Beeldende Kunst Fotografiethread

Ook opletten bij het maken van portretten bij 1.4. Scherpe ogen zijn het belangrijkste (een scherpe neus of haarlijn zijn dat minder), maar ik laat me soms vangen als ik een portret maak met twee mensen die iets anders staan waardoor dus de ene persoon scherp en de andere onscherp.
Omar! Super relaxe kerel. Legt het echt wel heel goed uit altijd. Soms is het wel net of hij tegen kids praat, maar dat nemen we er maar bij.
 
Ik heb ooit eens "geleerd" bij aperature altijd minstens het aantal mensen te nemen
Dus bij 2 minstens F2 en liefst nog een beetje hoger
Bij 4 f/4
...

Werkt meestal wel redelijk goed moet ik zeggen.
Yep, al hangt dat ook weer af van de situatie: soms is het net goed dat je dat ene kind of die ene vrouw ragscherp hebt en de rest wat in een dromerige bokehlaag bedekt. Ik probeer dat wel zoveel mogelijk in het achterhoofd te houden zodat ik niet alles bij f/1.4 of f/1.8 lig te schieten.

Ik heb vraag gekregen om binnenkort een koppel op beeld vast te leggen, daar ga ik wat spelen met diverse diafragmaopeningen om te zien welke look ik het beste vind. Hopelijk kan dat gebeuren bij prachtig avondlicht en zijn er waterpartijen en plassen aanwezig om reflecties te oefenen. En mijn schermclub wil nieuw beeldmateriaal.
 
Yep, al hangt dat ook weer af van de situatie: soms is het net goed dat je dat ene kind of die ene vrouw ragscherp hebt en de rest wat in een dromerige bokehlaag bedekt. Ik probeer dat wel zoveel mogelijk in het achterhoofd te houden zodat ik niet alles bij f/1.4 of f/1.8 lig te schieten.

Ik heb vraag gekregen om binnenkort een koppel op beeld vast te leggen, daar ga ik wat spelen met diverse diafragmaopeningen om te zien welke look ik het beste vind. Hopelijk kan dat gebeuren bij prachtig avondlicht en zijn er waterpartijen en plassen aanwezig om reflecties te oefenen. En mijn schermclub wil nieuw beeldmateriaal.

Ja idd, hangt ook veel van de situatie af. Maar idd, de ene voor de andere plaatse en lage f/stop geeft een mooi effectje.

Zo laag mogelijk schieten is idd soms wel een "gevaar" idd. Eén oog maar scherp en dat andere niet als ze wat gedraaid staan. Maar idd koppelshoot is de ideale kans om mee te experimenteren. Zo knuffelfoto langs achter, lage f stop tijdens golden hour :love:
 
Ik ben blij dat ik die vraag eens heb gekregen, mijn vrouw is het kotsbeu om gefotografeerd te worden en mijn dochter is nog wat te klein om in de natuur los te laten tijdens golden hour. :D
 
Ik ben blij dat ik die vraag eens heb gekregen, mijn vrouw is het kotsbeu om gefotografeerd te worden en mijn dochter is nog wat te klein om in de natuur los te laten tijdens golden hour. :D

Ja da kan ik verstaan :D

Als ze er voor openstaan es vragen of ze wat extra kleren willen meepakken, al is het maar een golfke ofzo om wat andere of mooiere kleuren te hebben.
 
Hier vorig weekend gevraagd door een beginnend autofotografe of ik een shoot wilde laten doen van mijn auto.
Paar rolling shots gedaan en dan lang op Thor park gestaan.

Had zelf mijn camera gemaakt en ze stond ook graag op foto dus ook daar wat portret-foto's met de auto kunnen doen. Is eens wat anders en niet zo simpel om beiden goed in beeld te krijgen als ge da niet gewoon zijt. Maar toch mooie resultaten kunnen boeken.
Ik had ruimte genoeg en heb meeste dan ook met de canon 85mm 1.8 gemaakt.

Toch mijn favoriete lens die ik er tussen heb steken qua kleuren, bokeh,.. Echt een merkbaar verschil tov mijn andere.
 
Bij mij gaat de uitdaging zijn dat ik enkel primes heb. Op een trouw ga ik weinig kunnen aanvangen met een 18mm op een FF, dus die laat ik thuis. Het zal afwisselen worden tussen een 35 f/1.4 en een 85 f/1.8. Met die laatste ben ik in het gemeentehuis niet zoveel, lijkt me. Voor buitenshots dan weer wel. Nu heb ik wel weer een excuus om mijn vrouw lastig te vallen op onze avondwandelingen, want het uur schuift op en we kunnen 's avonds meer de deur uit met de kleine. :p

@kay-gell De Canon 85 f/1.2 wordt ook heel vaak gelauwerd. Er is ook de Zeiss Otus 85 f/1.4 maar die is enkel manueel. Peperduur maar absolute topkwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Op zich geen probleem om een hele trouw te doen met een 35mm en een 85mm maar dan zou ik proberen om nog een tweede body ergens te lenen ofzo. Ook in het gemeentehuis zijn er genoeg momenten waarop het fijn kan zijn om efkes in te zoomen op iets (iemand die een traan wegpinkt, de bomma die is aan't klappen, de kus, het moment waarop ze de ring op elkaar's hand doen). Als ge alles op 35mm gaat fotograferen daar gaat het volgens mij een beetje onpersoonlijk overkomen, of gaat ge de hele tijd dingen in uw beelden hebben die ge er liever niet in zou hebben staan.

