Beeldende Kunst Fotografiethread

Gisteren samen met @Tonerider een toerke gedaan en ons ook nog eens aan macro fotografie gewaagd. Van mij was het toch al een aantal jaar geleden dus 't was even gewoon worden. Veel moeite met de scherpte op de juiste plaats krijgen, waarbij de redelijk sterke wind niet hielp natuurlijk maar 't was ook dikwijls gewoon te gierig zijn met mijn diafragma. Lessen geleerd voor de volgende keer! Toch nog een paar uitgekomen die ik wel ok vond (die 1% succes ratio zal in mijn geval nog optimistisch zijn :p )
isykPgY.jpg
iH1Kfs3.jpg


YG5IUij.jpg

jSUoVox.jpg


Maar dus ook héél veel nét niets zoals deze 🥲:

cLOrKXi.jpg
 
Vandaag ook op bijenjacht geweest. Opeens kwam er een mot / vlinder met hele snelle vleugels (zoals een kolibrie) langs voor enkele seconden. Weet iemand welk insect dit is?

Thumbnails (klikbaar)

_79A4459-small.jpg_79A4491-small.jpg_79A4494-small.jpg_79A4691-small.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik minstens f/5.6 maar liefst f/8 of zelfs f/11, scherptediepte is echt flinter dun zelfs op f/11 krijg ik iets grotere insecten niet volledig in focus.
 
Ik heb enkele dagen geleden ook voor het eerst zo'n kolibrievlinder gezien. En ik moest ook 2x goed kijken wat het was.
Blijkbaar zijn het trekvlinders die helemaal uit N-Afrika of Z-Europa komen aanvliegen.
Toch wel bijzonder voor zo'n vlindertje.
 
En ikke maar knallen aan f/1.4 en f/1.8. :unsure:

Dit hangt af van welke lens je dan gebruikt he.
Als je een 200mm gebruikt met f5.6 op een afstand van x-aantal meter, kan het evengoe zijn dat je een mooi(ere) bokeh krijgt of met een 50mm 1.4 vanaf 50cm. Ook uw afstand tussen uw onderwerp en de achtergrond is daarbij heel belangrijk.
 
Dit hangt af van welke lens je dan gebruikt he.
Als je een 200mm gebruikt met f5.6 op een afstand van x-aantal meter, kan het evengoe zijn dat je een mooi(ere) bokeh krijgt of met een 50mm 1.4 vanaf 50cm. Ook uw afstand tussen uw onderwerp en de achtergrond is daarbij heel belangrijk.
Inderdaad en het loont ook soms om de diafragma wat dichter te draaien omdat je dan meer scherpte in beeld krijgt. Een portret van 4 mensen op f/1.8 wordt een uitdaging als je ze allemaal scherp wil hebben, dan kan je beter naar f/4 gaan. Zeker als ze niet even dichtbij de lens staan.

Ik zet het graag open omdat je dan een mooie diepte krijgt in je beeld, waarbij je onderwerp duidelijk wordt afgelijnd.
 
Dit hangt af van welke lens je dan gebruikt he.
Als je een 200mm gebruikt met f5.6 op een afstand van x-aantal meter, kan het evengoe zijn dat je een mooi(ere) bokeh krijgt of met een 50mm 1.4 vanaf 50cm. Ook uw afstand tussen uw onderwerp en de achtergrond is daarbij heel belangrijk.
In se maakt uw afstand tussen uw achtergrond en uw subject niet veel uit. Het is niet dat een andere focale afstand uw achtergrond dichterbij uw subject brengt. Uw FOV veranderd wel. Uw diepteveld veranderd wel bij verschillende focale lengtes als je de afstanden constant houdt. Met een breedhoeklens zit je ook sneller aan uw hyperfocale afstand. De focale lengte van uw lens heeft ook een impact op hoe symmetrisch uw diepteveld is.
Inderdaad en het loont ook soms om de diafragma wat dichter te draaien omdat je dan meer scherpte in beeld krijgt. Een portret van 4 mensen op f/1.8 wordt een uitdaging als je ze allemaal scherp wil hebben, dan kan je beter naar f/4 gaan. Zeker als ze niet even dichtbij de lens staan.

Ik zet het graag open omdat je dan een mooie diepte krijgt in je beeld, waarbij je onderwerp duidelijk wordt afgelijnd.
Of je gebruikt een tilt lens :)
 
Terug
Bovenaan