Beeldende Kunst Fotografiethread

Je dient er ook de MagGrip (€ 30) bij te kopen om de MagMod te kunnen plaatsen. Dus in totaal € 90.
Dedju! Maar wel de moeite waard als ik mijn flitser vaker ga gebruiken. Blijft een lomp ding op de camera, maar als het licht te beperkt is en je wil toch wat scherpte in je beelden krijgen is dat wel handig om te hebben. Sleuren met paraplu's en softboxen gaat mijn ding toch niet worden, al zie ik andere fotografen daar toch regelmatig mee sleuren.

@Margu Jij al op zoek naar nieuw cameragerief nu je regelmatig concerten mag fotograferen? Of kijk je nog even de kat uit de boom?
 
@Margu Jij al op zoek naar nieuw cameragerief nu je regelmatig concerten mag fotograferen? Of kijk je nog even de kat uit de boom?
Willen zeker en vast wel, maar aangezien ik er geen geld mee verdien is het nogal lastig om te verantwoorden.
Daarnaast onlangs wel te horen gekregen dat concerten in bvb het sportpaleis en Werchter nog niet mogelijk zijn, door de beperkingen in gear. Full frame + lens tot minimum 200mm (f2. 8) is blijkbaar soms echt nodig. Aangezien je ook soms helemaal vanachter wordt geplaatst.
Maar ook omdat ik nog niet genoeg ervaring zou hebben. Dus momenteel blijft het bij de 'kleinere' zalen. Opzich niet erg, ervaring opdoen is nooit slecht, maar had toch gehoopt naar Werchter ofzo te kunnen 😟
 
Willen zeker en vast wel, maar aangezien ik er geen geld mee verdien is het nogal lastig om te verantwoorden.
Daarnaast onlangs wel te horen gekregen dat concerten in bvb het sportpaleis en Werchter nog niet mogelijk zijn, door de beperkingen in gear. Full frame + lens tot minimum 200mm (f2. 8) is blijkbaar soms echt nodig. Aangezien je ook soms helemaal vanachter wordt geplaatst.
Maar ook omdat ik nog niet genoeg ervaring zou hebben. Dus momenteel blijft het bij de 'kleinere' zalen. Opzich niet erg, ervaring opdoen is nooit slecht, maar had toch gehoopt naar Werchter ofzo te kunnen 😟
Je kan dat ook wel huren bij Grobet of Kamera Express, maar dat is een kostelijke zaak. Misschien toch over nadenken om "on the side" ook andere betaalde opdrachten te doen zodat je materiaal kan aanschaffen? Wat die concerten betreft: ik zou het zelf fijner vinden om in kleinere venues te fotograferen dan in het Sportpaleis. Als concertganger ga ik dan ook véél liever naar Het Bos in Antwerpen of Trix dan naar Lotto Arena of het Sportpaleis.
 
Ik mag onverwacht nog eens een trouw fotograferen. Enige uitdaging is wel dat het vooral 's avonds te doen is, dus zal flash onontbeerlijk worden tenzij @Spector daarin tips heeft. Manueel flitsen en bouncen op het plafond zal wel de way to go zijn en hopen dat het licht meteen goed zit zodat ik niet eerst twintig keer moet proberen.
Heb jij daar eigenlijk een 2e camera voor?

In juli ook een huwelijk op de planning maar vraag me dus af of deze combo oke is
Canon 6D - 70-200mm f2.8
Sony A6500 - 16-70mm f4
 
Willen zeker en vast wel, maar aangezien ik er geen geld mee verdien is het nogal lastig om te verantwoorden.
Daarnaast onlangs wel te horen gekregen dat concerten in bvb het sportpaleis en Werchter nog niet mogelijk zijn, door de beperkingen in gear. Full frame + lens tot minimum 200mm (f2. 8) is blijkbaar soms echt nodig. Aangezien je ook soms helemaal vanachter wordt geplaatst.
Maar ook omdat ik nog niet genoeg ervaring zou hebben. Dus momenteel blijft het bij de 'kleinere' zalen. Opzich niet erg, ervaring opdoen is nooit slecht, maar had toch gehoopt naar Werchter ofzo te kunnen 😟
Gear is enorm belangrijk. Fullframe is nu niet persé een must, ook geen tweede body. Maar beide dragen wel enorm bij aan de kwaliteit van uw foto's.
Ik zie vaak collega's met 1 body, die geen fullframe is. Op die manier kan je handig gebruik maken van een cropfactor van x1,5. Een 70-200 is zeker en vast wél een must. In sommige gevallen zelf met extender omdat je verplicht ben om FOH (front of house - PA) te fotograferen.
Vaak zijn podia ook een pakje hoger, zeker op festivals waar een 70-200 wederom geen overbodige luxe is. Een breedhoek op een 2de body zorgt dan weer voor het verschil in beelden en om breed te fotograferen.

(Nikon D750 te koop en misschien binnenkort ook een sigma 70-200 2.8 mocht je interesse hebben).


Heb jij daar eigenlijk een 2e camera voor?

In juli ook een huwelijk op de planning maar vraag me dus af of deze combo oke is
Canon 6D - 70-200mm f2.8
Sony A6500 - 16-70mm f4
Ik kan het type body niet, maar met uw lenzen kom je wel zeker uit de voeten.
Heb je geen prime met een f1.8bv? Altijd leuk om eens wat details te shooten met weinig scherptediepte.
 
