Beeldende Kunst Fotografiethread

Wat anderen al gezegd hebben, dat is helemaal niet natuurlijk. Het is uitgesneden, vooral aan de hand te zien.
Portretten op 1.4 op 50mm is ook wel heel lastig. Dan is echt maar een cm scherp of zo. Dat de 50mm dé portretlens is, is meer op FF's. Dat komt meer overeen met de 35mm op crop frames.

Maar ook daar zou ik geen 1.4 gebruiken voor portretten, tenzij je alleen de ogen wilt. En dan moet je héél secuur werken. 75 à 100mm en iets meer afstand, zorgen dat je een iets kleiner diafragma kunt blijven gebruiken.

Ik ben de laatste tijd echt wel fan van mijn ultrawide. Dus scherptediepte hoef ik niet meer vaak te gebruiken :D
Ok, het bevestigt mijn vermoeden dat het geen natuurlijke foto is.

Maar dit is in theorie wel te halen met bepaalde lenzen of streef ik een onbereikbaar ideaal na?
 
Een gelijkaardig resultaat is te behalen, ja. Dàt resultaat niet :) Er zijn een boel calculators te vinden op het net om de DOF te berekenen:

Ik gebruikte die vaak voor de hyperfocale afstand (de afstand waarna quasi alles scherp is), maar ik zou nu niet meer weten hoe dat ook alweer ging. In ieder geval, met die calculator zie je de wisselwerking tussen afstand tot het model (en de lichtbron als je die bollen wilt), focal length en diafragma. Door daarmee te spelen, is het met elke lens mogelijk om zoiets te bereiken. Maar niet met elke lens even mooi.
 
Een gelijkaardig resultaat is te behalen, ja. Dàt resultaat niet :) Er zijn een boel calculators te vinden op het net om de DOF te berekenen:

Ik gebruikte die vaak voor de hyperfocale afstand (de afstand waarna quasi alles scherp is), maar ik zou nu niet meer weten hoe dat ook alweer ging. In ieder geval, met die calculator zie je de wisselwerking tussen afstand tot het model (en de lichtbron als je die bollen wilt), focal length en diafragma. Door daarmee te spelen, is het met elke lens mogelijk om zoiets te bereiken. Maar niet met elke lens even mooi.
Handige site, direct in de bookmarks.
 
Hey all :)

Graag stel ik even mijn blog en podcast over fotografie voor

www.brmpix.be/blog

Daar vinden jullie wat tips en tricks dat ik gebruik.. en ander leuks :)

Ikzelf ben boudoir fotograaf nu zo al een 3 jaar van de 8 jaar dat ik met fotografie bezig ben. heb echt alles gedaan denk ik.. van urbex tot natuur tot straat fotogafie.. en uiteindelijk mijn dada gevonden in boudoir fotografie.

Bij vragen mogen jullie me altijd aanspreken :)

enkele fotos van mijn hand:

meer vinden jullie op mijn site en instagram :)
127066478_157283176101208_1861774441202151186_n.jpg


120418808_336921817527136_6877579425725416624_n.jpg


Ik werk sinds kort met een Sony A7R iV Met een hele resem aan sigma art lenzen. ik kom van een nikon D800.. maar die was na jaren trouwe dienst aan vervanging toe :) dan maar de stap naar sony gezet en nog geen moment spijt van gehad !

Groetjes Bram :)
 
Boudoirfotografie ... ik denk dat je als mannelijk fotograaf dan niet mag klagen. Hoe ben je daar in gerold? Eerst vrijblijvende fotoshoots bij beginnende modellen voor een portfolio op te bouwen en nadien betaalopdrachten? Hoe doe je dat met belichting? Enkel natuurlijk licht lijkt me moeilijk te doen. Mijn A7III kan een hoge ISO wel aan, maar dan verlies je toch wel die scherpte en met extra licht kan je toch weer iets extra toevoegen. Ik heb zelf mijn eerste "speedlight" (Godox TT685s) besteld omdat ik binnenshuis toch wel wat beperkingen heb met licht. Zo'n klassieke "Rembrandt"-look met diepe schaduwen en rijke aardse kleurtonen vind ik prachtig.

Ik heb enkel de 35 f/1.4 Sigma Art. Ben ik tevreden over, maar soms in vind ik hem wat lomp en wil ik hem inruilen voor iets lichter (Batis 40 f/2 komt in het vizier omdat ik de 85 f/1.8 en 18 f/2.8 al heb, al is de Sony 35 f/1.8 een logischere keuze).
 
Boudoirfotografie ... ik denk dat je als mannelijk fotograaf dan niet mag klagen.
Wel daar denk je al verkeerd :)
(lees even deze blog) : https://www.photographybram.be/boudoir-meer-dan-enkel-lingerie/
Ik ben ook niet bezig ermee tijdens de shoot. ik let op zoveel meer dingen.. je instellingen enzoverder
Hoe ben je daar in gerold? Eerst vrijblijvende fotoshoots bij beginnende modellen voor een portfolio op te bouwen en nadien betaalopdrachten?
Wel een vriendin van me vroeg aan me of ik dat eens wou doen. na veel aarzelen toch ja gezegt en gemerkt ja dat is iets voor me. ik haal echt zo veel energie uit een shoot als ze vol zelfvertouwen naar buiten wandelen :)


Hoe doe je dat met belichting? Enkel natuurlijk licht lijkt me moeilijk te doen.
Ik werk enkel met natuurlijk licht.
(lees deze blog even): https://www.photographybram.be/natuurlijk-licht-tips-en-tricks/

het is idd niet makkelijk maar eens onder de knie haal je hier zo veel uit :) en ben je ook meer bezig met de shoot zelf als enkel je instellingen !

Mijn A7III kan een hoge ISO wel aan, maar dan verlies je toch wel die scherpte en met extra licht kan je toch weer iets extra toevoegen. Ik heb zelf mijn eerste "speedlight" (Godox TT685s) besteld omdat ik binnenshuis toch wel wat beperkingen heb met licht. Zo'n klassieke "Rembrandt"-look met diepe schaduwen en rijke aardse kleurtonen vind ik prachtig.
ieder zen ding daarin :) maar voor me is flitsen echt tijdroof op de shoot zelf. zelf ga ik nooit hoger dan iso 800... en dat is al hoog voor me :p


Ik heb enkel de 35 f/1.4 Sigma Art. Ben ik tevreden over, maar soms in vind ik hem wat lomp en wil ik hem inruilen voor iets lichter (Batis 40 f/2 komt in het vizier omdat ik de 85 f/1.8 en 18 f/2.8 al heb, al is de Sony 35 f/1.8 een logischere keuze).
ik heb zowel de sony lenzen als de sigma art zeer lang mogen testen en ik zal altijd voor de art gaan. veel scherper, betere AF, bouwkwaliteit enzoverder.. maar de sonys zijn zeker ook niet slecht hoor.. maar ieder heeft zo zijn ding. ik heb graag zware lenzen (kom van een Heavy DSLR)...
 
Wel daar denk je al verkeerd :)
(lees even deze blog) : https://www.photographybram.be/boudoir-meer-dan-enkel-lingerie/
Ik ben ook niet bezig ermee tijdens de shoot. ik let op zoveel meer dingen.. je instellingen enzoverder
Begrijp ik wel, het zal ook wel belangrijk zijn je model gerust te stellen. ;) Zeker als het om iemand gaat die het eenmalig wil doen, dan kan je het niet maken over te komen als iemand die alleen geïnteresseerd is om vrouwen in lingerie te zien.

Ik werk enkel met natuurlijk licht.
(lees deze blog even): https://www.photographybram.be/natuurlijk-licht-tips-en-tricks/
Tot hiertoe fotografeer ik ook enkel met natuurlijk licht, dat kan bij momenten heel magisch zijn, zoals afgelopen zondag rond 16u, dat was haast zuiver goud.

ieder zen ding daarin :) maar voor me is flitsen echt tijdroof op de shoot zelf. zelf ga ik nooit hoger dan iso 800... en dat is al hoog voor me :p
Ik ben wel benieuwd naar de creatieve mogelijkheden van zo'n flitser, dus dat is voor mij wel een ontdekkingstocht.