18mm kan misschien wel handig zijn voor 2-3 foto's mee te maken waarin ge meer de architecturale setting waarin de trouw plaatsvindt in de verf zet. Ik heb ne 16-35 en ik gebruik die eigenlijk heel weinig in het algemeen.
 
Ik heb nog een Sony A77 in de kast met een zéér degelijke 85 f/1.4 Zeiss portretlens en een lichtsterke 17-50 f/2.8. Dat is een optie dat ik kan overwegen.
 
Bij mij gaat de uitdaging zijn dat ik enkel primes heb. Op een trouw ga ik weinig kunnen aanvangen met een 18mm op een FF, dus die laat ik thuis. Het zal afwisselen worden tussen een 35 f/1.4 en een 85 f/1.8. Met die laatste ben ik in het gemeentehuis niet zoveel, lijkt me. Voor buitenshots dan weer wel. Nu heb ik wel weer een excuus om mijn vrouw lastig te vallen op onze avondwandelingen, want het uur schuift op en we kunnen 's avonds meer de deur uit met de kleine. :p

@kay-gell De Canon 85 f/1.2 wordt ook heel vaak gelauwerd. Er is ook de Zeiss Otus 85 f/1.4 maar die is enkel manueel. Peperduur maar absolute topkwaliteit.

Ja idd knappe dingen maar serieus prijskaartje idd 🤣
 
164389741-454393139216298-9217640883440793605-n-1.jpg


Niet zo heel speciaal, sinds kort luminar 4 gekocht op de imac. Heel fijne software voor in te werken.
Dees is trouwens genomen met Samsung S21 ultra in RAW format. Had niet veel zin voor mijn DSLR mee te sleuren naar dit saai gebied. Is eigenlijk amper iets te zien hier.
 
164389741-454393139216298-9217640883440793605-n-1.jpg


Niet zo heel speciaal, sinds kort luminar 4 gekocht op de imac. Heel fijne software voor in te werken.
Dees is trouwens genomen met Samsung S21 ultra in RAW format. Had niet veel zin voor mijn DSLR mee te sleuren naar dit saai gebied. Is eigenlijk amper iets te zien hier.
't Is de uitdaging om in banale omgevingen iets moois te vinden hé.

Gisterenochtend scheen de zon mooi, dus ik ging even wandelen voor ik aan de slag moest. Een 85 is niet enkel voor portretten. ;)

d9lbyo5vl4p61.jpg
 
't Is de uitdaging om in banale omgevingen iets moois te vinden hé.

Gisterenochtend scheen de zon mooi, dus ik ging even wandelen voor ik aan de slag moest. Een 85 is niet enkel voor portretten. ;)

d9lbyo5vl4p61.jpg
Is het leuke aan fotografie, dingen proberen te zien en vast te leggen.
Meest van tijd fotografeer ik vogels, zou nog keer diep moeten tasten voor een 600mm lens eigenlijk.
De ijsvogel staat al 5 jaar op de planning, heb hem maar 1 keer gezien, nog niet kunnen vastleggen.

Binnenkort start ik dan met drone fotografie.
 
Hoe breder de lens, hoe moeilijker ik het meestal vind om een interessante foto te trekken. Gelijk wel onderwerp. Hoe staan jullie daartegen? Met een 85 springt een onderwerp er veel makkelijker uit dan met een 35, laat staan een bredere lens.
 
Dat hangt ook voor een groot stuk af van het karakter van een lens. Ik heb een primelens van 16mm (crop formaat weliswaar) en dat ding heeft een verbazingwekkend lage minimale focusafstand. Ideaal om dingen in close-up te fotograferen, maar eigenlijk minder geschikt voor algemene landschapsfotografie zoals bv. in de bergen terwijl dat typisch wel een lens is dat hiervoor gebruikt wordt. Ik heb ook een zoomlens 18-135mm en die 18mm heeft een veel grotere minimale focusafstand wat toch voor andere foto's zorgt. De primelens gebruik ik meestal voor indoorfotografie, tuinen, close-ups en architectuur. De zoomlens gebruik ik ironisch genoeg eerder voor landschapsfotografie.

Bij foto's met een groothoek let ik meestal op de lijnen omdat een groot beeld zich daar uitstekend toe leent. Dus een lijn die dwars door de foto loopt of vlakken die ervoor zorgen dat een foto in verschillende delen wordt gekapt. Zeker met mijn primelens durf ik dan nog wel eens experimenteren met de scherptediepte zodat de voorgrond of achtergrond wazig is. Ik vind dat persoonlijk wel een leuk effect hebben, maar ik weet dat veel personen daar een dubbel gevoel bij hebben.