Het is geen must hoor. Ik ga vaak ook niet op uitersten van mijn lens gaan fotograferen. Dus met je kit kom je er zeker wel!
Succes! ;-)
Ik heb enkel primes en merk wel dat ik zeer vaak met lage F-nummers fotografeer f/1.4 of f/1.8 is best verslavend. Zelden maak ik foto's aan f/5.6 of hoger, bijvoorbeeld. Tenzij ik er echt op let of wanneer ik foto's neem met een trage sluitertijd of architectuurfoto's maak. Nochtans kan het wel helpen om het diafragma wat dicht te schroeven zodat iedereen op de foto scherp of of dat er toch wat meer detail op de foto komt, want niet alles moet bokehlicious zijn ...

... of wel? :unsure:
 
Je kan dat ook wel huren bij Grobet of Kamera Express, maar dat is een kostelijke zaak. Misschien toch over nadenken om "on the side" ook andere betaalde opdrachten te doen zodat je materiaal kan aanschaffen? Wat die concerten betreft: ik zou het zelf fijner vinden om in kleinere venues te fotograferen dan in het Sportpaleis. Als concertganger ga ik dan ook véél liever naar Het Bos in Antwerpen of Trix dan naar Lotto Arena of het Sportpaleis.
Huren is inderdaad vrij prijzig, dan zou ik nog eerder denken om het 2dehands te kopen en daarna terug te verkopen. Maarja, dan kan ik het evengoed bijhouden 😁 . Qua andere betaalde opdrachten kan ik wel eens kijken inderdaad. Maar zoals vorige keer uitgelegd heb ik het gevoel dat vooral portret/trouw shoots makkelijker zijn om als 'hobby' fotograaf in te starten en betaald te krijgen. Iets wat mij niet goed ligt. Dus moet ik een manier vinden om anders geld te verdienen met fotograferen.

Ivm de grootte van de venue begrijp ik het ook. Ik denk wel dat het inderdaad leuker is in de kleinere venues. Je komt dichter bij de artiesten en hebt bijna 'free reign'. Toch zou ik het eens willen meemaken om op zo een grotere venues te komen, alleen al om het verschil te merken. En festivals lijken mij ook gewoon leuk. Zelf ook wel festivalganger geweest en het zou een compleet andere setting zijn dan in een zaal te fotograferen.
Gear is enorm belangrijk. Fullframe is nu niet persé een must, ook geen tweede body. Maar beide dragen wel enorm bij aan de kwaliteit van uw foto's.
Ik zie vaak collega's met 1 body, die geen fullframe is. Op die manier kan je handig gebruik maken van een cropfactor van x1,5. Een 70-200 is zeker en vast wél een must. In sommige gevallen zelf met extender omdat je verplicht ben om FOH (front of house - PA) te fotograferen.
Vaak zijn podia ook een pakje hoger, zeker op festivals waar een 70-200 wederom geen overbodige luxe is. Een breedhoek op een 2de body zorgt dan weer voor het verschil in beelden en om breed te fotograferen.

(Nikon D750 te koop en misschien binnenkort ook een sigma 70-200 2.8 mocht je interesse hebben).
Momenteel shoot ik met een a6000, 18-135mm f3.5-5.6, 35mm f1.8 en 56mm f1.4. Die 18-135 is dus in full frame equivalent een 27-200mm. Dus mooie reikwijdte, maar te hoge diafragma waardes. Ik zat al te twijfelen deze te wisselen naar een 18-105 met vaste f4. Maar dan verlies je weer wat zoom.
Met FOH bedoel je dan echt vanaf de geluids/lichtmannen hun plaats? Want dat is inderdaad ver. Lijkt mij ook wel moeilijk om van daaruit creatief te zijn zonder een serieuze zoom te hebben.

Bedankt voor het aanbod, maar ik probeer toch mirrorless te blijven en liefst bij Sony, nu ik er toch helemaal aan gewend ben. Mogelijks kan ik dan de a6000 als 2e body gebruiken als ik eindelijk die sony a7III zou kopen.
 
Ik heb enkel primes en merk wel dat ik zeer vaak met lage F-nummers fotografeer f/1.4 of f/1.8 is best verslavend. Zelden maak ik foto's aan f/5.6 of hoger, bijvoorbeeld. Tenzij ik er echt op let of wanneer ik foto's neem met een trage sluitertijd of architectuurfoto's maak. Nochtans kan het wel helpen om het diafragma wat dicht te schroeven zodat iedereen op de foto scherp of of dat er toch wat meer detail op de foto komt, want niet alles moet bokehlicious zijn ...

... of wel? :unsure:

Versta me niet verkeerd, ik werk vaak op uitersten, maar in bepaalde situaties op een huwelijk moeten alle personen scherp zijn, dan ga ik rap eens naar f5 bv. Andere momenten zit ik heel vaak rond de 2,8 of 3,2. De scherpte is dan echt om van te kwijlen! Bij koppelshoots, evenementen en concerten zit ik bijna altijd op de uitersten te werken (dan vooral eerder 2.8 dan de 1.4 bv).
Beetje van situatie tot situatie natuurlijk :)
 
Er zat weer eens een beest in mijn tuin :unsure:

DSCF1126-XL.jpg


DSCF1131-XL.jpg


DSCF1142-bewerkt-XL.jpg

Het weer nog een beetje afwachten maar als het meezit ga ik zaterdag ochtend nog eens op libellendauwtrip.
 
Zulke pareltjes kom ik niet tegen in mijne hof :headshake:

Echt chance gehad deze te spotten tijdens mijn middagpauze, zit al heel lang te azen op goeie foto's van deze soort (platbuik). Dit is een heel jong vrouwtje, die zijn veel minder schichtig dan de (geslachtsrijpe) mannetjes.

Heb wel het gevoel dat het een hele goeie lente is voor libellen (en vlinders!)...
 
Terug
Bovenaan