Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik ben wat aan het nadenken geweest over "de volgende stap" mbt. fotomateriaal. Eigenlijk had het een no-brainer moeten zijn om deze zomer een X-H2S te kopen, maar het feit dat die dezelfde prijs heeft als een Canon R6 body doet me toch twijfelen over een eventuele overstap naar FF.

Pro Fuji:
- Top van wat je kan krijgen in APS-C, aanbod van Canon/Nikon in APS-C systeemcameras hinkt wat achterop
- Glas iets minder duur tov FF
- Geweldige JPG output met weinig nabewerking nodig
- 200 f/2 blijft een fenomenale lens en met een X-H2 zal die echt ten volle benut kunnen worden
- Potentieel compacte set-up

Con Fuji:
- Geen snelle telelenzen beschikbaar boven 300mm
- 2700 EUR voor een APS-C camera is gewoon overdreven
- Belabberde customer service en toch redelijk wat kwaliteitsissues (10-24 2e maal opgestuurd omwille van optische problemen, zonnekap debacle van de 200 f/2, 16mm 1.4 manuele focus die niet naar behoren werkt op mijn X-T4)

Als ik alles van Fuji verkoop heb ik ongeveer 10k EUR te spenderen denk ik. Daarmee kan ik een Canon R6 + 15-35 f/2.8L, 100L macro, en 100-500L mee kopen... In de toekomst kan ik dan nog een goeie 50mm kopen en evt een R7 kopen als 2e camera. Toch aanlokkelijk.
 
Er heeft er hier ene GAS hoor! Welke body hebt ge nu, en wat mist ge? Ik vind het een beetje een vreemd argument om alles direct overboord te gooien en opnieuw te beginnen, tenzij uw interesse echt ligt in het segment waarbij ge nog langere lenzen nodig hebt.
 
@derp Wat heb ik nu allemaal? X-T1, X-T4, 10-24 (in herstel...) 16 1.4, 35 1.4, 50 1.0, 50-140 f/2.8, 80mm macro en 200 f/2 + 1,4TC.
Ik mis een goeie tele(zoom)lens om aan natuurfotografie te doen. En Fuji heeft er geen in de roadmap staan. Hun recent aangekondigde 150-600 staat me echt niet aan omdat je heel snel aan minimaal f8 zit aan het langere eind.

Idd wel een acute aanval van GAS, maar anderzijds heb ik geen zin om gefrustreerd te blijven.
 
Ik doelde vooral op uw body.
Op zich is dat wel echt een schoon setje he, enkel voor vogels kan ik mij inderdaad inbeelden dat meer reach nog welkom zou zijn maar voor de rest hebt geen een moderne gestabiliseerde body, ik zou persoonlijk denk ik niet echt warm lopen voor de H2S.

Maar goed, het kan natuurlijk en als ge denkt dat ge op die manier meer plezier gaat beleven aan uw fotografie moet ge het vooral doen he, vanuit mijn positie ligt de enige echt grote winst er in dat ge inderdaad de keuze gaat hebben om lange (prime) lenzen erop te schroeven maar die kosten al rap even veel als uw volledige Fuji set.
 
Om nog even te illustreren waarom ik die X-T4 absoluut wil upgraden: de autofocus tracking bij AF-C is absoluut onvoorspelbaar, en zorgt te veel voor missers, zeker bij lichtsterke lenzen. Een voorbeeldje van de 200 f/2 hieronder, iets wat ik heel vaak zie gebeuren: de camera stelt initiëel goed scherp, maar verandert dan zonder reden het scherpstelgebied naar een ongewenste plaats waardoor de meeste (en soms alle) foto's uit een reeks onbruikbaar zijn.

i-z2Q9bVH-M.jpg


i-BTcCHHx-M.jpg


i-qf5LQ2j-M.jpg

Verder is de X-T4 wel een prachtig toestel. Maar met sommige lenzen zoals de 50mm 1.0 moet die AF-C echt gewoon goed zitten, als je bijv. kinderen fotografeert. En soms ben ik ook wel jaloers op wat je met een FF op ISO6400 nog allemaal kan.
 
