Beeldende Kunst Fotografiethread

Een trouw is toch wel een behoorlijke druk op je schouders als fotograaf, niet? De meeste mensen trouwen maar één keer, dus de foto's moeten spot on zijn. Ik mag in oktober een trouwshoot doen en in november trouwen vrienden die me vroegen om de ceremonie vast te leggen.
 
Een trouw is toch wel een behoorlijke druk op je schouders als fotograaf, niet? De meeste mensen trouwen maar één keer, dus de foto's moeten spot on zijn. Ik mag in oktober een trouwshoot doen en in november trouwen vrienden die me vroegen om de ceremonie vast te leggen.
Het is inderdaad serieus werken :). Maar je moet jezelf natuurlijk wel een groeiproces gunnen. Ik ben belange nog niet waar ik zou willen zijn, maar merk dat er een bepaalde curve inzit.
Ik heb altijd het volgende onthouden: "uit een goeie foto leer je niet". Kritisch kijken, bemerken wat beter kan/kon. Meestal heeft de klant daar geen benul van hoor, maar das uzelf tot op die limiet pushen van waar jezelf wil zitten denk ik?
Wat ik ook vaak doe, is rondkijken naar collega's. Niet om beelden te stelen, maar wel om mij af te vragen waarom ik hun beelden net zo mooi of bijzonder vind. Is het de naverwerking, standpunt, emotie, ... En daar naartoe werken.

Een goede voorbereiding is ook wel aangeraden. Locatie gaan bekijken, timetable hebben, ...
 
Wel, je hebt enerzijds het technische verhaal en ik geloof dat ik me daarin wel wat heb bekwaamd. Zeker wat nabewerking betreft. Daarin is nog véél groeimarge, maar dat is ook omdat techniek niet stilstaat. Anderzijds hebt je, zeker bij het fotograferen van mensen, het verhalende element. Een foto moet een verhaal hebben. Een technisch sterke foto is niet altijd sprekend. Het juiste perspectief kiezen kan daarbij helpen, maar je moet altijd blijven nadenken wat je in beeld wil hebben en waarom je iets zo in beeld wil hebben en niet anders. Dat creatieve proces stopt niet.
 
Als ik heel eerlijk moet zijn met mezelf, dan ben ik geen technische fotograaf. Heeft me ook nooit niet echt geboeid.
Akkoord, instellingen moeten wel kloppen etc, maar het beeld moet spreken. Klopt die lijn niet helemaal, staat er iets niet helemaal op, ... maar het beeld spreekt en heeft emotie. Dan heb je het volgens mij. Ik kom vaak af met onscherpe beelden, maar de emotie spreekt. Bewust of onbewust.

Ik focus me nu veel meer op het verhalende, en dat werkt in mijn foto's. Als ik dat meer onder de knie heb, focus ik me weer op techniek.
Ooit was het omgekeerd. Het is inderdaad een proces. Beschaven wat niet goed of niet helemaal goed was. Leren uit de 'foutjes'. Al zal de klant dat nooit weten dat het 'foutjes' zijn.
 
Als ik heel eerlijk moet zijn met mezelf, dan ben ik geen technische fotograaf. Heeft me ook nooit niet echt geboeid.
Akkoord, instellingen moeten wel kloppen etc, maar het beeld moet spreken. Klopt die lijn niet helemaal, staat er iets niet helemaal op, ... maar het beeld spreekt en heeft emotie. Dan heb je het volgens mij. Ik kom vaak af met onscherpe beelden, maar de emotie spreekt. Bewust of onbewust.

Ik focus me nu veel meer op het verhalende, en dat werkt in mijn foto's. Als ik dat meer onder de knie heb, focus ik me weer op techniek.
Ooit was het omgekeerd. Het is inderdaad een proces. Beschaven wat niet goed of niet helemaal goed was. Leren uit de 'foutjes'. Al zal de klant dat nooit weten dat het 'foutjes' zijn.
Wel, ik focus mij dan vaak op het technische: zit mijn perspectief goed, zitten de lijnen goed, ... Maar daardoor vergeet je het verhalende aspect en zit je met een foto dat correct is, maar niet altijd sprekend is. Soms vind ik dan weer die juiste balans.

Het is zo dat vele klanten "snel tevreden zijn", zeker als het leken zijn die al tevreden zouden zijn met foto's met een smartphone. Maar als fotograaf wil je toch wat fierheid putten uit je werk en ervoor zorgen dat alles goed zit.
 
