Beeldende Kunst Fotografiethread

Ja en nee. Je kan natuurlijk alles perfect uit jezelf leren door google, youtube en dergelijke. Veel info opzoeken en veel oefenen. Echter hangt dat dus ook van je zelfdiscipline af en wat je er mee wilt bereiken. Wil je snel en vlot mooie foto's nemen en bewerken? Of maakt het niet uit en mag het allemaal op het gemak gaan.

Zelf 5 jaar ervaring met een systeemcamera en afgelopen jaar pas begonnen met lessen te volgen. Al genoeg bijgeleerd, ook al dacht ik al veel te kennen. Ja mijn technische kennis is soms iets uitgebreider dan de andere studenten door mijn google skills in die 5 jaar, maar mijn foto's zijn daardoor niet beter. Het voordeel met een les is ook dat er een leerkracht meekijkt en beoordeelt.
  • Je hebt dus altijd een ander standpunt (de leerkracht en mede studenten) op jouw foto's en leert daar heel snel van
  • Je hebt wekelijkse opdrachten, dus je moet wel naar buiten gaan om te fotograferen, ook al heb je niks speciaal gepland. (Ervoor deed ik het enkel op vakantie of tijdens activiteiten)
  • Je krijgt een correcte basis, leert alles stapsgewijs over je camera en de instellingen. Ik heb bvb ook al ervaring met fotobewerkingsprogramma's, maar in het eerste jaar mag je dat allemaal niet gebruiken. Je moet de foto die uit de camera komt zo laten. Zo leer je te denken met je fototoestel en niet met de gedachte "dit kan ik achteraf nog corrigeren".
Daarom denk ik dat fotografieles volgen voor mij wel een meerwaarde kan zijn, ook omdat ik zelf niet heel veel feedback krijg. Wat likes op IG krijgen is niet hetzelfde als een professional die je foto's onder de loep neemt en (liefst opbouwende) kritiek geeft. Ik mis dat eerlijk gezegd wel, want als familie en vrienden tegen je zeggen dat je "keimooie foto's" trekt streelt dat aanvankelijk je ego wel, maar als je erover nadenkt zijn dat meestal niet de mensen die je eerlijke kritiek gaan geven. Op die manier kan je niet veel groeien.
 
Daarom denk ik dat fotografieles volgen voor mij wel een meerwaarde kan zijn, ook omdat ik zelf niet heel veel feedback krijg. Wat likes op IG krijgen is niet hetzelfde als een professional die je foto's onder de loep neemt en (liefst opbouwende) kritiek geeft. Ik mis dat eerlijk gezegd wel, want als familie en vrienden tegen je zeggen dat je "keimooie foto's" trekt streelt dat aanvankelijk je ego wel, maar als je erover nadenkt zijn dat meestal niet de mensen die je eerlijke kritiek gaan geven. Op die manier kan je niet veel groeien.
Inderdaad, een grote reden voor mijn keuze geweest.
Daarentegen is het wel lastig om alles wat je hebt geleerd dan even achter je te laten en van 0 te beginnen. Zoals ik vermeldde mocht ik dus geen fotobewerkingsprogramma's gebruiken voor de les/opdrachten. En je moet ook uit je comfortzone gaan. Niet enkel de macro, stad, landschap, natuur, architectuur, ... fotografie waar je van houdt, maar van alles een beetje.
Je wordt wel altijd beoordeelt op je eigen kunnen en niet in vergelijking met de andere studenten. Het gaat om de progressie/inzichten en niet om hoever je al staat.

Ik volg trouwens les op Encora te Antwerpen. Goedkope lessen met een goede leerkracht. Hier werken ze met modules van een halfjaar en is het ook perfect mogelijk om meerdere modules tegelijk te volgen. Zelf heb ik Basis Foto A gevolgd het afgelopen halfjaar en zal in september met de module 'Creatief met licht' (=Basis Foto B) starten.
 
Inderdaad, een grote reden voor mijn keuze geweest.
Daarentegen is het wel lastig om alles wat je hebt geleerd dan even achter je te laten en van 0 te beginnen. Zoals ik vermeldde mocht ik dus geen fotobewerkingsprogramma's gebruiken voor de les/opdrachten. En je moet ook uit je comfortzone gaan. Niet enkel de macro, stad, landschap, natuur, architectuur, ... fotografie waar je van houdt, maar van alles een beetje.
Je wordt wel altijd beoordeelt op je eigen kunnen en niet in vergelijking met de andere studenten. Het gaat om de progressie/inzichten en niet om hoever je al staat.

