maar 800 of 1100 euro voor een lens blijft veel geld.
 
Ook relatief: Sigma heeft nieuwe versies van de Art-lenzen gemaakt voor Sony, met name de 35 en 85 mm f/1.4, die lichter en compacter zijn. Prijs blijft inderdaad aantrekkelijk, maar 800 of 1100 euro voor een lens blijft veel geld.
Dat valt nog heel goed mee voor een lens van die kwaliteit, als je weet hoeveel werk er in lensdev en productie kruipt. Zeker als je kijkt naar de Leica, Canon en Nikon lenzen. Het is ook iets wat je koopt om jaren te gebruiken. Als je richting ciné gaat dan zijn dit soort prijzen peanuts.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan