Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik heb een tijd geleden ook een flits gekocht van Godox, maar daar ben ik nog niet helemaal mee weg. Ik moet ook wat prutsen aan mijn camerainstellingen omdat die flits niet altijd afgaat en soms krijg ik een melding dat die niet compatibel is met mijn camera, wat onzin is omdat die twee seconden daarvoor wel heeft geflitst ...
 
Hier donderdag een opdracht voor een online kook-workshop. Heb pre-corona daar al de workshops geregeld gedaan (nu dat is ondertussen ook al bijna 1.5 jaar geleden)
En was een van mijn eerste opdrachten toen. Benieuwd hoe ik het nu ga aanpakken.Het is wat anders dan wat ik gewoon ben als in puur food ofwel sport.

Dit zijn enkele foto's van toen: feedback is altijd (zeer) welkom als ook tips voor het online gebeuren.
Probleem was daar wel het licht, later op de avond allemaal onnatuurlijk licht... Voor de online kan ik mijn softboxes wel meepakken:
66812685_2406489156297432_513529560042569728_n.jpg
67845898_2416016202011394_3961850719148965888_n.jpg
67902014_2416016288678052_8393964202175234048_n.jpg

67551779_2416016248678056_754935103221661696_n.jpg

67525388_2416016128678068_7516157764016537600_n.jpg
Ik vind vooral de 2e en voorlaatste heel mooi gelukt. Alleen mocht van mij iets meer scherptediepte bij die voorlaatste. Daarnaast vind ik de 3e dan weer wat minder. Maar dat zal vooral aan het licht hebben gelegen. Dat vind ik zelf ook altijd lastig om te bewerken. En bij die laatste foto is het spijtig van die arm, maar dat is een momentopname natuurlijk. Tegen dat het goed gekadreerd is, is het moment alweer voorbij.

Wel leuke plaats om te fotograferen denk ik. Veel succes!

Ivm flitser heb ik er ook al 2 jaar een Godox liggen in een schuif, welke ik dus nog nooit heb gebruikt. Weet gewoon niet goed hoe te gebruiken.
 
Ik vind vooral de 2e en voorlaatste heel mooi gelukt. Alleen mocht van mij iets meer scherptediepte bij die voorlaatste. Daarnaast vind ik de 3e dan weer wat minder. Maar dat zal vooral aan het licht hebben gelegen. Dat vind ik zelf ook altijd lastig om te bewerken. En bij die laatste foto is het spijtig van die arm, maar dat is een momentopname natuurlijk. Tegen dat het goed gekadreerd is, is het moment alweer voorbij.

Wel leuke plaats om te fotograferen denk ik. Veel succes!

Ivm flitser heb ik er ook al 2 jaar een Godox liggen in een schuif, welke ik dus nog nooit heb gebruikt. Weet gewoon niet goed hoe te gebruiken.

Thanks, ja met die flitser heb ik een tijd redelijk veel geëxperimenteerd.
En zo al doende wat moeten zoeken. Gewoon binnen 's avonds de hond wat fotograferen en dan de hoek en dat plaatje erin es uitschuiven en terug inschuiven.
Buiten ook een paar keer mee geëxperimenteerd in de regen, een burcht enzo,...
Probleem is dat dat allemaal gecontroleerde omgevingen zijn.

Eens ge op locatie met volk en in een zaal begint foto's te maken vind ik dat echt wel moeilijk. Kan soms zo veel verschil maken als ge op 1 meter van een lichtpunt staat of op 2 meter. Hoogte van plafond, kleuren van de muur, volk rondom.

Enfin, enorm veel respect voor mensen die dat zo kunnen.
En dan bedenk ik mij dat mensen die analoog schieten toch wel zware credits verdienen se.
 
Fotografie betekent letterlijk tekenen met licht. Je zou kunnen stellen dat fotografie lichtbeheersing is, net zoals BBQ om vuurbeheersing gaat. Dat is een boutade, maar daar zit wel een kern van waarheid in.

Zonet dit fraaie magnoliaplaatje geschoten, nu onze magnolia zo mooi in bloem staat. Nog even wachten en ik instaspam fraaie beeldjes van onze blauwe regen.

g7oj9ighgdq61.jpg
 
Eens zitten bladeren tussen m'n oude modelfoto's.
Dit is dan één van de momenten waarop ik m'n analoge camera's wel mis.
Bijna alles analoog, behalve de meeste kleur en de laatste paar foto's.


(Flickr is uiteraard niet meer up to date wegens niet meer gratis)

En nu ik deze reeks terug zie, mis ik ook m'n Samyang 35mm 1.4 🤦‍♂️
Ami by Jens De Haes, on Flickr
 
Laatst bewerkt:
Eens zitten bladeren tussen m'n oude modelfoto's.
Dit is dan één van de momenten waarop ik m'n analoge camera's wel mis.
Bijna alles analoog, behalve de meeste kleur en de laatste paar foto's.


(Flickr is uiteraard niet meer up to date wegens niet meer gratis)

En nu ik deze reeks terug zie, mis ik ook m'n Samyang 35mm 1.4 🤦‍♂️
Ami by Jens De Haes, on Flickr

Echt knap deze foto 🙌
 
Gisteren dus die online kookworkshop. 2 chefs deden 't voor en via zoom werd 't dan naar de deelnemers gestreamd. Toch wel wat leuke foto's kunnen maken
Van deze ben ik 't meest tevreden.