Ik volg trouwens les op Encora te Antwerpen. Goedkope lessen met een goede leerkracht. Hier werken ze met modules van een halfjaar en is het ook perfect mogelijk om meerdere modules tegelijk te volgen. Zelf heb ik Basis Foto A gevolgd het afgelopen halfjaar en zal in september met de module 'Creatief met licht' (=Basis Foto B) starten.

Ik dacht eraan om het te volgen in CVO Groeipunt. De omschrijving van "Basis foto A" is zo

Basis foto A​

In deze cursus is veel tijd om zelf foto's te maken en te bespreken.

  • Je leert hoe je met een reflextoestel werkt en hoe je een correct belichte foto maakt.
  • Je ervaart hoe je een goede beeldcompositie maakt.
  • Je zet je beelden over op je computer en bewerkt ze tot goede foto's.
Dit is een cursus voor beginnende fotografen met een reflexcamera.

Heb je nog geen reflexcamera? Voor de eerste les is dat geen probleem. Ga al eens kijken op de websites van Canon, Nikon, Sony of Pentax. Dat geeft je een beeld van het aanbod en de prijzen. Je docent geeft je in de eerste les graag extra informatie en vertelt je waar je zeker op moet letten als je een toestel koopt.

Zin om flitsende foto's te maken? Schrijf je nu in en laat je inspireren door onze enthousiaste lesgevers.
Foto's bewerken op de computer in uw 1ste jaar zit daar dus ook in....Blijkbaar verschillen de opleidingen veel van elkaar.
 
Ik dacht eraan om het te volgen in CVO Groeipunt. De omschrijving van "Basis foto A" is zo


Foto's bewerken op de computer in uw 1ste jaar zit daar dus ook in....Blijkbaar verschillen de opleidingen veel van elkaar.
Inderdaad, dat kan natuurlijk zijn. Je tussentijdse diploma zal je ook pas krijgen indien je de volledige start module hebt doorlopen. Hoe dat beide scholen die startmodule indelen kunnen ze zelf kiezen.

En ik denk nu niet dat ze al met kleurbewerking zullen beginnen in de Basis Foto A. Misschien wel bijsnijden ofzo.
 
Hier in Mol doen ze dat ook aan de kunstacademie, waarbij de focus sterk ligt op het artistieke aspect en zijn er zelfs excursies naar binnen- en buitenland gekoppeld aan de lessen (zal met corona wel beperkt zijn).

Maar voorlopig geen tijd voor. Ideaal als je op pensioen bent, maar ik heb geen zin om daar 30-35 jaar op te wachten. Dus ik hoop dat ik toch ergens de nodige feedback kan krijgen en bagage kan opzadelen. Vooral nadenken over concept en een verhaal krijgen in je foto's vind ik een mankement bij mij.
 
Hier in Mol doen ze dat ook aan de kunstacademie, waarbij de focus sterk ligt op het artistieke aspect en zijn er zelfs excursies naar binnen- en buitenland gekoppeld aan de lessen (zal met corona wel beperkt zijn).

Maar voorlopig geen tijd voor. Ideaal als je op pensioen bent, maar ik heb geen zin om daar 30-35 jaar op te wachten. Dus ik hoop dat ik toch ergens de nodige feedback kan krijgen en bagage kan opzadelen. Vooral nadenken over concept en een verhaal krijgen in je foto's vind ik een mankement bij mij.
Zet genoeg foto's hier en wij zullen ze beoordelen als echte professionelen 😅
Maar anders heb je bvb het belgiumdigitalforum ook. Ik heb er nog niet veel op gepost, maar al wel wat andere posts gezien en er komt altijd heel eerlijke meningen bij. Dus dan heb je toch al wat andere beoordelingen voor je foto's.
Of idd een avondopleiding volgen.
 
