Beeldende Kunst Fotografiethread

Knap werk! Soms mis ik het wel om in de stad te wonen, dat geeft toch een grotere variatie aan fotomogelijkheden dan een meer landelijke gemeente waar ik nu woon. Voor natuur, bos en akkervelden zit ik wel goed, want dat is allemaal op wandelafstand. Mol-centrum of Antwerpen-centrum ... dat is toch wel een verschil. :p

Ik volg Professor Hines op IG, mooie foto's en die gaat met hetzelfde materiaal aan de slag als ik.
Ja dat zijn ook prachtige fotos :love:

Stadsfotografie spreekt mij idd wat meer aan dan natuurfotografie. Gisteren in een natuurgebied gaan wandelen met de hond en toch zag ik daar ook 2 fotografen met botten aan vol modder en dacht ik toch: meh, niks voor mij :D
 
Ja dat zijn ook prachtige fotos :love:

Stadsfotografie spreekt mij idd wat meer aan dan natuurfotografie. Gisteren in een natuurgebied gaan wandelen met de hond en toch zag ik daar ook 2 fotografen met botten aan vol modder en dacht ik toch: meh, niks voor mij :D
Ik vind natuurfotografie ook boeiend, maar op den duur geraak je wel uitgekeken op hetzelfde type bos en weide. Vlaanderen is dan ook vlak en volgebouwd. Zwitserland of Noorwegen ... de mensen die daar in lockdown zitten benijd ik wel.
 
Ik vind natuurfotografie ook boeiend, maar op den duur geraak je wel uitgekeken op hetzelfde type bos en weide. Vlaanderen is dan ook vlak en volgebouwd. Zwitserland of Noorwegen ... de mensen die daar in lockdown zitten benijd ik wel.
Ga eens naar de walen, daar is het landschap toch ook op plaatsen zo divers dat ik me met momenten in Zwitserland waan (op het weer na).
 
X100V heeft wel een vaste lens, dus daar moet je wel fan van zijn. Ik wou iets compacter gaan dan mijn spiegelreflex en 35mm is mijn ding wel om te fotograferen.
 
X100V heeft wel een vaste lens, dus daar moet je wel fan van zijn. Ik wou iets compacter gaan dan mijn spiegelreflex en 35mm is mijn ding wel om te fotograferen.
35 op een APS-C is 50 op een FF, wel een verschil. 35 op FF is een klassieke opstelling. Breed genoeg om een landschap te fotograferen, maar ook goed genoeg voor portretten. Dat gezegd zijnde: je kan perfect landschappen fotograferen met een 85.
 
Begonnen fotograferen met een point en shoot rond mijn 16e.
Denk 5 jaar geleden overgestapt op een Sony a6000 + 16-50mm en in de tussentijd nog een 35mm f1.8 gekocht (fantastische lens).
Ook een Godox TT350s flitser liggen welke ik nog nooit heb gebruikt.

Ik vind alle fotografie wel iets hebben. Toch vooral de laatste tijd meer mensen en stadsfotografie.
Volgend jaar toch eens lessen proberen te volgen, tijdens de occasionele fotoshoot van de familie merk ik dat het nog niet helemaal vlot verloopt. Vooral de bewerking ook. Met de jaren gelukkig al wel veel verbeterd.

Begonnen met een (illegale :rolleyes:) lightroom, echter is 1 maand geleden bij mijn macbook één van de grafische kaarten kapot gegaan.
Dus ik ben nu overgestapt op (legale) Capture One Pro Sony om op mijn werklaptop te kunnen gebruiken. Dit is heel hard wennen, maar ik voel wel dat het ook een krachtig fotobewerkingssysteem is.

Daarnaast heb ik ook nog een Pentax KX, analoge fotografie is toch ook een andere ervaring en zeer leuk.

De TS zijn fototoestel is toch wel een droom (Sony AIII). Maar zolang ik niet voel dat ik (bijna) altijd het maximale uit mijn a6000 haal, dan is het nog niet de tijd om te upgraden.

