Beeldende Kunst Fotografiethread

Het is al eerder aangehaald maar veel foto's bekijken en voor jezelf formuleren wat je mooi vindt en wil bereiken. Het is redelijk evident dat je in het begin veel probeert en kopieert, om uit te vissen wat je leuk en goed vindt.

Wat ik het leukste vind aan deze hobby is dat het weinig uitmaakt als je ambities en doelen op termijn veranderen, worst case scenario verkoop je af en toe wat materiaal, maar de basics heb je voor het leven bij wijze van spreken. Voor mij is fotografie eerder een "add-on" voor de vele andere passies in het leven. Genieten van de natuur, insecten en andere dieren bestuderen. Rondwandelen in bekende en onbekende gebieden. Simpelweg de kleine esthetische gelukjes die je toevallig tegenkomt waarnemen én vastleggen. Mooie familiemomenten vereeuwigen.

Weten dat je de kennis en het materiaal hebt om bepaalde momenten in het leven op een mooie manier vast te leggen, dat is plezant. Met als uitdaging om niet té ver te gaan in het technische, dit te balanceren met de poëtische en spontane aspecten van een beeld, die vaak nog belangrijker zijn. En ondertussen zelf het plezier er in houden, alles even aan de kant leggen als het een sleur dreigt te worden.

Als je die balans tussen ambacht en emotie voor jezelf (!!) kan vinden, dan is het één van de mooiste hobby's die er zijn wat mij betreft :)

Ik had me voorgenomen de fauna en flora in eigen tuin meer vast te leggen dit jaar. Nu de bloei op gang komt is het extra plezant geworden.

DSCF2516-L.jpg
DSCF2523-L.jpg
Mooi gezegd en daar kan ik me enkel maar op aansluiten. Ik wil er graag meer mee doen, zoals hier en daar wat opdrachten aanvaarden maar of ik daar ooit een voltijds beroep mee wil uitbouwen weet ik niet. Dat extra geld lijkt me fijn zodat ik mijn materiaal verder kan uitbouwen en gemakkelijker voor een kwaliteitslens kan gaan en als extra appeltje voor de dorst. Maar het plezier moet er wel in blijven.

Fotografie is ook een verlengde van mijn esthetische levensbehoeften: een prachtige zonsondergang vastleggen, een klein detail onderweg of een moment van intens geluk met een fraaie backdrop. Je ontwikkelt op die manier ook een oog voor detail, je stopt al eens om te genieten van een mooi uitzicht en je leert ook om je omgeving bewuster op te nemen. Dat ene boerendreefje oogt vandaag misschien wat saai, maar als je daar komt terwijl de zon door die bomen schijnt oogt het weer totaal anders. De impact van licht en schaduw op een locatie kan soms iets magisch zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mooie woorden hier! En daarnaast nog eens fantastische tips! Merci allemaal!

Zelf ben ik nu vooral bezig om mijn (instap) camera onder de knie te krijgen, en hier wil ik me comfortabel mee voelen voor ik verder kijk om objectieven of andere te kopen. Gisteren gaan rondwandelen en dingen liggen uitproberen, me vooral bezig gehouden met histogram bestuderen en aanpassen daarnaar, al merkte ik dat ge soms betere resultaten krijgt door er net vanaf te stappen ook.

De tips van vooraf denken zijn degene die ik nu vooral in het achterhoofd probeer te houden, ik merk dat ik nogal rap instinctief een foto trek, om dan thuis te komen en te denken "had ik dat nu eens zo gedaan". Momenteel verwijder ik foto's pas als ik ze op de pc bekeken heb, dit om er inderdaad uit te leren. Nu probeer ik inderdaad eerst rustig te kijken, lichtinval, welke hoek, wat kan ik er van maken, en eenmaal ik enkele foto's getrokken heb gewoon een stap achteruit gaan en opnieuw beginnen. De tip van schaduwen voor zwart-wit en spelen met onderbelicht fotograferen ga ik ook proberen in de praktijk.

De dingen die hierboven gezegd zijn kloppen trouwens volledig. De reden dat ik begonnen ben met fotografie is omdat ik soms dingen zag, een mooi beeld, lichtinval door de bomen, een uitzicht over de velden met het juiste zonlicht, waar ik kan van genieten maar waar ik iets mee wou doen. Dat was vooral het achterliggend idee waardoor ik toch ('laat') aan de hobby begonnen ben. Ook merk ik nu al als ik naar het werk rij ik vaak rondkijk en dingen opmerk nu, of waarvan ik rap denk "hier moet ik eens terugkomen met dat weer", en rapper toch eens dat extra ommetoertje door het park ga doen omdat er nu een ander soort bloemen in bloei is en wie weet, wie weet...Zo wou ik gisteren een kasteel met reflectie trekken maar er was te veel wind en het water te troebel, dus liep ik wat rond en hoorde plots het lawaai van kikkers op zoek naar een wijfje, ik had direct een nieuw onderwerp!

Momenteel heb ik vooral de voorkeur voor straatfotografie, natuur & landschappen, dat laatste is wat minder praktisch waar ik woon tenzij ik 10.000 patattenvelden wil trekken (al heeft dat soms ook zeker zijn charme!), maar puur als oefening schiet ik momenteel alles wat interessant lijkt.

