Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik heb ook ooit een trouw gefotografeerd. Zelf ook selectie gemaakt en boek voor hen gemaakt. Maar toch ook gewoon alle foto's op een stickske gegeven. Ik zou niet weten waarom ik dat voor mij zou houden? Bij een professionele kan ik dat begrijpen, maar als amateur/vriend? Ik ben er weinig mee en wie weet vinden zij bepaalde foto's wel waardevoller dan die uit mijn selectie.
Omdat ze u als prof betalen om de selectie en nabewerking te doen. Het werk dat je hebt geselecteerd toont uw visie en uw versie van het verhaal van het gebeuren met de wensen van de klant in het achterhoofd. Maar zoiets moet op voorhand worden afgesproken. Goede afspraken maken goede vrienden. Ik weet niet hoe het gaat op trouwfeesten maar ik ken wel commerciële fotografen waar je niet moet vragen om alle foto's van een shoot door te sturen. En dat doet je naar mijn mening ook niet. Anders moet je ook geen fotograaf inhuren. Preselecties worden soms samen gedaan met de klant. Hangt natuurlijk ook sterk af van wat voor soort klant het is en wat voor soort werk.
 
Laatst bewerkt:
Juist terug thuis!

Enkele opmerkingen

1. Dit is echt wel leuk. Aanvankelijk is er wat schroom, maar zodra de drank in de gasten begint te vloeien ben je "een van hen". Fijn gevoel!
2. Dit trouwfeest was enkel make-up, receptie, ceremonie en dansfeest. Dat is vrij beperkt van opzet en ik had niet overal de ruimte of tijd om het soort foto's te maken dat ik wilde. Ik had graag het koppel even apart gehad. Maar na een tijd beginnen mensen je aan te spreken voor een foto en die zet je dan net waar je wil (waar je de mooie bokehballs van de 35 GM ziet).
3. Met flits fotograferen ging eigenlijk wel redelijk vlot, hiervoor vooral de 35mm en ook de 18 mm gebruikt MAAR
3.1 De ISO was steevast behoorlijk hoog
3.2 Ondanks TTL was het licht soms te wit - nooit dramatisch overbelicht, maar ik wil het graag zachter hebben. Daarvoor zal ik een kap nodig hebben neem ik aan.
3.3 Onder de stroboscopen staan is je camera uitdagen, want die heeft dan echt wel moeite om de focus te vinden. Manueel focussen met een klein diafragma zou hiervoor een oplossing kunnen zijn.
3.4 Volgens mij héél veel foto's die ik kan weggooien. Dansende mensen zijn al even onvoorspelbaar als een peuter. Maar hier en daar wel geinige en toch wel wat geslaagde foto's.
4. Een extra batterij kopen is geen overbodige luxe. Ik vertrok met nog maar 4%.
5. Met primes een trouw doen gaat wel. Af en toe moet je wel eens wisselen, maar dat is snel gebeurd.
6. Mocht ik dit meer doen, overweeg ik een tweede body zodat #5 al helemaal geen probleem meer is.
7. De 35 f/1.4 Sony GM is SCHERP
 
Laatst bewerkt:
Juist terug thuis!