Misschien ook eens een IG account aanmaken voor mijn foto's.
 
Laatst bewerkt:
Begonnen fotograferen met een point en shoot rond mijn 16e.
Denk 5 jaar geleden overgestapt op een Sony a6000 + 16-50mm en in de tussentijd nog een 35mm f1.8 gekocht (fantastische lens).
Ook een Godox TT350s flitser liggen welke ik nog nooit heb gebruikt.

Ik vind alle fotografie wel iets hebben. Toch vooral de laatste tijd meer mensen en stadsfotografie.
Volgend jaar toch eens lessen proberen te volgen, tijdens de occasionele fotoshoot van de familie merk ik dat het nog niet helemaal vlot verloopt. Vooral de bewerking ook. Met de jaren gelukkig al wel veel verbeterd.

Begonnen met een (illegale :rolleyes:) lightroom, echter is 1 maand geleden bij mijn macbook één van de grafische kaarten kapot gegaan.
Dus ik ben nu overgestapt op (legale) Capture One Pro Sony om op mijn werklaptop te kunnen gebruiken. Dit is heel hard wennen, maar ik voel wel dat het ook een krachtig fotobewerkingssysteem is.

Daarnaast heb ik ook nog een Pentax KX, analoge fotografie is toch ook een andere ervaring en zeer leuk.

De TS zijn fototoestel is toch wel een droom (Sony AIII). Maar zolang ik niet voel dat ik (bijna) altijd het maximale uit mijn a6000 haal, dan is het nog niet de tijd om te upgraden.

Misschien ook eens een IG account aanmaken voor mijn foto's.
Tegen dat je wil upgraden is er misschien een A7IV. De R is er nu al, maar 61MP is ... véél. ;)

Vroeger had ik ook een flitser voor mijn A330, maar die heb ik verkocht. Daar heb ik wel spijt van, want ik merk dat het bij indoorfotografie kan helpen. De ISO is te hoog zonder extra lichtbron. Dat stoort niet altijd, maar als je weinig licht hebt ondervind ik toch minder mogelijkheden bij de nabewerking. Te weinig detail. Dus ik ga wel voor een nieuwe flitser, ook omdat ik op een andere manier met licht kan spelen.

Ik ben ook van Lightroom naar Capture One gegaan en heb daar geen spijt van.
 
Tegen dat je wil upgraden is er misschien een A7IV. De R is er nu al, maar 61MP is ... véél. ;)

Vroeger had ik ook een flitser voor mijn A330, maar die heb ik verkocht. Daar heb ik wel spijt van, want ik merk dat het bij indoorfotografie kan helpen. De ISO is te hoog zonder extra lichtbron. Dat stoort niet altijd, maar als je weinig licht hebt ondervind ik toch minder mogelijkheden bij de nabewerking. Te weinig detail. Dus ik ga wel voor een nieuwe flitser, ook omdat ik op een andere manier met licht kan spelen.

Ik ben ook van Lightroom naar Capture One gegaan en heb daar geen spijt van.

Ik zit zelfs nog te denken om tussendoor gewoon een a7ii 2dehands te kopen. Is niet ineens een long uit mijn lijf en toch een grote upgrade van de a6000. Alleen al naar FF en de in body stabilization zullen effect hebben.
De snelheid, autofocus en batterij daarentegen zijn wel weer grote pluspunten bij de a7iii. (Video is minder belangrijk)

Ja, ik fotografeer bijna nooit meer indoor. Maar onlangs ook al photoshoot gezien waar de flitser outdoor ook veel invloed kan hebben. Vooral bij een lichte achtergrond. (De vriendin een reflectiescherm laten vasthouden kan misschien ook al helpen :thinking:)

Hoe is bij jou de overstap gegaan en hoelang eer dat je C1 vlot kon gebruiken? Ik vind de kleurbewerking en lagen bijvoorbeeld heel goed, maar het is toch een hele aanpassing. Misschien ook omdat ik enkel lightroom gebruikte en niet photoshop. Het spijtige is ook dat het netwerk er rond nog niet zo uitgebreid is, maar enkele iets fatsoenlijkere youtube kanalen die goede info geven.
 
