Beeldende Kunst Fotografiethread


Japanse Tuin, Hasselt

Het is nog wat zoeken met ND-filters, maar voor watervallen heb ik die al eens gebruikt zoals bij deze foto in de Japanse Tuin van Hasselt. De langere sluitertijden geven een nevelachtige sluier. Statief is wel noodzakelijk. Gisterenavond nog een kleine wandeling gemaakt en wat uit de hand getrokken, maar niet elke foto was even scherp. Rijkere kleuren wel, al kan je dat in nabewerking altijd rechttrekken.

Ik probeer er straks op uit te trekken, maar ben niet zeker of ik er tijd voor ga hebben.
 
Mooi! Ik heb hier nog een 10-stops ND filter liggen, die ik gebruikte met mijn Tokina 12-24mm. Is wel plezant om mee te experimenteren, maar een statief is zeker nodig.

Twijfel hier, welk verjaardagscadeau ik voor mezelf ga kopen: de fuji 50mm 1.0 of de fuji 50-140mm 2.8. De prime is natuurlijk een unieke lens en ik maak heel graag mooie portretten van m'n dochters. De 50-140 kan dat anderzijds ook, op een "andere" manier én zou ik kunnen gebruiken om de paardensport van mijn vrouw te fotograferen. Moeilijk :)

Huidig arsenaal van Fujifilm:
X-T1, X-T4
16mm 1.4
18-55 2.8-4
80mm 2.8
 
Ik lees toch dat sommige fotografen een ND-filter opzetten bij het nemen van foto's uit de hand, maar ik denk dat dit meer van toepassing is in zeer zonlichtrijke omgevingen zoals LA.

Mijn "verjaardagscadeau" zal een bon van Kamera Express worden voor een rugzak. Ben aan het denken aan iets van Wotancraft. Klinkt wel heel erg black metal, maar het is Taiwanees en ziet er kwalitatief en esthetisch in orde uit.
 
Ik lees toch dat sommige fotografen een ND-filter opzetten bij het nemen van foto's uit de hand, maar ik denk dat dit meer van toepassing is in zeer zonlichtrijke omgevingen zoals LA.
Hangt ook af van hoeveel stops je verliest. Met mijn 10-stops ND zag je bijna niets meer door de optische zoeker :D
 
Twijfel hier, welk verjaardagscadeau ik voor mezelf ga kopen: de fuji 50mm 1.0 of de fuji 50-140mm 2.8. De prime is natuurlijk een unieke lens en ik maak heel graag mooie portretten van m'n dochters. De 50-140 kan dat anderzijds ook, op een "andere" manier én zou ik kunnen gebruiken om de paardensport van mijn vrouw te fotograferen. Moeilijk :)

Ik zou toch eerst de 50mm (of 50-140mm) huren vooraleer een definitieve beslissing te nemen, zeker gezien het vrij forse prijskaartje van beide lenzen.

De 50mm is echt wel een nichelens naar mijn bescheiden mening die enkel gebruikt kan worden voor portretfotografie. Ik heb zelf de 56mm en ik doe amper of niet aan portretfotografie. Het resultaat is dat de lens stof ligt te verzamelen. Houd er ook rekening mee dat bij een open diafragma van f/1 de scherptediepte wel erg wazig wordt wat soms een nadelig effect kan hebben op een portret. De 50-140mm is een stuk veelzijdiger, wordt ook tamelijk veel gebruikt als portretlens, maar is uiteraard wel wat trager.
 
Ik zou toch eerst de 50mm (of 50-140mm) huren vooraleer een definitieve beslissing te nemen, zeker gezien het vrij forse prijskaartje van beide lenzen.

De 50mm is echt wel een nichelens naar mijn bescheiden mening die enkel gebruikt kan worden voor portretfotografie. Ik heb zelf de 56mm en ik doe amper of niet aan portretfotografie. Het resultaat is dat de lens stof ligt te verzamelen. Houd er ook rekening mee dat bij een open diafragma van f/1 de scherptediepte wel erg wazig wordt wat soms een nadelig effect kan hebben op een portret. De 50-140mm is een stuk veelzijdiger, wordt ook tamelijk veel gebruikt als portretlens, maar is uiteraard wel wat trager.
Goh, ik vind dat allemaal relatief. Ik gebruik een 85 mm voor portretten, straatfotografie, landschappen, detailfoto's, architectuur, ... De beperkingen van een lens worden bepaald door de fotograaf hé. Hoe breder de lens, hoe uitdagender vind ik persoonlijk. Ik heb een 18 mm (op FF) en dat vind ik moeilijk om daar een boeiend frame mee te vinden.

Het is wel zo dat een zoomlens gemakkelijker is. In plaats van een lichtsterk 18 + 35 + 85 primecombo (op FF) kon ik even goed voor een 24-70 f/2.8 zijn gegaan en me overal in- en uit hebben gezoomd. Een 1.4 of 1.8 is niet per sé noodzakelijk maar schept dan weer interessante mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan uiteraard enkel voor mezelf spreken, maar m'n 56mm heb ik zelden voor die dingen gebruikt, hoewel het een fantastische lens is. Straatfotografie doe ik vooral met m'n 35mm en dat vind ik soms nog te nauw. Ik heb m'n 56mm één keer gebruikt voor landschapsfotografie om te experimenteren met de Brenizer-methode. Voor architectuur gebruik ik het liefst een groothoek.

Wanneer ik een lens aanschaf, kijk ik eerst voor welke zaken ik het kan gebruiken. Ik beschik eveneens over een 16mm f/1.4 groothoek (crop sensor weliswaar) en ik gebruik die niet heel vaak, maar het heeft wel z'n verdiensten. In de eerste plaats voor landschappen, maar ook interieur/architectuur, astrofotografie en close-ups. In september was ik op reis naar Madeira waar ik die lens heb gebruikt voor het fotograferen van bloemen in close-up en ook exposities binnen. Dat kan ik bijvoorbeeld niet (of veel moeilijker) met m'n 56mm, hoewel die nog sneller is dan de 16mm (f/1.2).

Ik ben zelf fan van primelenzen omdat ze kwalitatief beter zijn, luie fotografie voorkomen/verminderen en creativiteit verhogen, maar er zijn brandpuntsafstanden die wat moeilijker liggen. Bij mij zijn dat rond de 50mm en 90mm aangezien die erg specifiek zijn. Omwille van die reden prefereer ik hier zoomlenzen over primes, maar dat verschilt wellicht van persoon tot persoon.
 
Primes beperken je, maar dat geeft je ook minder keuzestress wanneer je iets wil fotograferen. Anderzijds: 't is wel gemakkelijk om pakweg een dreef tegelijk in breedhoek en in teleperspectief te kunnen fotograferen zonder van lens te moeten wisselen. Maar ach: ik heb nu drie goede primes en ik ga de komende tijd geen grote investeringen meer doen dus een zoom komt hier voorlopig niet in huis. Anders krijg ik mijn vrouw op mijn dak. :D
 
Misschien best wel telkens(elke keer) erbij zeggen of je op 3/4 of op fullframe werkt als het over lenzen gaat. Is wel relevant voor de mensen die dit terug lezen. Die weten uiteraard niet wie wat gebruikt.
 
Misschien best wel telkens(elke keer) erbij zeggen of je op 3/4 of op fullframe werkt als het over lenzen gaat. Is wel relevant voor de mensen die dit terug lezen. Die weten uiteraard niet wie wat gebruikt.
Goed idee.

23 op een crop is 35 op een ff
56 op een crop is een 85 op een ff
85 op een crop komt dicht bij 135 op een ff

Enfin, kort door de bocht maar het is wel interessant te zien wie met welke lensen comfortabel is. Ik heb zelf een tijdlang een 85 lichtsterke FF-lens gebruikt op een cropcamera (Sony A77) wat dus neerkomt op 127mm op een FF en ik vond dat fantastische resultaten geven wat diepte betreft, zoals bij deze foto:

o52phywonw041.jpg
 
Goed idee.

