Forumregels & Warns

Kan er aub een lijst gepubliceerd worden van welke woorden volgens BG als stigmatiserend beschouwd worden? Ben vandaag weer bijna van mijn stoel gevallen omwille van strafpuntjes. Dus het zou leuk zijn om enige leidraad te hebben, want ik lees precies soms veel ergere dingen die wel gewoon passeren.
Er is geen leidraad van welke woordjes kunnen. Als je niet wist dat jouw post stigmatiserend was, dan weet je het nu.

Je specifieke warn bespreek je ook in pm met een moderator of supermoderator, die zal je met alle plezier uitleg geven. Zoals ook in de pm staat aangegeven.
 
Kan er aub een lijst gepubliceerd worden van welke woorden volgens BG als stigmatiserend beschouwd worden? Ben vandaag weer bijna van mijn stoel gevallen omwille van strafpuntjes. Dus het zou leuk zijn om enige leidraad te hebben, want ik lees precies soms veel ergere dingen die wel gewoon passeren.
Ik had nog niet zolang geleden 2 posts neergepend. ééntje waarvan ik wist dat dit kantje boordje was, en ééntje die volgens mij 'OK' was. 1x raden wat er gebeurd is. :unsure:

De post die kantje boordje was werd aanvaard, de andere post werd door de moderator foutief geinterpreteerd. :unsure: Ik heb het zo gelaten omdat die ene post wel kantje boordje was en ik in feite wel strafpuntjes verdiende, maar ik schrok toen ik merkte voor welke post ik de strafpunten kreeg. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit hé. Als je strafpunten krijgt dan beheers je je de volgende keer wat meer. :tongue:

De enige keer dat het wel iets uitmaakt is wanneer een moderator / admin uw post letterlijk 200% foutief zou interpreteren (dat kan zeker)
en u meteen een permanente ban geeft voor iets wat je eigenlijk niet hebt neerschreven of niet zo hebt bedoeld.

Anderzijds, ik ben zelf admin elders en ik geef toch altijd eerst een waarschuwing als het een permanente ban betreft volgens de regels. Ik geef nooit meteen een permanente ban, juist om bovenstaande reden en ook om die persoon de kans te geven zich te herstellen of te excuseren.
 
Ik had nog niet zolang geleden 2 posts neergepend. ééntje waarvan ik wist dat dit kantje boordje was, en ééntje die volgens mij 'OK' was. 1x raden was er gebeurd is. :unsure:

De post die kantje boordje was werd aanvaard, de andere post werd door de moderator foutief geinterpreteerd. :unsure: Ik heb het zo gelaten omdat die ene post wel kantje boordje was en ik in feite wel strafpuntjes verdiende, maar ik schrok toen ik merkte voor welke post ik de strafpunten kreeg. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit hé. Als je strafpunten krijgt dan beheers je je de volgende keer wat meer. :tongue:

De enige keer dat het wel iets uitmaakt is wanneer een moderator / admin uw post letterlijk 200% foutief zou interpreteren (dat kan zeker)
en u meteen een permanente ban geeft voor iets wat je eigenlijk niet hebt neerschreven of niet zo hebt bedoeld.

Anderzijds, ik ben zelf admin elders en ik geef toch altijd eerst een waarschuwing als het een permanente ban betreft volgens de regels. Ik geef nooit meteen een permanente ban, juist om bovenstaande reden en ook om die persoon de kans te geven zich te herstellen of te excuseren.
Hier worden ook nooit meteen permanente bans uitgedeeld hoor, tenzij het om ongeoorloofde dubbelaccounts gaat.
 
Ik had nog niet zolang geleden 2 posts neergepend. ééntje waarvan ik wist dat dit kantje boordje was, en ééntje die volgens mij 'OK' was. 1x raden wat er gebeurd is. :unsure:

De post die kantje boordje was werd aanvaard, de andere post werd door de moderator foutief geinterpreteerd. :unsure: Ik heb het zo gelaten omdat die ene post wel kantje boordje was en ik in feite wel strafpuntjes verdiende, maar ik schrok toen ik merkte voor welke post ik de strafpunten kreeg. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit hé. Als je strafpunten krijgt dan beheers je je de volgende keer wat meer. :tongue:

De enige keer dat het wel iets uitmaakt is wanneer een moderator / admin uw post letterlijk 200% foutief zou interpreteren (dat kan zeker)
en u meteen een permanente ban geeft voor iets wat je eigenlijk niet hebt neerschreven of niet zo hebt bedoeld.