Ik zit zelfs nog te denken om tussendoor gewoon een a7ii 2dehands te kopen. Is niet ineens een long uit mijn lijf en toch een grote upgrade van de a6000. Alleen al naar FF en de in body stabilization zullen effect hebben.
De snelheid, autofocus en batterij daarentegen zijn wel weer grote pluspunten bij de a7iii. (Video is minder belangrijk)

Ja, ik fotografeer bijna nooit meer indoor. Maar onlangs ook al photoshoot gezien waar de flitser outdoor ook veel invloed kan hebben. Vooral bij een lichte achtergrond. (De vriendin een reflectiescherm laten vasthouden kan misschien ook al helpen :thinking:)

Hoe is bij jou de overstap gegaan en hoelang eer dat je C1 vlot kon gebruiken? Ik vind de kleurbewerking en lagen bijvoorbeeld heel goed, maar het is toch een hele aanpassing. Misschien ook omdat ik enkel lightroom gebruikte en niet photoshop. Het spijtige is ook dat het netwerk er rond nog niet zo uitgebreid is, maar enkele iets fatsoenlijkere youtube kanalen die goede info geven.
Ik twijfelde destijds tussen een A7III en een A7RII, maar de batterijduur gaf toch de doorslag. Uiteindelijk waren die extra megapixels niet nodig (enkel interessant bij croppen). Benieuwd hoelang ik er mee foto's kan trekken, mijn vorige A77 heeft het 7 jaar uitgehouden. In principe werkt die nog wel, maar er was iets mis met de aan- en uitknop en de draaiknoppen om het diafragma of sluitertijd aan te passen. Die zitten helemaal vast. Als ik zie wat voor dynamisch bereik de A7III heeft tegenover de A77 is dat ook een reuzenstap vooruit. Dan spreek ik nog niet over de foto's in Peru die ik heb getrokken met een A330. Daar is een foto met ISO 1600 zéér vervuild met ruis. Dat krijg je niet meer weggewerkt.

Met zo'n Godox TT685 heb ik nog de mogelijkheid om die off-camera te plaatsen op een softbox of andere flitsers van hetzelfde merk aan te sturen. Dat laatste is nog niet meteen van toepassing, maar ik denk dat mijn indoorfotografie, zeker als het donker is, serieus kan verbeteren. Buiten zijn flitsers inderdaad soms ook interessant, als compensatie voor een felle zon bijvoorbeeld.

De overgang naar C1 ging op zich vrij vlot, de interface wende wel. Ik merk toch wel dat ik groeimarge heb en dat ik nog niet alle "geheimen" ervan heb ontdekt. De heal-brushtool vind ik wel zeer handig. Zo kan je storende elementen uit een beeld verwijderen zonder dat het opvalt.
 
Laatst bewerkt:
pas nog een impuls aankoop gedaan,
7artisans 35mm 1.2 lens.
Kostte maar €150, voor een lens met zo'n f stop, kon ik niet laten liggen.
net voor het eerst snel een foto getrokken om te testen.
die bokeh is echt wel zot, ik denk dat ik een nieuwe favoriete lens heb.
 
pas nog een impuls aankoop gedaan,
7artisans 35mm 1.2 lens.
Kostte maar €150, voor een lens met zo'n f stop, kon ik niet laten liggen.
net voor het eerst snel een foto getrokken om te testen.
die bokeh is echt wel zot, ik denk dat ik een nieuwe favoriete lens heb.
Die lenzen zijn inderdaad goedkoop. Wellicht kunnen ze niet op tegen de betere lenzen van de gekende merken maar als je budget laag ligt is dat zeer leuk materiaal.
 
