Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik ben bewust voor de x100v gegaan omwille van de primelens en de compactheid dat het geeft (en de weathersealing). Ik neem mijn toestel vooral mee op hikes en roadtrips, is er perfect voor.
 
2 bodies gebruiken is ook geen verkeerde optie, op voorwaarde dat je het wil dragen natuurlijk. Deze zomer in Italië een grote wandeling gemaakt in de bergen met de X-T4 + 16mm 1.4 en de X-T1 + 80mm 2.8. Dat beviel me prima en uiteindelijk toch echt veel meer creatieve mogelijkheden dan de kitlens alleen.

Dus als er een 50mm 1.0 zou komen dan komt die wellicht naast de 16mm te staan in routine gebruik.
2 bodies ... dan zou ik opteren voor iets kleins en compacts als back-up. Een Leica'tje ofzo. Maar dan ben ik weer aan het dagdromen.
 
Mogelijk interessant om eens te doen: via Google Maps de dreven in de buurt markeren waar je bij zonsondergang perfect licht krijgt. Dan weet ik waarheen te trekken als het begint te schemeren. Ik neem aan dat een beroepsfotograaf dit toch ook wel doet als hij fotoshoots organiseert? Die moet toch weten waar hij de best mogelijke foto's kan trekken bij perfect licht?
 
Ik denk dat daar apps voor bestaan, die icm augmented reality kunnen tonen wanneer de zon op welke plek zal staan op een specifieke locatie en specifiek moment van het jaar. Lang geleden eens gelezen van een natuurfotograaf die zo werkte.
 
Ik denk dat daar apps voor bestaan, die icm augmented reality kunnen tonen wanneer de zon op welke plek zal staan op een specifieke locatie en specifiek moment van het jaar. Lang geleden eens gelezen van een natuurfotograaf die zo werkte.

Photopills en the photographer's ephemeris. Zijn zulke apps. Geen idee of ze ook AR doen.
 
Tony Northrup heeft hier anderhalf jaar geleden een video over gedaan. Hij raadt het gebruik van Google Earth aan. Werkt vrij simpel en is redelijk accuraat. Het houdt wel geen rekening met bewolking wat natuurlijk wel een grote belemmering is.

 
Die gast kan ik echt niet horen he, mag misschien wel veel van fotografie kennen, zijn video's slaag ik steeds over :shutup:

Hebben jullie nog interessante youtube kanalen? Niet perse over het technische maar eerder over de 'kunst'. Vroeger had je Ted Forbes maar die post de laatste tijd enkel maar hardware reviews.
 
Die gast kan ik echt niet horen he, mag misschien wel veel van fotografie kennen, zijn video's slaag ik steeds over :shutup:

Hebben jullie nog interessante youtube kanalen? Niet perse over het technische maar eerder over de 'kunst'. Vroeger had je Ted Forbes maar die post de laatste tijd enkel maar hardware reviews.
Ik volg James Popsys, Kai W en Nigel Danson
 
Die gast kan ik echt niet horen he, mag misschien wel veel van fotografie kennen, zijn video's slaag ik steeds over :shutup:
Dat snap ik. Sommige van zijn reviews roepen toch wel verdeeldheid op en hij is vrij pro-Sony. Maar sommige van zijn technische video's zijn wel een meerwaarde waaronder deze.

Een kanaal wat ik wel goed vind en hoofdzakelijk over compositie en aanverwanten gaat, is dat van Nigel Dawson. Het heeft wel landschapsfotografie als focus, maar kan ook gebruikt worden voor algemene tips.
 
Ik ben een Sony-boy, dus ik neig meer naar Sony-vloggers. Jason Vong, Professor Hines en Manny Ortiz springen dan in het oog maar Sony ambassadeur Mark Galer heeft wel een aantal leerrijke Youtubefilmpjes. Het moet wel een roeping zijn om dat dag in dag uit te doen maar af en toe duur speelgoed opgestuurd krijgen om mee te spelen moet vast wel plezant zijn.

Jared Polin is vrij polariserend, maar soms wel interessant voor de laatste nieuwtjes.
 
Weet niet of er hier nog zelfstandige fotografen zitten maar je kan nog tot vandaag een gratis sample album bestellen
op floricolor. Altijd handig om aan klanten te tonen :)


Maken precies wel mooi materiaal, kent er iemand een alternatief voor de gewonen sterveling? Het is eens iets anders dan een Albelli boekje
 
Ik zoek ook wel een manier om mijn eigen foto's af te drukken en mooi te presenteren. Momenteel is dat in zo'n ouderwets fotoboek waarin ik wat grotere exemplaren plak. De laatste keer dat ik daar iets mee gedaan heb is dan weer wel twee jaar geleden. :unsure:

Op Facebook en Instagram zwieren is niet de beste manier om foto's te bewaren en na een tijd loopt mijn harde schijf ook wel vol. Maar als ik foto's afdruk heb ik dan ook liever 10 héél goede foto's die ik nog lang wil koesteren in plaats van honderden matige foto's.
 
Ik zoek ook wel een manier om mijn eigen foto's af te drukken en mooi te presenteren. Momenteel is dat in zo'n ouderwets fotoboek waarin ik wat grotere exemplaren plak. De laatste keer dat ik daar iets mee gedaan heb is dan weer wel twee jaar geleden. :unsure:

Op Facebook en Instagram zwieren is niet de beste manier om foto's te bewaren en na een tijd loopt mijn harde schijf ook wel vol. Maar als ik foto's afdruk heb ik dan ook liever 10 héél goede foto's die ik nog lang wil koesteren in plaats van honderden matige foto's.

Ik heb mezelf verplicht om foto's van bijvoorbeeld de reizen of m'n dochter steeds in een boekje te steken, ik heb een NAS met honderdenden foto's maar daar kijk je eigenlijk niet echt naar.

Plus foto's zien er afgedrukt vele malen beter uit dan op een scherm!
 
Blij dat ik mijn vrouw nog kon overtuigen om even te gaan wandelen. 's Ochtends wat foto's genomen in de mist en de gouden avondzon trok me naar buiten. Ik denk dat ik op dit plekje nog vaak foto's ga nemen.
9jtuff468hk61.jpg
 
Een verkleumd gehoornd metselbijtje (Osmia curnuta, mannetje) op balkon deze ochtend. Ze zijn bij de eerste wilde bijtjes die actief worden in de lente, en maken nestjes in spleten/gaten in gevels, of in bijenhotels. Die nestjes/holletjes metselen ze dicht wanneer alle eitjes gelegd zijn en voorzien van wat voedsel. De vrouwtjes hebben naast een paar antennes ook hoorntjes, vandaar hun naam.


Komende maanden wat meer toespitsen op natuur in eigen tuin...
 
Een verkleumd gehoornd metselbijtje (Osmia curnuta, mannetje) op balkon deze ochtend. Ze zijn bij de eerste wilde bijtjes die actief worden in de lente, en maken nestjes in spleten/gaten in gevels, of in bijenhotels. Die nestjes/holletjes metselen ze dicht wanneer alle eitjes gelegd zijn en voorzien van wat voedsel. De vrouwtjes hebben naast een paar antennes ook hoorntjes, vandaar hun naam.


Komende maanden wat meer toespitsen op natuur in eigen tuin...
Nestelen die zich ook in de grond? Onze oude oprit zit altijd vol gaten waar die bijen in- en uitvliegen. Heel fascinerend schouwspel eens je erop begint te letten.

Eigen tuin is goud waard, heerlijk om de natuur te zien wakker worden. Net nog wat foto's gaan trekken toen ik de brievenbus wou leegmaken, straks op IG zwieren.
 
Metselbijen gaan meestal wanden met bestaande gaatjes opzoeken. Wat jij beschrijft zijn zandbijtjes, ook een vrij grote groep en prachtige beestjes. Die zandbijen gaan stilaan ook actief worden. Je moet wel wat geluk hebben om ze onderkoeld te vinden want het zijn heel bezige, euh, bijtjes.

Die zand- en metselbijen brengen een heel ecosysteem met zich mee, van predatoren en parasieten (koekoeksbij, wolzwever), echt de moeite om eens te observeren :)
 
Ze zijn bij de eerste wilde bijtjes die actief worden in de lente,

De hommels zijn ook al actief heb ik gemerkt, ik vraag alleen af wat ze te eten krijgen want veel nectar zal er nog niet te vinden zijn, althans in mijn tuin toch niet.

Misschien moet ik me toch ook eens een macro lens aanschaffen, ik schep er te veel plezier in om al die kleine beestjes bezig te zien :D
 
Terug
Bovenaan