Het bijkomend voordeel is dat een groothoek meer toelaat om bij te snijden om zo de essentie van de foto naar voren te brengen. Vaak merk ik toch dat subtiele wijzigingen toch een grote impact hebben op foto's genomen met een groothoek.

Dit zijn twee voorbeelden van foto's die ik heb genomen met m'n 16mm primelens.

DSCF9804.jpg


DSCF9818.jpg
 
't Is de uitdaging om in banale omgevingen iets moois te vinden hé.

Gisterenochtend scheen de zon mooi, dus ik ging even wandelen voor ik aan de slag moest. Een 85 is niet enkel voor portretten. ;)

d9lbyo5vl4p61.jpg

Zeer mooi! Je hebt er zelfs een repost door professorhines mee gehaald!!
 
Dat hangt ook voor een groot stuk af van het karakter van een lens. Ik heb een primelens van 16mm (crop formaat weliswaar) en dat ding heeft een verbazingwekkend lage minimale focusafstand. Ideaal om dingen in close-up te fotograferen, maar eigenlijk minder geschikt voor algemene landschapsfotografie zoals bv. in de bergen terwijl dat typisch wel een lens is dat hiervoor gebruikt wordt. Ik heb ook een zoomlens 18-135mm en die 18mm heeft een veel grotere minimale focusafstand wat toch voor andere foto's zorgt. De primelens gebruik ik meestal voor indoorfotografie, tuinen, close-ups en architectuur. De zoomlens gebruik ik ironisch genoeg eerder voor landschapsfotografie.

Bij foto's met een groothoek let ik meestal op de lijnen omdat een groot beeld zich daar uitstekend toe leent. Dus een lijn die dwars door de foto loopt of vlakken die ervoor zorgen dat een foto in verschillende delen wordt gekapt. Zeker met mijn primelens durf ik dan nog wel eens experimenteren met de scherptediepte zodat de voorgrond of achtergrond wazig is. Ik vind dat persoonlijk wel een leuk effect hebben, maar ik weet dat veel personen daar een dubbel gevoel bij hebben.

Het bijkomend voordeel is dat een groothoek meer toelaat om bij te snijden om zo de essentie van de foto naar voren te brengen. Vaak merk ik toch dat subtiele wijzigingen toch een grote impact hebben op foto's genomen met een groothoek.

Dit zijn twee voorbeelden van foto's die ik heb genomen met m'n 16mm primelens.

DSCF9804.jpg


DSCF9818.jpg

Ik ben sowieso fan van dit soort foto's waarin maar een deel scherp is. Knap!
Alleen die vrouw met haar rugzakske stoort mij :unsure: :laugh:
 
Dat hangt ook voor een groot stuk af van het karakter van een lens. Ik heb een primelens van 16mm (crop formaat weliswaar) en dat ding heeft een verbazingwekkend lage minimale focusafstand. Ideaal om dingen in close-up te fotograferen, maar eigenlijk minder geschikt voor algemene landschapsfotografie zoals bv. in de bergen terwijl dat typisch wel een lens is dat hiervoor gebruikt wordt. Ik heb ook een zoomlens 18-135mm en die 18mm heeft een veel grotere minimale focusafstand wat toch voor andere foto's zorgt. De primelens gebruik ik meestal voor indoorfotografie, tuinen, close-ups en architectuur. De zoomlens gebruik ik ironisch genoeg eerder voor landschapsfotografie.

Bij foto's met een groothoek let ik meestal op de lijnen omdat een groot beeld zich daar uitstekend toe leent. Dus een lijn die dwars door de foto loopt of vlakken die ervoor zorgen dat een foto in verschillende delen wordt gekapt. Zeker met mijn primelens durf ik dan nog wel eens experimenteren met de scherptediepte zodat de voorgrond of achtergrond wazig is. Ik vind dat persoonlijk wel een leuk effect hebben, maar ik weet dat veel personen daar een dubbel gevoel bij hebben.

Het bijkomend voordeel is dat een groothoek meer toelaat om bij te snijden om zo de essentie van de foto naar voren te brengen. Vaak merk ik toch dat subtiele wijzigingen toch een grote impact hebben op foto's genomen met een groothoek.

Dit zijn twee voorbeelden van foto's die ik heb genomen met m'n 16mm primelens.

DSCF9804.jpg


DSCF9818.jpg
Ik ben gewoon heel vaak op pad met een 85 en ben al heel erg gewend aan dat frame, dus is op stap gaan met een 35 (laat staan een 18) een aanpassing. Met die bredere lensen heb ik al zeer geslaagde foto's gemaakt, maar omdat je net veel meer in beeld krijgt moet je wat meer moeite doen om het interessant te maken. Wat me wel helpt zijn horizontale, verticale en diagonale lijnen op mijn display en EVF.

Tegenwoordig werk ik ook veel vaker met flexible spot AF, dat geeft me meer controle waar de focus juist op komt te liggen, zeker in omstandigheden waar er heel veel is om te focussen en de camera niet altijd doet wat jij wil.
Zeer mooi! Je hebt er zelfs een repost door professorhines mee gehaald!!
Altijd fijn dat je werk wordt opgemerkt door zo iemand. Nu nog hordes volgers krijgen. :p
 
Terug
Bovenaan