Eventjes advies vragen hier
Ik heb al sinds 2006 een Pentax DSLR, begonnen met de K10D, daarna K20D, daarna een K-5 die ik sinds ergens begin 2012 heb. Gaat dus al een hele tijd mee, maar dat is op zich geen probleem. Hij werkt nog perfect, ik ben er half mee vergroeid, weet wat ik eraan heb en produceert nog steeds mooie foto's.
Ook wel wat propere lenzen ervoor - DA* 16-50, DA* 50-135, een DA WR 18-135 die ik qua single lens walkaround gewoon de max vind (optisch niet het allersterkst, maar maakt wel gewoon mooie foto's met goede kleuren en kan in alle situaties uit de slag) en wat nichemateriaal (macrolens, een paar oude primes, ...).
Enfin, gewoon een vrij volledige setup waar ik in veel situaties mee uit de slag kan. Ik ben niet specifiek een nature of sports shooter, dus ik heb ook weinig meer nodig dan dit.
2 dingen:
- De DA* lensen hebben een gigantische achilleshiel en dat zijn de SDM motoren voor autofocus. Die gaan gegarandeerd stuk na een aantal jaar, kunnen vervangen worden maar dat kost steeds 400-tal euro. Mijn 50-135 ligt daardoor nu in de kast, wachtend op reparatie, en de 16-50 begint ook heel af en toe lastig te doen, dus dat zit er ook aan te komen. Ze zijn op zich wel een reparatie waard, maar ik vind het een lastig probleem.
- De compactheid van een mirrorless setup spreekt me wel aan. Nu vind ik de K-5 met de 18-135 erop niet echt een grote last, en dat is ook 1 van de redenen waarom ik meestal met deze combo rondloop, maar het blijft wel een redelijk pakket om mee te sleuren natuurlijk.
Ik begin dus wat met het idee te spelen om mijn Pentax materiaal volledig van de hand te doen en over te stappen naar een mirrorless setup. Maar ik zie daarbij door de bomen het bos niet, ook omdat ik echt sinds de K-5 nooit naar ander materiaal heb gekeken en het gevoel heb om bij 0 te beginnen.
Wat ik zou willen:
- Niet inboeten op fotokwaliteit. Ik vermoed dat ik dan best kijk naar een APS-C mirrorless, maar... zie vorige paragraaf

- Sowieso RAW schieten. Ik schiet al vele jaren RAW only. Mijn workflow is min of meer geperfectioneerd - export naar JPG doe ik in Lightroom.
- Dus ook Lightroom support

- Lens ondersteuning vind ik ook belangrijk. Gezien ik voor trips zo graag met m'n 18-135 rondloop, is beschikbaarheid van een gelijkaardige lens een groot pluspunt. Moet niet per sé dezelfde range zijn - liefst wel aan de wide kant, iets minder tele kan ik mee leven.
- Compactheid is belangrijk - anders kan ik evengoed bij Pentax blijven
- Prijs speelt altijd een rol, ik weet niet goed waar ik land maar body only voor €1500 vind ik bvb. serieus "stevig"...
Iemand die hier z'n idee over wil uitspreken? Zijn er goede kandidaten om m'n huidige setup mee te vervangen, en wat zouden die dan zijn?
Ander advies?