Beeldende Kunst Fotografiethread

Een portret van 4 mensen op f/1.8 wordt een uitdaging als je ze allemaal scherp wil hebben, dan kan je beter naar f/4 gaan. Zeker als ze niet even dichtbij de lens staan.
Ik las ooit ergens als tip om het aantal personen maal 2 te doen om uw diafragma te bepalen, zodat zeker iedereen scherp staat.

2 personen = f/4
3 personen = f/6
4 personen = f/8
Etc.
 
Op welk diafragma nemen jullie meestal foto's?
Zou eens moeten kijken in Lightroom, daar kan je die statistieken opvragen denk ik :)

Ik probeer instinctief meestal "zo laag mogelijk" te blijven omdat ik de bokeh bij de meeste lenzen te lelijk vind worden boven f/5.6. Ik hecht persoonlijk meer belang aan een zachte achtergrond dan een grote scherptediepte.

Uitzondering: breedhoek en landschappen waar je hyperfocaal wil werken, dan gaat het richting f/8 en hoger natuurlijk.

Allé, de 10-24 gaat vandaag terug in herstelling. Derde keer in ongeveer een jaar tijd, heb toch mijn ongenoegen op een beleefde manier laten blijken naar de verkoper (Art en Craft).
 
Zou eens moeten kijken in Lightroom, daar kan je die statistieken opvragen denk ik :)

Ik probeer instinctief meestal "zo laag mogelijk" te blijven omdat ik de bokeh bij de meeste lenzen te lelijk vind worden boven f/5.6. Ik hecht persoonlijk meer belang aan een zachte achtergrond dan een grote scherptediepte.

Uitzondering: breedhoek en landschappen waar je hyperfocaal wil werken, dan gaat het richting f/8 en hoger natuurlijk.

Allé, de 10-24 gaat vandaag terug in herstelling. Derde keer in ongeveer een jaar tijd, heb toch mijn ongenoegen op een beleefde manier laten blijken naar de verkoper (Art en Craft).
Hmm. Dat is zonde en al wel erg veel in reparatie op een jaar tijd. Kun je geen terugbetaling, hetzij in een cadeaubon afdwingen?
 
Hmm. Dat is zonde en al wel erg veel in reparatie op een jaar tijd. Kun je geen terugbetaling, hetzij in een cadeaubon afdwingen?
Ik had dit in eerste instantie gevraagd, maar ze willen de lens naar Fuji sturen. Ik vrees alleen dat het een "slechte" lens gaat blijven - wel balen dat je dan volle pot betaald hebt natuurlijk.

Het probleem is nu enkel nog de rechter (onder)rand bij 24mm. En een 10-24 gebruik ik vooral aan de wijde kant dus *op zich* zou ik er nu mee kunnen leven. Ik zou bv. 24mm altijd kunnen mijden en dan foto's maken op 22mm ofzo en gewoon bijcroppen indien nodig.

Alleen heeft die lens niet dezelfde doorverkoopwaarde als een correct werkend exemplaar (en ik ben niet het type dat zou liegen bij een 2e hands verkoop). Dat is waar ik het moeilijk mee heb.
 
Ik had dit in eerste instantie gevraagd, maar ze willen de lens naar Fuji sturen. Ik vrees alleen dat het een "slechte" lens gaat blijven - wel balen dat je dan volle pot betaald hebt natuurlijk.

Het probleem is nu enkel nog de rechter (onder)rand bij 24mm. En een 10-24 gebruik ik vooral aan de wijde kant dus *op zich* zou ik er nu mee kunnen leven. Ik zou bv. 24mm altijd kunnen mijden en dan foto's maken op 22mm ofzo en gewoon bijcroppen indien nodig.

