Beeldende Kunst Fotografiethread

Die tweede is wel cool en die twee laatste zijn fraaie ansichtkaartjes maar wat een verdomd prachtige plek is Lauterbrunnen toch. :thumb:
 
Die tweede is wel cool en die twee laatste zijn fraaie ansichtkaartjes maar wat een verdomd prachtige plek is Lauterbrunnen toch. :thumb:

Ja, is echt surreëel mooi daar. Stukje met de step gedaan van Lauterbrunnen naar Stechelberg, uwe mond valt daar de hele tijd open. Zitten daar ook nu met corona maar op 20% te draaien van wat ze normaal doen, dus best rustig nu daar.


Met die 2de foto kreeg ik t water niet op één plek voor ne degelijke reflectie foto.
Zaten daar aan een tafel da water van een vaaske uit te kappen de hele tijd 🤣

Miste wel ne ND-filter moet ik zeggen. Misschien toch maar es gaan halen voor de volgende reis want toch echt handig.

Heb ook es geprobeerd dan reflectie met gsm-glas te doen. Niet echt wat ik voor ogen had maar practice makes perfect 😅
20210723_214154.jpg
 
Ja, is echt surreëel mooi daar. Stukje met de step gedaan van Lauterbrunnen naar Stechelberg, uwe mond valt daar de hele tijd open. Zitten daar ook nu met corona maar op 20% te draaien van wat ze normaal doen, dus best rustig nu daar.


Met die 2de foto kreeg ik t water niet op één plek voor ne degelijke reflectie foto.
Zaten daar aan een tafel da water van een vaaske uit te kappen de hele tijd 🤣

Miste wel ne ND-filter moet ik zeggen. Misschien toch maar es gaan halen voor de volgende reis want toch echt handig.

Heb ook es geprobeerd dan reflectie met gsm-glas te doen. Niet echt wat ik voor ogen had maar practice makes perfect 😅
Bekijk bijlage 3174
Voor die tweede foto vind ik het ook goed zo hoor, al begrijp ik wel dat je het water liever in een plas had. Het is ook een uitdaging om het perspectief zo te krijgen dat je perfecte lijnen en afspiegelingen krijgt. Meestal begint de wederhelft dan te zagen dat ze geen aandacht krijgt en moet je het doen met een lucky shot. :p
 
Voor die tweede foto vind ik het ook goed zo hoor, al begrijp ik wel dat je het water liever in een plas had. Het is ook een uitdaging om het perspectief zo te krijgen dat je perfecte lijnen en afspiegelingen krijgt. Meestal begint de wederhelft dan te zagen dat ze geen aandacht krijgt en moet je het doen met een lucky shot. :p

Da is het voordeel met die van mij. Die bewerkt graag foto's en kijkt dan mee als ik ze maak ook.

Plus ze was nogal redelijk aangeschoten (ik ook), dan klaagt ze minder. En ik heb de dagen ervoor genoeg op de grond gelegen voor foto's van haar sprongen enzo te maken dus ze mag ni zagen :laugh:
 
Erkenning door een andere vind ik toch wel belangrijk, maar het is niet de voornaamste reden waarom ik foto's neem. Ik doe het gewoon graag (tijd bevriezen en iets "vangen" dat me intrigeert) en wil me daar graag in ontwikkelen. Niet omwille van likes op IG of zelfs niet om de wereldvermaarde maandelijkse BG-fotochallenge te winnen. Anderzijds is het gewoon fijn dat mensen je werk mooi vinden en dat er zelfs mensen vragen om een shoot te doen. Dat motiveert ook wel. Zelfs negatieve kritiek kan je motiveren, zolang het niet in de aard is van "trekt op niets, het zal nooit iets worden".
 
Toch wonderbaarlijk wat je zonder lichtvervuiling allemaal kan zien:
pexels-photo-8970426.jpeg
Mijn liefde voor astrofotografie is begonnen in Zion National park. Wat je daar met het blote oog zag was fenomenaal. Ik heb toen met m'n pointandshoot zonder enige voorkennis een prachtige Melkweg kunnen fotograferen. Uiteraard niet zo mooi als deze maar het was wel de start van een nieuwe hobby :D

Prachtige foto trouwens
 
België is helaas veel te fel "vervuild met licht". Wat ik in Peru zag was ook ongezien, maar zelfs in het landelijke Mol zie je niet zoveel sterren.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Zondag nog eens een familiefotoshoot. Vorig jaar heb ik die mensen ook al eens vastgelegd en die waren zeer content. Ik had toen foto's getrokken hier in de buurt in een mooie dreef waar enkel buurtbewoners komen. Nu in een ander stukje bos in de buurt met weinig passage. Deze keer een langer stuk wandelen en ik denk dat ik ze al wandelend ook ga shooten met de 35 mm. Ik ga dit jaar wel wat meer dirigeren en aanwijzingen geven, daar moet ik nog wat op oefenen tegen dat ik de trouwshoot ga doen in het najaar. Ik probeer dat allemaal zo "organisch" mogelijk te doen zonder te veel bij te sturen omdat het anders cringy en te geposeerd lijkt, maar het helpt wel om mensen in bepaalde houdingen te krijgen.