ik heb zowel de sony lenzen als de sigma art zeer lang mogen testen en ik zal altijd voor de art gaan. veel scherper, betere AF, bouwkwaliteit enzoverder.. maar de sonys zijn zeker ook niet slecht hoor.. maar ieder heeft zo zijn ding. ik heb graag zware lenzen (kom van een Heavy DSLR)...
Whatever does the trick, niet? Goed glas is belangrijk, daar moet je je weg in zoeken. Sommige mensen kopen een zeer dure body en gebruiken dan een kitlens, wat een beetje zonde is. Ik ben Zeiss Batis-geneigd, hun karakter spreekt me aan. De GM-lenzen vond ik ook interessant, maar waren me te prijzig (al vind ik die 135 GM wel interessant). Sigma Art 105 zou wel een fantastisch dingetje zijn.
Welke lenzen gebruik je zelf het vaakst of het liefst?
 
Whatever does the trick, niet? Goed glas is belangrijk, daar moet je je weg in zoeken. Sommige mensen kopen een zeer dure body en gebruiken dan een kitlens, wat een beetje zonde is. Ik ben Zeiss Batis-geneigd, hun karakter spreekt me aan. De GM-lenzen vond ik ook interessant, maar waren me te prijzig (al vind ik die 135 GM wel interessant). Sigma Art 105 zou wel een fantastisch dingetje zijn.
Welke lenzen gebruik je zelf het vaakst of het liefst?
Wel ik gebruik de 85mm en de 35mm het meeste.

op de verlanglijst staat nog de 24 en de 105, 70-200 :)

Prachtig licht!

Dankjewel !! :)
 
Hey all :)

Graag stel ik even mijn blog en podcast over fotografie voor

www.brmpix.be/blog

Daar vinden jullie wat tips en tricks dat ik gebruik.. en ander leuks :)

Ikzelf ben boudoir fotograaf nu zo al een 3 jaar van de 8 jaar dat ik met fotografie bezig ben. heb echt alles gedaan denk ik.. van urbex tot natuur tot straat fotogafie.. en uiteindelijk mijn dada gevonden in boudoir fotografie.

Bij vragen mogen jullie me altijd aanspreken :)

enkele fotos van mijn hand:

meer vinden jullie op mijn site en instagram :)
127066478_157283176101208_1861774441202151186_n.jpg


120418808_336921817527136_6877579425725416624_n.jpg


Ik werk sinds kort met een Sony A7R iV Met een hele resem aan sigma art lenzen. ik kom van een nikon D800.. maar die was na jaren trouwe dienst aan vervanging toe :) dan maar de stap naar sony gezet en nog geen moment spijt van gehad !

Groetjes Bram :)
Mooi werk. 👍🏻
Zou zelf ook (hobbygewijs) wat meer portretfotografie willen doen, maar wil mijn vriendenkring daar gelijk niet mee lastig vallen. Heb je daar tips voor?
 
Mijn flitser Godox TT685S is toegekomen, maar voorlopig bak ik er niets van. :p

De handleiding is wat summer, dus dat wordt wat rondsurfen op Youtube tot ik de techniek beet heb. Ik maak me ook wat zorgen over een waarschuwing dat zo nu en dan op mijn scherm komt dat het accessoire niet compatibel is, maar de flash triggert wel als ik foto's trek dus mogelijk zal ik eens moeten kijken naar een firmware update.
 
Ik heb sinds april een sony a6100
Een sigma 30mm f/2.8
Een sony 50mm f/2.8
kit lensjes 16-50 f/3.5 - 5.6
En de 55-210 f/4.5-6.3

Ben in september gestart met een opleiding bij cvo en nu dagelijks bezig met fotografie. Mijn huisgenoten zijn ondertussen wel al iets minder enthousiast 😂
Waar doe je die avondopleiding?

Na lang twijfelen toch besloten om zelf een avondopleiding te starten. Ik zal in Antwerpen aan Encora beginnen vanaf februari. Iedereen moet beginnen vanaf de absolute basis, of je moet wel degelijk een afschrift van andere opleiding of al betaalde opdrachten/portfolio hebben.
Aangezien ik al 6 jaar bezig ben en de laatste 3 jaar wat fatsoenlijker, vraag ik mij af of de eerste periode niet saai zal zijn. Maar aan de andere kant is het nooit slecht om de basis terug te overlopen en vooral om het oog van een ander (professioneel) persoon kritisch mee te laten kijken naar mijn foto's. Plus de verplichte opdrachten zijn een extra push om wekelijks wel iets vast proberen te leggen.
 
Ik heb ook wel interesse om eens avondopleiding te volgen daarin of kennismaken met de lokale fotografieclub, maar ik heb een beetje schrik dat daar vooral gepensioneerden zitten waar ik weinig voeling mee heb.
 
Mijn flitser Godox TT685S is toegekomen, maar voorlopig bak ik er niets van. :p

De handleiding is wat summer, dus dat wordt wat rondsurfen op Youtube tot ik de techniek beet heb. Ik maak me ook wat zorgen over een waarschuwing dat zo nu en dan op mijn scherm komt dat het accessoire niet compatibel is, maar de flash triggert wel als ik foto's trek dus mogelijk zal ik eens moeten kijken naar een firmware update.

Flash-fotografie is echt idd lastig se. Ik ben daar zelf geen held in eerlijk gezegd.
Heb er zelf maar 2 foto's ooit mee gemaakt.

Dit was de laatste:

En deze de andere:

De laatste staat de flits dus achter haar.

Alleszins probeer ik dat ding zoveel mogelijk te vermijden en als ik hem gebruik is het eerst 10-talle foto's proberen en die flash draaien, richten,...
En ja, nooit rechtstreeks met de flash erop natuurlijk :p
 
Ik twijfelde nog om een LED-licht te kopen (Lumecube), maar ben dan toch voor een "traditionele" flitser gegaan. Zal de komende tijd er nog veel mee moeten spelen voor ik er vertrouwd mee ben. Ik herinner me van mijn eerste flitser wel dat die eenvoudiger was om mee te werken. Meer "plug and play" dan deze Godox, al wordt die overal op internet aangeprezen. Mijn dochter zal het voornaamste doelwit zijn van mijn pogingen om het flitsende licht te beheersen.
 
Ik twijfelde nog om een LED-licht te kopen (Lumecube), maar ben dan toch voor een "traditionele" flitser gegaan. Zal de komende tijd er nog veel mee moeten spelen voor ik er vertrouwd mee ben. Ik herinner me van mijn eerste flitser wel dat die eenvoudiger was om mee te werken. Meer "plug and play" dan deze Godox, al wordt die overal op internet aangeprezen. Mijn dochter zal het voornaamste doelwit zijn van mijn pogingen om het flitsende licht te beheersen.

Ik heb ook ne plug and play van een goedkoper merk (naam ontschiet me even).
Zo ne Lumecube heb ik ook, maar alleen nog maar binnen gebruikt voor food vnl. Buiten of op locatie lijkt me dat niet zo praktisch tbh.

Nadeel met flash is wel als je beweging wil fotograferen met lage sluitertijd dat vaak wel problemen geeft omdat je sluiter sneller dicht is dan de flash.
Op zich nog wel es leuk om mee te experimenteren en uit te zoeken.
 
Zijn er hier mensen met een drone? Zoja, wat voor eentje? Aanraders en ervaringen?

Ben er al even naar aan het kijken, maar nog niet helemaal uit wat ik wil.
 
Zijn er hier mensen met een drone? Zoja, wat voor eentje? Aanraders en ervaringen?

Ben er al even naar aan het kijken, maar nog niet helemaal uit wat ik wil.

ook al lang aan het kijken naar eentje.. de mini 2 spreek me aan maar als ik dan ga denken wanneer ik dat ooit is ga gebruiken... is het geen 500 of meer waard :)
 
Ik heb persoonlijk een bloedhekel aan mensen met een drone (oke niet allemaal hoor), die dan de rust komen verstoren in een prachtig natuurgebied.
Overlaatst nog in de Hoge Venen (in de sneeuw).

Edit:
Het is ook erg moeilijk om origineel uit de hoek te komen met een droneshot.
Het typische beeld van pine trees met een kronkelende weg in het midden. Liefst nog met een laagje sneeuw...

Als we dan toch bezig zijn met schaamteloze reclame;
Ik fotografeer voornamelijk natuur.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan