Financiering van artsen

Ik stel mijn vragen bij de controlediensten van het RIZIV. Misschien hangt het af van wie daar aan zet is of wie welk dossier aan het controleren is.

Zo heb ik een 10tal jaren geleden ooit eens een officiële blaam gehad van de arts-controleur van het RIZIV. Wat was er gebeurd? Madammeke komt binnen en beweerde voor 6 maanden op reis te gaan naar Turkije. Ze nam een zware pijnstiller die bij ons in de verdovingsschuif ligt. Ze had een stuk of 8 geldige voorschriften voor 8 dozen en rekende je dat uit met de posologie, dat klopte. Geen enkel alarmsignaal ging af. Ik lever dus 8 dozen af. Enkele weken gaan voorbij en de arts-controleur belde me op dat madammeke uit de pijnkliniek ontslagen was, bij enkele artsen haar verhaal deed en verschillende voorschriften loskreeg en gaan shoppen was bij apothekers met haar leugen 'van op reis te gaan'. Niet te vergeten: dit was pré-electronische voorschriften of GFD. Alle artsen kregen een boete van 5000 euro aan hun been en de apothekers kregen onder hun voeten...omdat wij belogen waren en haar verhaal geloofde. Op geen enkele manier kon je weten dat er iets niet klopte.
Dat is ook de controledienst van het RIZIV.
Wat het nu des te zuurder maakt is dat er vandaag een hele boel patiënten rondlopen die al jaren, jaren, dergelijke historieken met zich meesleuren en daar wordt dan amper iets aan gedaan: vlotjes enkele tientallen dozen Zolpidem/Durogesic gaan kopen maandelijks, de voorschriften loskrijgen en daar mee weg komen. Ze weten er van, maar het blijft gewoon duren. Worden ze gepakt, dan beginnen ze opnieuw. Wij weigeren bij de minste twijfel, alles valt nu perfect te controleren via het GFD (ALS de patiënt deze actief blijft zetten natuurlijk).
 
Hier ook al meermaals meegemaakt. Op de plaats waar het bedrag komt, werd gewoon "OK" gezet.

Dat is dan de "OK" van "Fraude is dik OK". Want artsen verdienen nog niet genoeg uiteraard. Dit is een wijdverspreid gegeven, en is ook al eens in een documentaire (genre Pano) verschenen.
Vroeger kon dit omdat het op papieren getuigschriften was.
Nu is het al meestal digitaal en komt het getuigschrift in jouw ebox terecht met bedrag en conventiestatus van de arts erop.
Die "ok" betekende dat de arts zijn conventiestatuus volgde.

Als patiënt was het dan wel mogelijk om het nomenclatuur op te zoeken en te kijken of je volgens conventie dus niet teveel betaalde.
Maar dan moest je toch al wat kennis en kunde hebben om dit trachten te achterhalen.

Recent bij mijn partner zo op een groot bedrag toch 60 euro terug kunnen vorderen.
Ging bij een tandarts die een bepaald nomenclatuurnummer aanrekende.
Na enig opzoekingswerk kwam dit nummer overeen met wat je betaalt tijdens een wachtdienst 's nachts 22.00u tem 08.00u.
Als niet zo sterke en snuggere patiënt kom je dit uiteraard nooit te weten.
 
Terug
Bovenaan