Het was wel leuk en uitdagend. Constante beweging is 1 ding maar er liepen ook overal draden en stonden 3 camera's waarvan ik zoveel mogelijk uit zicht bleef 😅
 
Hij hangt nu fel tegen de rand van uw frame aan. Als ge ne stap naar rechts had gezet dan had die pwet aan de achterkant ook los gekomen van uw hoofdonderwerp, dat had uwe foto cleaner aangevoeld. Ik ben over het algemeen wel fan van de 'shit in de voorgrond met open diafragma' methode maar die fles wijn staat toch een beetje in de weg. Ik zou uwe witbalans ook iets verder richting het blauw schuiven. Verder wel een goed moment
 
Héhé, "shit in de voorgrond met open diafragma"-methode. Dat is het "3D-effect". Ik sluit me aan bij derp, maar het is niet altijd eenvoudig om het perfecte frame te vinden. Je wil zo graag een moneyshot, maar veel mensen beseffen niet hoe moeilijk het is om alle elementen zo te krijgen dat je die moneyshot verkrijgt. Met statische onderwerpen gaat dat nog enigszins, maar bewegende onderwerpen en omgevingslicht is moeilijker te sturen. Zoals je aangaf zat je ook met de camera's waar je van weg moest blijven. Hoe ging het met het licht? Vermits er camera's stonden neem ik aan dat je geen flitser hebt gebruikt?
 
Hij hangt nu fel tegen de rand van uw frame aan. Als ge ne stap naar rechts had gezet dan had die pwet aan de achterkant ook los gekomen van uw hoofdonderwerp, dat had uwe foto cleaner aangevoeld. Ik ben over het algemeen wel fan van de 'shit in de voorgrond met open diafragma' methode maar die fles wijn staat toch een beetje in de weg. Ik zou uwe witbalans ook iets verder richting het blauw schuiven. Verder wel een goed moment

Thanks voor de tips! Ja de wijnfles was weinig keuze. Er stond een karreke langs den toog dus heb gewerkt met wat ik kon 😅
Héhé, "shit in de voorgrond met open diafragma"-methode. Dat is het "3D-effect". Ik sluit me aan bij derp, maar het is niet altijd eenvoudig om het perfecte frame te vinden. Je wil zo graag een moneyshot, maar veel mensen beseffen niet hoe moeilijk het is om alle elementen zo te krijgen dat je die moneyshot verkrijgt. Met statische onderwerpen gaat dat nog enigszins, maar bewegende onderwerpen en omgevingslicht is moeilijker te sturen. Zoals je aangaf zat je ook met de camera's waar je van weg moest blijven. Hoe ging het met het licht? Vermits er camera's stonden neem ik aan dat je geen flitser hebt gebruikt?

Idd geen flits gebruikt maar het viel goed mee. Er is redelijk wat licht en waren vroeg begonnen pas vanaf 7u30 ofzo begon ik 't te merken.
Had soft boxes mee voor de statische foto's van 't eten. Dat hielp goed.

En ja het timen is echt moeilijk, maar dat vind ik er net het leuke aan aan dat soort opdrachten. Actie foto's met model enzo zijn op dat vlak iets makkelijker dan laat ge ze 't opnieuw doen. Maar het is een leuke uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
Het leuke is vooral de spontaniteit, terwijl een beoefend model de gebruikelijke poses wel ingestudeerd heeft. Denk ik. Ik heb nog nooit met een model gewerkt, maar ik veronderstel dat. :D
 
Het leuke is vooral de spontaniteit, terwijl een beoefend model de gebruikelijke poses wel ingestudeerd heeft. Denk ik. Ik heb nog nooit met een model gewerkt, maar ik veronderstel dat. :D

Idd. En ook met mensen die 't niet gewoon zijn op foto te staan te laten poseren dat is ook apart moet ik zeggen.
Ben daar ook gene held in. Zijn echt fotografen die de mensen op hun gemak stellen en toch allerlei poses gedaan krijgen. Das al bijna een vak apart 😅
 
Idd. En ook met mensen die 't niet gewoon zijn op foto te staan te laten poseren dat is ook apart moet ik zeggen.
Ben daar ook gene held in. Zijn echt fotografen die de mensen op hun gemak stellen en toch allerlei poses gedaan krijgen. Das al bijna een vak apart 😅
Toen ik vorige zomer een familieshoot deed was dat voor mij ook een bezorgdheid, maar als je het ijs breekt en er wat tegen praat win je vertrouwen en bloeien die mensen open zoals ze zijn. Dat zal lang niet bij iedereen zo zijn. Wat @tuner111 doet met zijn boudoirfotografie is nog een stapje verder: dat zijn zeer intieme portretten van schaarsgeklede vrouwen. Heel knap werk, maar daar is vertrouwen nog véél belangrijker. Zeker bij vrouwen die dit voor een eerste keer doen.

De leukste foto's vind ik trouwens niet de geposeerde, maar de spontane. Al is dat ook richting geven: "speel wat met je kind" of "wandel eens naar daar".
 
Toen ik vorige zomer een familieshoot deed was dat voor mij ook een bezorgdheid, maar als je het ijs breekt en er wat tegen praat win je vertrouwen en bloeien die mensen open zoals ze zijn. Dat zal lang niet bij iedereen zo zijn. Wat @tuner111 doet met zijn boudoirfotografie is nog een stapje verder: dat zijn zeer intieme portretten van schaarsgeklede vrouwen. Heel knap werk, maar daar is vertrouwen nog véél belangrijker. Zeker bij vrouwen die dit voor een eerste keer doen.

De leukste foto's vind ik trouwens niet de geposeerde, maar de spontane. Al is dat ook richting geven: "speel wat met je kind" of "wandel eens naar daar".

klopt :)

boudoir fotografie gaat verder dan enkel de fotos nemen. het is een vertrouwensband maken met de vrouwen waarmee je gaat shooten.

feel free om even deze blog te lezen van me => https://www.photographybram.be/boudoir-meer-dan-enkel-lingerie/

en als er nog vragen zijn feel free to ask he :)
 
Terug
Bovenaan