Ik had eerst 8u voorgesteld, maar ze kunnen maar vanaf 9u30. Het zou wel droog zijn, maar wellicht bewolkt. Bewolking filtert zomerlicht echter wel mooi, want hard zomerzonlicht geeft felle hooglichten die soms moeilijk weg te krijgen zijn.

EDIT: shoot achter de rug gehad. 8 u was geen meerwaarde geweest want het was toch bewolkt. Deze keer wat meer aanwijzingen kunnen geven, maar het waren mensen die ook mee dachten over hoe en waar en met wie. Dat is best fijn. Ik neem aan dat professionele fotografen wel een vast repertoire van soorten foto's hebben, voor mij is het nog een beetje uitzoeken maar het is me toch wel aardig gelukt. Ze hadden een picknickdekentje mee met de kleindochter (eerste kleinkind) centraal en iedereen mee op de foto. Vooral getrokken met de 85 ... alweer. Dat is zo'n geweldige lengte. Omdat het kind nog maar 2 is heb je ook een beperkte tijd en als ze het beu is ... is ze het ook beu. "Naar auto" zei ze al na een kwartier. :laugh:

Wel van genoten, dit wil ik wel meer doen.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien er hier toch redelijk wat mensen actief zijn, en gezien het succes ook van de maandelijkse fotowedstrijd, zou er geen animo zijn om eventueel ergens in de herfst eens een meet-up te doen? Een boswandeling of iets dergelijks ergens centraal in België...
 
Aangezien er hier toch redelijk wat mensen actief zijn, en gezien het succes ook van de maandelijkse fotowedstrijd, zou er geen animo zijn om eventueel ergens in de herfst eens een meet-up te doen? Een boswandeling of iets dergelijks ergens centraal in België...

Lijkt mij een leuk idee!

Hoeft niet perse een bos zijn, een boudoir shoot met @utred kan natuurlijk ook... :unsure:
 
Vroeger was ik veel met fotografie bezig, vooral vliegtuigen spotten met onder andere een Sigma 50-500 die ik jammer genoeg verkocht heb.
Daarna zeer lang stil gezeten hoewel ik steeds graag foto's neem. Met mijn Sony NEX-5N probeerde ik er het beste van te maken, maar sinds kort geïnteresseerd geraakt in vogels en daar was de Sony duidelijk niet voldoende voor: zeer trage AF, en een vogel proberen te fotograferen is bijzonder moeilijk als je niet door een viewfinder kan kijken.
Daarom na lang twijfelen geïnvesteerd in een A7 III en de liefde voor fotografie is weer helemaal terug. Wat een genot om daarmee opnieuw wat te proberen experimenteren.
 
Mooi! De Sigma 50-500, ik herinner me die nog als zeer populair objectief onder natuurfotografen tien, vijftien jaar geleden. Ze werd liefkozend de "Bigma" genoemd. Sigma ontwikkelde nadien nog een groter monster, de 200-500 f/2.8 die dan de nickname Bigzilla kreeg :D

Sony heeft nu wel een super objectief voor vogels met hun 200-600...

Eigenlijk best zot hoe "toegankelijk" hoogkwalitatieve fotografie op 500mm, 600mm geworden is.
 
Mooi! De Sigma 50-500, ik herinner me die nog als zeer populair objectief onder natuurfotografen tien, vijftien jaar geleden. Ze werd liefkozend de "Bigma" genoemd. Sigma ontwikkelde nadien nog een groter monster, de 200-500 f/2.8 die dan de nickname Bigzilla kreeg :D

Sony heeft nu wel een super objectief voor vogels met hun 200-600...

Eigenlijk best zot hoe "toegankelijk" hoogkwalitatieve fotografie op 500mm, 600mm geworden is.

Heel toevallig enkele dagen geleden een review van die 200-500 zien langskomen op mijn YT-feed, wat een monster:biglaugh:

 


Nog wat verder aan het editen van de familieshoot. Rijke, vette kleuren of toch dat desatureren ... dat blijft wel een moeilijke keuze. Het ene heeft iets (zeker als je weet dat de foto's getrokken zijn op een grijze ochtend zonder zon) héél zomers, het andere wat tijdlozer. Voor de trouwshoot in het najaar ga ik de foto's in tweevoud bezorgen aan het koppel: zwart-wit en kleur. Onze trouwfotograaf heeft dat zelfs in viervoud gedaan: zwart-wit, sepia, "vintage" en gewoon kleur. Gezien de tijd die je daarvoor moet nemen is het niet verwonderlijk dat die allemaal meer dan 1000 euro vragen ... :p
 
Terug
Bovenaan