23 op een crop is 35 op een ff
56 op een crop is een 85 op een ff
85 op een crop komt dicht bij 135 op een ff

Enfin, kort door de bocht maar het is wel interessant te zien wie met welke lensen comfortabel is. Ik heb zelf een tijdlang een 85 lichtsterke FF-lens gebruikt op een cropcamera (Sony A77) wat dus neerkomt op 127mm op een FF en ik vond dat fantastische resultaten geven wat diepte betreft, zoals bij deze foto:

o52phywonw041.jpg
Toffe foto. 👍🏻
 
Primes beperken je, maar dat geeft je ook minder keuzestress wanneer je iets wil fotograferen. Anderzijds: 't is wel gemakkelijk om pakweg een dreef tegelijk in breedhoek en in teleperspectief te kunnen fotograferen zonder van lens te moeten wisselen. Maar ach: ik heb nu drie goede primes en ik ga de komende tijd geen grote investeringen meer doen dus een zoom komt hier voorlopig niet in huis. Anders krijg ik mijn vrouw op mijn dak. :D

Goh, ik heb de laatste keer op reis bijna constant mijn zoom-lens gebruikt 24-70mm.

Had ze zelfs specifiek daarvoor gekocht, en blij dat ik dat gedaan heb. Nu goed, de foto's waren voor mij ook eerder bijzaak en ik heb niet echt veel plezier er nog aan om bij 35 graden bezweet te liggen frommelen met die lenzen :p

Nu goed, elk moment ik kan grijp ik wel liever naar mijn prime.
 
Goh, ik heb de laatste keer op reis bijna constant mijn zoom-lens gebruikt 24-70mm.

Had ze zelfs specifiek daarvoor gekocht, en blij dat ik dat gedaan heb. Nu goed, de foto's waren voor mij ook eerder bijzaak en ik heb niet echt veel plezier er nog aan om bij 35 graden bezweet te liggen frommelen met die lenzen :p

Nu goed, elk moment ik kan grijp ik wel liever naar mijn prime.
Dat wisselen is inderdaad best vervelend als je niet veel tijd hebt en je hebt geen goesting. Ik wou nog naar Borneo gaan en als ik zou rondhuppelen met een breedhoek en plots duikt daar een oerangoetang op zou ik mezelf ook enorm vervloeken. Anderzijds: je zet een prime op met de specifieke intentie op een bepaald frame aan te houden. Als ik dus naar een apenreservaat zou trekken zou ik de 85 standaard opzetten en me daar wel mee amuseren. Intussen ben ik dat toch wel gewoon om me aan een bepaald perspectief te houden als ik op stap ben met een prime.
 
Ik ben toch wel verliefd op mijn prime 35mm f1.8 (APS-C). Natuurlijk geen moeilijke afstand om een paar stappen te zetten en te compenseren tov mijn 16-50mm. Het lijk mij wel lastiger als je een prime telephoto lens hebt.

Ik zou wel graag een betere zoomlens willen, maar dan heb je vaak de f-stop welke minder is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 23mm, 27mm, 11-16mm alles op APS-C.
Ik ben dus verplicht de benenzoom te gebruiken. Maar dat ligt me gewoon. Doe ik ook liefst. Ik vrees dat als ik met echte zoom ga werken ik keuzestress ga ontwikkelen :crazy: om juist te framen. En dan het moment kwijt ben.
 
2 bodies gebruiken is ook geen verkeerde optie, op voorwaarde dat je het wil dragen natuurlijk. Deze zomer in Italië een grote wandeling gemaakt in de bergen met de X-T4 + 16mm 1.4 en de X-T1 + 80mm 2.8. Dat beviel me prima en uiteindelijk toch echt veel meer creatieve mogelijkheden dan de kitlens alleen.

Dus als er een 50mm 1.0 zou komen dan komt die wellicht naast de 16mm te staan in routine gebruik.
 
Terug
Bovenaan