Anderzijds, ik ben zelf admin elders en ik geef toch altijd eerst een waarschuwing als het een permanente ban betreft volgens de regels. Ik geef nooit meteen een permanente ban, juist om bovenstaande reden en ook om die persoon de kans te geven zich te herstellen of te excuseren.
Kan je via discord doen. Als ik niet weet waarom vraag ik het via discord in een privé bericht.
 
Op basis van de feedback van de laatste tijd en ook onze eigen ervaringen daarvoor al, hebben we de (permanente) bans een beetje herwerkt. Dat betekent nu telkens stijgende warns zoals daarvoor, maar met een plafond net voor de permanente ban in sommige gevallen.

Het is dan vooral voor users die doorgaans productief zijn en deel uitmaken van de community, maar gewoon vaak over de schreef gaan met lichtere warns. Op het vorige forum gebeurde het al eens dat die na een perm een nieuw account konden aanmaken die oogluikend werd toegestaan. En in veel gevallen zonder verdere problemen. Dat willen we in een objectief en inkijkbaar systeem gieten.

Dat betekent geen permanente bans meer voor gebruikers die op zich relatief goed meedraaien of deel uitmaken van de community, maar toch een langere time-out nodig hebben door het postgedrag.

Het vorige systeem:
  • 10 punten = 1 dag ban
  • 15 punten = 2 dagen ban
  • 20 punten = 3 dagen ban
  • 25 punten = 4 dagen ban
  • 30 punten = permanente ban
Het nieuwe systeem:
Een verstrenging van de "kortere" bans, maar vanaf 30 punten niet meer automatisch permanent.
  • 10 punten = 1 dag ban
  • 15 punten = 2 dagen ban
  • 20 punten = 4 dagen ban
  • 25 punten = 7 dagen ban
  • 30 punten = 3 maanden ban*
We hebben een systeem uitgedokterd dat het evenwicht houdt tussen wat technisch haalbaar is, wat objectief en algemeen geldig kan zijn en wat eerlijk is voor de vorige permanent gebande leden. Maar 30 punten verdient uiteraard ook een voldoende zware straf.

Wie 30 gelijktijdige punten behaalt krijgt een eindban van 3 maanden. Zodra die 3 maanden voorbij zijn EN de user tot onder de 30 punten is gezakt, kan die een aanvraag indienen om terug te komen via het contactformulier. Dan gaan wij kijken:
- Zat daar een ontoelaatbare warn bij? De aanvraag wordt afgekeurd, de eindban is permanent.
- Zat daar geen ontoelaatbare warn bij? Dan mag hij terugkomen op zijn huidige account** en zijn puntentotaal blijft gelden. Weer 30 behaald door vervallen en opnieuw verzamelen van punten? 1 maand eindban (en tot onder de 30 punten) en nieuwe aanvraag. Etc, etc. Bij elke aanvraag worden de lopende warns bekeken.

* eerste keer 3 maanden, daarna 1 maand (omdat hij nog niet ver onder de 30 gezakt zal zijn)
** op nieuw account alleen als gunst van de moderatie en als er nog een nickchange over is op het oude

De ontoelaatbare warns waardoor je recht op terugkomen vervalt:
  • Aanzetten tot illegale praktijken (warez, diefstal, ...)
  • Haatspraak (flagrant racisme, vrouwonvriendelijke post, discriminatie...)
  • Ongewenste PM (flame, stalking, spam)
  • Alle Zeer Zware Overtredingen
  • De warn waarvoor je een eindban hebt, indien aanwijsbaar (aanmaken dubbel..., dus niet "verkeerd geplaatst topic" net als 30ste punt

Ten slotte: dit is een proefproject. Het kan zijn dat we gaandeweg nog een paar veranderingen aanbrengen als de praktijk anders uitpakt dan bedoeld.
 
