Beeldende Kunst Fotografiethread

Als ik 's ochtends vroeg op pad ga dan kan ik echt veel tijd nemen om 1 beeld te maken, soms een half uur of uur wachten tot het licht helemaal goed zit. Als het 's nachts genoeg is afgekoeld dan zijn de meeste insecten metabool inactief dus dan kunnen ze ook niet wegvliegen. Nu heb ik er minder tijd voor maar vroeg kon ik een uur rijden om tegen 5u ter plaatse te zijn om 1 specifieke vlindersoort of libellensoort te zoeken.

Ondertussen heb ik de "makkelijkste" soorten allemaal gefotografeerd natuurlijk, en komt de lat voor goeie foto's van mooie soorten altijd wel hoger te liggen, omdat België nogal arm is aan vlinderrijke natuurgebieden. Libellen zijn altijd moeilijk, omdat ze mobieler zijn en ook niet altijd in het gras "slapen".

Fotografie is eigenlijk maar een deeltje van de vereiste vaardigheden, zonder natuurkennis is het heel frustrerend :)
 
Ik ben daar sinds 2007 mee bezig dus al wel wat materiaal versleten :)

De meeste foto's met een strakke achtergrond zijn gemaakt met een Sigma 180mm f/3.5 macrolens, of een Nikon 300mm f/4 met of zonder 1,4 teleconverter. Ik heb ook nog een Fujifilm 16mm f/1.4 en die maakt hele leuke close-ups, zitten ook wat foto's van in de gallerij. Vroeger had ik een 60mm macrolens van Nikon maar die heb ik een tijd geleden verkocht. Vorig jaar heb ik de 80mm macrolens van Fujifilm gekocht samen met een X-T4 om een iets wandelvriendelijkere combinatie te hebben.
 
Zeer indrukwekkend.

Deze zomer draaide mijn vlinderstruik op volle toeren dus heb er ook een heleboel gefotografeerd maar dat komt niet eens tot aan jouw enkels.
 
Vorig jaar heb ik de 80mm macrolens van Fujifilm gekocht samen met een X-T4 om een iets wandelvriendelijkere combinatie te hebben.

Die heb ik ook sinds vorig jaar. Wandelvriendelijk is wel relatief want dat ding weegt ook bijna achthonderd gram :)

Sinds vorig jaar ben ik dus met macrofotografie begonnen, maar ik fotografeer eigenlijk alles wat ik op mijn weg tegenkom wanneer ik ergens wandel. Dus ergens specifiek naartoe rijden, heb ik nog niet gedaan. Ik heb wel gemerkt dat ik de autofocus vrij veel gebruik. Als je deze lens gebruikt, welke focus gebruik je dan zelf het meeste: manueel of auto?

Ik weet dat manuele focus eigenlijk beter is, maar de autofocus vind ik toch een stuk gemakkelijker werken omdat ik uit de hand fotografeer en toch met redelijk lange sluitertijden werk aangezien het diafragma rond f/8 zit of zelfs hoger.

En hoe beoordeel je deze lens qua beeldkwaliteit ten opzichte van de andere lenzen die je in het verleden hebt gebruikt?

Ik weet het, een heleboel vragen, maar ik ben wel benieuwd naar de gebruikservaring van andere mensen aangezien deze macrolens echt niet veel verkocht wordt.
 
Ja, 800 gram is relatief, maar ik ben DSLR, statief, en een rugzak vol gerief gewend he :)

Die 80mm is echt heel goed vind ik. De meeste macrolenzen zijn rond maximale vergroting (cfr hier) heel erg scherp maar die Fuji is ook voor landschapsfoto's heel indrukwekkend. Het nadeel is dan natuurlijk dat ie misschien iets te scherp is voor portretten. Ze is minstens even scherp als de Nikkor 60mm macro die ik had, en die had toch een puike reputatie.. En ik vermoed iets scherper dan mijn 180mm f/3.5.

