Beeldende Kunst Fotografiethread

Iemand ervaring met polaroid?

M'n vriendin wil graag een instant camera en toevallig is ze volgende maand jarig ... ;-)
Een Fuji Instax vind ik zelf te klein. De Wide ziet er niet uit, dus ben aan het kijken naar Polaroid.

Zelf heb ik een oude Land Camera 230 (met Fuji peel-off film) maar aangezien die film nu reteduur geworden is (70 euro voor 10 foto's) is dat ook geen optie.

De SX70 of de nieuwe 'polaroid now' camera's blijven dan nog over.
SX70 is compact, vintage maar misschien te ingewikkeld voor iemand die niets van fotografie kent?
De 'now' is gewoon point and shoot, maar misschien te weinig vintage gevoel?

Twijfels, twijfels...
Ik heb een Polaroid OneStep Two.


Prijs toestel is ok, fotopapier relatief duur, vintage gevoel zeker ok.

Het enige nadeel dat ik kan vinden is dat die ongelofelijk veel licht nodig hebben. Binnen foto’s zijn bijna altijd onderbelicht en dus in mijn ogen mislukt.

Soms hapert er eens een foto en is deze beschadigd, maar dan heb je abstracte kunst.



 
Wisteria in bloei!

ltuvok3crwy61.jpg
 
Ik heb ook wel interesse om eens avondopleiding te volgen daarin of kennismaken met de lokale fotografieclub, maar ik heb een beetje schrik dat daar vooral gepensioneerden zitten waar ik weinig voeling mee heb.
Ik ben deze thread eens aan het doornemen.. ik heb hier in st Niklaas ook een fotoclub maar weet ook niet goed of daar veel jong volk zit.. 😁 ik zag dat jij ook met een Sony A7III werkt?
Ik heb mijn Sony A6100 intussen ingeruild voor een Sony A7III wat een verschil! Maar mocht er hier iemand een tip hebben voor een goede rugzak!
Dat zoek ik wel nog.
 
Ik ben deze thread eens aan het doornemen.. ik heb hier in st Niklaas ook een fotoclub maar weet ook niet goed of daar veel jong volk zit.. 😁 ik zag dat jij ook met een Sony A7III werkt?
Ik heb mijn Sony A6100 intussen ingeruild voor een Sony A7III wat een verschil! Maar mocht er hier iemand een tip hebben voor een goede rugzak!
Dat zoek ik wel nog.

Wat is uw bedoeling van de rugzak? En welk materiaal moet er allemaal in?

Ikzelf heb de Thinktank streetwalker en ben daar super tevreden van.
2 body's met zowel 24-70 als 70-200 erop. Nog een extra lens (of 2), flitsen, laptop 13"(!!).
Ik heb dat ook wel nodig zoiets, maar is dus redelijk afhankelijk van wat je telkens allemaal moet/wil meezeulen.
Ook niet onbelangrijk is te kijken naar weersbestendigheid.
 
Mijn Sony A7III
Een 85mm een 30mm een 28-75mm
Een flitser een 13" laptop en het moet idd tegen een stootje kunnen. En liefst het statief achterop niet aan de zijkanten.
Ik dacht zelf aan de Lowepro ProTactic BP 350 AW II .
 
Ja int cvo in Temse waar ik nu les volg zitten er ook wel wat +50 jammer genoeg heeft meer dan de helft van de cursisten ondertussen afgehaakt. Ik hoop dat ik volgend jaar toch nog naar het 2de jaar kan. Maar vrees wat voor de zaak. We zijn maar met 5 meer.
 
Ja int cvo in Temse waar ik nu les volg zitten er ook wel wat +50 jammer genoeg heeft meer dan de helft van de cursisten ondertussen afgehaakt. Ik hoop dat ik volgend jaar toch nog naar het 2de jaar kan. Maar vrees wat voor de zaak. We zijn maar met 5 meer.

Is dat wat de moeite?

Heb ook ooit eens overwogen om te doen maar er zitten altijd aspecten in die me mateloos interesseren zoals studio en portret bijvoorbeeld.
 
