Fooien in de horeca

Renegadexxripxx

Well-known member

Nooit echt gehoord van fooien in de Vlaamse Horeca. Al lijkt 10 - 20% fooi mij toch ook niet weinig...
 

Nooit echt gehoord van fooien in de Vlaamse Horeca. Al lijkt 10 - 20% fooi mij toch ook niet weinig...
Snap niet echt waarom. In België zijn fooien nooit een verplichting geweest, doordat men een vorrect loon krijgt. In de VS zijn fooien bijvoorbeeld logisch, doordat dit deel uitmaakt van hun loon.
 
  • Leuk
Waarderingen: math

Nooit echt gehoord van fooien in de Vlaamse Horeca. Al lijkt 10 - 20% fooi mij toch ook niet weinig...
Hopelijk gaat het niet de Amerikaanse toestanden worden hier.
 
Uiteindelijk is fooi in de horeca ook bij ons meer ingeburgerd dan ge zou denken hoor, en ook wel een mooi extraatje voor de ontvangers, maar over´t algemeen is dat niet echt als "extra voor de goede bediening" en al helemaal niet loonsaanvullend. De fooibhier is eerder van de "laat het wisselgeld maar zitten" orde. En dat telt wel op hoor, ik raakte vroeger,in een gewoon bruin, bijna dorps, café toch vlot aan 500-1000 BEF of 20€ per avond. Maar veel hing van prijszetting af. Toen pinten van 1,8 naar 2 gingen viel die fooi al grotendeels weg want de rekening was een rond getal.
 
Wellicht niet populair:

Ik zie niet in waarom fooi nodig is in een sector waar gigantisch veel zwart geld circuleert, zwartwerk aanwezig is, disproportioneel voordelen worden toegekend, inspecties niet of nauwelijks gebeuren en er bovendien heel soepel wordt omgegaan met de eventuele boetes. Bovendien maken heel wat horeca zaken zeer grote winsten - dat die winsten op kosten van goedkoop personeel zijn is een probleem van de werknemersorganisaties/de werknemers en de wetgeving.

Ik geef bijgevolg héél uitzonderlijk een fooi.

edit: laat mij 6 maand controles uitvoeren op commissie en ik ben mullti -miljonair.
 
Als het 99 euro is en ik heb 100 euro bij dan zal ik wel naar boven afronden.
Maar eerlijk gezegd zie ik niet de noodzaak om een fooi te geven wanneer de mensen hier correct betaald zijn (in tegenstelling tot in de VS).
Op restaurant gaan is hier ook al duur genoeg vind ik.

Met takeway.com vraagt hij altijd of je een fooi wil geven voor de bezorger. Maar die bezorger is ten eerste al betaald en ten tweede vraagt hij al om die fooi voor de bezorger geweest is, wat ook niet logisch is. Je gaat op restaurant toch ook geen fooi geven voor je je eten ontvangen hebt.

Er zijn ook veel mensen die op café nog betalen met cash omdat ze er dan meer aan overhouden. Maar eerlijk gezegd zie ik niet in waarom de cafébaas zou moeten het voorrecht hebben om in het zwart te werken terwijl ik dan de volle pot belastingen betaal op mijn loon. Dan heb ik ook niet altijd cash geld bij.
 
Snap niet echt waarom. In België zijn fooien nooit een verplichting geweest, doordat men een vorrect loon krijgt. In de VS zijn fooien bijvoorbeeld logisch, doordat dit deel uitmaakt van hun loon.

"Logisch"

Ik vind het niet logisch dat je iets op de menukaart zet daar in de VS en dan nog zelf de belastingen en fooi moet bijrekenen om op voorhand te weten hoeveel iets eigenlijk is :p.

Burger is 13 dollar maar in feite is het dan:
13 * 1,09 sales tax * 1,20 fooi

Haal maar je rekenmachine boven :p
 
Misschien ook interessant om te weten: in welke EU landen word je eigenlijk geacht om een fooi te geven?
Ik denk in West-Europa dat het sowieso niet gebruikelijk is. In Spanje naar mijn weten ook niet.
 
Is toch weer een doorzichtig zwart circuit op zetten? Gaan de werkgeveers en werknemers hun correcte RSZ en tax % betalen op die fooien ? Ik dacht het niet. Indien zo, zet gewoon je prijs op de menukaart 10% hoger.

"digitaal afrekenen" is een probleem :censored:
 
Bij mij hangt het er gewoon vanaf wat het eindbedrag is. Als het 19,70€ is, ja dan hoef ik die kleine rommel niet terug te hebben. Maar als het een rond bedrag is, zie niet in waarom ik dan fooi zou moeten geven. Horeca is hier al niet goedkoop meer, waarom zou je dan nog meer moeten geven.
Je geeft toch ook geen fooi aan de baliebediende bij de arts ofzo eh.