Alleen heeft die lens niet dezelfde doorverkoopwaarde als een correct werkend exemplaar (en ik ben niet het type dat zou liegen bij een 2e hands verkoop). Dat is waar ik het moeilijk mee heb.
Ik snap dat volledig. De eerste dure lens die ik ooit heb gekocht (canon 17-55 2.8) was ook echt een prutslens. Ik heb die tweedehands gekocht, voor een herstelling binnengedaan omdat het echt bucht was (betalend dan - want buiten garantie), teruggekregen maar eigenlijk is het probleem nooit helemaal weggegaan. Op den duur zijt ge ook uw vertrouwen in de lens kwijt en hebt ge er uberhaupt geen plezier meer aan van hem te gebruiken.
 
@shiftyke ja, dacht ik ook maar als consument heb je weinig te zeggen :D

@derp klopt helemaal, ik hou van mijn Fuji gerief maar ik heb geen hoge dunk meer van Fuji zelf... Probleem is allicht dat het op een ander misschien niet veel beter is.

Moraal van het verhaal: objectieven uitgebreid proberen testen voor je ze koopt. Helaas niet altijd mogelijk.
 
@Green Mamba ik had toevallig gezien dat de eigenaar van Art & Craft nog in mijn contactgegevens zat (hij heeft me lang geleden al eens geholpen met een klein probleempje - was dat al vergeten), dus had hem in CC geplaatst in mijn laatste mailtje met de klantendienst. Ondertussen ook een antwoord ontvangen dat ze Fujifilm uitdrukkelijk zullen vragen om een oplossing te bieden.
 
@shiftyke ja, dacht ik ook maar als consument heb je weinig te zeggen :D

@derp klopt helemaal, ik hou van mijn Fuji gerief maar ik heb geen hoge dunk meer van Fuji zelf... Probleem is allicht dat het op een ander misschien niet veel beter is.

Moraal van het verhaal: objectieven uitgebreid proberen testen voor je ze koopt. Helaas niet altijd mogelijk.
Lemons ga je altijd hebben. Als je kijkt bij lensrentals hoeveel dat ze afkeuren zelfs nadat ze zelf een poging hebben ondernomen om een correctie door te voeren. Als ik me niet vergis was 1/4 niet te corrigeren en dat is veel. Als gewone consument kan je dit zeer moeilijk zelf gaan testen. Maar dat is eigen aan lensconstructie. Het is dat of de prijzen enorm verhogen.
 
ik denk dat veel consumenten dat probleem van @SlashDotDash ook niet per se zouden opmerken.
Ik zou gewoon niet afgeven, uiteindelijk komt er wel een punt dat ze u een nieuwe moeten geven of dat ze er zo veel aan moeten doen dat het op hetzelfde neerkomt.
 
ik denk dat veel consumenten dat probleem van @SlashDotDash ook niet per se zouden opmerken.
Ik zou gewoon niet afgeven, uiteindelijk komt er wel een punt dat ze u een nieuwe moeten geven of dat ze er zo veel aan moeten doen dat het op hetzelfde neerkomt.
Als deze al 3 keer bij Fuji was en ze kunnen het niet afstellen dan zijn ze ofwel niet competent genoeg bij de service center of is de lens een lemon en zouden ze idealiter een ander exemplaar moeten geven.
 
Ik denk dat fabrikanten dat alleen doen als ge echt zaagt en blijft terugsturen, en dan nog... Als ge hem in een fysieke winkel hebt gekocht waar ge wel vaker komt is het een ander verhaal natuurlijk, ik denk dat als ik bij PCH binnenloop hier en ik kom met zo'n verhaal af dat ze mij met plezier vooruit helpen maar ik heb daar natuurlijk ook al een en ander gekocht.
 
Afgelopen weekend foto's gaan trekken op de Fly-in van M.A.S.H. – Model Aero Sport Heist. Had er eindelijk eens de kans om men nieuwe 70-200mm lens te testen nadat de vorige gestolen is geweest.

Settings:

Nikon D750 - 70.0-200.0 mm f/2.8e
200mm
ƒ/4.5
1/2500s
ISO 100

(wit vierkant = real name / signature)

H8W7xWc.jpg
 
Terug
Bovenaan