@derp Wat heb ik nu allemaal? X-T1, X-T4, 10-24 (in herstel...) 16 1.4, 35 1.4, 50 1.0, 50-140 f/2.8, 80mm macro en 200 f/2 + 1,4TC.
Ik mis een goeie tele(zoom)lens om aan natuurfotografie te doen. En Fuji heeft er geen in de roadmap staan. Hun recent aangekondigde 150-600 staat me echt niet aan omdat je heel snel aan minimaal f8 zit aan het langere eind.

Idd wel een acute aanval van GAS, maar anderzijds heb ik geen zin om gefrustreerd te blijven.
Vanuit die noodzaak om een snelle tele(zoom/prime)-lens te gebruiken begrijp ik wel dat je overweegt om naar een nieuw systeem over te stappen. Het zou wel een optie kunnen zijn om eens een weekje foto's te nemen met de R6 om te zien of die je ligt, maar die huurprijzen bij een Kamera Express lopen ook wel op.
 
Ja, huren is wel kostelijk inderdaad @Avondland, misschien moeten we op de volgende fotomeeting zorgen dat daar iemand met een R6 is :D

Niet vergeten vroeg of laat komt de X-T5 ook nog he. Die zal sowieso wel wat tech van de XH2S krijgen...
Vooral nu eerst de definitieve en objectieve reviews afwachten van de XH2S - alles wat nu uitkomt van gesponsorde "ambassadors" en influencers is belachelijk positief, die kan ik moeilijk serieus nemen :unsure:
 
Is een battery grip een meerwaarde?

Puur ergonomisch niet zo, vind ik. Wel handig om langer door te doen zonder batterij te moeten wisselen als je vogels ofzo aan t observeren bent. En sommige cameras hebben een boost functie voor EVF resolutie of framerate dat is wel een handigheidje.

Met de 200 f2 wel een must want die AF en OIS verbruiken wel veel energie!
 
Puur ergonomisch niet zo, vind ik. Wel handig om langer door te doen zonder batterij te moeten wisselen als je vogels ofzo aan t observeren bent. En sommige cameras hebben een boost functie voor EVF resolutie of framerate dat is wel een handigheidje.

Met de 200 f2 wel een must want die AF en OIS verbruiken wel veel energie!
Dat las ik ook wel, dat het buiten extra grip en batterijduur ook een andere functionele meerwaarde heeft. Ik zou het interessant vinden voor langdurige shoots. Volgende week opnieuw wat shooten, maar niet in opdracht. Eerder vrienden onder elkaar. Van 12u tot middernacht. Niet zo intens als een trouw, natuurlijk.
 
Back home van een weekendje fotograferen.
Mijn eerste toptier festival en wat een ervaring :love:! Het was keihard werken, serieus doordoen, kilometers fretten (donderdag 18.9km & zaterdag 14.5km gewandeld) op het festivalterrein. Maar ruim 2500 foto's later en 19 bands te hebben gefotografeerd over 2 dagen ben ik meer dan klaar voor Werchter!
GIMME MORE!!

kleine impressie van mijn favo optreden van heel het weekend Five Finger Death Punch
 
Mijn Fuji XF 10-24II is voor de 2e maal terug uit herstelling. Straks eens testen, ik hoop echt dat er nu aanvaardbare optische prestaties zijn over heel het bereik...
 
Mijn Fuji XF 10-24II is voor de 2e maal terug uit herstelling. Straks eens testen, ik hoop echt dat er nu aanvaardbare optische prestaties zijn over heel het bereik...
Verdict: het probleem is "minder erg" geworden, maar er is nog steeds een onscherpe zone op 24mm rechts in beeld - oordeel zelf:



Vooral rechts onderaan, gewoon een veel te groot verschil met links onderaan waar de scherpte zelfs uitstekend is.
 
Ik heb een waardevolle macro les geleerd, de LCD werkt veel accurater dan de EVF in mijn geval.

De Verbena en Buddleia draaien op volle toeren dus eindelijk wat vlinders op bezoek, al een paar mooie shots genomen maar nog niet op mijn pc geraakt :D
 
@shiftyke nice! Klopt, je bent ook wat stabieler van houding als je via LCD werkt heb ik het gevoel. Bovenstaande bijtjes zijn allemaal op AF-C getrokken, met een keeper-rate van ongeveer 1-2% :unsure: Nu deels ook mijn fout, had minimaal 1/250 aangehouden maar iets korter had wellicht wat meer keepers gehouden.
 
Terug
Bovenaan