Wel, ik focus mij dan vaak op het technische: zit mijn perspectief goed, zitten de lijnen goed, ... Maar daardoor vergeet je het verhalende aspect en zit je met een foto dat correct is, maar niet altijd sprekend is. Soms vind ik dan weer die juiste balans.

Het is zo dat vele klanten "snel tevreden zijn", zeker als het leken zijn die al tevreden zouden zijn met foto's met een smartphone. Maar als fotograaf wil je toch wat fierheid putten uit je werk en ervoor zorgen dat alles goed zit.

Het is mijn doel om er voor te zorgen dat ze een foto hebben dat ze niet met hun smartphone kunnen maken ;-)
Op een gegeven moment, daar zit ik zelf ook nog niet, komen klanten naar u toe voor uw stijl.

Een klant zal minder wakker liggen van de lijnen, perspectief, zolang het beeld maar hun emotie weergeeft. Daarbij zeg ik niet dat het niet moet kloppen uit fotografisch standpunt. Het is een evenwicht zoeken, en vooral veeeeeel oefenen. Fouten maken, opnieuw proberen, beter doen, aanpassen, tweaken and all over again. Dat maakt het net plezant.

Ohja, en dingen doen die niet zo traditioneel zijn ;-) dat probeer ik toch te doen.
 
Stom vraagje, maar hoe kijken jullie naar mensen die een (kleine) shoot van jullie vragen. Om daarna een foto online te zetten met een instagram filter op? :rolleyes: Hebben jullie dit al voorgehad en hoe ging je daar mee om?
 
Stom vraagje, maar hoe kijken jullie naar mensen die een (kleine) shoot van jullie vragen. Om daarna een foto online te zetten met een instagram filter op? :rolleyes: Hebben jullie dit al voorgehad en hoe ging je daar mee om?

Staat in mijn algemene voorwaarden en in mijn mailing dat dat not done is, maar dan op een vriendelijke manier.
Als ze credits erbij plaatsen + foto filteren, spreek ik hen er wel op aan. Als ze het zonder credits doen, zie ik het soms niet passeren...dan is het wat dubbel.
Ik kom da vaak tegen op instagram, dan niet met filter maar met crop. Ik werk heel veel in 16/9, maar instagram ondersteunt da pas als je zelf uitzoomt in uw foto. Veel mensen doen da nie, waardoor de foto soms heel ongelukkig gecropt is...

Ik zou zeggen, stuur vriendelijk een berichtje. Ik geef vaak het voorbeeld als je een schilderij koopt dat je er ook niet gaat beginnen over tekenen.
Dit staat er bij mij letterlijk:
De fotograaf levert de beelden af in de door zijn gebruikelijk gehanteerde stijl, waarbij een globale beeldoptimalisatie wordt toegepast op onder meer licht, kleur, contrast, uitsnede, en andere zaken op eigen initiatief van de fotograaf. Nabewerking hierbuiten is enkel na overleg met fotograaf en kan extra kosten met zich meebrengen. Eigen nabewerkingen zoals filters, bijsnijden,… op sociale media is ten allen tijde verboden.
 
Staat in mijn algemene voorwaarden en in mijn mailing dat dat not done is, maar dan op een vriendelijke manier.

Ja, ik moet zeggen dat het voor de schoonzus was en ik er niet voor werd betaald. Er stonden ook geen credits bij, maar dat wil niet zeggen dat dit mij niet frustreerde.

Zoals je zegt ga ik ze er toch wel eens op aanspreken. Indien een foto niet naar wens is kan er altijd nog iets worden aangepast. Echter zo kan ik zeker niks bijleren.

Wel bedankt voor de tip. Indien ik eens een betaalde fotoshoot doe gaat dat zeker in mijn voorwaarden.
 
Klein vraagje: ik wil aquaria fotograferen, maar geregeld staat de weerspiegeling van de zon in het glas waardoor je dus bv. de tafel of het raam terugziet. Gaat een polarisatiefilter dit wegnemen? En welke soort zou ik dan moeten kopen?
 
Klein vraagje: ik wil aquaria fotograferen, maar geregeld staat de weerspiegeling van de zon in het glas waardoor je dus bv. de tafel of het raam terugziet. Gaat een polarisatiefilter dit wegnemen? En welke soort zou ik dan moeten kopen?