Die lenzen zijn inderdaad goedkoop. Wellicht kunnen ze niet op tegen de betere lenzen van de gekende merken maar als je budget laag ligt is dat zeer leuk materiaal.
grootste reden waarom deze zo goedkoop zijn is omdat ze volledig manueel zijn. voor mij geen probleem omdat ik toch altijd in manuele modus werk. Mijn meest gebruikte lens is de sigma 16mm 1.4, die is uiteraard wel een stuk scherper. maar deze 7artisans heeft iets onvoorspelbaar, dromerig wat hem zo leuk maakt
 
grootste reden waarom deze zo goedkoop zijn is omdat ze volledig manueel zijn. voor mij geen probleem omdat ik toch altijd in manuele modus werk. Mijn meest gebruikte lens is de sigma 16mm 1.4, die is uiteraard wel een stuk scherper. maar deze 7artisans heeft iets onvoorspelbaar, dromerig wat hem zo leuk maakt
Niet alleen goedkoper, maar ook lichter. Automatische 1.2 objectieven zijn vaak zwaar. Ik ben zelf aan het twijfelen om mijn Sigma 35 f/1.4 om te ruilen naar een Batis 40 f/2.0. Weegt de helft van die Sigma en heeft een uitstekende beeldkwaliteit. Daar verlies ik alleen een beetje lichtsterkte mee.
 
Ik heb sinds april een sony a6100
Een sigma 30mm f/2.8
Een sony 50mm f/2.8
kit lensjes 16-50 f/3.5 - 5.6
En de 55-210 f/4.5-6.3

Ben in september gestart met een opleiding bij cvo en nu dagelijks bezig met fotografie. Mijn huisgenoten zijn ondertussen wel al iets minder enthousiast 😂
 
Ik ben ondertussen 10 jaar bezig met foto en video. Sinds een jaar ook betaalde opdrachten.

Ik heb nu een Fuji XT4 met 18-55mm F2.8 en 50mm F2. De Viltrox 23mm F1.4 gaat hier ook nog wel een plaatsje krijgen. Zijn Fuji tegenhanger is 3x zo duur en dat zal ongetwijfeld een fantastische lens zijn, maar ondertussen ook al wat oud.

Link naar wat werk: http://athoms.be/foto/
 
Ik heb mij ook enkele jaren als amateur bezig gehouden met fotografie: vooral macro/natuur. Maar ben sinds meer dan een jaar mijn goesting kwijt. Altijd dezelfde planten en beestjes, ik vind de drive niet meer om daar voor buiten te komen.
Ik zette m'n foto's ook op 500px, maar heb op alle jaren maar 1 foto verkocht. Dus dat was ook geen stimulans.
Dus alles ligt al lang stil. Ik ga eens moeten controleren of m'n batterijen nog niet uitgelopen zijn.

Apparatuur was niets speciaals:
  • Canon 700D
  • 18-50mm kitlens
  • 55-250mm kitlens
  • 18-135mm kitlens
  • Tamron 90mm Macro
 
Vraagje voor iedereen, mijn 50 mm lens met f1.4 slaagt er maar niet in om mooie bokeh te maken zoals ik het voor ogen heb bij portretten.

Als ik op f1.4 schiet dan is het gezicht meestal scherp aan de ogen, maar de neus en mond zijn al onscherp. Daarbij is de bokeh zeker niet zo wazig als bij andere foto’s die ik zie.

Wat doe ik verkeerd?

Voorbeeld van wat ik zou willen bereiken:
FC5-C1-CFB-2-A6-C-40-C3-A88-F-66007-D657-A29.jpg
 
Als ik op f1.4 schiet dan is het gezicht meestal scherp aan de ogen, maar de neus en mond zijn al onscherp. Daarbij is de bokeh zeker niet zo wazig als bij andere foto’s die ik zie.

Wat doe ik verkeerd?
Ik ben verre van een expert, maar is er een reden waarom je in dit geval op 1.4 wil schieten? Want met een hogere F-stop ga je uw deph of field wel wat dieper maken om alles scherp te krijgen. Hoe lager uw F-stop, hoe groter uw aperture & hoe vlakker uw DOF. Of eventueel een stapje naar voren zetten?

Post anders eens een voorbeeld van jouw portret?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan