Beeldende Kunst Fotografiethread

Moet lukken, ik moet daar sowieso nog eens gaan boulderen en/of klimmen. :]


Dat was quasi valsspelen he, wat een prachtige bestemmingen.
Hard voor gewerkt hier en heel veel douches voor geskipt daar! Record staat op net geen drie weken. :unsure:

Het blijft wel zoeken naar echt goeie beelden, maar zo'n locaties bieden natuurlijk wel iets meer mogelijkheden dan de doorsnee akker in de Vlaanders. Het scheelt ook wel dat ik mijn bestemmingen uitkies op basis van wat hier ontbreekt: wilde natuur.
 
Moet lukken, ik moet daar sowieso nog eens gaan boulderen en/of klimmen. :]



Hard voor gewerkt hier en heel veel douches voor geskipt daar! Record staat op net geen drie weken. :unsure:

Het blijft wel zoeken naar echt goeie beelden, maar zo'n locaties bieden natuurlijk wel iets meer mogelijkheden dan de doorsnee akker in de Vlaanders. Het scheelt ook wel dat ik mijn bestemmingen uitkies op basis van wat hier ontbreekt: wilde natuur.

Het was maar om te lachen hoor, ik heb zelf op fenomale plaatsen gestaan en geen enkele deftige foto kunnen produceren, het komt inderdaad niet van zelf. Ik was wel atijd fris gewassen 😂

Van onze vlaamse akkers gesproken, woonde gij hier nog in de buurt trouwens?
 
Het was maar om te lachen hoor, ik heb zelf op fenomale plaatsen gestaan en geen enkele deftige foto kunnen produceren, het komt inderdaad niet van zelf. Ik was wel atijd fris gewassen 😂

Van onze vlaamse akkers gesproken, woonde gij hier nog in de buurt trouwens?
Heb ik zelf ook genoeg meegemaakt hoor, ergens staan waar uw mond van open valt en er om een of andere reden niet in slagen dat gevoel vast te leggen. Of het omgekeerde met wat geluk. :D

En ondergetekende vertoeft tegenwoordig in Borgerhout, maar steekt op tijd en stond 't Schel nekeer over om de beschaafde wereld terug te bezoeken. In normalere tijden geregeld in de Dulpop te vinden, al gebeurt dat nu duidelijk niet meer.
 
Ja, bergen geven bergen fotografieplezier! Daarom dat het me zo betreurt dat mijn onlangs herontdekte foto's van de Salcantaytrek in Peru zo brakkig van kwaliteit zijn. JPEG'skes met een ISO van 1600 (was ik vergeten op automatisch te zetten) op een camera die 12 jaar oud was. Het dynamische bereik van een Sony Alpha 330 is een nanofractie van dat van een A7III. Daar valt amper nog iets van recht te trekken. Het enige van bijwerken dat ik destijds deed was het contrast omhoog krikken en de saturatie verhogen als de kleuren wat flets uitvielen. Vandaag kan ik er een pak meer mee, maar de Vlaemsche bossen en akkers zijn toch wat minder indrukwekkend dan de Andes.

Maar misschien is dat weer een kwestie van gewoonte: omgevingen die je vanzelfsprekend vind zijn minder fotogeniek, al geloof ik niet dat een fotograaf in de Himalaya uitgekeken geraakt op die vergezichten.
 
Ik zit hier wat met een dilemma boys.

Ik heb een Nikon D5300 en loop de laatste tijd vaak tegen beperkingen, voornamelijk in minder licht is het lastig fotograferen. ISO 3200 is quasi onbruikbaar en autofocus spartelt dan ook. Bijkomstig een dlsr is ook een stevig brokje dus ik neem hem niet altijd mee.

Nu ik ben al een Fuji liefhebber sinds de X-T10 maar nog nooit de stap gewaagd maar nu kriebelt het toch beetje om de X-T30 (of XS10) aan te schaffen.

Dan komt het dilemma natuurlijk, wat met het glas dat ik al heb...Mocht ik voor de Z50 gaan kan ik met adapter mijn bestaande lenzen meenemen. Ik heb echter schrik dat de —mount lenzen op DX weer stiefmoederlijk gaan behandeld worden en de FX varianten zijn enorm prijzig. De financiële malaise waar Nikon doorgaat helpt ook niet echt.

Nu ik heb niet echt heel veel lenzen, gebruik voornamelijk de FX 50mm en FX 70-300mm. De DX10-20mm vangt maar stof.

Wat denken jullie?
 
Ik vang her en der inderdaad op dat Nikon het momenteel moeilijk heeft. De overstap naar een ander merk is budgettair niet goedkoop en adapters zijn ook niet altijd optimaal. Heb ik zelf gemerkt toen ik A-mount lenzen op een E-mount body wou zetten. AF was niet even "snappy" en miste vaak zijn focus. Dat kan bij andere merken, adapters en combinaties wel beter zijn.

De vraag is vooral: hoeveel wil je eraan geven?

Nog een glad winterbeeld van gisteren.

qhlxl64ujfh61.jpg
 
Ik zit hier wat met een dilemma boys.

Ik heb een Nikon D5300 en loop de laatste tijd vaak tegen beperkingen, voornamelijk in minder licht is het lastig fotograferen. ISO 3200 is quasi onbruikbaar en autofocus spartelt dan ook. Bijkomstig een dlsr is ook een stevig brokje dus ik neem hem niet altijd mee.

Nu ik ben al een Fuji liefhebber sinds de X-T10 maar nog nooit de stap gewaagd maar nu kriebelt het toch beetje om de X-T30 (of XS10) aan te schaffen.

Dan komt het dilemma natuurlijk, wat met het glas dat ik al heb...Mocht ik voor de Z50 gaan kan ik met adapter mijn bestaande lenzen meenemen. Ik heb echter schrik dat de —mount lenzen op DX weer stiefmoederlijk gaan behandeld worden en de FX varianten zijn enorm prijzig. De financiële malaise waar Nikon doorgaat helpt ook niet echt.

Nu ik heb niet echt heel veel lenzen, gebruik voornamelijk de FX 50mm en FX 70-300mm. De DX10-20mm vangt maar stof.

Wat denken jullie?
Waarom zou je voor een xt-30 gaan en niet meteen voor de 3? Puur voor de prijs of is er een andere reden? Die 3 staat vaak wel scherp geprijsd sinds de 4 uit is.

Glas kan je verkopen en beginnen investeren in het nieuwe merk. Als je meteen in een 50mm en 70-300mm investeert ga je natuurlijk snel aan een behoorlijk budget liggen. Adapters doen wel wat werk, maar ik heb ook al vaak gelezen dat dat niet ideaal is (zoals Avondland al zei).
 
De vraag is vooral: hoeveel wil je eraan geven?

Wel dat zal initieel meevallen, ik hoef niet persé m’n hele lenzen range meteen ter beschikking hebben, als ik overstap start ik met de XF18-55 en daar kan ik wel mee verder als daily driver. Dat zou een zeer degelijke ‘kit-lens’ zijn.

De XT3 is nu scherp geprijsd maar wel nog een pak duurder dan een XT30.
 
Gewone adapters kosten niet veel, maar werken enkel manueel. Als je ook de autofocus wil behouden op een Fuji moet je werken met zoiets als een Metabones Speedbooster en dat kost ook rond de 500 euro dacht ik. Niet echt een budgetvriendelijk alternatief dus.

Het voordeel van Nikon, Canon en Sony is dat er ook budgetvriendelijke third-party lenzen zijn en dat heb je bij Fuji veel minder. Er zijn wel generieke third party lenzen van Samyang, 7Artisans, Kamlan en anderen, maar dat zijn allemaal lenzen zonder autofocus. Ik heb mijn Fuji-lenzen grotendeels tweedehands of met kassakorting gekocht. Enkele voorbeelden: de 56mm f/1.2 voor 550 euro, de 16mm f/1.4 voor 450 euro, de 100-400mm f/4.5-5.6 voor 1250 euro. De eerste twee heb ik tweedehands gekocht, de laatste met 350 euro korting (en sindsdien is de lens nog duurder geworden). Dus als je wat tijd en geduld hebt en niet verlegen bent van een tweedehands exemplaar, kan je wel relatief goedkoop aan kwalitatieve lenzen geraken.

Voor zover ik weet, wordt de X-T3 nog steeds ondersteund door Fuji en de X-T30 niet meer. Een tweetal maanden geleden heeft de X-T3 nog een grote firmware update gekregen waardoor het over dezelfde autofocus beschikt als de X-T4. De X-T3 is bovendien weerbestendig. Dus het prijsverschil is ergens wel gerechtvaardigd, maar het is de vraag of je hiervan gebruik maakt of niet.
 
Ondertussen fotografeer ik ook al sinds 2014 semi-regelmatig, begonnen met een Olympus E-PL3, maar vervolgens de oude FF van ne maat kunnen overnemen. Ondertussen zit ik met
- Canon 6DI & 5DIV
- Canon 50 f1,8 / 16-35 f2,8 / 24-105 f4 / 70-200 f4 & 1,4x tc en Tamron 100-400 f4,5-6,3 & 1,4x tc

Voorgaande jaren fotografeerde ik zowat uitsluitend in het buitenland (maar was dan ook wel vier maanden per jaar op reis - ooit nog eens met @Avondland stukken van Georgië onveilig gemaakt :D). Meestal natuur en waar mogelijk wat beestjes en portretten. Afgelopen jaar was dus vanzelfsprekend geen hoogvlieger, al pak ik nu wel eens de 16-35 en de 100-400 mee wanneer ik op wandel ga.

