Fotografiethread

Dat is het zeker. Dat wordt hen ook vaak verweten. Want het absurde is dat de sector wél kan betalen voor videografen, maar fotografen verwachten ze van gratis te werken.

Ik heb het geluk om hier en daar wél betaalde opdrachten heb in de sector. Maar die kan ik op 1 hand tellen.
Ook zit ik bij een collectief met mooie exposure wat ook al kansen geboden heeft.
Blijven werken is de boodschap zeker? :)
Ik heb veel fotografen en cinematografen als klanten en is zo in beide sectoren. Als je geen grote naam hebt of de juiste contacten.... En eigenlijk schandalig als je weet wat de apparatuur kost. Maar is ook zo bij grafische designers enz.

Maar de schuld ligt ook voor een deel bij de individuen die dit soort werk gratis willen doen voor "exposure". Dan degradeer je ook het werk van de mensen die het als broodwinning doen. Is een minder groot probleem bij tante Jeanine die paar foto's nodig heeft van haar verjaardagsfeestje. Want voor een echte fotograaf heeft ze wrs niet het budget.

Laatst bewerkt:
Ik heb veel fotografen en cinematografen als klanten en is zo in beide sectoren. Als je geen grote naam hebt of de juiste contacten.... En eigenlijk schandalig als je weet wat de apparatuur kost. Maar is ook zo bij grafische designers enz.

Maar de schuld ligt ook voor een deel bij de individuen die dit soort werk gratis willen doen voor "exposure". Dan degradeer je ook het werk van de mensen die het als broodwinning doen. Is een minder groot probleem bij tante Jeanine die paar foto's nodig heeft van haar verjaardagsfeestje. Want voor een echte fotograaf heeft ze wrs niet het budget.

Volledig mee akkoord. En velen zien ook enkel maar de gepresteerde uren ter plaatse. Ze beseffen niet wat er nog allemaal bij komt kijken achteraf. Terwijl het bij een "gewone" stielman duidelijk is dat pakweg een keuken veel geld kost want "hij heeft veel werk om die helemaal te maken van scratch". Is en blijft de grote frustratie in de sector.

Hier en daar fotograaf ik eens "gratis" maar dan heb ik een compensatie in reclame, contacten, netwerking, ...
Heb me van in het begin niet willen profileren als gratis fotograaf. Voorlopig lukt het me om het zo te houden en mijn portefeuille breidt langzamer hand uit. We zijn op de goede weg denk ik dan.

Volledig mee akkoord. En velen zien ook enkel maar de gepresteerde uren ter plaatse. Ze beseffen niet wat er nog allemaal bij komt kijken achteraf. Terwijl het bij een "gewone" stielman duidelijk is dat pakweg een keuken veel geld kost want "hij heeft veel werk om die helemaal te maken van scratch". Is en blijft de grote frustratie in de sector.

Hier en daar fotograaf ik eens "gratis" maar dan heb ik een compensatie in reclame, contacten, netwerking, ...
Heb me van in het begin niet willen profileren als gratis fotograaf. Voorlopig lukt het me om het zo te houden en mijn portefeuille breidt langzamer hand uit. We zijn op de goede weg denk ik dan.
Is hier juist hetzelfde. Vaak verwonderd zijn dat men meer moet betalen voor een herstelling van een camera of lens dan de aankoopprijs terwijl hier veel meer werk in kruipt dan gewoon de apparatuur te kopen en te verkopen zoals de handelaar het doet waar ze het hebben aangekocht.

Maar ik denk dat die problemen in alle sectoren te vinden zijn. We zijn goedkoop en wegwerp gewoon, zowel naar diensten als goederen.

Mja we zijn hier offtopic aan het gaan :)

Cpu is dat zeker? Hoe ben je daar in terecht geraakt?

Ik ben inderdaad bij CPU aangesloten.
Via een oude kameraad die schreef voor Dansende Beren (online muziekwebsite) en zo eens een concertje voor hen gefotografeerd als ondersteuning van hun review van een live optreden. Enkele maanden later zijn ze samen met CPU tot een overeenkomst gekomen dat CPU alle beelden aanlevert voor hun website. En na enige tijd, veel oefenen en werken ben ik uiteindelijk mogen aansluiten bij CPU.
En zo is de bal nog steeds aan het rollen :-)

Met al dat concertfotografie gekwijl hier er mij ook eens aangezet.