Mijn Laowa 100 mm 2.8 2x macrolens is vandaag toegekomen! Amper mee kunnen spelen vandaag en nu is het helaas te donker om nog op pad te kunnen, maar ik zal mijn statief goed kunnen gebruiken. Misschien moet ik zo'n tabletop statief bijkopen, maar mogelijk zijn daar alternatieven voor. Uitdaging is dat het gaat om een een manuele lens, dus dat wordt oefenen om die focus correct te krijgen wat bij macrofotografie van vitaal belang is. Ook ontdekt dat ik geen EXIF-data uit die lens krijg ... op zich is dat geen ramp, maar macrofotografie wordt wel een leercurve waarbij EXIF-data kunnen helpen om te groeien. Dus dat maakt de leercurve wel wat steiler.

Nu mijn tuin in volle bloei is hoop ik snel wat mooie plaatjes van de lokale fauna en flora te mogen delen. Of toch vanuit een ander perspectief, want mijn 35 en 85 primes waren ook in staat om pareltjes te schieten. Maar niet van zo dichtbij. ;)
 
Een allereerste macroprobeerseltje. Was echter een snelle snapshot waar ik niet veel tijd voor had. Dit weekend was behoorlijk druk. Morgen nadat ik mijn dochter heb afgezet aan de crèche heb ik wel even tijd voor ik moet beginnen werken, dan duik ik nog de tuin in. Misschien is dat nog wel het fijnste aan macrofotografie: er ligt een hele nieuwe en bizarre wereld te ontdekken en je hoeft er niet eens ver voor te reizen.

 
Een allereerste macroprobeerseltje. Was echter een snelle snapshot waar ik niet veel tijd voor had. Dit weekend was behoorlijk druk. Morgen nadat ik mijn dochter heb afgezet aan de crèche heb ik wel even tijd voor ik moet beginnen werken, dan duik ik nog de tuin in. Misschien is dat nog wel het fijnste aan macrofotografie: er ligt een hele nieuwe en bizarre wereld te ontdekken en je hoeft er niet eens ver voor te reizen.

Dat vond ik ook het leukste aan macrofotografie vroeger, ik heb echt uuuuren gesleten in de tuin van mijn ouders :)

Dit is een van mijn favoriete macroshots van in den tijd, gemaakt in een zo'n binnentuin serre dinges. Gemaakt in combinatie met een off camera flash handheld lees ik nu (de andere beelden voor wie geïnteresseerd is). Focus ligt niet 100% goed maar 't stoort mij niet
ag_16.jpg
 
Ik merk nu al dat het geen doen zal zijn om casual wat foto's te nemen met die macrolens als ik op wandel ben met vrienden en familie. Als ik niet te hoog in de ISO wil gaan zal ik een statief moeten gebruiken, zeker bij de 2 x magnificatie. Het zal een kwestie zijn van voorzichtig mijn focus te kiezen en geduldig te wachten tot een of ander beest tevoorschijn komt. Er zijn fotografen die zweren bij manuele focus, maar ik vind dat toch niet zo evident tenzij je weg blijft van grote diafragmaopeningen. Maar die geven net de meeste diepte.
 
Je moet bij macrofotografie idd goed op voorhand nadenken wat je wil bereiken en hoeveel tijd je hebt om in diepe vergrotingen te duiken van een bepaald onderwerp. Echt "casusal" is het nooit, maar ik maak een onderscheid tussen "prioriteit op mobiliteit" en "prioriteit op vergroting".

Als je mobiel wil zijn moet je ook wat durven inboeten op vergroting, je onderwerp wat meer ruimte geven en vooral zien dat de flinterdunne scherptediepte ligt waar ze moet liggen. Zeker als je onderwerp niet overdreven "dik" is (zoals een waterjuffer, of een vlinder) kan je op f/4 al de illusie wekken dat er relatief veel van het onderwerp scherp is. Ik hanteer in dit geval een minimale sluitertijd van 1/250-1/320, dan gaan de ISO waardes ook nog niet té hoog als de zon even achter de wolken zit.

Dat is mijn filosofie bij deze beelden:

DSCF3128-L.jpg


f/4

DSCF2875-L.jpg


f/4​

Het territorium 1:1 en beyond moet je heel doordacht te werk gaan, onderwerpen zoeken die minder mobiel zijn (bv. door heel vroeg te werken) zodat je rustig kan scherpstellen, eventueel op statief met een focus slide systeem. Dan kan je op f/10 en hoger werken, en ook de techniek van focus stacking makkelijker toepassen.

Bij dit onderkoeld bijtje was het haalbaar om het onderwerp een stabiele ondergrond te geven een stack te maken.

DSCF1717-Edit-L.jpg


composiet van 20-tal beelden aan f/4
En deze juffer had het nog te koud om weg te vliegen

DSC_0124-Edit-L.jpg


composiet van een 2-3 tal beelden op f/8​

Er is één andere "hack"/uitzondering die je in staat kan stellen om toch mobiel te zijn en scherpe 1:1-2:1 foto's te maken: een uitgekiend flitssysteem. Toppers zoals Tomas Sahan hebben dat onder de knie en maken zo uit de hand geniale beelden. Hierbij is het wel belangrijk dat je flitsbron diffuus genoeg is zodat je geen lelijke plekken hebt je onderwerp, en als je geen blaadje als achtergrond kan vinden is die gewoon zwart.
 
Je moet bij macrofotografie idd goed op voorhand nadenken wat je wil bereiken en hoeveel tijd je hebt om in diepe vergrotingen te duiken van een bepaald onderwerp. Echt "casusal" is het nooit, maar ik maak een onderscheid tussen "prioriteit op mobiliteit" en "prioriteit op vergroting".

Als je mobiel wil zijn moet je ook wat durven inboeten op vergroting, je onderwerp wat meer ruimte geven en vooral zien dat de flinterdunne scherptediepte ligt waar ze moet liggen. Zeker als je onderwerp niet overdreven "dik" is (zoals een waterjuffer, of een vlinder) kan je op f/4 al de illusie wekken dat er relatief veel van het onderwerp scherp is. Ik hanteer in dit geval een minimale sluitertijd van 1/250-1/320, dan gaan de ISO waardes ook nog niet té hoog als de zon even achter de wolken zit.

Dat is mijn filosofie bij deze beelden:

DSCF3128-L.jpg


f/4

DSCF2875-L.jpg


f/4​

Het territorium 1:1 en beyond moet je heel doordacht te werk gaan, onderwerpen zoeken die minder mobiel zijn (bv. door heel vroeg te werken) zodat je rustig kan scherpstellen, eventueel op statief met een focus slide systeem. Dan kan je op f/10 en hoger werken, en ook de techniek van focus stacking makkelijker toepassen.

Bij dit onderkoeld bijtje was het haalbaar om het onderwerp een stabiele ondergrond te geven een stack te maken.

DSCF1717-Edit-L.jpg


composiet van 20-tal beelden aan f/4
En deze juffer had het nog te koud om weg te vliegen

DSC_0124-Edit-L.jpg


composiet van een 2-3 tal beelden op f/8​

Er is één andere "hack"/uitzondering die je in staat kan stellen om toch mobiel te zijn en scherpe 1:1-2:1 foto's te maken: een uitgekiend flitssysteem. Toppers zoals Tomas Sahan hebben dat onder de knie en maken zo uit de hand geniale beelden. Hierbij is het wel belangrijk dat je flitsbron diffuus genoeg is zodat je geen lelijke plekken hebt je onderwerp, en als je geen blaadje als achtergrond kan vinden is die gewoon zwart.
Ik ga nog heel veel moeten uitproberen. Vanmiddag wel wat mee gespeeld, zowel extreem ingezoomd (omdat ik nu eenmaal 2 x vergroting heb) en ook eens "normaal" mee getrokken (zoals ik dat deed met de 85 mm telelens). Uitdaging is toch wel de focus correct krijgen, want dat is echt even wennen. Daarbij ook nog: zelfs met nauwe diafragmawaardes zoals 22 is het niet evident om alles scherp te krijgen, net omdat je zo dichtbij je onderwerp zit. En ik ga me ook moeten inlezen over focus stacking. Bijkomende uitdaging is dat het een manuele focuslens is waarbij ook het diafragma manueel aan te passen is via de lens. Het zal een combinatie worden van inzoomen via de EVF en reliëfweergave waarbij je ziet waar de focus op ligt.

Zodra ik het scherp wil en het is wat donkerder (bijvoorbeeld binnen), gaat de ISO wel de hoogte in afhankelijk van mijn focusafstand. Ideetje is inderdaad een flitssysteem uit te werken. Ik heb nu een opzetflitser, dus ik kan eventueel zo'n diffuser kopen om erop te zetten. Je hebt ook van die macro-flashunits, dat zou ook een idee zijn.
 