Mijn instagram is momenteel ietwat inactief, maar ik zit nog op een berg foto's van allerhande uithoeken die er nog eens op terecht moeten komen: https://www.instagram.com/themountainjesus/
Prachtige foto's en een beetje jaloers, maar natuurlijk volledig gegund ;) Ik lees dat je ook van Borgerhout bent, mss dat ik je na de lockdown wel eens tegenkom in Wallstreet. Wel een rookie klimmer hier 😅 lang niet meer gedaan, maar wil het terug oppakken.

Hopelijk na de lockdown bij mij ook terug wat meer foto's, soms is een vreemde omgeving toch wel inspirerender. Niet dat ik hier om de hoek in Borgerhout/Antwerpen geen mooie foto's kan trekken natuurlijk. Maar om jezelf daar dan toe te pushen, dan komt vaak de gedachte 'dat kan morgen ook nog, tis niet dat ik hier maar 1 dag ben'. Wat natuurlijk lastiger is te zeggen op reis. Ook een deel waarom ik een fotografiecursus ben begonnen, die extra push zal handig zijn.
 
Dat zal het zeker zijn, de vraag is eerder of ik het er voor over heb, het is tenslotte maar voor casual gebruik.

Dilemma’s, dilemma’s

En zit je echt vast op Fuji? Of zou je ook naar andere merken willen kijken? Zelf volg ik sinds mijn keuze voor Sony niet meer echt de Fuji toestellen op. Dus weet ook niet of de prijs/kwaliteit vergelijkbaar is. Zeker als ik de prijsklasse lees van de beschikbare lenzen.
 
Prachtige foto's en een beetje jaloers, maar natuurlijk volledig gegund ;) Ik lees dat je ook van Borgerhout bent, mss dat ik je na de lockdown wel eens tegenkom in Wallstreet. Wel een rookie klimmer hier 😅 lang niet meer gedaan, maar wil het terug oppakken.

Hopelijk na de lockdown bij mij ook terug wat meer foto's, soms is een vreemde omgeving toch wel inspirerender. Niet dat ik hier om de hoek in Borgerhout/Antwerpen geen mooie foto's kan trekken natuurlijk. Maar om jezelf daar dan toe te pushen, dan komt vaak de gedachte 'dat kan morgen ook nog, tis niet dat ik hier maar 1 dag ben'. Wat natuurlijk lastiger is te zeggen op reis. Ook een deel waarom ik een fotografiecursus ben begonnen, die extra push zal handig zijn.
Borgerhout/Antwerpen lijkt me ideaal om te oefenen in straatfotografie. Momenteel woon ik in een bosrijke omgeving, dat geeft dan weer andere mogelijkheden. Ik trek er de laatste tijd zelden alleen op uit, meestal is dat met vrouw en kind. Dat geeft ook wat beperkingen als ik wat dingen wil uitproberen, laat staan dat ik met statief en filters op stap wil gaan.
 
En zit je echt vast op Fuji? Of zou je ook naar andere merken willen kijken? Zelf volg ik sinds mijn keuze voor Sony niet meer echt de Fuji toestellen op. Dus weet ook niet of de prijs/kwaliteit vergelijkbaar is. Zeker als ik de prijsklasse lees van de beschikbare lenzen.
Niet echt maar ik ben bekend met het gamma van Nikon en Fuji, van de andere een pak minder.
 
Borgerhout/Antwerpen lijkt me ideaal om te oefenen in straatfotografie. Momenteel woon ik in een bosrijke omgeving, dat geeft dan weer andere mogelijkheden. Ik trek er de laatste tijd zelden alleen op uit, meestal is dat met vrouw en kind. Dat geeft ook wat beperkingen als ik wat dingen wil uitproberen, laat staan dat ik met statief en filters op stap wil gaan.
Ja, inderdaad dat wel, ik woon er nog maar 2 weken, dus ook genoeg dat ik nog niet heb gezien.

Niet echt maar ik ben bekend met het gamma van Nikon en Fuji, van de andere een pak minder.
Aahja, begrijpelijk dan, eenmaal gewend aan een bepaald systeem schakel je niet makkelijk over. Of het duurt langer eer dat je weer met het nieuwe systeem gewend bent.
 
Danku! Nee, ik werk vaak heel vroeg 's ochtends, omdat het licht dan zacht is en de beestjes blijven zitten. Quasi alle foto's waar dauw op te zien is zijn op statief gemaakt. Het is ook de enige manier om de scherpstelling heel precies juist te leggen.
 
Danku! Nee, ik werk vaak heel vroeg 's ochtends, omdat het licht dan zacht is en de beestjes blijven zitten. Quasi alle foto's waar dauw op te zien is zijn op statief gemaakt. Het is ook de enige manier om de scherpstelling heel precies juist te leggen.
Hoeveel tijd steek je in het maken van zo'n beelden? Wachten tot een beest op de juiste bloem komt te zitten en dan snel klikken in de hoop dat je scherpstelling nog steeds correct is? Doe je manuele of automatische focus?
 
Terug
Bovenaan