Volgende week Therapy? fotograferen en waarschijnlijk ook in januari Apocalyptica :coolbrows:

Beide in de AB.

Met al dat concertfotografie gekwijl hier er mij ook eens aangezet.

Volgende week Therapy? fotograferen en waarschijnlijk ook in januari Apocalyptica :coolbrows:

Beide in de AB.
Nice, voor een organisatie of via een andere weg?

Vanavond ook nog eens een concert gaan zien zonder foto's te moeten nemen. Je merkt wel dat je soms anders begint te kijken. Van "shit, dit had de perfecte shot geweest"

Nice, voor een organisatie of via een andere weg?

Vanavond ook nog eens een concert gaan zien zonder foto's te moeten nemen. Je merkt wel dat je soms anders begint te kijken. Van "shit, dit had de perfecte shot geweest"
Deze organisatie :unsure:
Verwacht hier binnenkort maar enkele foto reportages op de frontpage :coolbrows:

Ik mag onverwacht nog eens een trouw fotograferen. Enige uitdaging is wel dat het vooral 's avonds te doen is, dus zal flash onontbeerlijk worden tenzij @Spector daarin tips heeft. Manueel flitsen en bouncen op het plafond zal wel de way to go zijn en hopen dat het licht meteen goed zit zodat ik niet eerst twintig keer moet proberen.

Ik mag onverwacht nog eens een trouw fotograferen. Enige uitdaging is wel dat het vooral 's avonds te doen is, dus zal flash onontbeerlijk worden tenzij @Spector daarin tips heeft. Manueel flitsen en bouncen op het plafond zal wel de way to go zijn en hopen dat het licht meteen goed zit zodat ik niet eerst twintig keer moet proberen.

You go man! Zalig om te zien dat je stilaan meer werk krijgt!

Ikzelf ben geen expert flitsen en probeer het zoveel mogelijk te vermijden/uit te stellen. Bouncen op plafond is ook niet altijd een optie: te hoog, te schuin, ... Het beste wat je kan doen is een bouncer op je flits zetten.
Wat ik vaak doe is:
Hoge iso's gebruiken om toch sfeer te scheppen. Weliswaar niet van mensen maar allround.
Ik flits als mensen portretjes vragen op bv receptie of achteraf. Ben wel aan het kijken voor een deftige bouncer (type Magmod bv). Dan stel ik mijn flits in zodat ik kan invulflitsen. Dus nog steeds hoge(re) iso's om toch nog wat licht in beeld te hebben en de flits gebruiken om je onderwerp iets meer uit te lichten.
Verder flits ik nog, vol in't gezicht, op het avondfeest met een sluiter van bv 1/25. Zodat er dynamiek en party in de foto's zit.

Ik flits meestal enkel tijdens het feest.
Manueel instellen, breedhoek zone focus en knallen. Ik kom eigenlijk niet meer aan mijn instellingen op dat moment.

Binnenkort die mensen nog eens spreken zodat ik kan aftoetsen wat ze precies verwachten. Eerst make-up bruid, vermoedelijk vanaf 18u. Dan receptie om 20u en ceremonie en vanaf 22u het feest. Dat duurt in principe tot 3u, maar ik moet niet tot het einde blijven. Mij lijkt tot 1u wel oké, maar zal ik dus moeten aftoetsen. Ik denk ook pas te flitsen vanaf het feest begint, maar ik moet dus eerst nog eens goed testen zodat ik daar niet sta te sukkelen.

@Margu

Ge gaat betaald worden in koffiekoeken. :fingerguns:

Ondertussen op de Kalmthoutse Heide

giphy.gif

Binnenkort die mensen nog eens spreken zodat ik kan aftoetsen wat ze precies verwachten. Eerst make-up bruid, vermoedelijk vanaf 18u. Dan receptie om 20u en ceremonie en vanaf 22u het feest. Dat duurt in principe tot 3u, maar ik moet niet tot het einde blijven. Mij lijkt tot 1u wel oké, maar zal ik dus moeten aftoetsen. Ik denk ook pas te flitsen vanaf het feest begint, maar ik moet dus eerst nog eens goed testen zodat ik daar niet sta te sukkelen.
Wat voor flitser heb je?
En gelukkig is het pas later donker rond deze periode, dus ceremonie kan nog met natuurlijk licht mss.

Terug
Bovenaan