Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik informeer me nog wel even verder, maar bedankt voor de aandachtspunten! Ik kan de Sony GM Macro lens kopen aan 1100 euro, maar er zijn heel sterke derdepartijlenzen van Sigma en Laowa (105 en 100) die maar de helft ervan kosten. Zo'n tussenring is natuurlijk nog een hele stap goedkoper. Het lijkt me vooral interessant om veel dichterbij mijn onderwerp te komen, wat met de minimale focusafstand van "gewone" lenzen niet evident is. Een 85 heeft bijvoorbeeld al zo'n 80 centimeter nodig.

Vrijdag een uitstapje naar Lier. Vorige week wel even geweest, maar nu heb ik eens de kans om enkele uren alleen rond te lopen. Dan kan ik op mijn gemak eens van lens wisselen, mijn statief bovenhalen in de St.-Gummaruskerk en me nog eens wagen aan straatfotografie. Lier is geen New York, maar het is een verdomd charmant stadje.
 
Woehoe, welkom in team macro :D Hier een zandbijtje van vandaag, versuft door de gure kou en daardoor metabool even "in slaap".

DSCF1717-Edit-XL.jpg

Gemaakt uit 25 individuele beelden met de automatische focus-stacking feature van de X-T4. Geniaal is dat :)



Het is een goedkoop alternatief, maar met toch een aantal aandachtspunten: het scherpstellen is lastiger omdat je focus op oneindig verliest. Je moet wat gaan zoeken door met je lens naar voor/achter te bewegen om de juiste vergroting en scherpte te vinden. Reken ook dat je beeldkwaliteit sterk afhangt van het gebruikte objectief, dat mogelijk niet geoptimaliseerd is bij scherpstelling dichtbij.

Eerlijk gezegd werkt een gewone macrolens veel fijner en handiger. Tussenringen maken het allemaal nog wat lastiger.

Prachtig dit :love:

Volgende week hier weer een online kookworkshop, hopelijk kan ik er wat moois van maken :)
 
Doe je dat in bijberoep? Genoeg te doen tegenwoordig? Concerten zullen wel nihil zijn, maar er zal nog wel vraag zijn naar andere types shoots neem ik aan?

Doe dat inderdaad in bijberoep.

Het is heel kalm geweest, maar het begint weer wat om gang te komen.
Het wordt eerst en vooral geestig weer voor de goldenhourshoots. De communies zijn wederom uitgesteld. Trouws idem dito.
Vanaf mei zal het wat drukken worden, en hopelijk blijft het najaar zoals het nu is. Veel trouws zijn verplaatst naar eind dit jaar.

Ben vooral achter de schermen bezig nu. Rebranding, nieuwe zaken uitzoeken, mezelf klaarmaken voor als het weer vollenbak is ;-)
 
Gisteren de dochter te voet naar de crèche gaan brengen, maar mijn vrouw zei dat het mistig was. Camera dus meegenomen in de hoop dat de zon toch een beetje van de partij was en jawel! Heerlijke periode van het jaar!

un03xeqhr9u61.jpg

Tof he deze periode!
Long live the golden hours! (of blue hours alst smorgens is :D)
 
Tof he deze periode!
Long live the golden hours! (of blue hours alst smorgens is :D)
Is blue hour niet net na de zonsopgang en -ondergang? Golden hour is dan net wanneer de zon zijn eerste of laatste stralen geeft in gouden kleurtonen. En inderdaad heel tof als je in zo'n lichtomstandigheden foto's kan trekken. Vanmorgen was het ook mistig, maar deze mist was veel dikker waardoor die kenmerkende gouden schijn er niet door kwam. Wel fraai voor grijstonen, dat wel. Zeggen ze ook niet dat een bewolkte lucht het beste licht geeft voor portretten?
 
Is blue hour niet net na de zonsopgang en -ondergang? Golden hour is dan net wanneer de zon zijn eerste of laatste stralen geeft in gouden kleurtonen. En inderdaad heel tof als je in zo'n lichtomstandigheden foto's kan trekken. Vanmorgen was het ook mistig, maar deze mist was veel dikker waardoor die kenmerkende gouden schijn er niet door kwam. Wel fraai voor grijstonen, dat wel. Zeggen ze ook niet dat een bewolkte lucht het beste licht geeft voor portretten?

Ik bekijk het blue hour meestal smorgens, en golden savonds. Maar technisch gezien heb je wel gelijk. Zowel smorgens en savonds heb je blue & golden hour.

Ik ga heel graag fotograferen in overcast weer. Natuurlijke softbox. Egaal, zacht ligt. Ook moody, zo fotograaf en edit ik graag. Niet zo'n fan van harde schaduwen, tenzij ik het écht wil.
 
Gisteren de dochter te voet naar de crèche gaan brengen, maar mijn vrouw zei dat het mistig was. Camera dus meegenomen in de hoop dat de zon toch een beetje van de partij was en jawel! Heerlijke periode van het jaar!

un03xeqhr9u61.jpg
Wat een heerlijke foto, laten afprinten man op hoge resolutie en inkaderen !
 
Als het stralend weer is en je trekt 's middags foto's zijn die ook niet zo fraai. De harde schaduwen storen me niet zo, wel de zeer felle hooglichten die je niet meer weggewerkt krijgt. Dat is weinig flatterend.
 
Als het stralend weer is en je trekt 's middags foto's zijn die ook niet zo fraai. De harde schaduwen storen me niet zo, wel de zeer felle hooglichten die je niet meer weggewerkt krijgt. Dat is weinig flatterend.
Ja dat ook. En ik edit graag in moody tones. Maar bij een stralende zon is groen te groen van boven en gras bv. De lucht is té blauw..
Zoals je zegt, weinig flaterend.
 
Terug
Bovenaan