Rondom een zwarte doek hangen, zodat je eigenlijk beschut zit van direct zonlicht.
Dan kijken om met uw flits zo te positioneren dat je geen flitslicht kan fotograferen, maar uw object wel uitgelicht wordt.
Principe van druppels fotograferen.
Laatst een opstelling zien passeren. Ik zoek ze eens op

Edit: Opstelling (basic)
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend richting een pareltje in Belgïe gereden.
Klein voorsmaakje ;-)
sFWd822.jpg

Ooga09V.jpg
 
Hahaha dat is toch een heel gekende locatie hoor, misschien wat minder onder portretfotografen maar een beetje natuurfotograaf of liefhebber weet waar dat is :tongue:
 
Klein vraagje: ik wil aquaria fotograferen, maar geregeld staat de weerspiegeling van de zon in het glas waardoor je dus bv. de tafel of het raam terugziet. Gaat een polarisatiefilter dit wegnemen? En welke soort zou ik dan moeten kopen?
Polarisatiefilter gaat dat wegnemen, ja. Welke soort? Er zijn lineaire en circulaire, maar ik denk niet dat die lineaire nog gebruikt worden. Die kunnen problemen geven problemen met autofocus en lichtmeting. De circulaire is het die je moet hebben.

Hoe platter, hoe duurder, maar ook hoe minder vignetting je zult krijgen als je je lens op z'n breedst zet. Ik ben heel erg tevreden van mijn B+W F-pro. Echt heel goed, draait ook vlot, maar blijft ook in positie staan zonder weer weg te glijden. Maar voor mijn ultrawide heb ik ook gewoon een Hoya gekocht, omdat een B+W daar wel te kostelijk zou zijn.

Het is ook wel kwestie om ermee te leren werken, het maakt het ietsjes minder point-and-shoot. Maar bij mij staan ze er wel heel vaak op, zeker op vakantie voor bomen, woestijnen...
 
Ik heb een tijdlang een polarisatiefilter gebruikt, maar toen die kapot ging heb ik er nooit meer gekocht. Het volle potentieel ervan heb ik nooit gebruikt. Voor weerspiegelingen zie ik het nut wel in, maar wat is hun meerwaarde buiten dat? En is die meerwaarde na te bootsen in de nabewerking? UV-filters heb ik ook niet. Wel variabele ND-filters. Die zet ik niet zo vaak op, maar die zijn een heuse meerwaarde geweest toen ik in de Japanse tuin van Hasselt de watervallen fotografeerde.
 
Weerspiegelingen is eigenlijk het enige nut, maar dan wel op z'n breedst genomen. Bij natuurfotografie heb je weerspiegelingen in de bladeren van de bomen. Alle bomen zullen veel groener worden, ipv het zilver en wit van het weerkaatsende licht. Doorzichtigheid van riviertjes/water/aquaria. Bij portretfotografie is het soms handig voor weerkaatsingen in brillen (maar da's heel minimaal). Op sneeuw en in de woestijn is het het weerkaatste licht daar. Zeker als het heel zonnig is, worden kleuren dan flets en witter. Met een polar worden ze plots weer feller. Bij auto- en vliegtuigfotografie wordt het ook vaak gebruikt, ook door die weerspiegelingen. En wolken. Wolken blijven misschien mijn favoriete dramatische gebruik ervan. Voor de rest gebruik ik 'm liever om de foto net natuurlijker te maken ipv minder natuurlijk.

Soms gebruik ik ze ook net omgekeerd, natuurlijk. Je kunt net weerspiegelingen veel sterker maken in gebouwen dan ze lijken, of van een gewone bril bijna een anonimiseringsbrilletje maken :) En het nadeel dat je ook tot 1,5 stop verliest, gebruik ik wel vaker om lagere sluitersnelheden te kunnen krijgen bij landschapsfotografie of zo.
 
Iemand ervaring met polaroid?

M'n vriendin wil graag een instant camera en toevallig is ze volgende maand jarig ... ;-)
Een Fuji Instax vind ik zelf te klein. De Wide ziet er niet uit, dus ben aan het kijken naar Polaroid.

Zelf heb ik een oude Land Camera 230 (met Fuji peel-off film) maar aangezien die film nu reteduur geworden is (70 euro voor 10 foto's) is dat ook geen optie.

De SX70 of de nieuwe 'polaroid now' camera's blijven dan nog over.
SX70 is compact, vintage maar misschien te ingewikkeld voor iemand die niets van fotografie kent?
De 'now' is gewoon point and shoot, maar misschien te weinig vintage gevoel?

Twijfels, twijfels...
 
Terug
Bovenaan