Enkele opmerkingen

1. Dit is echt wel leuk. Aanvankelijk is er wat schroom, maar zodra de drank in de gasten begint te vloeien ben je "een van hen". Fijn gevoel!
2. Dit trouwfeest was enkel make-up, receptie, ceremonie en dansfeest. Dat is vrij beperkt van opzet en ik had niet overal de ruimte of tijd om het soort foto's te maken dat ik wilde. Ik had graag het koppel even apart gehad. Maar na een tijd beginnen mensen je aan te spreken voor een foto en die zet je dan net waar je wil (waar je de mooie bokehballs van de 35 GM ziet).
3. Met flits fotograferen ging eigenlijk wel redelijk vlot, hiervoor vooral de 35mm en ook de 18 mm gebruikt MAAR
3.1 De ISO was steevast behoorlijk hoog
3.2 Ondanks TTL was het licht soms te wit - nooit dramatisch overbelicht, maar ik wil het graag zachter hebben. Daarvoor zal ik een kap nodig hebben neem ik aan.
3.3 Onder de stroboscopen staan is je camera uitdagen, want die heeft dan echt wel moeite om de focus te vinden. Manueel focussen met een klein diafragma zou hiervoor een oplossing kunnen zijn.
3.4 Volgens mij héél veel foto's die ik kan weggooien. Dansende mensen zijn al even onvoorspelbaar als een peuter. Maar hier en daar wel geinige en toch wel wat geslaagde foto's.
4. Een extra batterij kopen is geen overbodige luxe. Ik vertrok met nog maar 4%.
5. Met primes een trouw doen gaat wel. Af en toe moet je wel eens wisselen, maar dat is snel gebeurd.
6. Mocht ik dit meer doen, overweeg ik een tweede body zodat #5 al helemaal geen probleem meer is.
7. De 35 f/1.4 Sony GM is SCHERP
Can never have enough batteries
Fijn dat het een leuke avond was!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Can never have enough batteries
Fijn dat het een leuke avond was!
Volgende keer inderdaad een extra batterij meenemen, maar de mijne had het nog kunnen uithouden. Het was bovenal een héél leerrijke ervaring. Zo had ik op voorhand misschien wat meer moeten afspreken en afstemmen, zoals het verloop van de ceremonie. Maar hun fotograaf was een maand voor ze gingen trouwen weggevallen en die vroeg aan mij om het van hem over te nemen. Dus veel tijd was er niet meer, maar ik had de indruk dat het voor hen allemaal niet zo nauw lag. Als ik door de foto's heen ga denk ik wel "gevangen" te hebben wat ze wilden. Ik kijk er al naar uit om de foto's te bewerken, dat is, zoals je eerder zei, mijn interpretatie van hun dag.

Was ook een zeer fijn feest! Een DJ die een uur lang enkel Prince draaide en nadien gewoon héél fijne feestmuziek, vier ladingen aan eurodeals na middernacht, een Jägermeistermobiel, een hoop Britten die een feestje bouwden (want de bruid was half-Brits), ... en ook een mooie locatie in het midden van Antwerpen: De Serre, gelegen aan de botanische tuin van Antwerpen.
 
Ik ben aan het overwegen om een Sony a6400 te kopen. Ik ben vooral geïnteresseerd in wat natuurfoto’s te trekken (vogels maar ook wat macro zoals insecten) en daarnaast de typische vakantiefoto’s van omgeving en gezin.
Hiervoor had ik een Nikon D5200 maar ik vond die manual mode altijd wel heel onhandig dus dat is iets waar ik nu wel op let. Ik ben totaal niet geïnteresseerd in het maken van video’s, dus die functies neem ik niet in overweging.
Iemand ervaring met dat toestel of een aanrader in dezelfde budgettaire klasse?
 
Ik ben aan het overwegen om een Sony a6400 te kopen. Ik ben vooral geïnteresseerd in wat natuurfoto’s te trekken (vogels maar ook wat macro zoals insecten) en daarnaast de typische vakantiefoto’s van omgeving en gezin.
Hiervoor had ik een Nikon D5200 maar ik vond die manual mode altijd wel heel onhandig dus dat is iets waar ik nu wel op let. Ik ben totaal niet geïnteresseerd in het maken van video’s, dus die functies neem ik niet in overweging.
Iemand ervaring met dat toestel of een aanrader in dezelfde budgettaire klasse?
Vooral ervaring met de a6000 hier. Daar altijd heel tevreden over geweest.
A6400 is denk ik ook een mooi toestel, zie wel dat je zeker een extra batterij koopt. Die gaan er nogal sneller door. Of je zou al moeten kijken naar a6600.
En weet niet of ibis voor jou belangrijk is, maar dat lijkt mij wel handig bij macro en vogels.

Daarnaast heb je het menu systeem van sony, dit is wel zeker een leercurve.
Maar de toestellen en autofocus zijn echt top. Plus je hebt de compactheid van een aps-c camera. Dus perfect voor vakantie foto's. Welke lens wil je er bij kopen?
Aangezien er niet één lens bestaat voor macro, vogel en familiefoto's denk ik 😅
 
Welke lens wil je er bij kopen?
Aangezien er niet één lens bestaat voor macro, vogel en familiefoto's denk ik 😅
nee klopt, vooral die macro lens zal er wellicht nog niet onmiddellijk komen. Ik ga ook wel kijken of ik wat tweedehands vind. Maar ben ook aan het twijfelen voor die fujifilm X-t3. Dat is wel de bovengrens, ik wil niet té veel geld kwijt aan een body want de lenzen gaan duur genoeg worden.
 
Hoe gaan jullie om met RAW-bestanden? Verwijderen zodra je de bewerking hebt gedaan en naar een jpeg hebt geëxporteerd? Of toch bijhouden en naar een aparte schijf overzetten, "mocht je het ooit nodig hebben"? Ik wil daar eens grote schoonmaak in doen.
 
