Of je gebruikt een tilt lens
Jaag hem nu niet meer op kosten he
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Of je gebruikt een tilt lens
Alles is relatiefJaag hem nu niet meer op kosten he
Ik las ooit ergens als tip om het aantal personen maal 2 te doen om uw diafragma te bepalen, zodat zeker iedereen scherp staat.Een portret van 4 mensen op f/1.8 wordt een uitdaging als je ze allemaal scherp wil hebben, dan kan je beter naar f/4 gaan. Zeker als ze niet even dichtbij de lens staan.
F/8 meestal voor "gewone" snapshots, portretten meestal rond F/2-2.4Op welk diafragma nemen jullie meestal foto's?
Als ik scherpte wil: f/5.6-f/8Op welk diafragma nemen jullie meestal foto's?
0.95!!!! I wishOp welk diafragma nemen jullie meestal foto's?
Zou eens moeten kijken in Lightroom, daar kan je die statistieken opvragen denk ikOp welk diafragma nemen jullie meestal foto's?
Hmm. Dat is zonde en al wel erg veel in reparatie op een jaar tijd. Kun je geen terugbetaling, hetzij in een cadeaubon afdwingen?Zou eens moeten kijken in Lightroom, daar kan je die statistieken opvragen denk ik
Ik probeer instinctief meestal "zo laag mogelijk" te blijven omdat ik de bokeh bij de meeste lenzen te lelijk vind worden boven f/5.6. Ik hecht persoonlijk meer belang aan een zachte achtergrond dan een grote scherptediepte.
Uitzondering: breedhoek en landschappen waar je hyperfocaal wil werken, dan gaat het richting f/8 en hoger natuurlijk.
Allé, de 10-24 gaat vandaag terug in herstelling. Derde keer in ongeveer een jaar tijd, heb toch mijn ongenoegen op een beleefde manier laten blijken naar de verkoper (Art en Craft).
Ik had dit in eerste instantie gevraagd, maar ze willen de lens naar Fuji sturen. Ik vrees alleen dat het een "slechte" lens gaat blijven - wel balen dat je dan volle pot betaald hebt natuurlijk.Hmm. Dat is zonde en al wel erg veel in reparatie op een jaar tijd. Kun je geen terugbetaling, hetzij in een cadeaubon afdwingen?
Ik snap dat volledig. De eerste dure lens die ik ooit heb gekocht (canon 17-55 2.8) was ook echt een prutslens. Ik heb die tweedehands gekocht, voor een herstelling binnengedaan omdat het echt bucht was (betalend dan - want buiten garantie), teruggekregen maar eigenlijk is het probleem nooit helemaal weggegaan. Op den duur zijt ge ook uw vertrouwen in de lens kwijt en hebt ge er uberhaupt geen plezier meer aan van hem te gebruiken.Ik had dit in eerste instantie gevraagd, maar ze willen de lens naar Fuji sturen. Ik vrees alleen dat het een "slechte" lens gaat blijven - wel balen dat je dan volle pot betaald hebt natuurlijk.
Het probleem is nu enkel nog de rechter (onder)rand bij 24mm. En een 10-24 gebruik ik vooral aan de wijde kant dus *op zich* zou ik er nu mee kunnen leven. Ik zou bv. 24mm altijd kunnen mijden en dan foto's maken op 22mm ofzo en gewoon bijcroppen indien nodig.
Alleen heeft die lens niet dezelfde doorverkoopwaarde als een correct werkend exemplaar (en ik ben niet het type dat zou liegen bij een 2e hands verkoop). Dat is waar ik het moeilijk mee heb.
Heb je dit al eens bij een Consumentenbond of de inspecteur gepolst? Gezien dit al drie keer terug is moeten gaan en gelet op de herverkoopwaarde zou ik de citroen hier volledig uitpersen.@shiftyke ja, dacht ik ook maar als consument heb je weinig te zeggen
Lemons ga je altijd hebben. Als je kijkt bij lensrentals hoeveel dat ze afkeuren zelfs nadat ze zelf een poging hebben ondernomen om een correctie door te voeren. Als ik me niet vergis was 1/4 niet te corrigeren en dat is veel. Als gewone consument kan je dit zeer moeilijk zelf gaan testen. Maar dat is eigen aan lensconstructie. Het is dat of de prijzen enorm verhogen.@shiftyke ja, dacht ik ook maar als consument heb je weinig te zeggen
@derp klopt helemaal, ik hou van mijn Fuji gerief maar ik heb geen hoge dunk meer van Fuji zelf... Probleem is allicht dat het op een ander misschien niet veel beter is.
Moraal van het verhaal: objectieven uitgebreid proberen testen voor je ze koopt. Helaas niet altijd mogelijk.
Als deze al 3 keer bij Fuji was en ze kunnen het niet afstellen dan zijn ze ofwel niet competent genoeg bij de service center of is de lens een lemon en zouden ze idealiter een ander exemplaar moeten geven.ik denk dat veel consumenten dat probleem van @SlashDotDash ook niet per se zouden opmerken.
Ik zou gewoon niet afgeven, uiteindelijk komt er wel een punt dat ze u een nieuwe moeten geven of dat ze er zo veel aan moeten doen dat het op hetzelfde neerkomt.