Deze week niet zoveel tijd gehad om er op uit te trekken met de nieuwe lens, hopelijk dit weekend wel! Het fijne aan die Laowa is dat de beeldkwaliteit voor "gewone" foto's ook erg degelijk is, dus de foto's die ik zelf graag neem met de 85 kan ook gemakkelijk met een 100 mm nemen. Manuele focus wordt wel aanpassen.

Inmiddels ook aan het uitkijken naar een klein statief - Sirui TableTop 3T-15K Black zou heel degelijk zijn. Niet alleen voor macrofoto's maar ook landschap kan daar interessant mee zijn of weerspiegelingen op waterplassen en bepaalde architectuurshots. En ik schaf eindelijk een deftige cameratas aan (rugzak). Die Peak Design Everyday Backpack ziet er in 't echt prachtig uit, maar nadeel is dat die aan de zijkanten opent. De Lowepro 400 AWII ziet er wat saaier uit, maar is een pak handiger.

EDIT: ik begin eindelijk een beetje door te hebben hoe ik mijn opzetflitser moet gebruiken, want dat ding flitste te pas en te onpas. Ik moest blijkbaar een of andere functionaliteit mbt mijn LiveView aanzetten. Handig als ik met de macrolens zonder statief scherpe foto's wil krijgen. Geeft ook een heel ander licht. Nu nog een diffuser opzetten!
 
Laatst bewerkt:
Zonet nog eens naar buiten gegaan om wat insecten en bloemen te fotograferen, maar ik kom toch nog zo dicht niet bij mijn onderwerp als jij hoor. Nochtans kan ik in theorie 2:1 vergroting bereiken in plaats van de gebruikelijke 1:1, maar dat is echt zwoegen om het beeld juist te krijgen (of gewoon ervaring opdoen). Ook nog wat wennen aan manuele focus, al is dat bij macrofotografie eerder de norm dan uitzondering? Eigenlijk moet ik een vaste focus zetten en die niet meer liggen aanpassen, dan beweeg ik beter de camera. Of niet? Ik zet mijn opzetflitser ook op manuele modus op 1/16de kracht bij daglicht. Als het wat donkerder is flitst die wat krachtiger, maar dat is ook wat zoeken hoeveel sterker ik die moet zetten. Dat zorgt ervoor dat mijn ISO niet in de hoogte schiet, dus als het raak is heb ik ook een scherp beeld zonder ruis. Overmorgen bij Kamera Express daar nog wel een diffuser voor kopen zodat het licht wat zachter valt.

Met statief bloemen en insecten gaan fotograferen lijkt me toch een moeilijkere combinatie dan wanneer je met een flitser op pad gaat. Of op zijn minst veel omslachtiger. In moeilijkere lichtomstandigheden is een flitser eerder onontbeerlijk dan een statief, want wat ben je met een stabiele camera als je onderwerp snel beweegt? Macroringflitsers worden trouwens afgeraden omdat het licht veel te hard zou vallen, dat heb ik dan ook weer bijgeleerd.

Macrofotografie is ook wel interessant in combinatie met de app ObsIdentify zodat ik de fauna en flora correct kan identificeren. Zo kan ik mijn matige kennis van de natuurweelde in mijn buurt toch wat opkrikken.

EDIT: nog een kleine groene sabelsprinkhaan getrokken. Belichting en perspectief kon beter, want de achtergrond is te druk en rommelig maar wel blij dat ik deze scherp heb getrokken.

 
Laatst bewerkt:
Mijn 6D heeft dus de geest gegeven (BEDANKT BG FOTO CHALLENGE :p ) en ik wil uit puur gemak bij Canon blijven en 'k was eens aan het zien wat er zoal de opties waren maar damn, de prijzen voor full frames zijn er niet direct op verbeterd precies. Zelf tweedehands is het niet veel beter. Ik had echt gedacht met de komst van hun R reeks en het feit dat ze stilletjesaan de EF lenzen aan het stilleggen zijn dat de DSLR's scherper geprijsd zouden zijn. 't Zal efkes tandenbijten zijn en uitkijken voor een goeie deal
 