Machtig. Forumgebruiker, Trump en Mac bc terug na lange afwezigheid. Het ene gestoorde verhaal na het andere.

hhgf.gif
 
Yes, ik kan niet wachten tot mac terug is.
Hij moet het wel aanvragen na 3 maand hé.

Het is ook niet alsof er een mail gestuurd wordt naar alle gebande leden waarin de nieuwe procedure vermeld staat.

En na 3 maand kan het voordeel van de tijdswinst om niet op dit forum te zitten de wil om terug te komen ook al serieus een deuk gegeven hebben... dus verwacht er niet te veel van zou ik zeggen ;)
 
Hij moet het wel aanvragen na 3 maand hé.

Het is ook niet alsof er een mail gestuurd wordt naar alle gebande leden waarin de nieuwe procedure vermeld staat.

En na 3 maand kan het voordeel van de tijdswinst om niet op dit forum te zitten de wil om terug te komen ook al serieus een deuk gegeven hebben... dus verwacht er niet te veel van zou ik zeggen ;)
Weg, sfeer!
 
Machtig. Forumgebruiker, Trump en Mac bc terug na lange afwezigheid. Het ene gestoorde verhaal na het andere.

hhgf.gif
De ontoelaatbare warns waardoor je recht op terugkomen vervalt:
  • Aanzetten tot illegale praktijken (warez, diefstal, ...)
  • Haatspraak (flagrant racisme, vrouwonvriendelijke post, discriminatie...)
  • Ongewenste PM (flame, stalking, spam)
  • Alle Zeer Zware Overtredingen
  • De warn waarvoor je een eindban hebt, indien aanwijsbaar (aanmaken dubbel..., dus niet "verkeerd geplaatst topic" net als 30ste punt
:unsure:
 
Aanpassing aan de forumregels:

Er is een nieuwe warn toegevoegd, oa voor overtredingen tegen het citaatrecht: LO Copyrightschending: 3ptn 3mnd.
En de Aanzetten tot illegale zaken is uitgebreid met "herhaaldelijke copyrightschendingen".

Een citaat moet volgens het citaatrecht in het kort zijn:
- relevant voor de discussie (en dus met eigen mening/discussie erbij)
- proportioneel (en dus geen hele lappen tekst, alleen wat nodig is)
- met bronvermelding

Een uitgebreidere uitleg staat op de eerste pagina:
 
Laatst bewerkt:
Post over citaten en artikels lichtjes aangepast met puntje 2, op basis van feedback in Politiek & Actualiteit:
Citaten en artikels
1. Ook het delen van volledige nieuwsartikels of (delen) van artikels achter een paywall valt hieronder. Daarbij volgen we de bepalingen opgesomd in het citaatrecht. Een kort citaat uit een (betaal)artikel mag, als het relevant is voor de discussie en gevolgd wordt door een reactie, opinie of duiding, proportioneel is EN een bronvermelding bevat.

Alleen een citaat of een link is geen goeie basis voor een discussie en dus niet toegelaten. Vragen naar een volledig artikel is dus ook verboden.

2. Andersom geldt ook: Een link zonder (zo kort mogelijk relevant) citaat is niet afdoende in een discussie. Zeker in Politiek en Actua, en zeker bij artikelen achter een paywall is het schermen met links zonder duiding geen goeie basis voor een discussie en niet toegelaten.
 
Met retroactieve werking, inderdaad. De user moet de aanvraag indienen, en dan wordt er gekeken naar zijn (actieve) warns.
Zou het voor de forumbeheerders niet mogelijk zijn om de gebande users dan proactief in te lichten hierover? Ik zie nu pas dat de deur terug op een kier staat door de gewijzigde regels, dus hoe zullen zij het dan te weten komen?

Bijvoorbeeld een desolation plaatste hier een schat aan informatie in het bouwforum. Kan die niet teruggehaald worden? Of had die zijn account dan laten verwijderen?
 
Terug
Bovenaan