Beeldende Kunst Fotografiethread

Net eens de nieuwe aanwinst getest in de tuin met de lokale bezoekers: Sony 20mm 1.8 G. Weliswaar niet echt bedoeld voor dergelijke bijna macro foto's maar het resultaat is toch wel deftig. De scherptediepte is vaak wel te klein en helaas heeft Sony geen focus stacking ingebouwd.
Alle drie zwaar gecropped om tot onderstaande resultaten te komen maar de lens en de A7R4 laten dit ook toe.
Nu nog een toepassing met water vinden -_-

pexels-photo-8707138.jpeg
pexels-photo-8707131.jpeg
pexels-photo-8707130.jpeg
 
Zeker goeie resultaten op 20mm! "Cropcomfort" is zeker een belangrijke factor bij macro, omdat je een beetje kan valsspelen door met een uitsnede meer vergroting te simuleren.

Het is echt veel gemakkelijker geworden sinds mijn begindagen - toen werkte ik met een Nikon D70, die had 6 megapixels en vanaf ISO400 werd het dynamisch bereik al negatief beïnvloed, dus als je niet correct belicht had zat je met veel ruis. Veel cropcomfort was er niet in die dagen :D

Met de X-T4 vind ik het echt ongelooflijk wat haalbaar is, en de flexibiliteit die ik erbij heb gekregen tov. mijn vorige camera's (D70, D90, D7000, X-T1) is echt enorm. Beide beelden zijn bijgesneden van 26MP tot +/- 20MP. Dat doe ik heel vaak gewoon omdat het kan zonder kwaliteitsverlies.



Langlijfjes. Autofocus, 80mm, f/7.1, 1/320, ISO1250 - niet evident om beide beestjes mooi opgelijnd te krijgen zodat beide binnen de scherptediepte vallen.



Bijenwolf. Manuele focus, 80mm, stack van 3 beelden op f/5.6, 1/200 ISO1000 - het was hier echt al vrij donker door de zware bewolking in de late namiddag.
Dat wespje is wel een interessante casus: door de vorm van het hoofdje tov. het lijfje krijg je het diertje pas helemaal goed scherp in één beeld op pakweg f/16 aan deze vergroting. Dan zit je met een aantal problemen: je achtergrond wordt rommelig, sluitertijd is niet kort genoeg en je verliest ook aan beeldkwaliteit door diffractie.

Optie 2: klein stapje naar achter, waardoor je scherptediepte wint. Dan kan je bijv. op f/4-f/5.6 alles scherp krijgen maar moet je meer croppen, tot rond de 10 megapixels. Bovendien heb je dan meer tekening in je achtergrond - een aantal grassprieten zouden meer aandacht opeisen en het beeld wat verstoren. Ook niet ideaal dus.

Optie 3 was dus in mijn situatie de beste: 1/200 aanhouden om mijn eigen beweging zo goed mogelijk te bevriezen, f/5.6 als compromis om ISO niet té ver de hoogte in te jagen en dan een "burst" van foto's maken terwijl je lichtjes naar voor beweegt, en dan hopen dat het beestje niet te hard beweegt in de wind :)
Beide beelden dus op het randje van wat werkbaar is, maar zou met geen enkele van mijn vorige camera's deze kwaliteit gehaald hebben uit de hand. Het eerste beeld was misschien net nog haalbaar op statief, maar het wespje bewoog te veel in de wind om het statief in te zetten. Als je op volle vergroting kijkt zie je wel een klein stukje onscherpte binnen de focus stack - dat heb je wel makkelijker als je alles manueel doet.

Ik zou met nog wat moeten verdiepen in ruisreductie/verscherping in photoshop want daar is Lightroom niet zo goed in.
 
Laatst bewerkt:
De fototoestellen zijn inderdaad wel heel sterk geëvolueerd. Als ik mijn oude A77 vergelijk met de A7 is dat een wereld van verschil. Met zo'n A7RIV heb je dan nog eens 60 MP aan cropplezier met een zeer degelijk hoogdynamisch bereik. Benieuwd waar we over tien jaar zullen staan. Apps installeren op de body, zodat je meteen insecten en planten kan identificeren (ObsIdentify) of een soort Wikipediapagina waar je de geschiedenis van een gebouw dat je wil fotograferen toelicht of, misschien wat futuristisch, via een lens in je oog zien wat je camera ziet. Als je heel lage shots wil maken en je hebt geen "fully articulated" flipping screen zie je niet wat je door de zoeker ziet. Het lukt niet altijd om op de grond te kruipen of het zonlicht valt te fel op je LCD-scherm zodat je niet goed weet of je focus goed zit. Toch al vaak wat missers gehad op die manier, zeker als je weinig tijd hebt. Ongetwijfeld ook veel snellere datatransfers, resolutie en HD-bereik.

O ja, en een perfecte doch compacte 12-1000 mm zoomlens met een maximale diafragma-opening van f 0,95 dat maar 500 gram weegt en over de gehele lijn scherp is zonder enige verstoringen zou ook wel fijn zijn. :unsure:
 
Ben ook heel benieuwd waar we binnen 10 jaar zullen staan - alleen jammer van die vermaledijde wetten van de optica toch, hé :D
 
O ja, en een perfecte doch compacte 12-1000 mm zoomlens met een maximale diafragma-opening van f 0,95 dat maar 500 gram weegt en over de gehele lijn scherp is zonder enige verstoringen zou ook wel fijn zijn. :unsure:

En voor een zacht prijsje aub, dan kan ik ze combineren met een toeristisch weekendje in de ruimte voor de BG challenge met thema 'melkweg'. :unsure:
 
Ik ben aan het kijken voor een extra geheugenkaartje voor in 4k dslr en 4k gopro.

Is er een reden waarom ik NIET voor de microSDXC zou kiezen? Die is goedkoper, kleiner, en kan ik dus in al mijn devices gebruiken.. Iedereen lijkt me beter af te zijn met de microSDXC vs gewone SDXC, of mis ik iets?
 
Ik ben aan het kijken voor een extra geheugenkaartje voor in 4k dslr en 4k gopro.

Is er een reden waarom ik NIET voor de microSDXC zou kiezen? Die is goedkoper, kleiner, en kan ik dus in al mijn devices gebruiken.. Iedereen lijkt me beter af te zijn met de microSDXC vs gewone SDXC, of mis ik iets?
Je mist dat CB gewoon veel vraagt voor die 64GB versie. Ik heb de 128GB al voor minder zien passeren en heb deze zelf ook in gebruik.
 
Ik heb gewoon 2 links van dezelfde shop gekozen, zodat we appelen met appelen kunnen vergelijken. Andere shops zijn goedkoper, maar dan zit je met dezelfde situatie.
 
Ik ben aan het kijken voor een extra geheugenkaartje voor in 4k dslr en 4k gopro.

Is er een reden waarom ik NIET voor de microSDXC zou kiezen? Die is goedkoper, kleiner, en kan ik dus in al mijn devices gebruiken.. Iedereen lijkt me beter af te zijn met de microSDXC vs gewone SDXC, of mis ik iets?
Een echt antwoord kan ik niet geven.
Wel deze links;

 
Destijds ook getwijfeld, na wat research en online artikels te lezen besloten dat het heeeel kleine snelheidsverschil niet echt belangrijk was. Dus toen maar de microSDXC gekocht. En die werken vlot genoeg.
 
Terug
Bovenaan