Ja het 2de jaar is portret en flitsers. Dus ik wil echt heel graag naar het 2de. Je mag ook aansluiten in het 2de jaar als je een "toelatingsproef" doet. Je moet eigenlijk manueel kunnen fotograferen om naar het 2de jaar te mogen. Ik vind het wel tof die opdrachten. Zo leer je echt je toestel kennen en ben je vrij snel van die automatische stand vanaf. 😁
 
Ik ben deze thread eens aan het doornemen.. ik heb hier in st Niklaas ook een fotoclub maar weet ook niet goed of daar veel jong volk zit.. 😁 ik zag dat jij ook met een Sony A7III werkt?
Ik heb mijn Sony A6100 intussen ingeruild voor een Sony A7III wat een verschil! Maar mocht er hier iemand een tip hebben voor een goede rugzak!
Dat zoek ik wel nog.
Yep, zéér tevreden met die A7III. Is al een paar jaar oud, maar wordt nog steeds zeer geprezen in de fotografiegemeenschap. Later dit jaar komt de A7IV uit. Hoewel ik benieuwd ben naar de specs en geloof dat het een grote stap vooruit zal zijn, zal ik mijn huidige camera gewoon opgebruiken. Dan investeer ik liever eerst nog in wat lenzen (macro en tele), want goed glas blijft toch belangrijker dan de body (ook weer relatief: een body met nieuwe snufjes en een hoog dynamisch bereik blijft toch de betere keuze). Anderzijds: als iemand me morgen een A1 wil geven zeg ik geen nee. :D

Ik zoek ook naar een nieuwe rugzak en mogelijk ook een nieuwe strap. Die van Wotancraft zien er wel cool uit, maar ik zit met bons van Kamera Express en daar is de keuze voor dat merk eerder beperkt. Wel een tip: op Facebook zie je regelmatig reclame passeren van rugzakken en andere accessoires, maar daar zitten vaak scams bij. Ik heb me ooit eens laten vangen aan een bedrijfje dat na betaling niets meer van zich liet horen en x maanden later bestond het domein niet meer. Begin dan maar eens achter je geld aan te gaan. Gelukkig was het geen dure bestelling.
 
Heel mooie cashback actie voor de Fujifilm eigenaars die de 8-16mm 2.8, de 50-140mm 2.8 of de 200mm f2 overwegen, respectievelijk 500€, 400€ en 2000€ (!!!) korting.

Eerlijk gezegd kriebelt het voor die 200 f/2, van 5700€ naar 3700€ is toch echt een serieus verschil. Tweedehands ga je die niet goedkoper vinden denk ik.
 
Heel mooie cashback actie voor de Fujifilm eigenaars die de 8-16mm 2.8, de 50-140mm 2.8 of de 200mm f2 overwegen, respectievelijk 500€, 400€ en 2000€ (!!!) korting.

Eerlijk gezegd kriebelt het voor die 200 f/2, van 5700€ naar 3700€ is toch echt een serieus verschil. Tweedehands ga je die niet goedkoper vinden denk ik.
Blijft wel een stevig prijskaartje, jawadde. Wel een fraaie actie, maar €3700 ... dan moet je die lens toch wel heel graag gebruiken. Mijn duurste lens is iets van een €1200 en ik heb er nog wel een duurder op het oog (€1700) maar dat is toch iets dat ik op de lange baan heb geschoven.
 
Het is extreem duur, maar er zijn best veel amateur natuurfotografen die met telelenzen van rond de 10.000 euro rondzeulen (en dan spreken we nog niet over de kost van de camera). Ik ga het niet doen denk ik, het moment zit niet helemaal juist, en het zou idd doodzonde zijn om 'm weinig te gebruiken. Misschien loopt er binnen enkele jaren een gelijkaardige actie, of kan ik er dan één 2e hands vinden voor <3500€ :unsure:
 
Het is extreem duur, maar er zijn best veel amateur natuurfotografen die met telelenzen van rond de 10.000 euro rondzeulen (en dan spreken we nog niet over de kost van de camera). Ik ga het niet doen denk ik, het moment zit niet helemaal juist, en het zou idd doodzonde zijn om 'm weinig te gebruiken. Misschien loopt er binnen enkele jaren een gelijkaardige actie, of kan ik er dan één 2e hands vinden voor <3500€ :unsure:
Als het je passie is en je hebt het geld ervoor over ... dan is dat niet veel vreemder dan een autoliefhebber die een bovengemiddelde prijs betaalt voor zijn auto. Tweedehands is inderdaad wel een optie. Destijds héél veel plezier gehad aan een 85 f/1.4 (Zeiss) op de A-mount van Sony. Tweedehands gekocht en mezelf zo honderden euro's uitgespaard om dan toch met een toplens rond te lopen.
 
