Beeldende Kunst Fotografiethread

Gisteren de dochter te voet naar de crèche gaan brengen, maar mijn vrouw zei dat het mistig was. Camera dus meegenomen in de hoop dat de zon toch een beetje van de partij was en jawel! Heerlijke periode van het jaar!

un03xeqhr9u61.jpg

Welke settings en lens hebt ge gebruikt? Knap werk se :love:
 
Welke settings en lens hebt ge gebruikt? Knap werk se :love:
Sony A7III met 85 mm f/1.8 Zeiss Batis
ISO 100 - 1/2500s - f/1.8

Tegenwoordig gebruik ik zeer vaak de flexibele AF-spot. Maximale focuscontrole, want bij een breed focusveld weet de camera niet waar ik mijn focus wil (tenzij mijn subject prominent in beeld is, maar dat is bij dit beeld met vele mogelijke focuspunten dicht bij elkaar niet het geval).

En dan wat gefinetuned in Capture One Pro 21.

EDIT: ik had die in Reddit gezwierd (op het SonyAlpha-gedeelte) en kreeg deze commentaar:

You're onto something with that feeling.

The grass is so directional that it almost gives a brush-stroke feeling to the everything outside the focal plane. There's a whole lot of subtle texture here, and directional texture at that, this feels like an impressionist garden painting.

There's not a lot of story to tell in this photo (IMO) but the texture and feeling is strong, which is awesome.


/u/PrachtigePjotr, sorry for the unprompted advice here, but I looked through your history. You shoot very technically correct shots. Good exposure, focus, composition. You also have a very good eye for light play, and interesting symmetry. Those are awesome skills to have, and to hone. Now in my personal opinion, the layer some of these shots are missing is telling a story. Your photo of the men in Iran is 💯. Because it tells a great story. There is so much interest here. Human subjects, of course, do tons for telling a story. The viewer wonders "who are they? what are they doing in this moment, what are they about to do?" etc. Most of your shots seem to be landscape, so I'm not going to tell you to throw a human standing in front of your lens for everything. If you can find interest and a deeper story after the symmetry and shadow play (e.g. is there something interesting in the shadows? that we can barely make out? Why is it there? Why did the photographer mask it from us?) then you've really stepped it up. I say all this because you've got talent, and I would love to see you grow it more. And then I'm buying that and putting it on my walls.

I struggle with the same story element. There was an interesting youtube video from Trago with some moderately blunt critique of photos (from a cinematographer's perspective). That probably explained it best to me.

Dat is zéér constructief. De reden waarom ik niet zoveel mensen op IG of Reddit zwier is simpelweg omdat ik vooral vrienden en familie op de lens vastleg en ze omwille van privacyredenen niet online ga zetten. Ik let daar wel op en meestal zijn de personen op de foto's onherkenbaar (rugshots). Meer verhaal in mijn fotografie krijgen, dus.
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Avondland en derp, ik krijg goesting om er ook nog eens wat meer werk in te steken! Lukt het wat met het ontwikkelen @derp ? Ik heb hier nog al mijn gerief liggen maar ik raak zelden mijn digitaal toestel nog aan, laat staan dat ik mijn doka terug in gang kan steken :( Doe je ook prints of enkel ontwikkelen van film?
 
Ik was ook prints aan het ontwikkelen maar ik heb geen plaats thuis voor een doka, en de doka van de academie is gesloten door covid :)
Maar zelf rollekes ontwikkelen kan ik gemakkelijk thuis doen en dat lukt wel ja, allez ik heb nog nooit voorgehad dat de rolletjes mislukt waren ofzo. Zal ongetwijfeld wel eens een keer gebeuren binnenkort :D
 
Knap! Hallerbossen of zijn er nog andere plekken in België waar je dat schouwspel kan zien? Mooie foto, al had ik mijn focus wellicht gezet op een boomstam. Het dieptegevoel is hier wat onbepaald.
Naart schijnt kan je dat in verschillende bossen wel zien maar het Hallerbos is hiervoor wel gekend. Je moet wel vroeg aanwezig zijn om de volkstoeloop voor te zijn. Focuspunt had idd beter op de boom ofzo gestaan 🤣
 
Naart schijnt kan je dat in verschillende bossen wel zien maar het Hallerbos is hiervoor wel gekend. Je moet wel vroeg aanwezig zijn om de volkstoeloop voor te zijn. Focuspunt had idd beter op de boom ofzo gestaan 🤣
Goh, maar krijg je sowieso geen betere foto's als je vroeg op pad gaat? Laaghangende zon, misschien wat geluk met ochtendmist. Ik ben in Japan naar die bamboebossen geweest (Arashiyama) in Kyoto, maar als je daar pas om 10u aankomt is het koppenlopen en kan je amper een deftige foto trekken. Om 8u loop je daar haast alleen en kan je alle tempels die erachter liggen op je gemak bezoeken. Dat geldt ook voor andere toeristische trekpleisters, zoals St. Pietersbasiliek. Gewoon maken dat je ergens bent voor die bustoeristen toekomen.
 
Goh, maar krijg je sowieso geen betere foto's als je vroeg op pad gaat? Laaghangende zon, misschien wat geluk met ochtendmist. Ik ben in Japan naar die bamboebossen geweest (Arashiyama) in Kyoto, maar als je daar pas om 10u aankomt is het koppenlopen en kan je amper een deftige foto trekken. Om 8u loop je daar haast alleen en kan je alle tempels die erachter liggen op je gemak bezoeken. Dat geldt ook voor andere toeristische trekpleisters, zoals St. Pietersbasiliek. Gewoon maken dat je ergens bent voor die bustoeristen toekomen.
Ugh vroeg opstaan...😑
 
Om het gouden uurtje nu 'smorgens mee te hebben moet je verdorie toch al vroeg opstaan inderdaad :sop:

Moet ook nog eens vroeg naar het hallerbos geraken.
 
Terug
Bovenaan