Nu, voor ik nog maar ga denken aan een deftige shoot, portretten of huwelijken, laat staan een duur objectief, vooral bijleren en in de praktijk omzetten!
 
Cool beeld! Gisteren hadden we een jonge hond van een collega op bezoek. Op het gouden uurtje toch even de camera uitgehaald. Collega blij gemaakt denk ik :)

i-v75t3k4-L.jpg
Ah, golden hour. Dan krijg je als fotograaf toch de onweerstaanbare drang om een subject naar buiten te sleuren en flatterend op de gevoelige plaat vast te leggen? Ik zucht soms heel luid als ik in de auto zit met mijn vrouw en het is prachtig licht daarbuiten, want dan wil ik stoppen en foto's trekken. Mijn vrouw rolt dan met haar ogen. :D

Mooie foto!
 
Ah, golden hour. Dan krijg je als fotograaf toch de onweerstaanbare drang om een subject naar buiten te sleuren en flatterend op de gevoelige plaat vast te leggen? Ik zucht soms heel luid als ik in de auto zit met mijn vrouw en het is prachtig licht daarbuiten, want dan wil ik stoppen en foto's trekken. Mijn vrouw rolt dan met haar ogen. :D

Mooie foto!

My days end best when this sunset gets itself
Behind that little lady sitting on the passenger side
It's much less picturesque without her catching the light
The horizon tries but it's just not as kind on the eyes


Deed me hieraan denken :)
 
Dus... Die 200mm f/2. Na lang overpeinzen, afwegen, en uiteindelijk een onverwachte financiële meevaller, heb ik beslist om 'm toch te kopen. Holy sh*t wat een lens. Al bij al nog behoorlijk compact (cfr. hieronder naast de 300 f/4, die nu weg mag :)), maar toch een stuk zwaarder.

i-ZCfk5sB-XL.jpg

Ik moet wel zeggen dat de superlatieven uit de reviews helemaal kloppen. Ondanks het feit dat ik in het verleden al met bijzonder scherpe Nikkors en Fuji lenzen heb gewerkt is dit echt een klasse apart. Op f/2, zelfs aan de rand van het beeld, is de kwaliteit fenomenaal.
 
Een geldtransport overvallen? :p

Ziet er inderdaad een beest van een lens uit, ik hoop dat jullie samen een lang en mooi verhaal mogen schrijven. Deel zeker wat foto's!
 
Zal ik zeker doen. De minimale focusafstand is net kort genoeg om bloemen en grote insecten zoals libellen en vlinders goed in beeld te brengen. Dat wist ik min of meer wel, maar de eerste testjes waren toch een grote opluchting.
 
Stevig gewicht om daar mee rond te paraderen, dat is het gemiddeld gewicht van een pasgeboren baby. Mijn A7III weegt 565 gram en mijn zwaarste lens (Sigma Art 35 f/1.4) 665 gram.
 
Ik had in den tijd een mooi setje prime lenzen voor mijn Canon FF en nu ongeveer anderhalf jaar geleden weggedaan in ruil voor 1 lens. Ik moet zeggen, tot nu toe nog geen spijt van gehad. Ik ben natuurlijk niet meer zo into fotografie als toen dus dat zal ook wel schelen. Ik gebruik mijn camera voornamelijk op reisjes en dan is het mega fijn dat ik gewoon mijn body+lens kan meenemen en go. Vroeger was dat keuzes maken, welke lens (en body) mee, welke niet en sowieso elke keer buiten met een gigantisch grote en zware zak. Ik heb nog een 50 1.8, 100 2.8 en een leuke 50-200 3.5-4.5, heel sporadisch komen die nog eens vanonder mijn bed voor een special occasion. Die verkoop ik niet omdat ik er niets of weinig voor zou krijgen en ze toch nog eens van pas kunnen komen nu en dan.

De lens in kwestie is trouwens een Tamron SP24-70 F2.8 Di VC USD G2 voor wie benieuwd is, eigenlijk wel erg tevreden van. 't Is een goeie all-rounder en de ingebouwde stabilisatie is super fijn meegenomen aangezien ik nu ook meer en meer film. Combo lens/body is trouwens 1,5kg ongeveer om topical te blijven :)

Snapshot van vandaag
MG-4722.jpg
 
Ik had in den tijd een mooi setje prime lenzen voor mijn Canon FF en nu ongeveer anderhalf jaar geleden weggedaan in ruil voor 1 lens. Ik moet zeggen, tot nu toe nog geen spijt van gehad. Ik ben natuurlijk niet meer zo into fotografie als toen dus dat zal ook wel schelen. Ik gebruik mijn camera voornamelijk op reisjes en dan is het mega fijn dat ik gewoon mijn body+lens kan meenemen en go. Vroeger was dat keuzes maken, welke lens (en body) mee, welke niet en sowieso elke keer buiten met een gigantisch grote en zware zak. Ik heb nog een 50 1.8, 100 2.8 en een leuke 50-200 3.5-4.5, heel sporadisch komen die nog eens vanonder mijn bed voor een special occasion. Die verkoop ik niet omdat ik er niets of weinig voor zou krijgen en ze toch nog eens van pas kunnen komen nu en dan.

De lens in kwestie is trouwens een Tamron SP24-70 F2.8 Di VC USD G2 voor wie benieuwd is, eigenlijk wel erg tevreden van. 't Is een goeie all-rounder en de ingebouwde stabilisatie is super fijn meegenomen aangezien ik nu ook meer en meer film. Combo lens/body is trouwens 1,5kg ongeveer om topical te blijven :)

Snapshot van vandaag
MG-4722.jpg
Ik heb bij de aanschaf van mijn FF nog even getwijfeld om een zoomlens te kopen. Mijn vorige combo was een cropcamera met een Tamron 17-50 f/2.8 en een 85 f/1.4. Dan toch voor een lichtsterke primeset gegaan: 18 - 35 - 85 en daar heb ik geen spijt van. Soms mis ik de flexibiliteit wel, want als je weinig tijd hebt (zoals ik tegenwoordig) wil je graag meerdere brandpuntlengtes en perspectieven uitproberen en dat lukt dan niet als je nog eens van lens moet wisselen.
 
85 blijft hier ook echt wel mijne favoriet :drool:
Ik had eerst een 85 gebruikt op een cropcamera, waardoor die op 127,5 komt op een FF. Dus het was wel even aanpassen toen ik mijn FF kocht en daar een 85 voor kocht. Maar die zet ik dus het vaakste op, ook omdat de depth of field zo fraai is, alsook de color rendering (ik weet even het Nederlandse woord er niet voor). Het is een karaktervolle én kwaliteitsvolle lens, mijn Zeiss Batis.

De eerste 85 f/1.4 Zeiss was voor A-mount, maar Sony is inmiddels naar E-mount overgestapt dus moest ik een adapter gebruiken. Dat gaf toch een veel tragere responstijd en ik kon niet het maximale potentieel uit mijn camera halen wegens beperkte AF-punten. Bovendien was die oudere lens behoorlijk luidruchtig bij het focussen. Om die reden kocht ik dus een nieuwe 85

Vandaar dat ik soms toch twijfel om de 135 f/1.8 GM te kopen, maar €1600-1700 is weer een hele hoop geld. Dan ben ik eerder geneigd een macrolens te kopen, heb er een op het oog van €550, omdat ik graag detailfoto's trek en ik met de 85 gewoon niet dicht genoeg kan komen.
 
Ik had eerst een 85 gebruikt op een cropcamera, waardoor die op 127,5 komt op een FF. Dus het was wel even aanpassen toen ik mijn FF kocht en daar een 85 voor kocht. Maar die zet ik dus het vaakste op, ook omdat de depth of field zo fraai is, alsook de color rendering (ik weet even het Nederlandse woord er niet voor). Het is een karaktervolle én kwaliteitsvolle lens, mijn Zeiss Batis.

De eerste 85 f/1.4 Zeiss was voor A-mount, maar Sony is inmiddels naar E-mount overgestapt dus moest ik een adapter gebruiken. Dat gaf toch een veel tragere responstijd en ik kon niet het maximale potentieel uit mijn camera halen wegens beperkte AF-punten. Bovendien was die oudere lens behoorlijk luidruchtig bij het focussen. Om die reden kocht ik dus een nieuwe 85

Vandaar dat ik soms toch twijfel om de 135 f/1.8 GM te kopen, maar €1600-1700 is weer een hele hoop geld. Dan ben ik eerder geneigd een macrolens te kopen, heb er een op het oog van €550, omdat ik graag detailfoto's trek en ik met de 85 gewoon niet dicht genoeg kan komen.

Dat is bij mij ook exact de reden waarom ik die verkies. Voor macro is dat inderdaad niet ideaal want ge zit nog dicht he.
Voor portret vind ik hem soms ook wel wat lastig binnenshuis of in steden gezien de grote afstand die ge dan moet pakken. Maar het resultaat is er wel.

Het is ofwel die ofwel dezelfde @Tanuki_ , Tamron SP24-70 F2.8 die ik quasi alleen gebruik eigenlijk. Vind dat een super handige, versatiele lens :D
 
Dat is bij mij ook exact de reden waarom ik die verkies. Voor macro is dat inderdaad niet ideaal want ge zit nog dicht he.
Voor portret vind ik hem soms ook wel wat lastig binnenshuis of in steden gezien de grote afstand die ge dan moet pakken. Maar het resultaat is er wel.

Het is ofwel die ofwel dezelfde @Tanuki_ , Tamron SP24-70 F2.8 die ik quasi alleen gebruik eigenlijk. Vind dat een super handige, versatiele lens :D
Binnenshuis grijp ik sneller naar mijn 35 f/1.4, tenzij ik in een grotere zaal of gang ben. Enfin, hangt echt af waar je zit vind ik. In steden vind ik die 85 dan weer wél ideaal, zeker in bepaalde omgevingen waarbij die compressie en compositie heel flatterend kunnen zijn met een 85.
 
Terug
Bovenaan