Beeldende Kunst Fotografiethread

Binnenshuis grijp ik sneller naar mijn 35 f/1.4, tenzij ik in een grotere zaal of gang ben. Enfin, hangt echt af waar je zit vind ik. In steden vind ik die 85 dan weer wél ideaal, zeker in bepaalde omgevingen waarbij die compressie en compositie heel flatterend kunnen zijn met een 85.

Ne prime 35 moet ik mij nog aanschaffen tot mijn schaamte maar die Tamron zoomlens vind ik dan ook te handig in gebruik.

Gebruikt ge die 85mm dan ook voor portret of eerder echt street? Want dan zou ik precies net wél die 35 gebruiken in 't laatste geval :p
 
Ne prime 35 moet ik mij nog aanschaffen tot mijn schaamte maar die Tamron zoomlens vind ik dan ook te handig in gebruik.

Gebruikt ge die 85mm dan ook voor portret of eerder echt street? Want dan zou ik precies net wél die 35 gebruiken in 't laatste geval :p
Zowel portret als street, die 85. Maar ik baken me niet zo snel af met die termen, want dat beperkt me. Ik schiet ook redelijk wat detailfoto's met die 85 mm. Dat is niet echt macrofotografie, maar onderstaande foto toont wel aan dat een 85 véél meer is dan een portretlens:

un03xeqhr9u61.jpg


In jouw geval zou ik inderdaad niet zo snel een 35 prime aanschaffen. Dan zou ik eerder gaan voor een UWA want 24 is in sommige situaties te nauw. Je kan daarin ook gaan voor een zoomlens, maar je kan desnoods altijd wat croppen. Dat is voor sommige fotografen vloeken in de kerk, maar ieder zijn ding daarin.
 
Vandaar dat ik soms toch twijfel om de 135 f/1.8 GM te kopen, maar €1600-1700 is weer een hele hoop geld. Dan ben ik eerder geneigd een macrolens te kopen, heb er een op het oog van €550, omdat ik graag detailfoto's trek en ik met de 85 gewoon niet dicht genoeg kan komen.
Gewoon gaan voor die macrolens :) Nu is ook echt een topmoment aangezien alles aan het bloeien is, de insecten zijn er volop... Het ergste dat je kan doen is wat ik gedaan heb: je (eerste) macrolens kopen aan het einde van de herfst :D
 
Gewoon gaan voor die macrolens :) Nu is ook echt een topmoment aangezien alles aan het bloeien is, de insecten zijn er volop... Het ergste dat je kan doen is wat ik gedaan heb: je (eerste) macrolens kopen aan het einde van de herfst :D
Wel, de eerste "grote aankoop" zal een degelijke rugzak zijn. Nadien zal het die lens worden.

Daarstraks nog even in de tuin geweest en het licht was ideaal om dit fraaie plaatje te schieten:


lu3lkqf1np371.jpg
 
Mooi licht en goeie bokeh!

Ik ben gisteren voor het eerst op stap geweest met de 200 f/2, om een natuurgebied te gaan verkennen dat ik al sinds vorig jaar op de "to-do" lijst had staan. Nieuw terrein dus, en totaal geen hoge verwachtingen fotografisch, maar het viel dus bijzonder goed mee. Wat sfeerbeelden:

Ik had niet zo veel tijd dus het was een beetje haasten, maar al bij al wel tevreden over de fotografische opbrengst. De volledige set kan je hier bekijken.

Moet wel zeggen dat de combinatie van 10-24, 50-140 en 200 een zalige waaier aan beeldhoeken biedt.
 
Fraaie foto's!

Zo'n telelens biedt heus wel wat mogelijkheden voor landschapsfotografie, vind ik. Ik sta zelf op het punt een macrolens te bestellen, mijn vrouw heb ik semi-overtuigd. Het gaat de LAOWA 100mm f/2.8 2x Ultra-Macro APO worden. 550 euro. Manuele lens wel, maar geeft de mogelijkheid om 2:1 foto's te nemen wat dubbel zo groot is dan een gewone macrolens. Die lens krijgt niets dan lof voor de beeldkwaliteit. Ik twijfelde eerst om macrotussenringen te kopen, want dat is goedkoper. Maar dat zou toch maar uitstel zijn geweest, want vroeg of laat had ik dan toch die lens gekocht en zijn die tussenringen weggesmeten geld.
 
Zit ook al lang te azen op één van die LAOWA's, ik heb alle Youtube reviews al gezien denk ik :laugh:
Voorlopig wel nog geen aanschaf gedaan, fotografie staat hier op een laag pitje, geen idee waarom. :(
 
Zit ook al lang te azen op één van die LAOWA's, ik heb alle Youtube reviews al gezien denk ik :laugh:
Voorlopig wel nog geen aanschaf gedaan, fotografie staat hier op een laag pitje, geen idee waarom. :(
Fotografie staat sinds september vorig jaar weer op een hoger pitje en ik zie het niet snel afnemen. Mijn voornaamste probleem is gebrek aan vrije tijd. Dus dat is soms wel wat frusterend.
 
Fotografie staat sinds september vorig jaar weer op een hoger pitje en ik zie het niet snel afnemen. Mijn voornaamste probleem is gebrek aan vrije tijd. Dus dat is soms wel wat frusterend.

Kleine kinderen, muziek luisteren, boeken lezen, bbq'n, discussieren op pol & actua. Kan niet missen dat je geen tijd hebt :unsure:

Had mezelf dat belond met de Fuji maar dat heeft precies het tegenovergestelde effect gehad :wallbash:
 
Sinds kort de sony a7 III , dus maar al wat uitgetest. (ben nog steeds beginner )
Maar de honden hier zijn meestal de modellen :D
Veel plezier met die camera. ;) Je gaat er nog veel plezier aan beleven! Welke lenzen heb je?

Hier 's middags nog eens in de tuin gedoken voor wat foto's van mijn rozelaars. Fel licht van de hoge bijnazomerzon, dus ik heb bewust onderbelicht getrokken zodat ik genoeg detail uit de schaduw kon trekken. Als ik aan een gewone belichting had getrokken, waren de hooglichten te fel en kreeg ik er niet zoveel detail uit.

Getrokken met de Zeiss Batis 85 f/1.8, ditmaal aan f/2.8 - 1/4000s - 100 ISO.

s8kvt6r85a571.jpg
 
Oké boys, this is it. Ik heb mijn macrolens besteld, het is de Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO Lens geworden. Morgen of begin volgende week komt die toe en ga ik een héél nieuwe wereld betreden. 😍
 
Raden jullie het aan om in de avondschool fotografie te volgen? Tot nu toe nooit gewerkt met een spiegelreflexcamera(heb er dan ook geen)
Hoe hebben jullie dat geleerd? Zelf wat zitten experimenteren?
 
Raden jullie het aan om in de avondschool fotografie te volgen? Tot nu toe nooit gewerkt met een spiegelreflexcamera(heb er dan ook geen)
Hoe hebben jullie dat geleerd? Zelf wat zitten experimenteren?
Héél veel experimenteren, basisconcepten opgezocht (belichtingsdriehoek, bijvoorbeeld), Youtube afgeschuimd, boeken doorploegd, ... en nogmaals héél veel experimenteren.

Ik zie voor mezelf nog wel een meerwaarde in avondschool, vooral voor het technische luik. Of een masterclass om mijn camera nog meer onder controle te krijgen. Alleen weet ik niet wanneer ik daar tijd voor ga hebben. Mijn vrouw zit in het onderwijs en heeft 's avonds nog vaak werk én ik heb al een andere hobby waarvoor ik een avond vrij maak. Voeg daar nog een dochter toe van nog geen 10 maanden ... Dus voorlopig wordt het mijn eigen ding doen en verder wat uitproberen. Misschien dat ik me wel eens ga aansluiten bij een fotoclub, maar ik vrees dat de gemiddelde leeftijd 60+ is ...
 
Raden jullie het aan om in de avondschool fotografie te volgen? Tot nu toe nooit gewerkt met een spiegelreflexcamera(heb er dan ook geen)
Hoe hebben jullie dat geleerd? Zelf wat zitten experimenteren?
Ja en nee. Je kan natuurlijk alles perfect uit jezelf leren door google, youtube en dergelijke. Veel info opzoeken en veel oefenen. Echter hangt dat dus ook van je zelfdiscipline af en wat je er mee wilt bereiken. Wil je snel en vlot mooie foto's nemen en bewerken? Of maakt het niet uit en mag het allemaal op het gemak gaan.

Zelf 5 jaar ervaring met een systeemcamera en afgelopen jaar pas begonnen met lessen te volgen. Al genoeg bijgeleerd, ook al dacht ik al veel te kennen. Ja mijn technische kennis is soms iets uitgebreider dan de andere studenten door mijn google skills in die 5 jaar, maar mijn foto's zijn daardoor niet beter. Het voordeel met een les is ook dat er een leerkracht meekijkt en beoordeelt.
  • Je hebt dus altijd een ander standpunt (de leerkracht en mede studenten) op jouw foto's en leert daar heel snel van
  • Je hebt wekelijkse opdrachten, dus je moet wel naar buiten gaan om te fotograferen, ook al heb je niks speciaal gepland. (Ervoor deed ik het enkel op vakantie of tijdens activiteiten)
  • Je krijgt een correcte basis, leert alles stapsgewijs over je camera en de instellingen. Ik heb bvb ook al ervaring met fotobewerkingsprogramma's, maar in het eerste jaar mag je dat allemaal niet gebruiken. Je moet de foto die uit de camera komt zo laten. Zo leer je te denken met je fototoestel en niet met de gedachte "dit kan ik achteraf nog corrigeren".
 
Terug
Bovenaan