Zonet nog eens naar buiten gegaan om wat insecten en bloemen te fotograferen, maar ik kom toch nog zo dicht niet bij mijn onderwerp als jij hoor. Nochtans kan ik in theorie 2:1 vergroting bereiken in plaats van de gebruikelijke 1:1, maar dat is echt zwoegen om het beeld juist te krijgen (of gewoon ervaring opdoen). Ook nog wat wennen aan manuele focus, al is dat bij macrofotografie eerder de norm dan uitzondering? Eigenlijk moet ik een vaste focus zetten en die niet meer liggen aanpassen, dan beweeg ik beter de camera. Of niet? Ik zet mijn opzetflitser ook op manuele modus op 1/16de kracht bij daglicht. Als het wat donkerder is flitst die wat krachtiger, maar dat is ook wat zoeken hoeveel sterker ik die moet zetten. Dat zorgt ervoor dat mijn ISO niet in de hoogte schiet, dus als het raak is heb ik ook een scherp beeld zonder ruis. Overmorgen bij Kamera Express daar nog wel een diffuser voor kopen zodat het licht wat zachter valt.

Met statief bloemen en insecten gaan fotograferen lijkt me toch een moeilijkere combinatie dan wanneer je met een flitser op pad gaat. Of op zijn minst veel omslachtiger. In moeilijkere lichtomstandigheden is een flitser eerder onontbeerlijk dan een statief, want wat ben je met een stabiele camera als je onderwerp snel beweegt? Macroringflitsers worden trouwens afgeraden omdat het licht veel te hard zou vallen, dat heb ik dan ook weer bijgeleerd.

Macrofotografie is ook wel interessant in combinatie met de app ObsIdentify zodat ik de fauna en flora correct kan identificeren. Zo kan ik mijn matige kennis van de natuurweelde in mijn buurt toch wat opkrikken.

EDIT: nog een kleine groene sabelsprinkhaan getrokken. Belichting en perspectief kon beter, want de achtergrond is te druk en rommelig maar wel blij dat ik deze scherp heb getrokken.

Goh ja het is best een stevige leercurve hé, ik ben er mee begonnen in 2006 en ik vloek nog altijd op hoe moeilijk het is, en al mijn ergste missers zie je natuurlijk ook niet :D Maar je sprinkhaan is best goed, prima belicht en mooi scherp. Je zal idd merken dat dichtbegroeide achtergrond nogal een stevige impact kan hebben op het beeld. Ideale situatie is dat de afstand tussen je onderwerp en je achtergrond voldoende groot is. Een langere macrolens helpt daar ook wel mee.

Het is niet zo makkelijk om de beste tips te geven want uiteindelijk vindt iedereen voor zichzelf een eigen manier die best werkt. Sowieso is het best om in het begin niet meteen in de extreme vergrotingen te gaan. Zo ergens tussen 1:1,5 en 1:2 is een sweet spot om te oefenen vind ik. Het voordeel is dat je dan niet meteen naar hele hoge diafragmawaarden moet gaan. Omdat alles wat makkelijker is kan je ook meer bezig zijn met je achtergronden terwijl je je composities maakt. Al die ervaring kan je dan meenemen naar de "hogere" vergrotingen.

Dat koolwitje is ongeveer 1:1 en dan nog wat gecropt. Het is een composiet van 25 beelden, dat gaat wel heel gemakkelijk via focus bracketing met de X-T4. Het had net geregend en het beestje was met "andere dingen bezig" (zie hieronder) waardoor ik rustig dichtbij kon zitten in een stabiele houding (kleermakerszit, elleboog tegen knie houdend, adem inhouden)...


Nu is de realiteit meestal wel dat je je onderwerp in je zoekerbeeld in en uit focus ziet "zwiepen". Ik werk dan meestal op manuele focus met de mogelijkheid om snel bij te sturen via de AF-ON knop. De visuele focus assist bij de X-T4 is ook wel goed, en je kan de zoeker een resolutie boost geven. Maar dan nog schiet ik meestal een serie'tje van 3-4 foto's aan 15fps, dat geeft voor mij de beste succesratios bij minder stabiele situaties. Bijkomend voordeel is dat je een sequentie soms nog kan samenvoegen om een composiet te maken via focus stacking :)
 
Terug
Bovenaan