Autofocus is in de meeste gevallen zeer bruikbaar, zeker voor pakweg bewegende insecten... Alleen als je richting 1:1 vergroting gaat is het soms makkelijker om je scherpstelpunt te zoeken door met de camera naar voor of naar achter te bewegen. Manueel is heus niet altijd beter vind ik. Uiteindelijk is het zoeken naar wat het beste werkt voor jou persoonlijk.

Deze vlieg was een van mijn eerste foto's met de 80mm, gewoon met de hand en met autofocus, vind het nog steeds een heel leuk beeld en toont wat de lens kan qua scherpte :)

En tegenwoordig is het ook wel makkelijker om hoger te gaan in ISO zonder al te veel detail te verliezen, om die sluitertijden toch goed kort te houden.
 
Iemand die ervaring heeft met printen op aluminium? Mijn vriendin heeft op herinneringenoplinnen.nl een collage geprint op aluminium (mat wit) maar het resultaat ervan vind ik gewoon erbarmelijk... Precies alsof er overal een gigantische waas ruis op ligt, valt nog het best te vergelijken met het exporteren van een JPEG op kwaliteit 30 ofzo. Zowel in de witte als zwarte tinten zie je dat gewoon opduiken waardoor het ook lijkt alsof de foto's niet scherp zijn. Ondertussen ook mailtje verstuurd naar hen, maar ik wou toch eens polsen naar anderen hun ervaringen met aluminium prints.
 
Ik heb deze ooit eens op aluminium laten printen bij fotoproducten.nl . Je ziet mss een héél klein beetje ruis nu je het zegt, maar je moet er echt al met je neus op gaan staan.

Hier hangt hij :) (mocht een maatje groter geweest zijn)
 
Bosbeekjuffers :love: Hebt ge die toevallig ooit in vlucht kunnen vastleggen?
Die in mijn portfolio zijn weidbeekjuffers, echt goeie foto's van bosbeekjuffers heb ik (nog) niet omdat ze op minder evidente plekken in België te vinden zijn :)

Beekjuffers zijn geen eenvoudige klanten om in vlucht vast te leggen omdat ze vooral actief zijn boven stromend water. Vliegende libellen en juffers in't algemeen zijn trouwens best pittig. De beste gelegenheid om zulke foto's te maken is wanneer je ze ziet "patrouilleren" over een relatief klein oppervlak en dan proberen "tracken" met de autofocus tot ze stilhangen. Ik heb maar één foto van een vliegende (heide)libel, en die is rédelijk OK, maar staat zeker op mijn lijst om beter te doen...
 
Iemand die ervaring heeft met printen op aluminium? Mijn vriendin heeft op herinneringenoplinnen.nl een collage geprint op aluminium (mat wit) maar het resultaat ervan vind ik gewoon erbarmelijk... Precies alsof er overal een gigantische waas ruis op ligt, valt nog het best te vergelijken met het exporteren van een JPEG op kwaliteit 30 ofzo. Zowel in de witte als zwarte tinten zie je dat gewoon opduiken waardoor het ook lijkt alsof de foto's niet scherp zijn. Ondertussen ook mailtje verstuurd naar hen, maar ik wou toch eens polsen naar anderen hun ervaringen met aluminium prints.
Update: coupon gekregen van de klantendienst om dezelfde kader eens opnieuw te printen in HD metal. Ben benieuwd...
 
Even moeten slikken en mijn vriendin keek maar bedenkelijk maar de Fuji X-S10 is onderweg. Lang getwijfeld maar de IBIS was doorslaggevend, zelfs de X-T3 heeft dit niet.

Hij mist wel de retro look van de andere Fuji’s maar komende van een DSLR zal dat geen gemis zijn.

Heb er trouwens de XF 16-80mm bijgenomen.
 
Ga je volgens mij zeker geen spijt van krijgen. Ik denk dat als je kijkt naar prijs-kwaliteit dit momenteel het beste fototoestel is voor crop sensors. Kan negentig procent wat een X-T4 kan en kost aanzienlijk minder. Ik ben zelf geen fan van de PSAM dial, maar als je komt van een DSLR is dat geen enkel verschil.
 
Even moeten slikken en mijn vriendin keek maar bedenkelijk maar de Fuji X-S10 is onderweg. Lang getwijfeld maar de IBIS was doorslaggevend, zelfs de X-T3 heeft dit niet.

Hij mist wel de retro look van de andere Fuji’s maar komende van een DSLR zal dat geen gemis zijn.

Heb er trouwens de XF 16-80mm bijgenomen.
Proficiat met de nieuwe spruit!

Ik hoop nog enkele jaren te kunnen uitzingen met mijn camerabody, dat is geen aankoop waar je licht over gaat. De technologie verandert ook razendsnel. Je kan met een toestel van 10 jaar geleden wel goede foto's maken, maar als je die naast een hedendaags toestel legt is er toch een wereld van verschil. Belangrijkste blijft wel een goede lens.
 
Dat is met deze body toch zeker de bedoeling, toen ik mijn DSLR aanschafte was dat eigenlijk al een oud toestel. Ik was eigenlijk zelfs niet van plan om er gewoon mee te fotograferen, puur voor astrografie maar van het één komt het ander.

Gelukkig had ik nog niet te zot gedaan met lensen dat overschakelen relatief pijnloos kon, bankrekening buiten beschouwing gelaten natuurlijk. :woohoo:
 
Vanmiddag nog even snel in 't bos gaan wandelen aan de overkant van de straat. Eindelijk eens op mijn gemak wat reflectiefoto's kunnen trekken. Morgen terug met een ND-filter en proberen een kleiner diafragma te gebruiken zodat ik nog meer scherp krijg. Ik heb altijd de neiging een groot diafragma te gebruiken om véél diepte te krijgen, maar soms loont het wel om net een klein diafragma te gebruiken. Toch wel content van deze foto. Framing zit al goed, morgen eens zien wat ik ga krijgen met een ND-filter en een kleiner diafragma. Helaas wat minder zon, ook wel een verschil al was ik niet op wandel met ideaal licht.


9fs8yr170gj61.jpg
 
Vanmiddag nog even snel in 't bos gaan wandelen aan de overkant van de straat. Eindelijk eens op mijn gemak wat reflectiefoto's kunnen trekken. Morgen terug met een ND-filter en proberen een kleiner diafragma te gebruiken zodat ik nog meer scherp krijg. Ik heb altijd de neiging een groot diafragma te gebruiken om véél diepte te krijgen, maar soms loont het wel om net een klein diafragma te gebruiken. Toch wel content van deze foto. Framing zit al goed, morgen eens zien wat ik ga krijgen met een ND-filter en een kleiner diafragma. Helaas wat minder zon, ook wel een verschil al was ik niet op wandel met ideaal licht.


9fs8yr170gj61.jpg

Ben ook benieuwd naar de ND filter dan! An sich vind ik deze al best knap hoor maar wil het verschil met die ND wel eens zien qua kleuren en feel.
 
Vanmiddag nog even snel in 't bos gaan wandelen aan de overkant van de straat. Eindelijk eens op mijn gemak wat reflectiefoto's kunnen trekken. Morgen terug met een ND-filter en proberen een kleiner diafragma te gebruiken zodat ik nog meer scherp krijg. Ik heb altijd de neiging een groot diafragma te gebruiken om véél diepte te krijgen, maar soms loont het wel om net een klein diafragma te gebruiken. Toch wel content van deze foto. Framing zit al goed, morgen eens zien wat ik ga krijgen met een ND-filter en een kleiner diafragma. Helaas wat minder zon, ook wel een verschil al was ik niet op wandel met ideaal licht.


9fs8yr170gj61.jpg
Ik zag het passeren op Insta, knappe foto's! Benieuwd wat het resultaat gaat zijn met een ND filter
 
Terug
Bovenaan