Beeldende Kunst Fotografiethread

Personen die hier ooit zijn begonnen om meer en meer te fotograferen tegen betaling. Hoe zijn jullie daar in begonnen? Direct als zelfstandige (in bijberoep, met een kunstenaarskaart of gewoon int zwart?
Ik heb nu voor de eerste keer de vraag gekregen een event te fotograferen tegen betaling, maar kan natuurlijk geen btw-nummer voorleggen.
Fijn om de bal te zien rollen bij jou! Succes!

@Strijkijzer Binnenkort nog eens een fotografiemeeting organiseren? Zomermaanden zullen voor iedereen wel druk zijn en september is bij mij traditioneel ook altijd heel druk met vier verjaardagen in de familie. Maar ergens valt er wel een datum te vinden waar een handvol gegadigden kunnen ... ehm ... trekken.
 
Fijn om de bal te zien rollen bij jou! Succes!

@Strijkijzer Binnenkort nog eens een fotografiemeeting organiseren? Zomermaanden zullen voor iedereen wel druk zijn en september is bij mij traditioneel ook altijd heel druk met vier verjaardagen in de familie. Maar ergens valt er wel een datum te vinden waar een handvol gegadigden kunnen ... ehm ... trekken.
Ben jij ook officieel begonnen in bijberoep voor je trouwen?

En idd, een meeting gaat moeilijk worden, maar mss vinden we ergens wel een datum. en een locatie :p
 
Ben jij ook officieel begonnen in bijberoep voor je trouwen?

En idd, een meeting gaat moeilijk worden, maar mss vinden we ergens wel een datum. en een locatie :p
Deze opdracht kwam me in de schoot gevallen toen een ex-collega van me dat vroeg. Hij was bevriend met het koppel en wou die foto's maken, maar moest zelf afzeggen en vroeg het aan mij. Nog altijd moe, maar wél blij met de ervaring. Deze zomer verwacht ik nog een opdracht van een collega en een kennis, maar ik ga stilaan beginnen met een aparte Insta-pagina waar ik mijn portfolio toon. En hopelijk zorgt dat voor clandizie. Rustig beginnen en dan stilaan opbouwen. Maar dus ook eerst uitvlooien hoe ik dat best legaal kan doen.
 
Aha, de clou is op het einde 😂
Een paar opdrachtjes in 't zwart kunnen geen kwaad, maar als je met het portfolio naar buiten wil komen en naast kennissen, vrienden en familie ook "onbekende" mensen wil fotograferen, is die clou op 't einde wel een belangrijke om eerst uit te vissen.

EDIT: wel geinig bij het bewerken van de foto's. Op het avondfeest zie je vaak dezelfde mensen terug ... met telkens een ander glas. Hoe later de avond, hoe zatter de mensen.
 
Laatst bewerkt:
Een paar opdrachtjes in 't zwart kunnen geen kwaad, maar als je met het portfolio naar buiten wil komen en naast kennissen, vrienden en familie ook "onbekende" mensen wil fotograferen, is die clou op 't einde wel een belangrijke om eerst uit te vissen.

EDIT: wel geinig bij het bewerken van de foto's. Op het avondfeest zie je vaak dezelfde mensen terug ... met telkens een ander glas. Hoe later de avond, hoe zatter de mensen.

Reden 1 waarom ik overweeg om vanaf volgend jaar geen huwelijken meer te boeken langer dan de receptie.
Je hebt dan al een dag van 12u in de benen en al wat dan komt is wachten, zattigheid, nog meer wachten, en nog meer zattigheid.
 
Reden 1 waarom ik overweeg om vanaf volgend jaar geen huwelijken meer te boeken langer dan de receptie.
Je hebt dan al een dag van 12u in de benen en al wat dan komt is wachten, zattigheid, nog meer wachten, en nog meer zattigheid.
Ik begrijp je standpunt wel, ik zie weinig meerwaarde aan een fotograaf tijdens het dansfeest. Op mijn trouw mocht het ook stoppen na de receptie. Je hebt dan wel extra "partyfoto's", maar hedendaagse smartphones en een aanwezige fotobooth zijn naar mijn mening adequaat genoeg. Ik liep naar de dansvloer, trok wat foto's met de flitser, en liep dan terug richting de bar. Rinse, repeat. En als je op een trouwfeest zit met weinig dansers is het helemaal verloren tijd, maar dat was niet het geval dit weekend.

Maar de gratis eurodeals op middernacht gingen er wel vlotjes binnen. :unsure:
 
Ik begrijp je standpunt wel, ik zie weinig meerwaarde aan een fotograaf tijdens het dansfeest. Op mijn trouw mocht het ook stoppen na de receptie. Je hebt dan wel extra "partyfoto's", maar hedendaagse smartphones en een aanwezige fotobooth zijn naar mijn mening adequaat genoeg. Ik liep naar de dansvloer, trok wat foto's met de flitser, en liep dan terug richting de bar. Rinse, repeat. En als je op een trouwfeest zit met weinig dansers is het helemaal verloren tijd, maar dat was niet het geval dit weekend.

Maar de gratis eurodeals op middernacht gingen er wel vlotjes binnen. :unsure:

Ja voila daar zeg je het he.
De veel te dure flitspaal die ze dan zetten om de groepsfoto’s te nemen is inderdaad meer dan wel genoeg voor dat werk.
Als het dan enkel is voor de openingsdans…tegenwoordig wordt die door 90% vd aanwezige vrouwen toch gefilmd.
Daarbij komt dat 80% van de zalen geen rekening houdt met deftige verlichting. Gevolg platgeflitste openingsdans. Weg sfeer…
 
Ja voila daar zeg je het he.
De veel te dure flitspaal die ze dan zetten om de groepsfoto’s te nemen is inderdaad meer dan wel genoeg voor dat werk.
Als het dan enkel is voor de openingsdans…tegenwoordig wordt die door 90% vd aanwezige vrouwen toch gefilmd.
Daarbij komt dat 80% van de zalen geen rekening houdt met deftige verlichting. Gevolg platgeflitste openingsdans. Weg sfeer…
Dat is inderdaad zo, maar het is ook een uitdaging om met al die stroboscopen deftig te flitsen. Ik kan ook wel foto's trekken op f/1.4 en dat gaat nog redelijk, maar je wil ook "kritische scherpte" behalen. Al was me dat niet echt gelukt met die flitser ... maar gelukkig kan mijn camera een hoge ISO aan zonder aan beeldkwaliteit in te boeten.

Enfin, sneak peek is alleszins klaar. Kritiek is zeer welgekomen. Reminder: er was geen traditionele koppelshoot. Enkel make-up (maar mijn vrouw zei geen foto van peignoir door te sturen als sneak peek), receptie, ceremonie en avondfeest. Beperkte opzet dus, want het koppel was al een jaar eerder voor de wet getrouwd. Er zijn nog andere fraaie beelden geschoten, maar je moet ergens je selectie maken en een sneak peek van 10 beelden is te veel.
 
amai mannen :D Ik vind dat eigenlijk het plezantste gedeelte, naast de echte ceremonie dan. Ik vind alle passieve gedeeltes van de trouw meestal gewoon saai, mensen die in een tuin ergens een scampi zijn aan het eten, aan het aanschuiven zijn voor een foodtruck, aan tafel zitten, ... Dat hoort er ook bij hé, maar het feest vind ik toch wat spannender.

@Avondland:

#1 kijkt fijn weg.
# 2 is mijn favoriet. Goed moment, catchlights in de ogen, heel goed.
#3 kan volgens mij wel een extra stop licht verdragen, hij hangt nogal fel in de schaduw nu
#4 mis ik echt een 'moment' in dat ze bijvoorbeeld elkaar in de ogen kijken of dat er iets meer in gebeurt

Ik verkoop trouwens mijn sony 24-70 GM (Mk1) voor de geïnteresseerden. Ragscherp en in goeie staat, PM maar als ge interesse hebt.
 
amai mannen :D Ik vind dat eigenlijk het plezantste gedeelte, naast de echte ceremonie dan. Ik vind alle passieve gedeeltes van de trouw meestal gewoon saai, mensen die in een tuin ergens een scampi zijn aan het eten, aan het aanschuiven zijn voor een foodtruck, aan tafel zitten, ... Dat hoort er ook bij hé, maar het feest vind ik toch wat spannender.
Ik vond dat als trouwend koppel ook het plezantste gedeelte, maar op ons dansfeest vond ik een trouwfotograaf helemaal niet nodig. Eigenlijk was ik vooral blij dat er geen diner was, maar dat het dansfeest begon na de ceremonie. Diners duren ALTIJD te lang op een trouwfeest.
@Avondland:

#1 kijkt fijn weg.
# 2 is mijn favoriet. Goed moment, catchlights in de ogen, heel goed.
#3 kan volgens mij wel een extra stop licht verdragen, hij hangt nogal fel in de schaduw nu
#4 mis ik echt een 'moment' in dat ze bijvoorbeeld elkaar in de ogen kijken of dat er iets meer in gebeurt

Ik verkoop trouwens mijn sony 24-70 GM (Mk1) voor de geïnteresseerden. Ragscherp en in goeie staat, PM maar als ge interesse hebt.
Bedankt voor de tips! Ik kan nummerke #3 inderdaad nog wel wat extra licht geven. Bij #4 waren ze een duet aan het zongen op Living on a prayer van Bon Jovi, ik heb ook "frontale" foto's van die zangpartij maar die vond ik geen sneak peek-materiaal.

En de 24-70 GM Mk II is net op de markt gekomen, ga je die aanschaffen? Maar voorlopig geen zooms in huis, tenzij een supertelezoom voor de beestjes.
 
Nu gaat het opeens snel 😅
Naast volgende vrijdag, zou ik aankomende zaterdag ook al een shoot hebben.
Maar qua prijs weet ik compleet niet wat te vragen. Gaat dit per uur, per aantal foto's,...
Het zou voor een klein evenementje zijn, van 11-14u dat ik foto's zou nemen.
Is dan
€50/u te weinig of teveel 😅? Moet ik mijn editing uren mee rekenen? Hoeveel foto's,...?

Ook zou de uitbetaling wss worden verspreid over enkele dagen via vrijwilligersvergoeding, de kunstenaarskaart is er nog niet en zelfstandige in bijberoep moet ik nog bekijken.
 
Nu gaat het opeens snel 😅
Naast volgende vrijdag, zou ik aankomende zaterdag ook al een shoot hebben.
Maar qua prijs weet ik compleet niet wat te vragen. Gaat dit per uur, per aantal foto's,...
Het zou voor een klein evenementje zijn, van 11-14u dat ik foto's zou nemen.
Is dan
€50/u te weinig of teveel 😅? Moet ik mijn editing uren mee rekenen? Hoeveel foto's,...?

Ook zou de uitbetaling wss worden verspreid over enkele dagen via vrijwilligersvergoeding, de kunstenaarskaart is er nog niet en zelfstandige in bijberoep moet ik nog bekijken.
Edit uren sowieso meerekenen.
 
Nu gaat het opeens snel 😅
Naast volgende vrijdag, zou ik aankomende zaterdag ook al een shoot hebben.
Maar qua prijs weet ik compleet niet wat te vragen. Gaat dit per uur, per aantal foto's,...
Het zou voor een klein evenementje zijn, van 11-14u dat ik foto's zou nemen.
Is dan
€50/u te weinig of teveel 😅? Moet ik mijn editing uren mee rekenen? Hoeveel foto's,...?

Ook zou de uitbetaling wss worden verspreid over enkele dagen via vrijwilligersvergoeding, de kunstenaarskaart is er nog niet en zelfstandige in bijberoep moet ik nog bekijken.
Ik dacht dat @kay-gell ook gelijkaardige fotoshoots doet?

Voor een gezinsshoot van 2 uur vraagt een fotograaf al snel 200-300 euro.
 
Ik dacht dat @kay-gell ook gelijkaardige fotoshoots doet?

Voor een gezinsshoot van 2 uur vraagt een fotograaf al snel 200-300 euro.

Yes, denk dat ge toch makkelijk 60 euro per uur moogt tellen.
Bewerking niet vergeten qua tarifering dus best vragen hoeveel foto's ze als eindresultaat willen.
En eventueel verplaatsingskost.

Ik stuur meestal een selectie al door (met watermerk) dan laat ik hun kiezen welke ze bewerkt willen zien.
 
Terug
Bovenaan