Hoe gaan jullie om met RAW-bestanden? Verwijderen zodra je de bewerking hebt gedaan en naar een jpeg hebt geëxporteerd? Of toch bijhouden en naar een aparte schijf overzetten, "mocht je het ooit nodig hebben"? Ik wil daar eens grote schoonmaak in doen.
Die staan hier gewoon allemaal op een externe HDD en krijgen maandelijks een back-up. Jpegs gooi ik meestal weg, als ik ze weer nodig heb, exporteer ik ze wel uit Lightroom .
 
Die staan hier gewoon allemaal op een externe HDD en krijgen maandelijks een back-up. Jpegs gooi ik meestal weg, als ik ze weer nodig heb, exporteer ik ze wel uit Lightroom .
Grijp je dan regelmatig terug naar die RAW-bestanden om er een herwerking op uit te voeren? Ik doe het zelden, al loont het soms wel omdat je nu eenmaal evolueert in je stijl. Ik ben wel van plan om een selectie "money shots" te laten ontwikkelen en in een boek bij te houden of in een kader te steken.
 
Ik hou sowieso de RAW bij want daar zit alle info in die ik nodig heb. Gebeurt dat vaak? Nee quasi nooit maar better safe than sorry, ik heb hier een NAS draaien met 3TB in en dat kan wel wat RAW bestandjes aan hoor.

Ik maak trouwens wel een selectie hoor, ik hou enkel de goeie shots bij.
 
Grijp je dan regelmatig terug naar die RAW-bestanden om er een herwerking op uit te voeren? Ik doe het zelden, al loont het soms wel omdat je nu eenmaal evolueert in je stijl. Ik ben wel van plan om een selectie "money shots" te laten ontwikkelen en in een boek bij te houden of in een kader te steken.
Dezelfde gedachtengang als @shiftyke .

Ik zou ze maar eens een keer kunnen gebruiken.
 
Hoe gaan jullie om met RAW-bestanden? Verwijderen zodra je de bewerking hebt gedaan en naar een jpeg hebt geëxporteerd? Of toch bijhouden en naar een aparte schijf overzetten, "mocht je het ooit nodig hebben"? Ik wil daar eens grote schoonmaak in doen.
Ik hou iedere RAW bij. Staat allemaal mooi op externe HDD's die gesynced wordt met Backblaze als mijn online cloudbackup.
Heb dus infeite van alles 2 kopies.

Grijp je dan regelmatig terug naar die RAW-bestanden om er een herwerking op uit te voeren? Ik doe het zelden, al loont het soms wel omdat je nu eenmaal evolueert in je stijl. Ik ben wel van plan om een selectie "money shots" te laten ontwikkelen en in een boek bij te houden of in een kader te steken.
Als ik bezig ben met een nieuwe preset, durf ik al eens teruggraven in mijn archief om die preset te gebruiken in andere opstandigheden.
En dan vooral in andere settings en andere weersomstandigheden. Op die manier kan je heel snel een preset ontwikkelen.
 
Ik hou iedere RAW bij. Staat allemaal mooi op externe HDD's die gesynced wordt met Backblaze als mijn online cloudbackup.
Heb dus infeite van alles 2 kopies.


Als ik bezig ben met een nieuwe preset, durf ik al eens teruggraven in mijn archief om die preset te gebruiken in andere opstandigheden.
En dan vooral in andere settings en andere weersomstandigheden. Op die manier kan je heel snel een preset ontwikkelen.
In jouw geval begrijp ik dat wel goed, want je bent daar professioneel mee bezig. Ik moet nog eens investeren in een HDD. 500 GB op de laptop lijkt veel, maar een RAW-bestand is 50MB en dat vult snel.

En die presets is ook nog zoiets dat ik zelf moet ontwikkelen. Meestal bewerk ik 1 foto van een "scène" (zoals: make-upsessie, receptie buiten, ceremonie binnen, dansfeest binnen, ...) en als de look & feel goed zit, pas ik die toe op de rest van de foto's van die scène. En dan tweak ik iedere foto nog wat na indien nodig. Op die manier ontwikkel ik toch een consistente look doorheen de hele fotoreportage.

Ik begrijp wel dat je een preset ontwikkelt die je ook op andere reportages gaat gebruiken, omdat zo je stijl helemaal wordt doorgetrokken. Anderzijds: ik ben zelf nog bezig met een look & feel te ontwikkelen. Dat begint wel tot wasdom te komen, maar het ultieme destillaat van die pogingen is nog niet rijp genoeg. Ik kom er dus nog wel.

Nu is het nog grondig snoeien. 1180 foto's genomen, nu aan de 800.
 
Nu is het nog grondig snoeien. 1180 foto's genomen, nu aan de 800.
Kill your darlings! Ik zou zeggen 250-300 foto's als absolute max voor een bruiloft.

Hoe gaan jullie om met RAW-bestanden? Verwijderen zodra je de bewerking hebt gedaan en naar een jpeg hebt geëxporteerd? Of toch bijhouden en naar een aparte schijf overzetten, "mocht je het ooit nodig hebben"? Ik wil daar eens grote schoonmaak in doen.
Vroeger bewaarde ik veel te veel, omdat ik nog onzeker was bij het selecteren van mijn foto's en schrik had dat ik toch ergens spijt zou hebben. Nu ben ik sowieso al veel strenger geworden bij het kiezen van wat ik bewaar én ik weet ook gewoon al zeker wat ik wel/niet de moeite vind om te bewaren, dus dat scheelt al. Ik moet mij eens bezighouden met door mijn albums van een paar jaar geleden te gaan en daar nog eens met de grove borstel doorheen te gaan, ik ga daar toch nooit meer iets mee doen met die foto's.

Ik heb een 4TB externe HDD, een 2TB externe SSD + een abonnement op backblaze.
Mijn LR catalog en de foto's waar ik aan bezig ben staan op de SSD. Afgewerkte evenementen kopieer ik over naar de HDD vanaf dat de SSD begint vol te lopen. Ik exporteer da ook nog eens 300 DPI volle resolutie bewerkte jpg's naar mijn Smugmug.
 
Personen die hier ooit zijn begonnen om meer en meer te fotograferen tegen betaling. Hoe zijn jullie daar in begonnen? Direct als zelfstandige (in bijberoep, met een kunstenaarskaart of gewoon int zwart?
Ik heb nu voor de eerste keer de vraag gekregen een event te fotograferen tegen betaling, maar kan natuurlijk geen btw-nummer voorleggen.
 
Hoe gaan jullie om met RAW-bestanden? Verwijderen zodra je de bewerking hebt gedaan en naar een jpeg hebt geëxporteerd? Of toch bijhouden en naar een aparte schijf overzetten, "mocht je het ooit nodig hebben"? Ik wil daar eens grote schoonmaak in doen.
Alles wat niet in de selectie zit, delete ik.
Bij festivals/concerten gooi ik veel weg. Enkel de allerbeste shots hou ik bij (en ook hun RAWS).
 
Personen die hier ooit zijn begonnen om meer en meer te fotograferen tegen betaling. Hoe zijn jullie daar in begonnen? Direct als zelfstandige (in bijberoep, met een kunstenaarskaart of gewoon int zwart?
Ik heb nu voor de eerste keer de vraag gekregen een event te fotograferen tegen betaling, maar kan natuurlijk geen btw-nummer voorleggen.

Hierzo!

Begonnen als hobby en kreeg links en rechts de vraag om eens iets te fotograferen voor een zakcentje.
Op de duur wou ik wel portfolio aanleggen dus heb ik een website gemaakt en heb ik me ingeschreven in de kruispuntbank.
Ik heb een ondernemingsnummer maar geen BTW-nummer, ben dus zelfstandige in bijberoep. Aangezien ik enkel diensten factureer hoef ik dus geen BTW te rekenen, maar kan ik hem ook niet aftrekken.
Wil dus zeggen dat alle aankopen bruto zijn, maar ik kan het materiaal wel afschrijven over x-aantal jaar. Is een ideaal stelsel om mee te starten.
Sociale lasten zijn niet zwaar, geen aangifte per kwartaal, minder boekhoudkundige lasten etc, ...

Met een kunstenaarskaart kan je niet overal aan de slag dacht ik en de wachttijd tegen dat je ze ontvangt was enkele jaren geleden echt gruwelijk...
In't zwart kan je doen, maar as said, als je naar buiten komt met portfolio, gaan er al snel belletjes rinkelen dat niet alles zomaar te shooten is natuurlijk. En dan heb ik over de meer commerciele fotografie (los van corporate etc) zoals communies, huwelijk, verjaardagsfeestjes, ...

Mocht je nog vragen hebt PM je me maar :)
 
Terug
Bovenaan