In de VS zijn fooien bijvoorbeeld logisch, doordat dit deel uitmaakt van hun loon.

Lees: werkgevers zijn daar nog grotere bloedzuigers dan hier, en onderbetalen hun personeel nog meer. Amerika is op alle vlakken toch wel capitalism at its worst
 
Zoals de meesten doen zal ik soms bij een bedrag van 4,90 euro wel eens gewoon zeggen het is goed zo, als ik een briefje van 5 geef. Maar gaan haar op mijn hoofd dat er aan denkt om fooien te gaan geven.

In veel café's betaal je tegenwoordig al kort tegen de 3 euro voor een gewone pint. Ik weiger om daar nog eens 10% fooi voor te geven.
 
Zoals de meesten doen zal ik soms bij een bedrag van 4,90 euro wel eens gewoon zeggen het is goed zo, als ik een briefje van 5 geef. Maar gaan haar op mijn hoofd dat er aan denkt om fooien te gaan geven.

In veel café's betaal je tegenwoordig al kort tegen de 3 euro voor een gewone pint. Ik weiger om daar nog eens 10% fooi voor te geven.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Ik betaal liever wat meer voor bv. beter eten of een beter aanbod van drank, dan vind ik het prima als ze daar meer absolute marge op kunnen pakken.
Maar nog fooien bovenop de niet malse horeca prijzen geven, doe ik ook niet. Met wat we hier betalen, moeten horeca zaken in staat zijn hun personeel deftig te verlonen zonder dat we in Amerikaanse toestanden terecht komen waarbij ze fooien nodig hebben om rond te komen.

@contextbinder: ook 100% akkoord met jou :)
 
Misschien ook interessant om te weten: in welke EU landen word je eigenlijk geacht om een fooi te geven?
Ik denk in West-Europa dat het sowieso niet gebruikelijk is. In Spanje naar mijn weten ook niet.

In London woedt er vaak standaard een fooi (meestal 12%) toegevoegd aan de afrekening. Je kan vragen om die te laten vallen 😅.

Ik kan mij niet met zekerheid herinneren of dit in Schotland ook was 🤔
 
Zo vreemd om te lezen dat er zo weinig mensen fooi geven.
Als ik goed werd bediend en niets te kort kwam; geef ik altijd ongeveer 10% fooi...

Als ik een hele avond met een leeg glas of vuil bord voor mijn neus heb moeten zitten durf ik het wel zo laten.
Ik ken zelfs iemand die in goede restaurants soms de fooi op voorhand geeft; moet wel zeggen dat je dan zeker niets tekort komt.

Dacht dat dat toch meer de gewoonte was, blijkbaar vergis ik mij hierin. Maar ga het alleszinds ook blijven doen.
 
Wij geven ook altijd fooi (altijd rechtstreeks en cash aan de werknemers) als we tevreden zijn met de service.
Met de kaart ga ik in België nooit extra betalen bij de gewone rekening want ik geef een fooi voor het personeel, niet voor de uitbater.
 
Ik vind dat een debiel systeem. Als je van uw klanten verwacht dat ze 10% bovenop de prijs geven, dan verhoog je toch gewoon uw prijs met 10%?
 
In de VS heb ik dat altijd verwarrend en omslachtig gevonden, maar als je niets anders gewoon bent ...
 
10% fooi, dan gaat een gemiddelde ober met 500€ zwart geld naar huis per dag
Ook niet echt logisch om aan de ober een fooi te geven. Trekt het eten zelf op niks, ook al is de bediening zelf top, dan ga je ook geen fooi geven. Dan zou je ook zeker aan de kok moeten een fooi geven vind ik.

Nuja, op mijn werk gaan ze mij ook geen fooi geven, als ik iemand help met een IT probleem. Of in supermarkten worden er ook geen fooien gegeven aan de kassierster. Ik vind dat allemaal niet logisch toch als die mensen er voor betaald zijn (wat in de US niet het geval is, vandaar dat je in feite moet een fooi geven).

Ik vind dat een debiel systeem. Als je van uw klanten verwacht dat ze 10% bovenop de prijs geven, dan verhoog je toch gewoon uw prijs met 10%?
'k Vind het zeker not done dat je dan op het einde nog zou de mensen pushen om 10% meer te geven. 'k Weet altijd graag op voorhand waar ik aan toe ben als ik iets koop, ik houd niet van verrassingen achteraf.
 
Terug
Bovenaan