Voorlopig heb ik nog mijn oude D7000 en 300 f/4 van Nikon dus als ik echt tele nodig heb kan ik wel uit de voeten. Hoop wel dat Fujifilm ook nog werk maakt van een dergelijke lens - een betaalbare tele met idealiter goede close-up capaciteiten :) Dan is die zotte 200mm meteen vergeten :D
 
Voorlopig heb ik nog mijn oude D7000 en 300 f/4 van Nikon dus als ik echt tele nodig heb kan ik wel uit de voeten. Hoop wel dat Fujifilm ook nog werk maakt van een dergelijke lens - een betaalbare tele met idealiter goede close-up capaciteiten :) Dan is die zotte 200mm meteen vergeten :D

Niet vergeten dat je eigenlijk op 450mm op fullframe zit ;-)
Best wel een schone zoom dus
 
Ja int cvo in Temse waar ik nu les volg zitten er ook wel wat +50 jammer genoeg heeft meer dan de helft van de cursisten ondertussen afgehaakt. Ik hoop dat ik volgend jaar toch nog naar het 2de jaar kan. Maar vrees wat voor de zaak. We zijn maar met 5 meer.
Ik volg avondonderwijs op elo encora in Antwerpen en moet zeggen dat ik zelfs geen 1 persoon in de klas heb zitten van boven de 50 jaar (denk ik toch). Momenteel ook nog genoeg studenten, maar Antwerpen zal wat lastiger zijn voor jou om te bereiken misschien?
Ook vind ik de opdeling vrij goed op Encora. Zo werken ze met halfjaarlijkse modules en dat omvat dan 1 avond in de week. Indien je wil kan je dus meerdere avonden in de week verschillende modules volgen. Zo moet je wel eerst de 4 basis modules (basis foto, creatief met licht, fotoanalyse, photoshop) doorlopen voor dat je naar de specifiekere gaat (reportage, portret, architectuur, object + materie).

Momenteel ben ik dus bezig met basis fotografie. Opzich veel dingen die ik al wist, maar zeker evenveel dat ik nog niet wist. Vooral de opdrachten zijn goed om jezelf uit te dagen, met deadlines te moeten werken en een professioneel oog te hebben die de resultaten beoordeeld.
 
Ja int cvo in Temse waar ik nu les volg zitten er ook wel wat +50 jammer genoeg heeft meer dan de helft van de cursisten ondertussen afgehaakt. Ik hoop dat ik volgend jaar toch nog naar het 2de jaar kan. Maar vrees wat voor de zaak. We zijn maar met 5 meer.
Ik zou dat daar ook willen volgen.
Die lessen gaan dus door ondanks Corona?

En waarom haakt iedereen af?
 
Online he ... Om de x aantal weken mogen we fysiek naar de les en als het morgen niet regent 🤞 gaan we op locatie...
Het eerste jaar is heel theoretisch. Of toch de eerste module. Met berekeningen van sluitertijd en diafragma en ISO... En dan uiteraard een "groot" theoretisch examen. Maar aan de hand van de opdrachten allemaal goed te doen.. maar ik denk voor veel +50 mensen te moeilijk... en je moet geslaagd zijn om naar het 2de jaar te mogen.

Dus veel laten de moed zakken en stoppen. Jammer want dat is maar een deeltje natuurlijk die berekeningen en je moet wel weten wat alles wil zeggen om manueel te fotograferen natuurlijk. Dan hebben we ook Lightroom nu in de les en ook dat is mooi meegenomen.
 
Terug
Bovenaan