Beeldende Kunst Fotografiethread

Is dat de F2? Deze heb ik onlangs ook aanschaft, mijn standaard lens geworden, wat een toppertje!
Klopt, XF F2!

Ergens wel leuk dat je niet kan in- of uitzoomen.
Daardoor weet je in gedachten na een tijdje al snel wat je gaat zien als je door de lens kijkt.
Ik vind wel dat er niet veel verschil is bij aanpassen diafragma (draaien lens), maar moet ik nog eens uitzoeken :p
 
Dan loopt een mens eens naar buiten voor zijn bokeh-challenge en dan blijken de foto's die ik heb getrokken niet leesbaar te zijn op mijn SD-kaartje. Vreemd. Heb net nog wat foto's gemaakt en die zijn wel zichtbaar. Morgenvroeg dan maar een nieuwe poging, het licht was net goed. :(
 
Dan loopt een mens eens naar buiten voor zijn bokeh-challenge en dan blijken de foto's die ik heb getrokken niet leesbaar te zijn op mijn SD-kaartje. Vreemd. Heb net nog wat foto's gemaakt en die zijn wel zichtbaar. Morgenvroeg dan maar een nieuwe poging, het licht was net goed. :(

Zijn de foto's zichtbaar op uw LCD in camera?
anders kan je eens proberen ze te exporteren van uw camera via een kabeltje aan uw PC.
 
Zijn de foto's zichtbaar op uw LCD in camera?
anders kan je eens proberen ze te exporteren van uw camera via een kabeltje aan uw PC.
Daar staat op "Beeldweergave onmogelijk" (een tiental "beelden") en als ik ze in de explorer bekijk staan ze er helemaal niet. De eerste keer dat ik het meemaak en hopelijk is dat geen teken aan de wand dat mijn SD-kaartje dement aan het worden is. Dan moet ik een nieuw gaan halen.
 
Daar staat op "Beeldweergave onmogelijk" (een tiental "beelden") en als ik ze in de explorer bekijk staan ze er helemaal niet. De eerste keer dat ik het meemaak en hopelijk is dat geen teken aan de wand dat mijn SD-kaartje dement aan het worden is. Dan moet ik een nieuw gaan halen.
Ook voorgehad en dat is er niet meer beter op geworden, better safe than sorry in zo'n geval. Zeker als ge binnenkort nen trouw doet!
 
Ook voorgehad en dat is er niet meer beter op geworden, better safe than sorry in zo'n geval. Zeker als ge binnenkort nen trouw doet!
Wel, dan zal ik er inderdaad een nieuw gaan halen. Dan hou ik de huidige als back-up (ik heb twee slots) en kan ik de nieuwe wel inwijden. Ben nog aan het twijfelen om de Sigma 35 in te ruilen voor de 35 GM, kostelijke zaak maar ik heb nog wat kadobons liggen om de pijn te verzachten.

Feest gaat door in De Serre in Antwerpen, supermooie zaal!
 
Met de macro tips hier inderdaad eens mijn lens op manuele focus vast op 1:1 gezet.
Ik moest inderdaad toch nog dichter bij mijn onderwerp geraken. Maakt het wel moeilijk om uit de hand te fotograferen.

Eerste probeersel:
Fly-small.jpg
 
@Chill Panda knap hoor! Mooi scherp. Ik zou 'm enkel een beetje uit het centrum halen door wat te croppen.

Het weer was helaas niet bokehlicious deze ochtend. Wel twee libellen gevonden, waaronder megachance om een kersverse keizerlibel te vinden - daar zo'n 700 foto's aan gespendeerd waaronder een reeks van 3 keer 40 om een stack te maken van 120 foto's in totaal :)



Wow! Amai, zalig!
 
@Chill Panda knap hoor! Mooi scherp. Ik zou 'm enkel een beetje uit het centrum halen door wat te croppen.
Ik vond hem helaas nog niet super scherp. Maar dit ligt aan mezelf. Was nog teveel aan het bewegen, omdat ik gehurkt zat.

Had hem net beetje naar het centrum gecropt. 😅 Maar dat is wat saaier?
 
Yep, rule of thirds, onderwerp pal in het midden is meestal saaier.
Hangt ook wat af van wat je precies fotografeert, soms is het centrum net wel dé place to be om je focus op te leggen. Maar je krijg vaak meer dynamiek in je foto of een boeiender beeld door je onderwerp uit het centrum te krijgen. Ik zondig soms wel aan die rule of thirds, moet ik zeggen. Maar dat komt omdat ik mijn focusgebied manueel controleer met spot-AF en standaard staat die in het centrum. Ik krijg op die manier meer controle waar de focus op komt, zeker wanneer je een detail wil fotograferen waar veel andere mogelijke focuspunten zijn. Als ik mijn AF dan op "wide" zet, belandt de focus nooit waar ik wil. En de tracking-AF is ook wel een leuke feature, zeker omdat die ook op het oog gefocused blijft. Bij de A7III is dat al best oké, maar bij de nieuwste generaties (ook bij Nikon en Canon) is dat erg "snappy".
 
Ik vond hem helaas nog niet super scherp. Maar dit ligt aan mezelf. Was nog teveel aan het bewegen, omdat ik gehurkt zat.

Had hem net beetje naar het centrum gecropt. 😅 Maar dat is wat saaier?

Uw object is een beetje onscherp en ook de focus lijkt op de kont te liggen?
Voor bewegingsonscherpte te voorkomen met statief werken of als je dan toch uit de losse hand fotografeert, flitsen.

Vandaag een leuk plekje gevonden met juffers en libellen maar als ze actief zijn vallen die echt niet te fotograferen, alé toch niet met manuele focus (en een kleuter van 3 erbij helpt ook niet natuurlijk :unsure:).

Gewoon erg vroeg genoeg starten. 's morgens wanneer de insecten nog niet opgewarmd zijn, dan is het de moment om te fotograferen. En die kleuter van 3 ligt dan nog gewoon in z'n bed. ;)

Over vroeg opstaan gesproken, gisteren om 4:30 vertrokken om met mijne maat steenuiltjes gaan fotograferen in Kalmthout. Soms vind ik dat het niet altijd nodig is om altijd een close-up te doen.

_DSC8936.jpg


En zo zaten we er dan :D

20220523_061820.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan