Je moet bij macrofotografie idd goed op voorhand nadenken wat je wil bereiken en hoeveel tijd je hebt om in diepe vergrotingen te duiken van een bepaald onderwerp. Echt "casusal" is het nooit, maar ik maak een onderscheid tussen "prioriteit op mobiliteit" en "prioriteit op vergroting".
Als je mobiel wil zijn moet je ook wat durven inboeten op vergroting, je onderwerp wat meer ruimte geven en vooral zien dat de flinterdunne scherptediepte ligt waar ze moet liggen. Zeker als je onderwerp niet overdreven "dik" is (zoals een waterjuffer, of een vlinder) kan je op f/4 al de illusie wekken dat er relatief veel van het onderwerp scherp is. Ik hanteer in dit geval een minimale sluitertijd van 1/250-1/320, dan gaan de ISO waardes ook nog niet té hoog als de zon even achter de wolken zit.
Dat is mijn filosofie bij deze beelden:
Het territorium 1:1 en beyond moet je heel doordacht te werk gaan, onderwerpen zoeken die minder mobiel zijn (bv. door heel vroeg te werken) zodat je rustig kan scherpstellen, eventueel op statief met een focus slide systeem. Dan kan je op f/10 en hoger werken, en ook de techniek van focus stacking makkelijker toepassen.
Bij dit onderkoeld bijtje was het haalbaar om het onderwerp een stabiele ondergrond te geven een stack te maken.
composiet van 20-tal beelden aan f/4
En deze juffer had het nog te koud om weg te vliegen
composiet van een 2-3 tal beelden op f/8
Er is één andere "hack"/uitzondering die je in staat kan stellen om toch mobiel te zijn en scherpe 1:1-2:1 foto's te maken: een uitgekiend flitssysteem. Toppers zoals Tomas Sahan hebben dat onder de knie en maken zo uit de hand geniale beelden. Hierbij is het wel belangrijk dat je flitsbron diffuus genoeg is zodat je geen lelijke plekken hebt je onderwerp, en als je geen blaadje als achtergrond kan vinden is die gewoon zwart.